Spørgsmål

Google WiFi Router tilsluttet direkte til Fiberboks (uden om Sagem Moden)?


Badge +1

Er der brugere her, der er lykkedes med at installere Google WiFi Mesh-system direkte til Fiber LAN port 1, og så opsætte VLAN 101 på denne. Det virker i andre sammenhænge (UniFi produkter), men jeg har ikke tidl. forsøgt denne konstellation. Det er selvsagt for at kunne undgå YS routeren, selv om den ville kunne sættes i Bridgemode.

Men, det kan være, jeg ikke kommer uden om den ift. netop dette (VLAN). Nogen med praktisk erfaring?  Og, hvis Bridgemode vælges (da der ikke skal være to routere i installationen), er det så stadigvæk nødvendigt at få YS support til at ændre MAC-adressen manuelt i deres kant-router/adm.modul?

YS router er model “Wi-fi Router D6” (CS 50001).


6 Kommentarer

Omdømme 7
Badge +9

Fiber bredbånd, har du også TV på forbindelsen.?

Omdømme 6
Badge +8

Jeg mener ikke den understøtter Vlan tagging på Vlan id 101, sæt den til efter YS router og opdater til nyeste firmware.

Derefter kan du se om den nye firmware er kommet så langt, at den understøtter det.

 

Tv pakker virker ikke ved denne løsning, men kun streamning gør.

Badge +1

@Radiomanden Ja, men TV kun via ATV4 bokse, så den skulle være ok så langt. 

@PeterA4 Det er umiddelbart også det, jeg har kunne læse mig til, men i givet fald, må vi lade Routere sidde også. Det burde løse den del? Er det stadigvæk nødvendigt at få dem til at skifte MAC-adr. manuelt?

 

Omdømme 6
Badge +8

 

@PeterA4 Det er umiddelbart også det, jeg har kunne læse mig til, men i givet fald, må vi lade Routere sidde også. Det burde løse den del? Er det stadigvæk nødvendigt at få dem til at skifte MAC-adr. manuelt?

 

Det burde ikke være nødvendigt, men hvis den ikke kommer til at understøtte Vlan id 101 i setup, så skal YS router bruges foran for at lave korrekt Vlan tagging

Badge +1

Google WiFi er klar over “problematikken”, men det fremgår ikke helt klart af dette, om man kan overstyre indtastningen undervejs i setup. Vi får se … :-)  https://support.google.com/googlenest/answer/9798157

 

Badge +1

Forsøg på at sætte YS Router i Bridgemode og enable VLAN 101 tagging samtidig i rubrikken, gav ingen hul igennem. Resatte YS Router og har ind til videre bare kørt den som extender på YS LAN port. Dertil disabled YS WiFi på selve routeren. Det er ikke optimalt ift. at have router på router, men det virker og der er nu god dækning i hele huset. Umiddelbart ingen fejl oplevet (NAT) - så konklusionen må være, at man godt kan lave den udbygning uden de helt store kompetencer. Jeg vil siden grave lidt mere i det, men “it it aint broke - dont fix it”, som min gl. it mentor sagde :)

Besvar