Spørgsmål

Fiberboks / Router


Badge

Hej

Håber at nogen kan hjælpe her.

 

Jeg har netop skiftet fra Fibia til Yousee.

Min fiberboks har altid fungeret som router med både LAN og wifi, men efter skiftet til Yousee kan jeg ikke tilgå fiberboksen direkte men udelukkende tilslutte den medfølgende router fra Yousee.

Det virker som om at fiberboksen er løst i et bridgemode.

 

Hvorfor skal jeg dog tvinges til en have endnu en strømslugende dims hængende og fylde

på min væg når fiberboksen i sig selv altid har kunne klare opgaven?

Det må da kunne fikses ☺️

 

Jeg har forsøgt at tilgå interfacet på fiberboksen ved at tilslutte en bærbar direkte til den, men uden held. Den accepterer kun routeren fra Yousee, selv efter en reset.

 

Håber at nogen kan hjælpe.

 

Venlig hilsen

Rasmus Berg

 


36 Kommentarer

Badge

Fiberboksen består af to enheder: En ONT (fiberdelen) og en router (alm. ethernet). ONT’en er der ingen tvivl om, den er specifik til operatøren. Spørgsmålet går på routeren. Den kunne teknisk set godt være åben til brug af  3. partsudbydere (som Yousee er her).

Ja det var også det jeg nåede frem til. Spørgsmålet er bare hvem der kan ordne det 😁

Ja det var også det jeg nåede frem til. Spørgsmålet er bare hvem der kan ordne det 😁

Det kan være, at Kasper ved noget. Det er dog ikke sikkert, at systemet er skruet sammen på en måde, der gør det muligt.

Omdømme 7
Badge +9

Det er jo Telia der har lukket for den, da du ikke længer er kunde. det er det samme hos YS stopper man som kunde, så lukkes der for forbindelsen og man retunerer udstyret såfremt det ønskes retur, hvis ikke så bortskaffes det, da det ikke længere kan anvendes til noget.

Ja, de har lukket for den, men hvem siger, at de ikke kan åbne den igen, hvis Yousee sender en sådan anmodning?

Omdømme 7
Badge +9

Tal med Telia og You See, så kommer der klarhed over det, det løses næppe på anden vis.

Badge

Tal med Telia og You See, så kommer der klarhed over det, det løses næppe på anden vis.

Jeg har haft kontakt med både Yousee og Fibia, ingen af dem ved noget, eller kan finde frem til en der kan 🤷🏻‍♂️

Måske @Kasper kan være behjælpelig her? 😁

Badge

Ja, de har lukket for den, men hvem siger, at de ikke kan åbne den igen, hvis Yousee sender en sådan anmodning?

@Kasper ? 😁

Omdømme 7
Badge +9

 Hej @RasmusBerg 

Vi kan desværre ikke gøre noget herfra, så du kan køre direkte på fiberboksen fra Fibia. Den er fast konfigureret.Jeg er også ret sikker på, at du heller ikke vil kunne kontakte Fibia/den der ejer infrastrukturen, da du jo er kunde hos YouSee.

Nogle har ønsket egen router direkte på ONT/fiberboks tidligere og det kan vi i nogle tilfælde lave en konfiguration på herfra, men ellers skal der laves VLAN-tagging i egen router/computer, så vidt jeg har erfaret. Og det er det vi er ude i her😊

Den er til eget TV, så vidt jeg ved.

Nogle filberoperatører har et dvb-c-signal til at ligge i fiberen. Det kan man få fat i via coaxudgangen. Yousee, som ikke er operatør her, kan ikke sende signalet.

Omdømme 6
Badge +8

 Hej @RasmusBerg 

Vi kan desværre ikke gøre noget herfra, så du kan køre direkte på fiberboksen fra Fibia. Den er fast konfigureret.Jeg er også ret sikker på, at du heller ikke vil kunne kontakte Fibia/den der ejer infrastrukturen, da du jo er kunde hos YouSee.

Nogle har ønsket egen router direkte på ONT/fiberboks tidligere og det kan vi i nogle tilfælde lave en konfiguration på herfra, men ellers skal der laves VLAN-tagging i egen router/computer, så vidt jeg har erfaret. Og det er det vi er ude i her😊

Kunden ønsker kun en boks stående og ikke to. Fiberboksen fra Fibia har fungeret som komplet løsning med mediakonverter/router/wifi i en boks.

Da han ikke er kunde mere hos Fibia, omdannes fiberboksen til REN mediakonverter, som der så kan sættes YS routeren til, som ikke ønkes.

VLAN-tagging kan vi ikke bruge til  så meget her, det er kun hvis YS routeren skal erstattes med egen router.

Omdømme 7
Badge +9

Der er næppe heller muligt at få opsat en KAP boks og Konverter fra YS, da det er Telias Fiber som YS lejer sig ind på, eller er det.? Telia kan også bruge TDC’s net, så er det Telia’s net eller er det TDC’s.

https://tdcnet.dk/fiber/udbydere/

Besvar