Har du modtaget ny firmware til din router? Stil spørgsmål og meld fejl i denne tråd.


Omdømme 7
Badge +9

⛔Denne tråd er lukket⛔

Du skal derfor oprette dit eget indlæg her, hvis du oplever problemer med routeren.



Kære alle 

I YouSee ruller vi løbende nye firrmwareopdateringer ud til vores routere, og vi er nu igen for nyligt, startet med at rulle en ny firmware ud til vores Sagemcom3890V3 og Sagemcom3890V2 routere. I den forbindelse kan vi se, at der på det seneste er kommet nogle tråde ind på YouSee Forum omkring den nye firmware, og det vil vi gerne imødekomme bedst muligt. 

Formålet med denne tråd er at indsamle feedback, reaktioner, spørgsmål og svar, som måtte opstå i forbindelse med skiftet til den nye firmware. På den måde håber vi, at det bedste overblik kan opnås. 

Din feedback vil blive bragt videre af os i forum-teamet, som også - så vidt - og hurtigst muligt - vil prøve at indhente svar på dit spørgsmål. 

Vi ser frem til at høre fra dig og på forhånd tak for dine spørgsmål, hjælp og feedback!😊

Rigtig god dag⛅️

Venlig hilsen
YouSee Forum-teamet

 

Bemærk:
I denne tråd kan du ikke få support og hjælp fra YouSee til opsætning af f.eks. portforwardregler og andre mere tekniske opsætninger, men vi hører gerne fra dig, hvis du mener der er en fejl i den nye firmware. Trådens formål er udelukkende til spørgsmål og reaktioner til de tekniske udfordringer, som du måtte opleve efter at have modtaget den nye firmware.

Sidder du med løsningen?
Sidder du som YouSee kunde og er bruger af vores Sagemcom routere, og er du samtidig stærk i opsætning, så er du meget velkommen til at byde ind med svar, hvis du ved, at der måske kan findes en løsning ved at ændre på den konfigurering, som en anden bruger måtte have problemer med.


Kendte udfordringer:
 

  • Ikke muligt at tilgå web-interface via Wi-Fi: Rettelse på vej. Virker med netværkskabel. (Fejlen er rettet)
     
  • UPnP virker ikke (forrige firmware): 
    Dette er en fejl i den gamle firmware - løses med den nye firmware, som er under udrulning, og som denne tråd omhandler.  (De færeste burde være på den gamle firmware nu = derfor antages som løst/rettet)
     
  • Custom DNS virker ikke: Der er en rettelse på vej i snarlig opdatering. (Fejlen er rettet)
     
  • Vi har set at nogle har mistet deres forwardregler, men det er dog ikke alle det sker for. Vi kan desværre ikke genskabe opsætniger og vi beklager, hvis man har været uden for dette. 

Denne tråd kan ikke kommenteres

350 Kommentarer

Omdømme 6
Badge +8

 Nu er der en ny variant:

Jeg prøvede at logge ind på min 3890V3 i bridgemode via 192.168.100.1.

Så siger den nu, straks jeg har forbindelse til modemet: “Dit modem kan ikke få forbindelse til internettet”.  Der er så en knap der giver adgang til modemkonfiguration.  Vha. den kan jeg logge ind, og dér står også at der ikke er internetforbindelse.

Imidlertid virker min internetforbindelse faktisk fint hele vejen!

Så ledte jeg efter sw-versionsnummeret.  Svjh stod det under "Software"/"Software Image Name", men dér står nu "NOT SUPPORTED".  Så jeg ved ikke hvilken version jeg har.

Alt tyder på at den ikke har været nede i lang tid (der har i hvert fald været Ethernet-forbindelse uafbrudt i lang tid).

Hvad foregår der?  Har vi nu igen fået en syg sw-opdatering uden varsel?

 


Har I andre med bridge mode ikke set det problem?

Ved nærmere eftertanke er fejlen måske at modemet overhovedet forsøger at få forbindelse til internettet.

Når den er i bridge mode, har den jo næppe en ip-adresse der kan routes til og fra internettet - pakker udefra adresseret til min ip-adresse sendes jo videre til min egen router.

Hvis modemet skal kunne nå internettet, må der derfor være enten en global ip-adresse til (næppe) eller noget adresseoversættelse et eller andet sted i YouSees net som giver adgang ud.  Og der er så tilsyneladende et problem med det.

Det er pt. ikke noget stort problem for mig, da bridge mode jo virker på trods af fejlmeddelelsen.  Men det ville da være rart fx at kunne se hvilken sw-version jeg har.

Og hvis det skyldes at YouSee endnu en gang har lavet en større opdatering uden varsel, så er det altså for dårligt.

Mener bestemt den har en intern  IP adresse foruden den offentlige..

Omdømme 2
Badge +2

Mener bestemt den har en intern  IP adresse foruden den offentlige..

Det har den temmelig sikkert.  Men for at få internetforbindelse skal der jo så også være noget funktionalitet et eller andet sted der router og oversætter den adresse til internettet.  Og problemet kan sagtens være i den funktionalitet.

Men jeg gætter bare.  Det ville være rart at høre noget fra YouSee: er der faktisk udsendt en ny opgradering?  Har I i så fald testet adgang til 192.168.100.1 på et modem i bridge mode?

Og hvis I har udsendt en ny version: burde I så ikke, belært af erfaringen,  have advaret kunderne om det på forhånd?

Teknisk set skal beskeden nok læses som: “Modemmet har ikke forbindelse til CMTS’en”.

Beskeden ses også i router-mode, men normalt kun, når forbindelsen er nede. Der er noget galt med din firmware, men vi har vel længe vidst, at det sejler for den nye firmware. 🙂

Loggen i mit modem holder løbende op med at virke. Jeg skal nulstille loggen, før den begynder at virke igen. DOCSIS-tallene er mangelfulde og holder løbende op med at virke (bliver endnu mere mangelfulde). Modemmet skal genstartes for at få tallene tilbage på det almindelige mangelfulde stadie.

Badge

Har haft følgende udfordring, siden firmware opgraderingen i November.

 

Ved indtastning af IP for router, lander jeg på min Qnap login side.

Hvis Qnap NAS frakobles netværket, finder den intet, heller ikke routerens login side.

 

Har prøvet med 3 forskellige browsere og Antivirus midlertidigt de-aktiveret.

Kan dog pinge routeren uden problemer.

 

Efter reset/nulstilling af router, får jeg adgang, men så snart jeg ændrer bare den mindste indstilling og gemmer, så mister jeg forbindelsen til routerens login side.

Det er lige meget om det så kun er EN (simpel) indstilling der ændres.

 

Startede med at ændre Gateway og troede, at det hang sammen med det, så prøvede udover 192.168.0.1 også 192.168.1.1 og 192.168.2.1 samt 192.168.3.1, men fandt senere ud af, at det samme skete, når jeg efter endnu en reset, kun ændrede f.eks. noget så simpelt som et password eller kun SSID på mit WiFi.

 

Det er lykkedes mig at færdig konfigurere alle indstillinger.

En lang liste af DHCP reserveringer, (sindssygt mange MAC adresser), en del Port forwardings, Gateway, Password, alle WiFi indstillinger m.m. på EN gang og så afslutte med at gemme det hele.

Derefter er forbindelsen til routeren tabt, ved nye login forsøg.

Skal noget ændres eller tilføjes senere, skal routeren og det hele atter nulstilles, for igen at få adgang til login siden og så skal alt tastes om igen forfra.

 

Håber virkelig YouSee snart får løst dette problem med en ny og mere stabil FW opgradering.

Badge

Stort tak til Logan for hans tip i en anden tråd.

http://192.168.100.1 giver adgang.

Er der nogen logisk forklaring på dette?

Omdømme 7
Badge +9

NUUDAY FWen har meget på samvittigheden, det er en af dem.

 Nu er der en ny variant:

Jeg prøvede at logge ind på min 3890V3 i bridgemode via 192.168.100.1.

Så siger den nu, straks jeg har forbindelse til modemet: “Dit modem kan ikke få forbindelse til internettet”.  Der er så en knap der giver adgang til modemkonfiguration.  Vha. den kan jeg logge ind, og dér står også at der ikke er internetforbindelse.

Imidlertid virker min internetforbindelse faktisk fint hele vejen!

Så ledte jeg efter sw-versionsnummeret.  Svjh stod det under "Software"/"Software Image Name", men dér står nu "NOT SUPPORTED".  Så jeg ved ikke hvilken version jeg har.

Alt tyder på at den ikke har været nede i lang tid (der har i hvert fald været Ethernet-forbindelse uafbrudt i lang tid).

Hvad foregår der?  Har vi nu igen fået en syg sw-opdatering uden varsel?

 

Jeg får præcis samme besked nu…

http://192.168.100.1/splash_offline.php

Internet: Ikke aktiveret, osv.

Så der er jo 100% blevet pushet en ny opdatering. Utroligt…

Men i det mindste har jeg fået højere Mbps (306.08/114.03) end før, hvor jeg aldrig fik over 100 til trods for jeg har 1000/100.

Hejsa..

Vi har et Sagemcom  FAST3890V3-RDK med software FAST3890V3_NUUDAY-SIP-RDK_77.15.10

En gang inden for nogle måneder siden, fik vi nogle problemer med modemmet.. hvilket gjorde, at vi fik en total usexet brugerflade til login og når man er logget ind..
Den første vi havde var mere intuitiv og nem at gå til, samt nemt at komme ind og ændre ting man ville have ændret.. 
På denne kan man ikke ændre noget som helst, når man er logget ind og den er slet ikke intuitiv eller nem at gå til.
Den her hedder bare IP adresse/software.php og den gamle hed Ip adresse/2.0/gui/#/

Der er genstartet og gendannet til fabriksindstillinger 150 gange, fordi det er hvad kundeservice har sagt vi skulle..

Hvis det ikke ændrer sig, så overvejer jeg stærkt om vi skal købe en router og placere ved siden af, så vi har et sted, hvor vi faktisk kan ændre og sætte vores netværk op som VI vil have det og ikke som Yousee vil have det..

Billede er af vores nye.. i mine øjne ældre login interface og det fortsætter i samme stil, når man er logget ind.

Håber nogen kan give nogle gode og brugelige svar.. for synes ikke rigtig at man får ordentlige svar fra kundeservice.. bortset fra “sådan er det” og “lev med det”-

 

Omdømme 7
Badge +9

Som der kan læses i tråden og mange andre tråde om det Modem, så er der mange begrænsninger efter der blev lagt egen FW på det, så indtil videre så er det sådan. Hvad der vil ske fremadrettet må afventes.

Som der kan læses i tråden og mange andre tråde om det Modem, så er der mange begrænsninger efter der blev lagt egen FW på det, så indtil videre så er det sådan. Hvad der vil ske fremadrettet må afventes.

Tror du så det bedre kan betale sig at investere i egen router, så man selv kan indstille ting som DNS server, kanaler til wifi… 
Vi har i forvejen investeret i 2 Switche.. TP-SG105E og 1024DE.. for at få så mange ting kablet som muligt.. 
Men der er jo stadig alle de trådløse og vil gerne prøve at have mere kontrol over mit eget netværk..

Hvis der er så mange der har problemer med det nye interface, så må man da håbe at de indser, at det var en fejl.

 

Omdømme 7
Badge +9

Der er som skrevet en hel del ting man ikke længere kan, det er en længere liste, men det kan der læses om i de tråde der er om det.

Hvad der kan gøres er at Bridge 3890 og sætte egen Router på. Det er der flere der har gjort.

Hejsa..

Vi har et Sagemcom  FAST3890V3-RDK med software FAST3890V3_NUUDAY-SIP-RDK_77.15.10

En gang inden for nogle måneder siden, fik vi nogle problemer med modemmet.. hvilket gjorde, at vi fik en total usexet brugerflade til login og når man er logget ind..
Den første vi havde var mere intuitiv og nem at gå til, samt nemt at komme ind og ændre ting man ville have ændret.. 
På denne kan man ikke ændre noget som helst, når man er logget ind og den er slet ikke intuitiv eller nem at gå til.
Den her hedder bare IP adresse/software.php og den gamle hed Ip adresse/2.0/gui/#/

Der er genstartet og gendannet til fabriksindstillinger 150 gange, fordi det er hvad kundeservice har sagt vi skulle..

Hvis det ikke ændrer sig, så overvejer jeg stærkt om vi skal købe en router og placere ved siden af, så vi har et sted, hvor vi faktisk kan ændre og sætte vores netværk op som VI vil have det og ikke som Yousee vil have det..

Billede er af vores nye.. i mine øjne ældre login interface og det fortsætter i samme stil, når man er logget ind.

Håber nogen kan give nogle gode og brugelige svar.. for synes ikke rigtig at man får ordentlige svar fra kundeservice.. bortset fra “sådan er det” og “lev med det”-

 

Når der logges ind kommer der så ikke en kolonne i venstre side med flere valgmuligheder for både visning af oplysninger og mulighed for indstillinger? Det skal der gøre, i hvert fald hvis der bruges en opdateret Chrome-browser på et opdateret styresystem.

Siden med adressen 192.168.0.1/software.php er blot en af flere sider, der kan vælges, men ikke den side, der vises først. Mangler alle valgmuligheder er der noget galt, måske vil det hjælpe at slette midlertidige internetfiler og cookies. Flere indstillinger kræver at man har bestilt “Åben konfiguration” eller “Trådløs sikkerhed fravalgt” hos YouSee, ellers bliver nogle af indstillingerne automatisk tilbageført ved genstart af routeren.

Hejsa..

Vi har et Sagemcom  FAST3890V3-RDK med software FAST3890V3_NUUDAY-SIP-RDK_77.15.10

En gang inden for nogle måneder siden, fik vi nogle problemer med modemmet.. hvilket gjorde, at vi fik en total usexet brugerflade til login og når man er logget ind..
Den første vi havde var mere intuitiv og nem at gå til, samt nemt at komme ind og ændre ting man ville have ændret.. 
På denne kan man ikke ændre noget som helst, når man er logget ind og den er slet ikke intuitiv eller nem at gå til.
Den her hedder bare IP adresse/software.php og den gamle hed Ip adresse/2.0/gui/#/

Der er genstartet og gendannet til fabriksindstillinger 150 gange, fordi det er hvad kundeservice har sagt vi skulle..

Hvis det ikke ændrer sig, så overvejer jeg stærkt om vi skal købe en router og placere ved siden af, så vi har et sted, hvor vi faktisk kan ændre og sætte vores netværk op som VI vil have det og ikke som Yousee vil have det..

Billede er af vores nye.. i mine øjne ældre login interface og det fortsætter i samme stil, når man er logget ind.

Håber nogen kan give nogle gode og brugelige svar.. for synes ikke rigtig at man får ordentlige svar fra kundeservice.. bortset fra “sådan er det” og “lev med det”-

 

Når der logges ind kommer der så ikke en kolonne i venstre side med flere valgmuligheder for både visning af oplysninger og mulighed for indstillinger? Det skal der gøre, i hvert fald hvis der bruges en opdateret Chrome-browser på et opdateret styresystem.

Siden med adressen 192.168.0.1/software.php er blot en af flere sider, der kan vælges, men ikke den side, der vises først. Mangler alle valgmuligheder er der noget galt, måske vil det hjælpe at slette midlertidige internetfiler og cookies. Flere indstillinger kræver at man har bestilt “Åben konfiguration” eller “Trådløs sikkerhed fravalgt” hos YouSee, ellers bliver nogle af indstillingerne automatisk tilbageført ved genstart af routeren.


Jo jo, man kan sagtens logge ind og gå ind og kigge på de forskellige ting..
Men den det gamle interface, havde jeg selv styr over alle indstillinger og kunne ændre indstillinger, hvis jeg havde brug for det.. 
Men det kan man åbenbart ikke med det nye.. som jeg så vil kalde gamle, fordi det er total usexet og mere besværligt at gå til i forhold til den gamle side man kom ind på..
Men sådan er det åbenbart for mig.. når jeg finder noget jeg kan lide, så kommer de og ødelægger det..

Vi har haft internet fra Yousee i over 6 år.. og det har aldrig været problemer med at ændre i indstillingerne før nu.. med det nye interface.


Det vil sige at man skal have fat i Kundeservice og bede dem om at gøre så jeg kan ændre i konfigurationerne.. og så er det ellers op til dem om de vil lade mig gøre det eller ej..

Alternativt er det jo at købe en dyr router og så sætte modemmet i bridge mode...

Omdømme 7
Badge +9

En ny router behøver ikke at være dyr. Jeg købte en en billig router på tilbud for 200 kr. , og den lever op til vores behov. Det er skønt med egen router fyldt med funktioner, og ikke en YouSee router, hvor funktioner er fjernet for at lette supporten af dem. 

Badge

Jeg cross-poster lige mit indlæg fra en anden tråd her - jeg TROR at det hænger sammen med et FW update, men jeg kan ikke med sikkerhed sige det (udover at der står 2023 på brugerfladen nu):

 


Hej alle!

 

Vi er i situationen at vores netværk er meget ustabilt indenfor de sidste uger.

 

SETUP

  • WifiRouter 6 (Sagem) med to WIFI repeater (YouSees)
  • 2 TV bokse på netværk
  • 1 NAS på netværk

 

Der har ikke været ændringer i selve setup’et som spillede fint i stort set 1-2 år.

 

SYMPTOM

Efter reboot af routeren kommer alt op som det skal (inklusivt forbindelsen til TDC og fast IP). WIFI spiller i et stykke tid (nogle timer) og tilsluttede enheder får IP som de skal. Efter et stykke tid sker en af de følgende:

  • enheder kan ikke få IP adresse (mest hyppige scenarie)
  • WIFI forsvinder (med enheder med IP fortsatter med at virke)
  • Netværket bryder sammen, inklusivt forbindelsen til udeverdenen

Det er muligt at give sig selv en fast IP og at komme på routeren. Brug af en anden DHCP server (efter routerens er blevet deaktiveret) hjælper også kun i nogle timer inden det hele gå i stå igen.

 

Det første løsningsforslag fra YOUSEE var et hard-reset af routeren. Det løste problemet ikke - samme virkning end genstart (dvs. virker i nogle timer).

 

ARP viser en del “unsuccessful” attempts med uddeling af IP. Vi har trinvis fjernet tilsluttede enheder - uden at det ændrer noget. Altid samme resultat efter et stykke tid.

 

SPEKULATIONER

Jeg kan se at der kom et nyt firmware på routeren (2023). Kan det have med det at gøre? Vi har ikke udskiftet udstyr eller tilsluttet noget ander som kunne støje i netværket - og vi er ret sikre på at fejlen må ligge i routeren. Alt andet har ikke rykket sig. Ingen mistænkelige logs/aktivitet på de andre enheder. Ingen IP/DHCP konflikt.

 

SPØRGSMÅL/IDEER:

Er der andre som har oplevet noget lignende? Næste forsøg vil være at sætte router i BRIDGE for at se om den klarer det. Men vi skal helst have at YOUSEE routeren spiller med det hele uden at vi skal tilføje noget. Jeg kan ikke få logs/logge på routeren og se hvornår/hvordan DHCP stikker af. Kan routeren tilgås ved brug af SSH/Telnet?

 

Løsningsforslag/erfaringer er velkommen. Frustrationen vokser og der er overvejelser at skifte udbyder. Hvis der er udfordringer andre steder med router firmware er der måske også en løsning? Kan det være et problem upstream med noget kompatibilitet?

 

På forhånd tak

 

BAstian


 

@HedegaardJensen 

Hvad er det eksempelvis der ønskes ændret men som ikke kan ændres?

Selv om der er en del, der ikke kan ændres, er der også en hel del, der faktisk godt kan ændres, navnlig hvis man har bestilt og fået “Åben konfiguration”.

Åben konfiguration giver ikke flere valgmuligheder i webinterfacet. Det gør kun, at wifiindstillingerne ikke bliver overskrevet (med wifi-oplysningerne fra Mit Yousee), når modemmet genstartes.

Det nye interface giver kun adgang til at ændre wifi-navn og password.

Åben konfiguration giver ikke flere valgmuligheder i webinterfacet. Det gør kun, at wifiindstillingerne ikke bliver overskrevet (med wifi-oplysningerne fra Mit Yousee), når modemmet genstartes.

Det nye interface giver kun adgang til at ændre wifi-navn og password.

Min version af den nye firmware til modemmet/routeren giver adgang til at ændre og indstille meget mere end wifi-navn og adgangskode. Der bruges en Chrome-browser og PC med Windows 10. Begge dele er fuldt opdateret til nyeste version.

Min version af den nye firmware til modemmet/routeren giver adgang til at ændre og indstille meget mere end wifi-navn og adgangskode. Der bruges en Chrome-browser og PC med Windows 10. Begge dele er fuldt opdateret til nyeste version.

Der er et par punkter mere, men han efterlyser bl.a. muligheden for at vælge wifi-kanal. Den mulighed er fjernet.

Omdømme 7
Badge +9

Der sendes også kun et SSID, så der kan ikke vælges om det skal være 2,4 Ghz eller 5 Ghz man bruger.

@HedegaardJensen

Hvad er det eksempelvis der ønskes ændret men som ikke kan ændres?

Selv om der er en del, der ikke kan ændres, er der også en hel del, der faktisk godt kan ændres, navnlig hvis man har bestilt og fået “Åben konfiguration”.


Jeg plejede også at kunne ændre DNS server og ændre enhedernes IP adresser, så de havde faste IP adresser, som jeg selv havde givet dem, så det var i en logisk orden for mig… med alle vores enheder.

Vi har også 2 administrerede switche.. 
Dem kan man vel ikke bruge til at sætte modemmet i bridge og så finde noget mesh til wifi og så i switchen.. 
Det skal vel være et router.. ?
 

Omdømme 7
Badge +9

Ja, det skal være en router. 

Ja, det skal være en router. 

Ok.. Må ud og se, hvad jeg kan finde ud af..
Vi prøvede med bridge for 6 år siden, da vi lige var flyttet ind.. men der var der ingen forbindelse igennem og kundeservice sagde dengang at det ikke kunne lade sig gøre.. så vi smed den gamle router ud.. 
Måske man skulle prøve igen. :)

@HedegaardJensen

Hvad er det eksempelvis der ønskes ændret men som ikke kan ændres?

Selv om der er en del, der ikke kan ændres, er der også en hel del, der faktisk godt kan ændres, navnlig hvis man har bestilt og fået “Åben konfiguration”.


Jeg plejede også at kunne ændre DNS server og ændre enhedernes IP adresser, så de havde faste IP adresser, som jeg selv havde givet dem, så det var i en logisk orden for mig… med alle vores enheder.

Vi har også 2 administrerede switche.. 
Dem kan man vel ikke bruge til at sætte modemmet i bridge og så finde noget mesh til wifi og så i switchen.. 
Det skal vel være et router.. ?
 

DNS-server kan man tilsyneladende ikke selv ændre i routeren, da felterne er låst. Men på tilsluttede enheder kan man ofte fravælge at DNS vælges automatisk, og i stedet for selv indtaste det ønskede. Det er muligt på f.eks. Windows-computere og iPads, men ikke på TV-boksen YS-4000.

Enhedernes IP-adresser kan man selv bestemme. Man kan på enhederne slå automatisk IP via DHCP fra og så selv indtaste (der skal tasten IP-adresse, undernetmaske, standardgateway og DNS-server). Samtidig bør man indstille routeren til ikke at tildele IP via DHCP i et bestemt interval, og så bruge dette interval til manuelt indtastede IP-adresser. Man kan ikke taste IP manuelt på TV-boks YS-4000.

Enhedernes IP-adresser kan også sættes direkte i routeren under punktet Tilsluttede enheder, hvor man skal vælge Reserved IP. Dette synes at drille enkelte gange, hvor en enhed ignorerer indstillingen og bruger en IP, som enheden tidligere har brugt. Men det fungerer på TV-boks YS-4000. Metoden kræver at man finder hver enheds MAC-adresse frem, da den skal bruges.

@HedegaardJensen

Hvad er det eksempelvis der ønskes ændret men som ikke kan ændres?

Selv om der er en del, der ikke kan ændres, er der også en hel del, der faktisk godt kan ændres, navnlig hvis man har bestilt og fået “Åben konfiguration”.


Jeg plejede også at kunne ændre DNS server og ændre enhedernes IP adresser, så de havde faste IP adresser, som jeg selv havde givet dem, så det var i en logisk orden for mig… med alle vores enheder.

Vi har også 2 administrerede switche.. 
Dem kan man vel ikke bruge til at sætte modemmet i bridge og så finde noget mesh til wifi og så i switchen.. 
Det skal vel være et router.. ?
 

DNS-server kan man tilsyneladende ikke selv ændre i routeren, da felterne er låst. Men på tilsluttede enheder kan man ofte fravælge at DNS vælges automatisk, og i stedet for selv indtaste det ønskede. Det er muligt på f.eks. Windows-computere og iPads, men ikke på TV-boksen YS-4000.

Enhedernes IP-adresser kan man selv bestemme. Man kan på enhederne slå automatisk IP via DHCP fra og så selv indtaste (der skal tasten IP-adresse, undernetmaske, standardgateway og DNS-server). Samtidig bør man indstille routeren til ikke at tildele IP via DHCP i et bestemt interval, og så bruge dette interval til manuelt indtastede IP-adresser. Man kan ikke taste IP manuelt på TV-boks YS-4000.

Enhedernes IP-adresser kan også sættes direkte i routeren under punktet Tilsluttede enheder, hvor man skal vælge Reserved IP. Dette synes at drille enkelte gange, hvor en enhed ignorerer indstillingen og bruger en IP, som enheden tidligere har brugt. Men det fungerer på TV-boks YS-4000. Metoden kræver at man finder hver enheds MAC-adresse frem, da den skal bruges.

Ok..
Men irriterer mig lidt, at man ikke kan instille DNS server selv længere.. 
Da jeg nogen gange synes den er lidt langsom… 
Har også på et tidspunkt brugt en Raspberry Pi som DNS server og adblocker… men der kunne jeg godt ændre den i modemmet.. 

Men det burde man stadig kunne i et router, hvis man bridger modemmet