Spørgsmål

Fordele og ulemper ved egen router vs begge routere?

Badge

Hej. Allerførst: jeg har læst masser af tråde om opsætning af egen router i stedet for D6, masser af tilhørende bøvl med TV og IP-telefoni og noget med at bilde egen router ind at den har D6’erens MAC-adresse, osv. Så jeg håber jeg kan undgå en “prøv lige at søge på emnet først”. Jeg synes mit spørgsmål er anderledes :)

OK, så der kommer Fiber ind fra TDC Erhverv, godt nok, men det er vel det samme i sidste ende. PT går det ind i en D6. Fra et LAN-stik går det op i den første af 3 efterhånden forældede Velop-MESH, som står for wifi i hele hytten.

Jeg kan ikke fortælle om D6 er i bridge mode eller ej, for det aner jeg ikke. Det eneste jeg har gjort er at slukke for dens wifi. Altså sådan helt fysisk, udenpå boksen, så lyset går ud. Og Velop er så sat op så her er wifi.

Pr. tilfælde, og det er kun fordi den står lige ved siden af TV’et, er min TV-boks, sådan en bland-selv, også sluttet direkte til D6 i LAN2 og det virker (har aldrig overvejet at det evt. ikke ville virke hvis den sad direkte i en af MESH-dimserne eller var på wifi)

Nu til sagen. I morgen kommer der sådan en ASUS Zenwifi Pro et12 og Velop ryger i sommerhuset :) og så giver jeg mig til at læse hvad jeg bør gøre. Jeg kan fortælle at min standard-indstilling ville være at gøre præcis det samme. Fiber - D6 med slukket wifi - ASUS laver wifi, Men jeg kan da godt se det smarte i at slippe for en hvid kasse og kun have 1 sort ASUS-firkant ved siden af TV’et i stedet for begge. Men det er egentlig kun kosmetisk. Så nu kommer spørgsmålene:

Er der nogle reelle tekniske ulemper ved at have begge 2? Jeg mener: har jeg så betalt for funktioner i ASUS-tingen som ikke virker? F.eks. 6GHz backhaul mellem dem efterfølgende eller bare sådan generelt (evt. inklusiv at jeg får sat mig ind i om/at det er i bridge mode eller ej)

Er der nogle ulemper ved ikke at have D6 og få det op at køre med kun egen router? Det lyder jo tiltalende, men umiddelbart er det af andre årsager end de tekniske. Vil TV virke? Synes den ene tråd jeg var i, der var der en fyr der fik bevist at det kan lade sig gøre at se live-tv fra boksen uden routeren, bare udbyderen stadig er TDC/Yousee.

Jeg ved ikke om kernen i mit spørgsmål kommer frem, altså hvorfor jeg mener det adskiller sig fra “hvordan sætter jeg egen router op og bypasser sagems skrammel?”. Jeg ønsker at vide om jeg mister noget ASUS-funktion ved at have begge dele. Eller reelt vinder noget (andet end en synlig dims mindre) ved at sætte det op med kun egen ASUS-dims.

På forhånd tak!

Ingen kommentarer

Ingen kommentarer

Besvar