Spørgsmål

Fiberboks / Router


Badge

Hej

Håber at nogen kan hjælpe her.

 

Jeg har netop skiftet fra Fibia til Yousee.

Min fiberboks har altid fungeret som router med både LAN og wifi, men efter skiftet til Yousee kan jeg ikke tilgå fiberboksen direkte men udelukkende tilslutte den medfølgende router fra Yousee.

Det virker som om at fiberboksen er løst i et bridgemode.

 

Hvorfor skal jeg dog tvinges til en have endnu en strømslugende dims hængende og fylde

på min væg når fiberboksen i sig selv altid har kunne klare opgaven?

Det må da kunne fikses ☺️

 

Jeg har forsøgt at tilgå interfacet på fiberboksen ved at tilslutte en bærbar direkte til den, men uden held. Den accepterer kun routeren fra Yousee, selv efter en reset.

 

Håber at nogen kan hjælpe.

 

Venlig hilsen

Rasmus Berg

 


36 Kommentarer

Omdømme 7
Badge +9

Konverteren gør kun det at der konverteres fra et optisk signal til et elektrisk, Router tilsluttes direkte i den.

 

Badge

Hej Radiomand

Det er ikke rigtigt, den har fungeret som router med wifi og alt da jeg var hos Fibia. Det er ikke en konverter.

 

Badge

 

Badge

Den er meget lig den her.

Omdømme 7
Badge +9

Dit billede er en Fibia boks, den er ikke til You See, den jeg viser er til You See. Fibias enhed er jo nok lukket da de ikke leverer til dig længere.

Badge

Nej, for Yousee router skal tilsluttes den boks jeg har sendt billede så virker alt fint.

Min pointe er at det er meningsløst at jeg ikke bare kan bruge fiberboksen direkte når det er det jeg altid har gjort.

Jeg tilslutter så at sige en router til en enhed der allerede kan fungere som en router.

Omdømme 7
Badge +9

Ja det er den måde Fibia jo så gør det, men YS kan jo ikke bruge den, da den er til Fibia, ikke til You See. Alle udbydere har deres egen Router som er sat op til dem.  Udbyderne kan heller ikke yde support på udstyr som ikke er deres.

Badge

Tak for hjælpen.

 

Tror ikke vi bliver enige, fiberboksen er i brug, Yousees signal kommer derfra og derfor er den Yousees ansvar. 
Der er dog ingen hos Yousee support der kan give mig en fornuftig forklaring.

Min marginale besparelse ved at skifte til Yousee bliver nu spist op i form af at jeg skal have yderligere en boks hængende på væggen.

Jeg tænker at løsningen bliver at fortryde min overflytning og forlade Yousee igen.

Omdømme 7
Badge +9

You See har aldrig ydet support på udstyr som ikke er deres eller TDC net. You See kan ikke gøre noget hvis Telias udstyr fejler de har ikke det udstyr, det er kun Telia.

Badge

You See har aldrig ydet support på udstyr som ikke er deres eller TDC net. You See kan ikke gøre noget hvis Telias udstyr fejler de har ikke det udstyr, det er kun Telia.


Nu må simpelthen stoppe.

Yousee leverer mit internet.

Det internet kommer ud igennem boksen i væggen.

Så er boksen fandme da også Yousees problem.

Omdømme 7
Badge +9

Du kan spørge YS her:  https://www.facebook.com/youseedanmark/?ref=page_internal og linke til tråden, eller vente på at en fra YS læser denne tråd.

@Kevin 

Omdømme 7
Badge +9

Hej @RasmusBerg 

Jeg tror der kan laves noget VLAN tagging i din egen router, men det er uden for YouSee’s supportomgang, men måske en anden bruger på forummet kan svare og hjælpe. 

@PeterA4 og @Logan - Burde det ikke kunne løses?😊

Badge

Hej @RasmusBerg 

Jeg tror der kan laves noget VLAN tagging i din egen router, men det er uden for YouSee’s supportomgang, men måske en anden bruger på forummet kan svare og hjælpe. 

@PeterA4 og @Logan - Burde det ikke kunne løses?😊

Hej Kasper

 

Tak for svaret 🙏🏻

Jeg håber da også det kan løses da det, for mig, virker meningsløst at have to enheder forbundet til hinanden, som hver i sær kan udføre samme opgave 🤣👍🏻

Omdømme 6
Badge +8

Hej @RasmusBerg 

Jeg tror der kan laves noget VLAN tagging i din egen router, men det er uden for YouSee’s supportomgang, men måske en anden bruger på forummet kan svare og hjælpe. 

@PeterA4 og @Logan - Burde det ikke kunne løses?😊

Hej Kasper

 

Tak for svaret 🙏🏻

Jeg håber da også det kan løses da det, for mig, virker meningsløst at have to enheder forbundet til hinanden, som hver i sær kan udføre samme opgave 🤣👍🏻

Hvad sker der hvis du erstatter fibia-boksen med youSee routeren..

Omdømme 7
Badge +9

Det vil ikke kunne gøres, da der så ikke er en konverter, den er i Fibia boksen. Det er en alt i en, den har endda TV Coax tilslutning.

Ønsket her er vist, at kunne sende Yousee-routeren tilbage til Yousee, og kun benytte fiberboksen, som har indbygget router/wifi. Om Yousee har mulighed for den opsætning...

Omdømme 7
Badge +9

Yousee Routeren er til deres forbindelse den er specifik dertil, ikke til Telias.

Yousee Routeren er til deres forbindelse den er specifik dertil, ikke til Telias.

Det er den. Spørgsmålet er så, om det er teknisk muligt for Yousee at benytte routern i fiberboksen.

Omdømme 6
Badge +8

Jeg fik vist ikke læst tråden ordentlig inden jeg svarede 😉

Den der icotera boks skal bruges, den bliver bare lavet om til en stor fiber konverter, når fiber skal haves fra andre end fibia. youSee routeren vil ikke kunne bruges direkte på linien.

Der er nok ikke så meget, at gøre ved det. 

Der kan også være lidt forskel på hvordan Fibia har lavet deres fiber installationer. 

Omdømme 7
Badge +9

Den har de næppe kontrol over, da de ikke er deres, hvis enhver udbyder kunne bruge en Router fra enhver anden, så er der jo ingen grund til at have en der er specifik til den enkelte udbyder.

Omdømme 6
Badge +8

 den har endda TV Coax tilslutning.

Den er til eget TV, så vidt jeg ved.

Fiberboksen består af to enheder: En ONT (fiberdelen) og en router (alm. ethernet). ONT’en er der ingen tvivl om, den er specifik til operatøren. Spørgsmålet går på routeren. Den kunne teknisk set godt være åben til brug af  3. partsudbydere (som Yousee er her).

Badge

Jeg fik vist ikke læst tråden ordentlig inden jeg svarede 😉

Den der icotera boks skal bruges, den bliver bare lavet om til en stor fiber konverter, når fiber skal haves fra andre end fibia. youSee routeren vil ikke kunne bruges direkte på linien.

Der er nok ikke så meget, at gøre ved det. 

Der kan også være lidt forskel på hvordan Fibia har lavet deres fiber installationer. 

Nej, jeg er heller ikke interesseret i at bruge Yousee routeren alene, det er den jeg vil af med og bare bruge Fibias boks/konverter/router, da den allerede har alle de egenskaber der skal til.

Men jeg kan ikke engang tilgå den direkte med et kabel og en computer. Det er ligesom om den er blevet låst til kun at kunne kommunikere med Yousee router efter jeg skiftede væk fra Fibia.

Før skiftede fungerede alt fint direkte fra Fibia boksen uden yderligere udstyr 🤷🏻‍♂️😁

Omdømme 7
Badge +9

Ja, det virkede naturligvis da den var aktiv, nu i er den lukket, og kun Konverteren er tilsyneladende aktiv.

Badge

Ja, det virkede naturligvis da den var aktiv, nu i er den lukket, og kun Konverteren er tilsyneladende aktiv.

Det giver mening. Så er spørgsmålet bare hvem der deaktiverede routeren og hvordan man kan aktivere den igen 😁👍🏻

Besvar