Svar

Hvorfor virker mi 2,4 GHz ikke, hvorimod mit 5GHz virker ganske fint


Hej, jeg har et SageMCOM modem/router fra Yousee, og der er ud af det blå opstået et problem. Jeg kan nemlig ikke komme på med 2,4, hvorimod 5GHz virker ganske fint. Sommetider svarer routeren, at det er forkert password, og andre tider kan den komme på men med svag forbindelse, hvilket er underligt idet signalstyrken er -48dB. Jeg har prøvet at skifte kanaler uden det hjalp og jeg har genstartet alt mange gange også uden at det hjalp.

Er der nogen der har gode ideer?

mvh Thomas
icon

Bedste svar af Slangefar 7 January 2019, 15:07

Se original

10 Kommentarer

Omdømme 7
Badge +9
Routeren 3890 har det med at tabe 2,4 GHz. I starten hjælper en genstart eller nulstilling. Senere kan 2,4 GHz dø permanent. Så skal din router byttes ved at kontakte YouSee på 70 70 40 40. Vi er nu på vores anden 3890, som permanent har tabt 2,4 GHz.
Tak, så må jeg have fat i dem. Den er nu ikke mere end et par måneder gammel.
Det var en drøj omgang at få overtalt Yousee til at skifte modemmet men det virker nu.
Igen tak for hjælpen
Same here.. the router was already not broadcasting 2.4 Ghz on the very first day of the contract.
Starting the painful procedure via helpdesk / restart / reset , but as i see i will end up in an endless router replacement loop with yousee.

Troede jeg var den eneste med opsplitningsproblem.

kom nu ind i kampen yousee - har ringet med et utal af venlige medarbejdere i kundeservice der ikke kender til problemstillingen og jeg bliver affærdiget med at resette mit modem og så skulle det køre om 2 timer m.m., men intet løser problemet. Har også fået et nyt modem tilsendt med samme problem.

få det nu fixet så man frit kan vælge 2,4hz og 5hz og ikke som nu en automatisk tildeling - der findes meget udstyr der kun kan kobles på 2,4hz

Omdømme 7
Badge +9

Det må være et 3890. det er der skrevet rigtig meget om her på forummet, det kan vanskeligt overses, der er rigtig mange tråde om det, her er den største.

Efter at NUUDAY FWen er lagt på er der sket en del ændringer, bl.a at der kun udsendes et SSID. hvor begge frekvenser ligger i.

Omdømme 7
Badge +9

Hej @Sebelus 

Det rigtigt som Radiomanden skriver. Med den aktuelle firmware, kan du ikke længere adskille de 2 frekvensbånd, så routeren adskiller 2.4 Ghz og 5 Ghz netværket. Det er besluttet at firmwaren skulle være sådan. 

Jeg beklager, at du har haft besvær med ombytning af router som følge af dette, der er nogle der har misset noget så🤔

Der må være en løsning til at koble det udstyr som kun kan køre på 2,4hz - og det er den løsning jeg søger. Jeg har talt med mindst 5 personer i kundeservice, og det undrer mig meget, at de INTET kendskab havde til problemet, når du siger at det er en beslutning der er truffet, at deling ikke kan ske🤷‍♂️ spild af min tid og jeres.

Er løsningen reelt at man skal søge ny internetudbyder???

Virker automatikken ikke? Der skulle vel egentlig ske det, at hvis der ikke kan opnås forbindelse til en enhed med 5 GHz, så benyttes 2,4 GHz automatisk.

Hvis den automatik ikke virker, og der derfor ikke kan opnås forbindelse kan en mulig nødløsning være at bruge routerens MAC-filter til at blokere for pågældende enheds adgang til 5 GHz. Der kan måske også være en indstillingsmulighed på pågældende enheds netkort der kan løse problemet.

En anden løsning kan være at anskaffe et accesspoint (en separat sender/modtager for wi-fi) som forbindes til routerens LAN-port med kabel. I dette accesspoint kan man oprettet SSID med det navn og den adgangskode, man ønsker. Samtidig kan man i YouSees router slukke for det tilsvarende wi-fi-bånd.

En tredie løsning kan være at sætte YouSees router i bridge-mode og tilslutte egen router hertil.

Omdømme 6
Badge +8

Der må være en løsning til at koble det udstyr som kun kan køre på 2,4hz - og det er den løsning jeg søger. Jeg har talt med mindst 5 personer i kundeservice, og det undrer mig meget, at de INTET kendskab havde til problemet, når du siger at det er en beslutning der er truffet, at deling ikke kan ske🤷‍♂️ spild af min tid og jeres.

Er løsningen reelt at man skal søge ny internetudbyder???

Problemet er nok, at det der band steering ikke virker efter hensigten og bør kunne kobles fra med at flueben et sted i routeren.

Når en ny enhed opretter forbindelse til netværket, vil routeren afgøre, om det er dual-band-kompatibelt. Altså kan enheden også oprette forbindelse til 5 GHz-båndet. Hvis det er muligt, skubber adgangspunktet enheden til at oprette forbindelse på 5 GHz ved at blokere ethvert forsøg fra enheden på at oprette forbindelse til 2.4 GHz-båndet og derved har vi problemet.

Besvar