Har du modtaget ny firmware til din router? Stil spørgsmål og meld fejl i denne tråd.


Omdømme 7
Badge +9

⛔Denne tråd er lukket⛔

Du skal derfor oprette dit eget indlæg her, hvis du oplever problemer med routeren.



Kære alle 

I YouSee ruller vi løbende nye firrmwareopdateringer ud til vores routere, og vi er nu igen for nyligt, startet med at rulle en ny firmware ud til vores Sagemcom3890V3 og Sagemcom3890V2 routere. I den forbindelse kan vi se, at der på det seneste er kommet nogle tråde ind på YouSee Forum omkring den nye firmware, og det vil vi gerne imødekomme bedst muligt. 

Formålet med denne tråd er at indsamle feedback, reaktioner, spørgsmål og svar, som måtte opstå i forbindelse med skiftet til den nye firmware. På den måde håber vi, at det bedste overblik kan opnås. 

Din feedback vil blive bragt videre af os i forum-teamet, som også - så vidt - og hurtigst muligt - vil prøve at indhente svar på dit spørgsmål. 

Vi ser frem til at høre fra dig og på forhånd tak for dine spørgsmål, hjælp og feedback!😊

Rigtig god dag⛅️

Venlig hilsen
YouSee Forum-teamet

 

Bemærk:
I denne tråd kan du ikke få support og hjælp fra YouSee til opsætning af f.eks. portforwardregler og andre mere tekniske opsætninger, men vi hører gerne fra dig, hvis du mener der er en fejl i den nye firmware. Trådens formål er udelukkende til spørgsmål og reaktioner til de tekniske udfordringer, som du måtte opleve efter at have modtaget den nye firmware.

Sidder du med løsningen?
Sidder du som YouSee kunde og er bruger af vores Sagemcom routere, og er du samtidig stærk i opsætning, så er du meget velkommen til at byde ind med svar, hvis du ved, at der måske kan findes en løsning ved at ændre på den konfigurering, som en anden bruger måtte have problemer med.


Kendte udfordringer:
 

  • Ikke muligt at tilgå web-interface via Wi-Fi: Rettelse på vej. Virker med netværkskabel. (Fejlen er rettet)
     
  • UPnP virker ikke (forrige firmware): 
    Dette er en fejl i den gamle firmware - løses med den nye firmware, som er under udrulning, og som denne tråd omhandler.  (De færeste burde være på den gamle firmware nu = derfor antages som løst/rettet)
     
  • Custom DNS virker ikke: Der er en rettelse på vej i snarlig opdatering. (Fejlen er rettet)
     
  • Vi har set at nogle har mistet deres forwardregler, men det er dog ikke alle det sker for. Vi kan desværre ikke genskabe opsætniger og vi beklager, hvis man har været uden for dette. 

Denne tråd kan ikke kommenteres

350 Kommentarer

Badge

Er således gjort.

Du havde i hvert fald ret i, at der ikke var lukket, men det stakkels menneske viste ikke om den her opdatering er rullet tilbage, og manglede, sin second level support, så det kom vi ikke meget længer af. 

Men han ville arrangere et kald, fra “nogen” der vidste noget mere på onsdag, før var der ikke tid.

Så det må jeg slå mig til tåls med.

 

mvh.

Omdømme 7
Badge +9

Opdateringen er bestemt ikke rullet tilbage, kan heller ikke forestille mig at det gøres. Der er sket mange sjove ting efter NUUDAY FWen er kommet på, ingen seperat SSID, begrænset hastighed på LAN, problemer med Port forward og andet. Der står en masse her i tråden. Der er også andre tråde om det.

Badge

Ja, Radiomand

Man vel godt sige, at det en ikke særligt testet firmware, man der har faft travlt med at få ud.

Tror jeg senere på dagen vil remse de kendte fejl op, i den  grad jeg kan overskue chatten, så har vi dem samlet ét sted.

Ikke mere for nu, tak for dine input

 

mvh.

Omdømme 7
Badge +9

Mange af de fejl/problemer der er, er nok nævnt her i tråden, men der er oprettet så mange at det ser svært at holde styr på, denne tråd var åbenbart ikke nok siden mange har oprettet deres egen, hvilket gør det hele temmeligt uoverskueligt.

Omdømme 7
Badge +9

Hvis der skal laves ændringer i routerens firmware, kan der så ikke samtidig ændres således, at der kan være forskellige SSID’er og adgangskoder til 2,4 GHz og 5 Ghz, men således at det stadig er muligt at have et enkelt fælles SSID for dem, der ønsker dette?

Hej @MS-ERIK 

Desværre ikke. 

Routerens bandsteering er forbedret markant og burde godt selv kunne finde ud at styre alle enhederne. Selvom den gør det, betyder det ikke, at 2.4 Ghz enheder ikke skulle kunne benyttes. 

Hvis der skal laves ændringer i routerens firmware, kan der så ikke samtidig ændres således, at der kan være forskellige SSID’er og adgangskoder til 2,4 GHz og 5 Ghz, men således at det stadig er muligt at have et enkelt fælles SSID for dem, der ønsker dette?

Hej @MS-ERIK 

Desværre ikke. 

Routerens bandsteering er forbedret markant og burde godt selv kunne finde ud at styre alle enhederne. Selvom den gør det, betyder det ikke, at 2.4 Ghz enheder ikke skulle kunne benyttes. 

Hej @Kasper 

Ønsket om to forskellige SSID’er er begrundet i at flere brugere synes at have problemer, at dømme ud fra det, de skriver på Forum.

Har en nødløsning, som muligvis kan bruges, men nok ikke i alle situationer. Den går ud på at bruge routerens MAC-filter til at tvinge bestemte enheder til at forbinde til den ønskede frekvens selv om automatisk valg ville være anderledes. Eller slukke for den ene eller begge radioer og i stedet tilslutte et separat accesspoint.

Der er mange andre problemer med routeren, flere alvorlige, så måske er det bedste at sætte den i bridge-mode og tilslutte sin egen router. Eller skifte internetudbyder - det kan blive virkelighed hvor der installeres fibernet fra anden udbyder end YouSee.

Routerens bandsteering er forbedret markant og burde godt selv kunne finde ud at styre alle enhederne. Selvom den gør det, betyder det ikke, at 2.4 Ghz enheder ikke skulle kunne benyttes. 

“skulle”

Bandsteering handler om at presse wifi-klienter til ikke at benytte 2.4 GHz. Medmindre I kan garantere, at bandsteering aldrig laver problemer, så bør I også aktivere knappen til at deaktivere det.

Jeg tænker, at der er en årsag til, at der normalt findes en knap til at deaktivere bandsteering (den findes også i denne firmware, den er blot blevet skjult)...

Badge

Nu har jeg resat routeren vhja. reset bag på,

15 sec så var det på plads.

 

Selvfølgelig er fejlene på routeren der stadig.

 

Nedenfor nævner jeg de fejl jeg selv har konstateret er der.

  • Faste ip adresser skal ligge inden for DHCP spændet, det burde de netop ikke skulle. Stor fejl.
  • Retter man HDCP Spændet, kan man ikke få kontakt med routeren igen, men den fungerer dog, endnu en graverende fejl.
  • Eco Mode, altså slukkede lysdioder, findes ikke længere. En mindre fejl, som i disse tider virker lidt underlig er der.
  • Bridge mode, skal man selv gætte sig til, hvordan man får sat op. Sådan har det ikke været tidligere.
  • Der er fælles SSID for begge hastigheder, uden mulighed for at kunne sætte bandsteering ud af kraft. Det er ikke hensigtsmæssigt og må kaldes en fejl.

 

Jeg havde egentlig lavet en aftale med YouSee om at en af deres lidt mere erfarne teknikkere skulle kontakte mig, for lige at fixe de udfordringer jeg har. med den her ringe Firmware.

Den har jeg dog aflyst, da jeg ikke er af den opfattelse at et telefonopkald kan rette op på sagen

Ser er kun én ting at gøre og det er at få en ny aftestet FirmWare på banen, eller at få modemmerne udskiftet med nogen med lidt flere ressourcer. 

 

Er der nogen der kan give en vejledning i at sætte den i bridge mode,, jeg har ikke haft muligheden da der er blevet trukket hårdt på internettet i denne week-end.

 

mvh.

Badge +1

Yousee supportere ikke deres egen konfigurations filer!

Sagem 3890 F@st V3 (efter at Yousee fremsendte en erstatningsrouter).

Min router er af ovennævnte type med den nyeste opdatering. Min tidligere router fra Yousee var af samme slags. Den startede dog som en V2. Den blev automatisk opdateret til V3 uden nogen form for orientering!

Årsagen til at jeg fik tilsendt en ny router var, at tiden ikke længere var korrekt. Helt præcis var den en time bagefter. Jeg fik af Yousee-support, den besked som er gengivet nedenunder.

>>Nej dit modem bør som udgangspunkt følge normal dansk tid.

Vi har dog ingen support på det indre modem og interface. Jeg vil dog godt lige tjekke op på det, så det kan rettes til.«

Dette svar tiltrods for, at det er Yousee som i initialiseringsproceduren af router sender flere konfigurationsfiler jf. nedenstående.

Timezone / Timeserver kan heller ikke længere indstilles i routeren eller på ‘Min side’ hos Yousee.

Det skal blive spændende at se, hvad der sker sidste søndag i marts, når vi skifter til sommertid! Hvem ved, det kan være Yousee vil tilslutter sig modstanden mod sommertid!

Badge

Og så fortsætter jeg listen.

Nedenfor nævner jeg de fejl jeg selv har konstateret er der, og kunnet genskabe.

  • Faste ip adresser skal ligge inden for DHCP spændet, det burde de netop ikke skulle. Stor fejl.
  • Retter man HDCP Spændet, kan man ikke få kontakt med routeren igen, men den fungerer dog, endnu en graverende fejl.
  • Eco Mode, altså slukkede lysdioder, findes ikke længere. En mindre fejl, som i disse tider virker lidt underlig er der.
  • Bridge mode, skal man selv gætte sig til, hvordan man får sat op. Sådan har det ikke været tidligere.
  • Der er fælles SSID for begge hastigheder, uden mulighed for at kunne sætte bandsteering ud af kraft. Det er ikke hensigtsmæssigt og må kaldes en fejl.
  • Man kan ikke sætte tiden, hverken her eller der, selvklart en fejl.
  • Det med man skal benytte en app, for at sætte sit modem op er, som en anden bruger udtrykker det, et skråplan. Muligvis smag og behag.

 

Er der nogen der kan give en vejledning i, at sætte Sagem 3890V3 op i bridge mode.

 

mvh.

 

Omdømme 7
Badge +9

Det kan man søge på. Slangefar har skrevet dette. I denne tråd.  

1. Log på router

2. Vælg Status

3. Vælge Bridge Mode

4. Afkryds "Activate Bridge Mode"

5. Tryk på knappen Apply/Save

 

Omdømme 2
Badge +2

Er der nogen der kan give en vejledning i, at sætte Sagem 3890V3 op i bridge mode.

 

I min software, som jeg fik 2. marts, er det [Advanced | NAT Modes], som så sjovt nok derefter i overskriften hedder “Advanced > Device Mode”.

Omdømme 7
Badge +9

Det kan man søge på. Slangefar har skrevet dette. I denne tråd.  

1. Log på router

2. Vælg Status

3. Vælge Bridge Mode

4. Afkryds "Activate Bridge Mode"

5. Tryk på knappen Apply/Save

 

Det er 4 år siden jeg skrev det. Meget er ændret siden. 

Badge

Ja, det er det

Det indes ikke på modemet længere

Eller muligheden findes givetvis, med diverse hånggreb.

 

Det skal være en beskrivelse på den nuværende Firmware

 

mvh.

Omdømme 2
Badge +2

Det skal være en beskrivelse på den nuværende Firmware

Har du mon overset mit indlæg fra for en times tid siden, hvor jeg netop beskrev hvor man finder bridge mode i den nyeste firmware?

Badge

Hej JesperDybdal,

Ja, jeg har overset dit indlæg, undskylder

Du skriver i dette indlæg

>

I min software, som jeg fik 2. marts ´23 er det [Advanced | NAT Modes], som så sjovt nok derefter i overskriften hedder “Advanced > Device Mode”.

>

Og ja, minsanten der står bridge mode

Så går jeg ud fra at man vælger bridge mode, og så genstarter modemet

Og så er der ikke mere at gøre på dette, er det korrekt forstået.

Er der noget man skal være opmærksom på og fungerer bridge mode uden problemer.

 

mvh.

 

 

Omdømme 2
Badge +2

Er der noget man skal være opmærksom på og fungerer bridge mode uden problemer.

Jeg har ikke prøvet at skifte til bridge mode med den nye firmware.  Mit modem var allerede i bridge mode, og det er det også efter opdateringen.

Selve bridge-funktionaliteten virker så vidt jeg kan se, godt nok.

Du skal selvfølgelig have en router koblet til.

Næste nye problem...

Yousee har nu valgt at lægge en sikkerhedsløsning ind i modemmet, som hedder "Browser beskyttelse". Det styres via "Mit Internet"-app'en. Løsningen hijacker bl.a. dnsopslag. To problemer:

1) Mit internet er blevet langsomt (modemmet kan åbenbart ikke klare denne filtrering).

2) App'en er defekt. Man kan ikke slå det fra. Der er en "slå fra"-knap, men den virker bare ikke.

Løsningen virker ikke i  bridge mode. Her fungerer min forbindelse normalt.

Omdømme 2
Badge +2

Alt i alt ser det nærmest ud som om YouSee er ved at lave deres router om til kun at fungere ordentligt i bridge mode.

Jeg håber sandelig at de sørger for at bevare bridge-funktionaliteten intakt, så man i det mindste kan bruge apparatet som modem.

Og er bridge mode ikke efterhånden blevet så nødvendig at det er på tide at YouSee officielt begynder at yde support på det?

Okay, “slå fra”-knappen virker - hvis man prøver længe nok. Dvs. der skal trykkes x antal gange, før ændringen træder i kraft (jeg holder pause mellem hvert tryk, så systemet har tid nok til at registrere det).

Det med langsomt internet… Jeg måler lidt videre. Jeg synes, jeg ser flere “venter på dnsopslag” i browseren end normalt.

Rent teknisk fungerer spærrelisten ved, at modemmet laver noget deep inspection på port 53 (dnsopslag). Hvis den ser en adresse, der er på spærrelisten, “hijacker” den forbindelsen og returnerer en forkert ip (denne ip leverer en advarsel i browseren).

 

Fik jeg nævnt tidligere, at jeg ikke er tilfreds med, at modemmet ikke selv har en “slå fra”-knap - at man er tvunget til at benytte en app?

YouSee har udgivet en ny app, “Mit Internet”, til indstillinger på modemmet/routeren. Men den har alvorlige fejl. Den kan vise en liste over enheder, der har er eller har været tilsluttet. Men har man kabelforbundne enheder går der fuldstændig kludder i det. Alle kabelforbundne enheder vises som værende offline, selv om de er i aktiv brug. Og vil man ændre navnet fra MAC-adressebetegnelsen til en mere oplysende betegnelse giver det fejl med besked om at enheden ikke findes. 

For trådløse enheder kan man ændre navnet, men ændringen vises ikke i routerens administrationsside.

Så nu er der problemer både med routerens firmware og den app, der kan ændre på nogle af routerens indstillinger.

Bedste løsning: Drop appen og drop routerens Nuuday-firmware, og erstat den med Sagemcoms egen firmware, og gør en detaileret og teknisk brugervejledning tilgængelig.

Badge

Ja, det er nok der vi er efterhånden er, og måske en mulighed for at “bare” få et dumt modem. Hvor man så selv spænder en router foran. Sådan én router i ok kvalitet og ikke desupporteret, fås for 300- 400 kr på dba

Det det har jeg andetsteds og det fungerer fremragende, og så har man fuld styr over tingene.

Sådan lidt win win, 

YouToo slipper for al den der router gymnastik og support, som åbenbart bliver mere forplumret.

Og vi andre kan frit vælge en router som passer til vores behov.

 

mvh.

Omdømme 1
Badge +4

Har desværre opdaget endnu en fejl i den nye Nuuday firmware.

Loggen i modemmet gemmer kun op til 31 hændelser, eller i maks. 24h, alt efter hvad der kommer først.

Om hastighed på LAN-portene.

Mange brugere skriver at de kun får 100 mbit på LAN-portene, hvor det burde være 1000 mbit. Jeg har hele tiden fået 1000 mbit uden problemer, så hvad er grunden til at mange har problemer?

YouSees hastighedstest viser download på ca. 950 og upload på ca. 500 via kabel, målt på en større og hurtig PC.

Noget må være anderledes for min router. En årsag kan være at kun én af LAN-portene benyttes, og at den er tilsluttet til en switch med et CAT 5e kabel, måske signalerer switchen til routeren at 1000 mbit er OK. Eller at noget er anderledes i hardwaren.

En anden mulighed (som måske lyder lidt langt ude) er strømforsyningen. En tidligere router Fast3890V2 blev defekt og udskiftet af en YouSee-tekniker til Fast3890V3. Men han udskiftede ikke strømforsyningen til Fast3890V2, som er af en anden type end den, der i henhold til YouSees tegninger på hjælpesiderne hører til Fast3890V3. Kan det være muligt at den strømforsyning, der leveres med Fast3890V3 leverer for høj, for lav eller ujævn spænding, som gør routeren ustabil eller for varm?

Omdømme 7
Badge +9

Den er på 12V og 2,5 A, den jeg har til Kaon er det samme.