Har du modtaget ny firmware til din router? Stil spørgsmål og meld fejl i denne tråd.



Vis første besked
Denne tråd kan ikke kommenteres

350 Kommentarer

Badge
@HamDerEmil

 

“ *hvis* det nu "bare" havde været enten portene der var langsomme, eller WiFi der var problemer med, så kunne man da klare sig, men eftersom ingen af delene virker overhovedet (og jeg ikke engang kan komme ind og fejlsøge/justere på routeren og tjekke hvad firmware der er på), så antager jeg at routeren er gået helt i baglås. “

 

Jeg oplevede at loginen på routeren, blev ændret fra 192.168.0.1 til 192.168.1.1. Prøv evt at finde et program, på en måde, der kan give dig et overblik, hvor hardwarene ligger henne på dit netværk

 

@HamDerEmil

Jeg oplevede at loginen på routeren, blev ændret fra 192.168.0.1 til 192.168.1.1. Prøv evt at finde et program, på en måde, der kan give dig et overblik, hvor hardwarene ligger henne på dit netværk

 

Tak for tip 👍 Fik scannet den, og den pingende (efter mange forsøg) ud på 192.168.0.1 - desværre stadig ikke muligt at komme derind, da det virker som om portene hopper af og på hele tiden. Må se om support har noget at sige i morgen. Selv hvis jeg ender med en router der får dårlig firmware og kun kan trække 10% af hvad den burde, så må det være væsentligt bedre end ingen hastighed. 

Vi er i en tid, hvor der er meget stort fokus på latency. Der lader til, at den nye firmware øger denne latency (gennemsnit) med et par ms. Det er endnu en ommer.

En graf:

 

Hvert punkt på grafen er et gennemsnit af mange målinger. Eneste ændring: Ny firmware.

Badge +1
@HamDerEmil

 

“ *hvis* det nu "bare" havde været enten portene der var langsomme, eller WiFi der var problemer med, så kunne man da klare sig, men eftersom ingen af delene virker overhovedet (og jeg ikke engang kan komme ind og fejlsøge/justere på routeren og tjekke hvad firmware der er på), så antager jeg at routeren er gået helt i baglås. “

 

Jeg oplevede at loginen på routeren, blev ændret fra 192.168.0.1 til 192.168.1.1. Prøv evt at finde et program, på en måde, der kan give dig et overblik, hvor hardwarene ligger henne på dit netværk

Jeg har haft præcis samme problem. Efter at have haft kontakt med YouSeeNothing flere gange har jeg valgt at skifte til Fastspeed. Efter flere test kunne de ikke se at jeg skulle have et problem. Right!!

 

Endnu en fejl eller et problem synes at forekomme. Hvis tilsluttede computere indstilles til at få IP-adresse tildelt automatisk via routerens DHCP (det er vist det normale) kan computerne nu ikke få adgang til hinandens delte mapper, og fjernskrivebord virker ikke. Ved at ændre tilbage, så IP-adresserne indtastes direkte i computernes netkort, så YouSees router ikke er involveret, så virker adgang til delte mapper og fjernskrivebord igen. Det er dog lidt uklart om problemet kan skyldes at den ene computer er 9 år gammel, dog med en opdateret Windows 10. Routerens DHCP sætter DNS-serveradressen til routerens IP-adresse, det virker egentlig også lidt underligt.

Omdømme 2
Badge +2

Routerens DHCP sætter DNS-serveradressen til routerens IP-adresse, det virker egentlig også lidt underligt.

Det er vist helt normalt.  Ideen er at routeren derved kan udlevere leases inkl. DNS-server-adresse allerede inden den selv har fået en lease med DNS-server-adresse fra WAN-siden.  Det betyder også at maskiner på LAN-siden kan modtage DHCP-konfiguration og kommunikere med hinanden selv hvis WAN-siden er nede.  Routeren optræder derfor som DNS-server og forwarder alle opslag til den rigtige DNS-server på WAN-siden - det virker så når den på et senere tidspunkt har modtaget adressen på den.

Man bør naturligvis også kunne vælge at konfigurere faste DNS-server-adresser i routeren.

Badge +2

Med chance for at jinxe mig selv, så har jeg ikke haft mine konstante nedbrud på lan portene i dag eller at den kun kører 100mbit, troede lige de havde lavet en hotfix, men den står stadig til at køre FAST3890V3_NUUDAY-SIP-RDK_77.15.10 firmware.

Så ved ikke lige hvad der er ændret.

Startede med internet faldt ud nogle sekunder/minutter hver anden time. Prøvede at genstarte routeren fredag aften - stor fejl siden har den slet ikke haft forbindelse, selvom der er lys i alle de rigtige grønne lamper. firmware har opdateret sig selv til den nye defekte version, men stadig intet internet.
 

Kundeservice kan ikke hjælpe i weekenden.  Hvad tænker i på at rulle en defekt opdatering ud og så ikke have ekstra mandskab der kan hjælpe? 

 

hvornår får vi penge tilbage og kan vi komme forbi en af jeres butikker og låne en mobil router med hjem gratis  mandag, så vi har internet i huset imens i arbejder på at rette fejlen. Det er 2022 folk arbejder og studerer hjemmefra. 

Omdømme 7
Badge +9

Kundeservice kan ikke hjælpe i dag, men det kan teknisk support. 70 70 34 48

Omdømme 1
Badge +4

Med chance for at jinxe mig selv, så har jeg ikke haft mine konstante nedbrud på lan portene i dag eller at den kun kører 100mbit, troede lige de havde lavet en hotfix, men den står stadig til at køre FAST3890V3_NUUDAY-SIP-RDK_77.15.10 firmware.

Så ved ikke lige hvad der er ændret.

Du er heldig. 😀

Mit nye modem synes at te sig værre end det gamle. Kan se på NAS at link går ned og op flere gange om dagen. Forbindelsen mellem PC og NAS går helt ud efter en dags tid (porten er ikke død, for jeg kan stadig gå på internettet). Hvis jeg skifter til WiFi og tilbage til LAN, så kan jeg atter få fat i NAS. Genstart af NAS virker også, så det er nok den der bliver påvirket af porten?

Badge

Kan man selv lave en “Roll-back” ?

Omdømme 7
Badge +9

Det er kun YS der e.v.t. kan det.

Omdømme 1
Badge +4

Hmm, det er blevet helt utåleligt nu, jeg har simpelthen ikke nogen stabil forbindelse imellem mit udstyr, der er koblet på modemmets LAN porte. Nu har jeg så sat en 1Gb switch imellem modem og mit udstyr, så nu fungerer den del. Desværre er forbindelsen imellem modem og switch stadig kun 100Mb. Hvis jeg skal udnytte mit abonnement på 200Mb, er jeg nødt til at skifte PC over på WiFi, ellers får jeg kun 100Mb download. Gør jeg det, har jeg også stadig kun 100Mb fra PC til de andre interne enheder.

YouSee, i må se at gøre noget ved det. Det er ikke modemmet eller mit udstyr der er noget galt med, det er jeres firmware. Jeg fik et nyt modem og nu er det bare blevet værre end før, lige så snart modemmet får den nye firmware. I må simpelthen spole tilbage til den gamle version, indtil i får rettet de graverende fejl i den nye version.

TDC har nu lagt fiber ind i opgangen, så jeg ser frem til snart at kunne få skiftet coax ud med fiber. Hvis jeg fortsat skal vælge YouSee som udbyder, så er i nødt til at oppe jer!

 

Mvh

En ellers tilfreds internet kunde helt tilbage fra 90’erne, der nu gevaldigt stiller spørgsmålstegn til jeres professionalisme.

Badge +2

Så voldsomt underligt, efter 2 dage hvor mit internet har virket okay, så gik det ned næsten præcist kl 00.00 i går aftes og da jeg tjekkede i morges var det stadig nede og kunne se på routeren at den bare blinkede i internet LEDen.

Efter jeg slukkede og tændte igen så kom internettet op igen, men så har jeg haft problemed med at LAN portene slukker i 5-10 sekunder igen i dag, dog ikke hvert 10-20. minut.

 

I guder jeg håber de snart tager sig sammen og får fixet den firmware eller ruller tilbage til den fungerende firmware som har virket i mange år.

Er der nogen status ang. en ny opdatering eller et roll back til den gamle firmware.?

Den taber forbindelsen på LAN siden og at portene går ned til 100mbit der sker det samme på Wlan bort set fra der er hastigheden højere.

Det hjalp i hvert fald ikke at få en ny router problemet blev bare det samme efter at den jo selvfølgelig også opdaterede.  

 

Badge

Efter ny firmware til Fast 3890V2-RDK virker musik streamer Bluesound ikke.

Node2i som er dual band kan komme til at virke, men ikke Node2 som kun har 2,4GHZ. Det virkede fint inden opdatering både som samlet frekvensbånd og som opdelt frekvensbånd.

Opdelt da Nedis wifi switch ville se et rent 2,4GHZ net, deres app tvang mig til det.

Efter opringning til help-desk fik jeg opdelt wifi i 2,4GHZ og 5GHZ men hverken Bluesound Node2 eller Nedis smart home switch  kom til at virke.

Efter at have gennemlæst den lange tråd ser det ud til at mange wifi dimser der kun bruger 2,4GHZ har problemer

PS. da det er mit første indlæg kom jeg til at oprette det oprindeligt som en selvstændigt indlæg. (SUK)

Badge +2

Havde en tekniker der ringede til mig i dag, han sagde at han havde ikke hørt om nogle af de problemer med LAN porte slukker tilfældigt og at de sætter sig til 100mbit max. De må ikke snakke meget sammen hos Yousee når deres kundeservice samt butik har hørt om det, men ikke deres teknikere.

 

Påpegede at der var denne forum tråd med en del der har oplevet problemer, men i følge ham så er “lignende problemer ikke altid det samme problem”, selvom der er minimum 3-4 stykker med præcist samme problem.

 

Korte af det lange er at jeg skal ned at hente endnu et modem i morgen, hvilket jeg finder lettere tosset for den får jo hurtigt den samme firmware igen. Og så skal jeg lige prøve at koble alle enheder på nær PC fra LAN portene for at se om det skulle have nogen effekt.

Omdømme 1
Badge +4

Havde en tekniker der ringede til mig i dag, han sagde at han havde ikke hørt om nogle af de problemer med LAN porte slukker tilfældigt og at de sætter sig til 100mbit max. De må ikke snakke meget sammen hos Yousee når deres kundeservice samt butik har hørt om det, men ikke deres teknikere.

 

Påpegede at der var denne forum tråd med en del der har oplevet problemer, men i følge ham så er “lignende problemer ikke altid det samme problem”, selvom der er minimum 3-4 stykker med præcist samme problem.

 

Korte af det lange er at jeg skal ned at hente endnu et modem i morgen, hvilket jeg finder lettere tosset for den får jo hurtigt den samme firmware igen. Og så skal jeg lige prøve at koble alle enheder på nær PC fra LAN portene for at se om det skulle have nogen effekt.

Det er efterhånden rent Gøg og Gokke. Det er nok ikke flertallet der benytter LAN portene, men der må da være mange flere end os 3-4 stykker, der har fået problemer med den nye opdatering.

Kære YouSee, giv os dog en mulighed for at rulle tilbage til tidligere firmware version, indtil de graverende fejl er rettet.

En anden observation af fuldstændig uacceptabel performance herunder:

Når jeg kører en speedtest på https://fast.com, hvor jeg vel at mærke kun får omtrent en fjerdedel af den båndbredde jeg betaler for, skyder ping til Cloudflare (1.1.1.1) op fra de normale ~11 ms til over 10000 ms. Det betyder at hele internetforbindelsen effektivt fryser mens jeg bruger ¼ af min båndbredde.

@Kasper er dette noget I er opmærksomme på hos Yousee? På den gamle firmware kunne jeg oplevede noget lignende i forhold til hastighed når jeg ikke havde aktiveret hardware acceleration på Yousee modemmet, men kan ikke se nogen sådan option i Nuuday firmwaren.

 

 

Den nye firmware der er lagt i Sagemcom V3

er meget fejlbehæftet. Jeg bruger Unify / Ubiquiti Wifi 6 accespoints og Unify swich sammen med Sagemcom V3, mine enheder figurerer derfor i routeren som ethernet enheder. Jeg konstaterede så i mandags at routeren ikke kan håndtere mere end 10 ethernet enheder. Efter 2 gange kontakt med kundeservice telefonisk og mail - hvor Yousee i øvrigt svarede helt anderledes, har jeg så fået oplyst at der bliver deployed en ny firmware ud inden for 14 dage som skulle afhjælpe problemet. Inden jeg konstaterede det med de max 10 enheder på ethernet, slukkede jeg wifi i routeren og som workaround ville jeg tænde det igen og koble mit TV på via Yousee router (wifi), men nu kommer 2,4GHz ikke op - ja jeg har genstartet routeren. Mit TV har ikke 5GHz så det er bare noget øv. Så ville jeg bestille en Unify router og sætte Yousees router i Bridge mode men det ser ud som om at muligheden for at sætte den i Brigdemode er væk. 

Er der en anden workaround andet end at koble diverse. enheder fra så man når ned på 10??????

Ærgerligt Yousee!!!!

Omdømme 1
Badge

Jeg er også en af de “heldige”, der har modtaget den nye firmware. Alle min port forwards var væk - ligesom en del af mine reservationer var forsvundet. Har ikke rigtig mærket at hastigheden er nedsat.  

Jeg har dog en printer, der er trådløs og efter opdateringen oplyser printeren, at signalet er dårligt og at router og printer skal flyttes nærmere på hinanden. Der er ca. 7 meter til printeren med en gipsvæg imellem. Vi har aldrig haft dette problem før. Det virker som om WIFI signaleret er blevet meget dårligere.

Jeg så også gerne, at den gamle firmware blev lagt på igen - den var der ikke disse problemer med


Det er ganske rigtigt, at det ikke længere er muligt at lave en opdeling af SSID i den nye firmware. Dette er ikke en fejl, men en feature. 

 

Nu stopper det fandeme! Der er ikke noget værre end når producenter prøver at sælge en begrænsning som en “fEaTuRe”! Denne opdatering har lige smadret hele mit smart home setup. Jeg har aldrig set noget lignende.

Den nye opdatering tvinger 2,4 GHz og 5 GHz SSID til at være det samme! Uhørt!

Det er fuldstændig langt ude. ALLE ANDRE routere nøjes blot med at give muligheden for at kombinere i de to frekvenser - IKKE TVANG.
Og man behøver ikke at prøve at give producentens søforklaring om at enhederne gerne selv skulle vælge den rigtige frekvens - ja tak, det er ofte tilfældet. Men ikke altid!!! OG NU SIDDER JEG SÅ MED DE PROBLEMER SOM DENNE AFSINDIGT STUPIDE BEGRÆNSNING TILFØRER.

RUL VENLIGST DEN GAMLE FIRMWARE UD IGEN OMGÅENDE.
Det er fandeme for useriøst.

 

Det kan nævnes, at det er Yousee, som har bestilt denne begræsning i navngivning af wifi.

Endnu en fejl eller et problem synes at forekomme. Hvis tilsluttede computere indstilles til at få IP-adresse tildelt automatisk via routerens DHCP (det er vist det normale) kan computerne nu ikke få adgang til hinandens delte mapper, og fjernskrivebord virker ikke. Ved at ændre tilbage, så IP-adresserne indtastes direkte i computernes netkort, så YouSees router ikke er involveret, så virker adgang til delte mapper og fjernskrivebord igen. Det er dog lidt uklart om problemet kan skyldes at den ene computer er 9 år gammel, dog med en opdateret Windows 10. Routerens DHCP sætter DNS-serveradressen til routerens IP-adresse, det virker egentlig også lidt underligt.

Problemet er forsvundet.

Nu kan to computere med Windows 10 godt igen forbinde sig til hinanden selv om den ene har fået IP via routerens DHCP. Enten har YouSee lavet en lille opdatering, eller også er routeren ustabil, så noget den ene gang virker, og den anden gang ikke. Funktionen bruges både ved kopiering af filer mellem computere og ved brug af fjernskrivebord, så den ene computer kan køres fra den anden (eller fra en iPad) uden selv at have skærm, mus eller tastatur tilsluttet.

Det kan nævnes, at det er Yousee, som har bestilt denne begræsning i navngivning af wifi.

Hvis denne oplysning er korrekt er det helt uforståeligt at YouSee indfører såden en begrænsning. Det kan ikke engang være fordi man vil spare kundeservice for at svare på besværlige spørgsmål fra kunderne, nu får man i stedet for flere spørgsmål fra kunder, der spørger efter funktioner, de ikke kan finde.

Kan man ikke opdele routerens software i to versioner (eller have routeren i to versioner), dels en simpel og reduceret version som den nuværende, og dels i en avanceret version, som f.eks. kan være originalen fra Sagemcom, blot med eventuelle tilpasninger for at kunne virke under YouSee. Adgang til den avancerede version kan være betinget af at man har “Åben konfiguration” / “Trådløs sikkerhed fravalgt”, og at man for at få adgang skal godkende at man ikke kan få hjælp fra YouSee hvis noget går galt. Så er der kun fabriksgendannelse tilbage. Men der skal følge en original Users guide fra Sagemcom med den avancerede version.