Svar

Hvordan opdeler jeg 2,4 GHz og 5 GHz på mit Sagemcom?


Badge

Jeg har en Sagemcom FAST3890V2-RDK router. Mit netværk skifter automatisk imellem 2,4 GHz og 5 GHz. Jeg har købt nogle smart-enheder, som kræver at være på 2,4 GHz for at kunne fungere sammen. Jeg har prøvet at nulstille og geninstallere mine devices på mit netværk flere gange, men der er altid nogen af dem der ender på 5GHz, og det virker bare ikke.
Jeg har søgt mig frem til, at jeg leder efter “Band Streering”, og gerne skal slå den fra, i min router. Jeg har logget ind på min router og har gennemgået alle siderne, men kan ikke finde “Band Steering”. Jeg kan se de to netværk i routerinstillingerne, og har derfor prøvet blot at ændre navnet på dem enkeltvis, men det ændrer bare begge deres navne. 
Hvor finder jeg “Band Steering” på en Sagemcom FAST3890V2-RDK router?
Kan jeg på en anden måde sørge for, at de enheder jeg tilkobler mit WiFi er på 2,4 GHz?

Mvh Lotte

icon

Bedste svar af Logan 25 February 2023, 13:20

Se original

110 Kommentarer

Omdømme 7
Badge +9

Det anbefales IKKE at deaktivere Band steering, ved ikke om det kan lade sig gøre det på YS Modem med den FW den har lagt på som er deres egen.

En norsk guide til det.

  1. Velg fanen "Bandsteering" Dersom denne står på "ON", klikk for å deaktivere
  2. Klikk på "Apply"
  3. Gå til fanen "Basic"
  4. I de nye boksene fjerner du "5G" fra navnet på nettet i boksen "5G"
  5. Legg til "2G" i navnet på nettet i boksen "2.4 GHz"
  6. Oppgi ønsket passord i feltene "Password" og "Confirm password" for begge nettene
  7. Trykk på "Apply"

Det anbefales IKKE at deaktivere Band steering, er heller ikke sikker på at det kan gøre på YS Modem.

 

 

Det anbefales, hvis det skaber problemer. Band steering er ikke en del af wifi-standarderne (implementeringen er derfor heller ikke standardiseret), så man ved ikke på forhånd, hvordan en given wifi-klient håndterer det. Google kan finde mange eksempler på den negative side af det.

Det kan tilsyneladende ikke deaktiveres i den nuværende firmware.

Jeg ved ikke helt, hvad man har af muligheder, hvis man styrer wifi via Mit Yousee. Jeg synes, at jeg har set nogle få yousee-supporten til at give hvert net sit eget navn (?).

Omdømme 7
Badge +9

Der udsendes kun et SSID i følge de brugere der har det Modem.

Det afhænger af den konfigurationsadgang, man har til modemmet. Konfigurationsadgangen er anderledes, hvis wifi styres via Mit Yousee. Det kan derfor godt tænkes, at man kan få separate navne/deaktivere band steering ad den vej.

Omdømme 7
Badge +9

Hej @Lotte_ 

Velkommen til YouSee Forum😊

Jeg har sendt dig en privatbesked, så vi kan undersøge sagen nærmere i forhold til Logan skriver, som ikke er helt forkert. 

Badge

Tak for jeres svar alle tre!

Jeg kan ikke dele frekvenserne op via indstillingerne i modemet. Der er ingen fane der hedder “Band Steering”, og ingen steder hvor man kan trykke det fra. 

Jeg kan desværre heller ikke gøre det via Mit YouSee, og YouSee kundeservice kan desværre heller ikke gøre det. 

Derfor prøver jeg nu at installere et nyere modem, som YouSee sender til mig, for at se om det kan dele frekvenserne op.

 

Mvh

Lotte

Omdømme 7
Badge +9

Da det jo vil være den samme model, og sandsynligt vil have den samme FW på, så vil det være det samme som med det nuværende. Skulle det være at det ikke er samme FW, så vil der næppe gå lang tid før det vil få den,. det sker helt automatisk.

Det er muligt at brug af MAC-filteret i routeren kan løse problemet. Har en mobiltelefon, der både kan forbinde til 2,4 GHz og 5 Ghz. Normalt ender det med at den først forbinder til 2,4 GHz og et øjeblik efter skifter til 5 GHz.

Men ved at bruge MAC-filteret til at blokere adgang til 5 GHz forbinder telefonen sig til 2,4 GHz og skifter ikke til 5 GHz. En app, der viser alle SSID’er i nærheden viser dog stadig den samme SSID to gange, den ene til 2,4 GHz og den anden til 5 GHz, så 5 GHz er altså ikke skjult, men der forbindes ikke.

Når man vælger MAC-filter skal man vælge SSID, og her står det samme to gange. Det er det nederste, der gælder for 5 GHz.

Så er der ingen løsning på det her problem? Det er jo til hest at man ikke længere kan vælge 5/2.4ghz. 

Omdømme 7
Badge +9

Som Logan og Kasper skrev, så er der måske en mulighed for at få det løst. Hvis ikke, så er det som det er.

Ja for 18 dage siden. Jeg spørger fordi der ikke er kommet nogen opfølgning på det… Jeg har iøvrigt fravalgt sikkerhed fra YouSee p.g.a. SSH adgang og kan stadig ikke ændre SSID særskilt.

Omdømme 7
Badge +9

Det har som det er nu den nye FW blokeret for.

Så er der ingen løsning på det her problem? Det er jo til hest at man ikke længere kan vælge 5/2.4ghz. 

Man kan faktisk vælge. Man kan med routerens MAC-filter forhindre at routeren gør mislykkede forsøg på at forbinde med 5 GHz til enheder der kun har 2,4 GHz, i den situation hvor band steering ikke virker.

Metoden kræver at man kan finde frem til den pågældende enheds MAC-adresse. Kaldes nogen steder for fysisk adresse. Den står ofte på en mærkat, der sidder på enheden. Bemærk at enheder der både kan forbindes med kabel og med wi-fi har to netkort med forskellig MAC-adresse.

Så er der ingen løsning på det her problem? Det er jo til hest at man ikke længere kan vælge 5/2.4ghz. 

Man kan faktisk vælge. Man kan med routerens MAC-filter forhindre at routeren gør mislykkede forsøg på at forbinde med 5 GHz til enheder der kun har 2,4 GHz, i den situation hvor band steering ikke virker.

Metoden kræver at man kan finde frem til den pågældende enheds MAC-adresse. Kaldes nogen steder for fysisk adresse. Den står ofte på en mærkat, der sidder på enheden. Bemærk at enheder der både kan forbindes med kabel og med wi-fi har to netkort med forskellig MAC-adresse.

Tak for hintet. Det er en ok løsning hvis man ikke har behov for at skifte relativt ofte mellem netværk. Jeg har desværre behov for det af diverse grunde og ja jeg ved godt jeg ikke er en del af 99% af brugerne.

Omdømme 7
Badge +9

Hej @mwulffeld og andre der kigger ind i tråden her

Det vil være på sin plads med opfølgende melding på denne tråd - beklager, at det ikke er sket. Der blev udelukkende kigget på trådstarters forbindelse. 

Hverken firmwaren, Mit YouSee eller Mit Internet app tillader, at man på coax-routerne selv kan splitte SSID op eller skifte netværksfrekvenserne selv. Det er fordi det er meningen, at routeren nu selv skal stå og analysere og lære signal/støjforhold mv. og indstille sig selv bedst muligt i forhold til netværkskanal og Wi-Fi performance. 

Det kan for nogle med behov for særlige løsninger eller opsætninger være et problem og det beklager jeg, men så er det her, at man kan overveje at sætte routeren i bridge mode og tilkoble egen router. Jeg ved godt, at det ikke er ønskeligt i forhold til, at tidligere firmware har kunne, men det er den vej vi har valgt at gå med firmwarens funktionalitet indtil videre i hvert fald. 

Afslutningsvis en tak til @MS-ERIK for at tilbyde en alternativ løsning, trods den ikke er ønskelig for dig @mwulffeld.

Tak for svaret.

Det er dog virkelig irriterende at man 1. skal bruge 1000 kr på en router og så 2. have to routere til at stå og brænde strøm af fordi i har fjernet den mulighed. Er der en begrundelse for hvorfor i har fjernet muligheden? Kan den komme tilbage som en avanceret option?

Jeg synes jeg læste noget et sted om at hvis man bruger bridge mode så mister man et eller andet men kan selvfølgelig ikke finde det nu. Port forwarding o.s.v fungerer stadig i bridge mode? Er der noget man skal være opmærksom på?

Tak for svaret.

Det er dog virkelig irriterende at man 1. skal bruge 1000 kr på en router og så 2. have to routere til at stå og brænde strøm af fordi i har fjernet den mulighed. Er der en begrundelse for hvorfor i har fjernet muligheden? Kan den komme tilbage som en avanceret option?

Jeg synes jeg læste noget et sted om at hvis man bruger bridge mode så mister man et eller andet men kan selvfølgelig ikke finde det nu. Port forwarding o.s.v fungerer stadig i bridge mode? Er der noget man skal være opmærksom på?

Som et alternativ kan man anskaffe et ekstra accesspoint (en ekstra wi-fi radiodel) og forbinde den til YouSees router. Det er billigere end at anskaffe en komplet ekstra router. Man kan så oprette de ønskede SSID’er og adgangskoder heri. Men den koster naturligvis lidt ekstra strømforbrug.

Kan man ikke give de to netværk forskellige kodeord (netværks-nøgle)?

Omdømme 7
Badge +9

Gentager lige hvad Kasper skrev tidligere i tråden: 
Hverken firmwaren, Mit YouSee eller Mit Internet app tillader, at man på coax-routerne selv kan splitte SSID op eller skifte netværksfrekvenserne selv. Det er fordi det er meningen, at routeren nu selv skal stå og analysere  og lære signal/støjforhold mv. og indstille sig selv bedst muligt i forhold til netværkskanal og Wi-Fi performance.

Kan man ikke give de to netværk forskellige kodeord (netværks-nøgle)?

Hvis det af en eller anden årsag er ubetinget nødvendigt at adskille 2,4 GHz og 5 GHz og give dem både separate netværksnavne (SSID) og separate adgangskoder er der den mulighed, at man anskaffer et separat accesspoint og heri opretter det netværksnavn og den adgangskode, der måtte ønskes. Man kan f.eks. så bruge YouSees router til 5 GHz og det separate accesspoint til 2,4 GHz (eller omvendt), eller man kan oprette begge i det separate accesspoint hvis adskillelse her er mulig. Man kan så slukke for det/de bånd i YouSees router, der ikke anvendes, eller blot lade være at bruge det. Et eksternt accesspoint medfører et lidt større strømforbrug da det jo er en ekstra enhed med egen strømforsyning.

Se hvad der tidligere er skrevet i denne tråd. Man kan måske også bruge Mac-filtrering, men det ændrer ikke ved at navn og adgangskode så vil være det samme for de to bånd.

Tak for jeres svar alle tre!

Jeg kan ikke dele frekvenserne op via indstillingerne i modemet. Der er ingen fane der hedder “Band Steering”, og ingen steder hvor man kan trykke det fra. 

Jeg kan desværre heller ikke gøre det via Mit YouSee, og YouSee kundeservice kan desværre heller ikke gøre det. 

Derfor prøver jeg nu at installere et nyere modem, som YouSee sender til mig, for at se om det kan dele frekvenserne op.

Hej Lotte. Jeg har nu samme udfordring, som du åbenbart har haft. Jeg er derfor nysgerrig efter at høre om det hjalp at installere det nyere modem, som Yousee sendte til dig? I så fald hvilket modem fik du tilsendt?  Mvh Jeanett

 

Tak for jeres svar alle tre!

Jeg kan ikke dele frekvenserne op via indstillingerne i modemet. Der er ingen fane der hedder “Band Steering”, og ingen steder hvor man kan trykke det fra. 

Jeg kan desværre heller ikke gøre det via Mit YouSee, og YouSee kundeservice kan desværre heller ikke gøre det. 

Derfor prøver jeg nu at installere et nyere modem, som YouSee sender til mig, for at se om det kan dele frekvenserne op.

 

Mvh

Lotte

Omdømme 7
Badge +9

Hvis det er samme Modem, hvilket det er, da der ikke haves andre til Coax, og endnu ikke har fået den nye FW, så vil der næppe gå lang tid før det sker, har det fået den nye FW, så kan du ikke ændre på det.

Badge

Jeg har d.d fået ombyttet min Router. Og den nye giver ikke adgang til at opdele SSID og det giver mig store problemer. Hvad kan der gøres?

Badge

Hej @mwulffeld og andre der kigger ind i tråden her

Det vil være på sin plads med opfølgende melding på denne tråd - beklager, at det ikke er sket. Der blev udelukkende kigget på trådstarters forbindelse. 

Hverken firmwaren, Mit YouSee eller Mit Internet app tillader, at man på coax-routerne selv kan splitte SSID op eller skifte netværksfrekvenserne selv. Det er fordi det er meningen, at routeren nu selv skal stå og analysere og lære signal/støjforhold mv. og indstille sig selv bedst muligt i forhold til netværkskanal og Wi-Fi performance. 

Det kan for nogle med behov for særlige løsninger eller opsætninger være et problem og det beklager jeg, men så er det her, at man kan overveje at sætte routeren i bridge mode og tilkoble egen router. Jeg ved godt, at det ikke er ønskeligt i forhold til, at tidligere firmware har kunne, men det er den vej vi har valgt at gå med firmwarens funktionalitet indtil videre i hvert fald. 

Afslutningsvis en tak til @MS-ERIK for at tilbyde en alternativ løsning, trods den ikke er ønskelig for dig @mwulffeld.

Jeg har desværre været nødt til at få ombyttet min Router i dag, og det er da totalt nedtur, at jeg ikke kan separere SSID’erne.
Det er fint at Routeren skal være selvlært og indstille sig optimalt; men det ved mine enheder ikke en døjt om. De skal manuelt have besked om hvilket netværk de skal bruge, og hvordan skal jeg kunne fortælle dem det når jeg kun kan se én SSID uden angivelse af frekvens???
Og hvor er logikken - når det præ-opdsatte forslag til gæstenetværk i Routeren hedder GUEST_WIFI henholdsvis GUEST_WIFI_5G
 

Det er i sig selv ikke et problem, at begge wifi-net hedder der samme. En enhed, som kun forstår 2.4 GHz, vil blot koble sig på dét wifi. Hvis det overhovedet ikke virker…

Routeren indeholder en anden styringsfunktion, der hedder band steering, som forsøger at presse wifi-enhederne væk fra 2.4 GHz. Det kan måske, måske ikke forstyrre dine enheder.

Det lader ikke til, at de har samme styring på routerens gæste-wifi.

Besvar