Hej,
jeg prøver at lære lidt om netværk og har i den sammenhæng snust lidt rundt på mit modem.
Jeg har således slukket for 2.4 GHz WiFi, og sat MAC adresse filtering til kun at tillade kendte devices.
Så det var lidt en overraskelse at se følgende under statistik:

Jeg ved at jeg downloadede apprx. 2.7 Gb lørdag til søndag pga et skoleprojekt som min datter havde gang i. Så jeg undrer mig ret meget over at der står TB bytes på wf0, som har været slukket siden d. 26/4, men kun 56.16 MB på wf1. Det eneste device som nogen sinde har brugt wf0 er min datters mobil, og det er lang tid siden jeg holdt op med at give den lov til at logge på.
Der blev lavet maintenance i onsdags så mit modem blev rebootet en gang onsdag aften. Hvis statistikken skulle være re-set der, så kan jeg endnu mindre forstå den datamængde (selvom forbruget på de andre interfaces så ville passe).
Jeg har Glasswire kørende på min personlige computer når den er tændt, og udover et Huawei device fra før jeg slukkede for wf0, så har jeg ikke set nogle devices jeg ikke kender på netværket imens min computer har været tændt. Jeg har prøvet at være modem logs igennem, men det er håbløst da den er fyldt med beskeder om at “DNS name resolution is now active”
Er der nogen som har et bud på hvad der måtte forgå her?
Edit:
Hurtig forklaring - Jeg aktiverede MAC filtrering og deaktiverede 2.4GHz netværket d. 26/4 mere eller mindre (det tog et par forsøg). Jeg lavede en “hot reset” på modemet noget inden - prøvede faktisk at lave en clean factory reset, men jeg kan se i logs hvornår det blev foretaget, så jeg er lidt i tivl om det virkede? Jeg har leget lidt med at deaktivere UPnP og WPS har været deaktiveret længe, da det er hvad jeg læser mig frem til at er den mest sikkre måde at gøre ting på. Øvrige gode råd modtages gerne!
Bedste svar af Forummanden
Se original