Har du modtaget ny firmware til din router? Stil spørgsmål og meld fejl i denne tråd.



Vis første besked
Denne tråd kan ikke kommenteres

350 Kommentarer

Hvor kan man se hvilke forbedringer den nye firmware giver os, for der må da være en grund til at man laver så stor en opdatering. 🧐

Det spurgte jeg om for flere måneder siden. Jeg ved ikke, om de selv ved det. 🙂

Sagemcom har to typer af firmware: RDK (den nye) og SWAN (deres egen). Sagemcom kom med denne pressemeddelelse tidligere på året: https://sagemcom.com/en/cp-sagemcom-joins-rdk-technical-advisory-board

Om TDC/Yousee selv har bedt om at få RDK i stedet for SWAN, eller om Sagemcom har et ønske om at afvikle SWAN (det har jeg dog ikke set dem skrive noget om)…?

Det ville være rart om det blev muligt at slukke dioderne via softwaren for at spare strøm. Jeg kan læse at mange andre også efterspørger det.

Jeg har målt strømforbruget til 0,2 kwh i døgnet - med de nuværende elpriser er det en årlig udgift på cirka 200 kroner. 

YouSee vil vel’ gerne have de penge bliver brugt i butikken i stedet for? ;-)

Omdømme 7
Badge +9

Det maximale forbrug på det er 30 W i timen, reelt er det mindre så det ligger nærmere på 25 W, Dioderne bruger bestemt ikke meget, det er få kroner på årsbasis.

 Kasper skrev her i tråden i et opslag den 1. November.

Hvor meget der er at spare ved slukning af routerens lys på nutidens el-regninger ved jeg ikke med sikkerhed, men på daværende tidspunkt regnede vores systemfolk på det og fandt, at det var en besparelse på omkring 2-3 kr./årligt, der kunne spares ved slukke lyset i routerens frontpanel. Det er måske lidt højere i dag i forhold til nutidens elpriser. Så overordnet set er der måske ikke så meget at hente, som man skulle tro,  men lidt/noget har selvfølgelig også ret. 
 

Hej Radiomand. Jeg tror nu nok det er mere end 2 kroner om året ;-) 

Omdømme 7
Badge +9

Det er så lidt at det i sig selv dårligt registreres i det samlede årsforbrug. Se i forrige opslag hvad Kasper skrev angående det.

Hej Radiomand. Du henviser til en fyr ved navn Kasper, men han skriver han ikke ved det. Jeg har målt det over 14 dage viser noget andet. Der er i øvrigt ingen grund til at dioderne skal være tændt. God weekend, jeg skal have en kop kaffe.

Omdømme 7
Badge +9

Det er en dygtig YS medarbejder du taler om, og som er tilknyttet forummet, så ikke en hvem som helst, og han skrev: vores systemfolk  regnede på det og fandt, at det var en besparelse på omkring 2-3 kr./årligt, måske lidt højere i dag i forhold til nutidens elpriser.

Hej Radiomanden. Jeg er heller ikke hvem som helst. God dag.

Omdømme 7
Badge +9

Det står dig naturligvis frit for at tro/ikke tro på hvad der skrives. Det kan andre ikke gøre noget ved.

Omdømme 6
Badge +8

Udvikling af latency hos mig:

DAA (Distributed Access Architecture) var opgraderingen til udstyret fra Huawei.

Da jeg gik fra CG3000 til 3890v2 (den gamle firmware), så jeg ingen nævneværdig ændring af latency.

Det er lidt fattigt ikke bare at erkende, at der er sket en ændring, i stedet for at sige “det er din opsætning”. Jeg finder det meget lidt sandsynligt, at noget er sket hos mig på præcis samme tidspunkt som denne firmwareopgradering.

Fodnote: Jeg har endnu ikke lavet så mange målinger i bridge mode, for at se, om der skulle være en ændring der.

@Forummanden  Har du en update med hensyn til at køre i bridge mode ?

@Forummanden  Har du en update med hensyn til at køre i bridge mode ?

Ja. Der er ingen forskel.

Der er dog forskel, når man begynder at presse forbindelsen. F.eks. kan fast.com kan ikke bruges til at måle forbindelsen, når man er i router mode (den står af ved lidt over 200 Mbit/s).

 

Badge +1

hej

Jeg har fået et stort problem med min sagecom 3890v3 siden jeg har fået den ny firmware. Jeg savner at kunne slukke for wifi og computer på tid. Jeg bruger det til min teenager som ellers ser det meste af natten. Jeg har vænnet mig til den gamle firmware omsider. Jeg er ikke et computer geni. øv.

med venlig hilsen 

benny koch

Nu har jeg lige kørt en speedtest og får (helt præcist):

117.91 / 105.99

Jeg har og betaler for 1000/100.

Jeg kører Google WiFi og det hele har kørt perfekt indtil for noget tid siden. Nu fandt jeg så denne tråd og root cause lader til at falde tilbage på den firmware opdatering YouSee har lavet.

Og I skal ikke spise mig af med den elendige undskyldning at det er over WiFi, prøv kabletforbindelse, osv. Jeg ved med garanti at jeg har haft hastigheder over 3-400 MB/s tidligere.

** Jeg kører Sagemcom 3890v3 i bridgemode kablet til Google WiFi.

hej

Jeg har fået et stort problem med min sagecom 3890v3 siden jeg har fået den ny firmware. Jeg savner at kunne slukke for wifi og computer på tid. Jeg bruger det til min teenager som ellers ser det meste af natten. Jeg har vænnet mig til den gamle firmware omsider. Jeg er ikke et computer geni. øv.

med venlig hilsen 

benny koch

En simpel løsning som jeg selv bruger er at sætte et tænd sluk ur på routeren, den koster ca 30kr i supermarkedet 🙂

Dette er måske også en ide til dem der gerne vil spare på elregningen.

Omdømme 7
Badge +9

 

  • Vi har ikke umiddebart kendskab til forhøjet latency, som en generel ting efter den nye firmware - dette kan formentlig skyldes flere forhold, udstyr sat til routern, konfiguration mv. Opleves lav hastighed, er det derimod noget vi kan gå ind og fejlsøge på. Her vil vi gerne vide om det opleves på en trådløs eller kablet forbindelse. Opret gerne en særskilt tråd herom.

 

Helt specfikt: Fra den ene dag til den anden (ny firmware) er min latency forhøjet med cirka 2 ms. For at nævne en helt specifik server, jeg tester op imod: ping.tdc.dk (både ICMP og TCP). Det er ikke kun denne server. Det er alt, hvad jeg forsøger at få fat i ude på internettet, som i snit ligger 2 ms længere væk.

Jeg har intet ændret i min opsætning. Jeg tester, når forbindelsen ikke bruges til noget andet.

DOCSIS-verdenen arbejder på lavere (gaming)latency. Det her er jo at gå den modsatte vej. :-)

Hej @Forummanden 

Jeg ved ikke om vi kan gøre noget i forhold til 2 ms langsommere. Hvis der er sket noget, der påvirker latency en smule, så tror jeg det er noget andet end selve firmwaren. 

Hvis man er meget generet at højere latency, så kan man evt. prikke til mig på privatbesked og så kan jeg prøve at fejlmelde det til vores support, som kan ringe ud og gennemgå forbindelsen, men ellers tror jeg godt latency kan svinge lidt. 

Der er mange gode grunde til at opdaterer firmwaren i vores routere.

MEN i den nye firmware er det blevet rigtigt vanskeligt at danne sig et overblik over de enheder vi har på vores netværk. Man kan. f.eks. ikke se IP-adresserne i oversigterne. Man kan kun ganske sjældent se et host name. Nu skal alt kunne genkendes på en mac-adresse.

DET KAN JEG IKKE LEVE MED !

Der er til gengæld kommet andet godt nyt i f.eks. RSSI Level i oversigten.

Men hvis der forsvinder for mig vigtig information fra firmwaren, så anskaffer jeg en router jeg selv er herre over, og så bliver YouSee routeren degraderet til et Docsis-modem.

Savner også muligheden for at administrere tid for hver enhed på Wifi. 
Meget Vigtig funktion når der er børn i huset! Yousee! 

Nej. Man kan ikke bare anvende en timer der slukker helt for routeren!

Nogle der kan anbefale en anden router/selvskab der har en sådanne funktion ?

 

Omdømme 6
Badge +8

Savner også muligheden for at administrere tid for hver enhed på Wifi. 
Meget Vigtig funktion når der er børn i huset! Yousee! 

Nej. Man kan ikke bare anvende en timer der slukker helt for routeren!

Nogle der kan anbefale en anden router/selvskab der har en sådanne funktion ?

 

Du kan sætte din router i bridgemode og din egen bagefter..  

https://da.ios-data-recovery.com/top-five-routers-parental-controls/

 

Hej.

Jeg har prøvet at læse gennem trådene, men synes ikke lige, jeg fandt mit problem. For nogle uger siden (må være ved samme tid, som I andre har oplevet problemer) mistede vi kort internet forbindelse, både Wi-Fi og LAN. Prøvede at genstarte router uden held. Prøvede også at lave det reset med nulstilling i 30 sekunder, hvor Wi-Fi så virkede.

Jeg har ikke meget forstand på det, men har tjekket, om de tre computere koblet til LAN skulle have opdateret drivere til netkort. Nulstillet LAN forbindelse. Prøvet med ipconfig /release og /renew. Virker heller ikke. Har prøvet at resettet routeren flere gange undervejs. 

Melding er hele tiden på computerne “Ethernet har ikke en gyldig IP-konfiguration” og på den ene computer “Standardgateway er ikke tilgængelig”.

Har prøvet gendanne standard/fabriksindstillinger i Routerens software (har ikke nogen særlige indstillinger). Det har heller ikke virket.

Wi-Fi har hele tiden virket fra Routeren uden problemer, og da der netværkskort i alle tre computere med indbygget Wi-Fi har det gået, mens jeg har prøvet at blive klogere. 

Men mine evner rækker ikke til at forstå, hvad jeg skal gøre 😏

System Software Version

eMTA & DOCSIS Software Version:20.2

Software billednavn:FAST3890V3_NUUDAY-SIP-RDK_77.15.10

Avancerede services:FAST3890V3-RDK

Trådløs driver:1.363 RC45.25501 version 10.10.131.4201-20200615 (r782323) FWID 01-24de5f3e

Pakke kabel:1.5

Nogen bud på hvordan jeg får LAN til at virke igen?

 

Badge

Skal have åbnet port 113..Kan ikke åbne den mere efter fw update..Sagemcom Fast 3890V3 er banditten...Nogle der kan hjælpe med løsning? 

Savner også muligheden for at administrere tid for hver enhed på Wifi. 
Meget Vigtig funktion når der er børn i huset! Yousee! 

Nej. Man kan ikke bare anvende en timer der slukker helt for routeren!

Nogle der kan anbefale en anden router/selvskab der har en sådanne funktion ?

 

Du kan sætte din router i bridgemode og din egen bagefter..  

https://da.ios-data-recovery.com/top-five-routers-parental-controls/

 

Hej Peter A4,

Nu har jeg købt en router jeg har magten over og vil have YouSee firmwaren på den ellers udmærkede Sagem 3890V3 i bridge-mode. Ved du hvordan man gør det i den nye firmware fra YouSee ?

 

Omdømme 6
Badge +8

Savner også muligheden for at administrere tid for hver enhed på Wifi. 
Meget Vigtig funktion når der er børn i huset! Yousee! 

Nej. Man kan ikke bare anvende en timer der slukker helt for routeren!

Nogle der kan anbefale en anden router/selvskab der har en sådanne funktion ?

 

Du kan sætte din router i bridgemode og din egen bagefter..  

https://da.ios-data-recovery.com/top-five-routers-parental-controls/

 

Hej Peter A4,

Nu har jeg købt en router jeg har magten over og vil have YouSee firmwaren på den ellers udmærkede Sagem 3890V3 i bridge-mode. Ved du hvordan man gør det i den nye firmware fra YouSee ?

 

Der er en fin guide her

 

Omdømme 2
Badge +2

 Nu er der en ny variant:

Jeg prøvede at logge ind på min 3890V3 i bridgemode via 192.168.100.1.

Så siger den nu, straks jeg har forbindelse til modemet: “Dit modem kan ikke få forbindelse til internettet”.  Der er så en knap der giver adgang til modemkonfiguration.  Vha. den kan jeg logge ind, og dér står også at der ikke er internetforbindelse.

Imidlertid virker min internetforbindelse faktisk fint hele vejen!

Så ledte jeg efter sw-versionsnummeret.  Svjh stod det under "Software"/"Software Image Name", men dér står nu "NOT SUPPORTED".  Så jeg ved ikke hvilken version jeg har.

Alt tyder på at den ikke har været nede i lang tid (der har i hvert fald været Ethernet-forbindelse uafbrudt i lang tid).

Hvad foregår der?  Har vi nu igen fået en syg sw-opdatering uden varsel?

 

Har også oplevet at modemmet mister WAN forbindelse hver anden time, hvilket ses på denne uptime graf:

 

Det plejer at fikse sig selv ved en reboot af modemmet, men det er stadig voldsomt irriterende når det sker.

Omdømme 2
Badge +2

 Nu er der en ny variant:

Jeg prøvede at logge ind på min 3890V3 i bridgemode via 192.168.100.1.

Så siger den nu, straks jeg har forbindelse til modemet: “Dit modem kan ikke få forbindelse til internettet”.  Der er så en knap der giver adgang til modemkonfiguration.  Vha. den kan jeg logge ind, og dér står også at der ikke er internetforbindelse.

Imidlertid virker min internetforbindelse faktisk fint hele vejen!

Så ledte jeg efter sw-versionsnummeret.  Svjh stod det under "Software"/"Software Image Name", men dér står nu "NOT SUPPORTED".  Så jeg ved ikke hvilken version jeg har.

Alt tyder på at den ikke har været nede i lang tid (der har i hvert fald været Ethernet-forbindelse uafbrudt i lang tid).

Hvad foregår der?  Har vi nu igen fået en syg sw-opdatering uden varsel?

 


Har I andre med bridge mode ikke set det problem?

Ved nærmere eftertanke er fejlen måske at modemet overhovedet forsøger at få forbindelse til internettet.

Når den er i bridge mode, har den jo næppe en ip-adresse der kan routes til og fra internettet - pakker udefra adresseret til min ip-adresse sendes jo videre til min egen router.

Hvis modemet skal kunne nå internettet, må der derfor være enten en global ip-adresse til (næppe) eller noget adresseoversættelse et eller andet sted i YouSees net som giver adgang ud.  Og der er så tilsyneladende et problem med det.

Det er pt. ikke noget stort problem for mig, da bridge mode jo virker på trods af fejlmeddelelsen.  Men det ville da være rart fx at kunne se hvilken sw-version jeg har.

Og hvis det skyldes at YouSee endnu en gang har lavet en større opdatering uden varsel, så er det altså for dårligt.