Svar

Egen router på fiber med TV


Badge

Jeg skifter snart til YouSee fra Fibia. Jeg har læst flere steder at jeg kan bruge min egen router på fiberboksen og ikke behøver D6 routeren. Men jeg har valgt TV og så dermed skal jeg bruge D6 routeren og min egen ubiquiti Dream router er dermed ubrugelig. Er der en mulighed for at jeg kan bruge min egen router sammen med D6 routeren, så min står for internet og D6 routeren håndterer TV. Er der ikke lys for enden af tunnelen skifter jeg tilbage til Fibia, hvor jeg ved at TV virker med deres router i bridge mode og min router står for nettet.

Håber på nogle har stået i sammen situation og fundet en løsning.

Tak 

icon

Bedste svar af PeterA4 26 November 2022, 07:14

Se original

47 Kommentarer

Omdømme 1

Jeg har nu fået Asus RT-AC68U router på YS fiber til at virke med YS TV og Viptel VOIP
(Yousee D6 wifi router bruges ikke).
1) For at få WAN IP og internet: LAN\IPTV\LAN port\Select ISP Profile: Manual setting:
Skriv 101 ved Internet\VID, og genstart router.
2) For at få YS TV til at virke (YS TV boks forbundet med ethernet kabel):
LAN\IPTV\Special Applications:
Enable multicast routing: Enable
Enable efficient multicast forwarding (IGMP Snooping): Enable
3) For at få hul igennem til VOIP Cisco SPA112 analog telefon adapter:
WAN\NAT Passthrough\SIP Passthrough: Disable.

/Asara

PS.: Nogen, der ved om Yousee oplyser VOIP SIP info og kode ved køb af Yousee bredbåndstelefoni?
(ellers er man jo tvunget til at bruge deres bredbåndstelefoni på YS router).

Så fik jeg også tid til at skifte tilbage fra den sløve D6 skrammelkasse. Det ser ud til at virke her, som du beskrev.

Tak Asara! :)

 

/Hau

Omdømme 1
Badge +1

@Asara@Haubassen 

 

Da jeg næppe er den eneste som godt kan lide yousees tv bokse, men gerne vil bruge min egen router med vlan tagging , vil jeg gerne høre jer, om i ved om der kræves en specifik port iht iptv

 

jeg er med på vlan 101 kræves for overhovedet at få hul igennem til www

og at der skal aktiveres multicast routing

men kræves det også, at man åbner en specifik port iht iptv ?

Altså for at få live tv til at køre ordentligt på yousee tv boks uden yousee router

Eltså har i måtte åbne specifikke porte for at kunne se tv?

 

@Radiomanden

Vi er med på at yousee tv boks som udgangspunkt, kræver yousee router. Men jeg er interesseret i at vide den tekniske forklaring på, hvad det er for en opsætning D6 har mht iptv.

Jeg forstår sagtens, at yousee ikke kan yde teknisk support når man bruger sin egen router, og derfor giver det også mening, at de anbefaler kunder at køre med deres egen router.

Omdømme 7
Badge +9

Som @PeterA4 og andre har skrevet.

Så kan der kun fås TV signal igennem til You See TV boks når det er deres egen Router der bruges, ligeledes skal der e.v.t bruges Extender (Booster) så skal de også være deres egene.

Omdømme 1

Som @PeterA4 og andre har skrevet.

Så kan der kun fås TV signal igennem til You See TV boks når det er deres egen Router der bruges, ligeledes skal der e.v.t bruges Extender (Booster) så skal de også være deres egene.

Undskyld - MEN… Hvordan dælen kan jeg så få signal igennem med de settings opsat på min egen Asus Router.

Jeg bruger Asus Router direkte på fiber boksen og Yousee TV boks, og det virker FINT med både live og forskudt osv.

Yousee’s Router ligger i en kasse på hylden og der ligger den godt.

Kære “Radiomanden” Hvis du ikke kan bidrage med reel viden - så er det nogen gange bedre, bare at tie stille!!!!

 

Omdømme 1

@buenso80 

Jeg har ikke yderligere opsæt - under “Avancerede indstillinger” > “Lokalnetværk” >”IPTV” er sektionen LAN PORT sat med ISP PROFIL: Manuel Indst - Internet: Vid=101 Prio=0 alle andre felter tomme  

og i feltet SpecialProgrammer er opsæt

DHCP-Router sat til: Microsoft

Multicast: Aktiveret

Default IGMP: IGMP v.3

Enable Fast lease: Deaktiveret

UDP Proxy: 0

 

Omdømme 7
Badge +9

Som @PeterA4 og andre har skrevet.

Så kan der kun fås TV signal igennem til You See TV boks når det er deres egen Router der bruges, ligeledes skal der e.v.t bruges Extender (Booster) så skal de også være deres egene.

Undskyld - MEN… Hvordan dælen kan jeg så få signal igennem med de settings opsat på min egen Asus Router.

Jeg bruger Asus Router direkte på fiber boksen og Yousee TV boks, og det virker FINT med både live og forskudt osv.

Yousee’s Router ligger i en kasse på hylden og der ligger den godt.

Kære “Radiomanden” Hvis du ikke kan bidrage med reel viden - så er det nogen gange bedre, bare at tie stille!!!!

 

You See siger nej, andre brugere siger nej Peter A4 siger også nej, dog siger han også: “Hvis der skal tv signal igennem, skal ys router bruges, men din egen router kan så sættes til ys router i dmz.” 

Omdømme 1

@Radiomanden 

YouSee siger: "Vi magter ikke at understøtte brugere der vil have mere end middelmådigt standard vare."

Og hvis du har det ok med det, så accepter i det mindste at vi er nogle der vil have noget bedre.

Det virker. Hvad enten YouSee og du mener det kan, eller ej.

Er det så svært at acceptere?

/Hau

 

Omdømme 6
Badge +8

 

You See siger nej, andre brugere siger nej Peter A4 siger også nej, dog siger han også: “Hvis der skal tv signal igennem, skal ys router bruges, men din egen router kan så sættes til ys router i dmz.” 

Jeg siger ikke nej til, at man kan bruge sin egen router med YS tvboks. Det fremgår også af den drejning tråden har fået..

Det spørgsmål forfatteren har i denne tråd, er en anden og har det rigtige svar.

Det er kun positivt, at andre bidrager til løsninger, som youSee ikke yder support på.

 

Omdømme 1
Badge +1

@PeterA4

Som tidligere nævnt, så tror jeg , at vi er en gruppe mennesker, som gerne vil vide den tekniske forklaring på, hvorfor der bliver meldt ud fra kundeservices side, at man skal have internet og router fra yousee , for at kunne få iptv signal på en yousee tv boks.

 

Jeg tror det kommer sig mest af, at yousee heldigvis og langt om længe, har ændret deres tv pakke til ikke længere at være låst til yousee fiber eller adsl, men et produkt som alle nu kan købe, på lige fod med Allente , TeliaTV osv. 

 

Men hvor både Allente og Telia tilbyder en dedikeret tv boks, man kan zappe på/med , ja så tilbyder yousee umiddelbart kun en app løsning, medmindre man vælger yousee som fiberudbyder.

 

Det er som sådan også ok, at de gerne vil have kunderne til at købe deres internet også .

Men hvor langt de fleste andre udbydere, lader slutbrugeren benytte eget udstyr, så er yousee nok snart de eneste som stadig holder fast på, at bilde folk ind, at man skal bruge deres router , hvis man vil se TV på en boks.

 

Når man/jeg ringer og skriver ind, så får jeg selvfølgelig at vide, at det er noget teknisk som gør at de anbefaler at man bruger deres router , hvis man vil bruge deres tv boks .

 

Men ingen har endnu kunnet uddybe , hvad det er for en teknisk opsætning, som gør at samtlige ansatte , tror at man ikke kan bruge egen router.

 

Min egen teori er, at hvis yousee er åbne omkring den reele opsætning i D6 routeren og iptv , så vil man kunne bruge en brugt yousee tv boks, og sin egen router med fremmed udbyder.

 

Jeg er klar over at mit emne strækker sig videre ud i spørgsmål om operatørlåst udstyr , men her burde teknisk forum være det helt rigtige sted for “nørd-forklaringer” , og ikke bare gentagelser og copy/paste af oplysninger, man kan finde, enten på yousee.dk eller ved at ringe til en ungarbejder i kundeservice.

 

Hvis det handler om, at nogle føler at tråden her, er blevet hijacked , så opretter jeg gerne en ny. Men så er det sådan, jeg gerne vil have det at vide.

 

På forhånd tak

 

Omdømme 6
Badge +8

Det er udelukkende et spørgsmål om support ikke ydes på folks egne routere. Der findes mange routere, med forskellig firmware og opsætninger, så det er klart de vælger en nem løsning og ikke supporter flere hundrede router mærker.

Man er velkommen til at sætte sin egen router på sin fiber / adsl forbindelse hos youSee, ligesom andre ISP’er.

YouSee TV Play appen kører på alle internet forbindelser og kan bruges med TV boks eller uden.

Hvis TV boks vælges SKAL man have en youSee internet forbindelse. Boksen bruger Multicast, som det også fremgår af denne tråd, så understøtter ens router det og kan man finde ud af at sætte det op… kan egen router sagtens bruges med youSee TV boks.

Omdømme 1
Badge +1

@PeterA4

Tak for at uddybe en smule

Jeg er med på multicast og vlan tagging, og jeg er i bund og grund fint tilfreds uden teknisk support fra internetudbydere/teleselskaber.

Umiddelbart så lyder det som om, at der rodes lidt rundt i yousees ældre produkter og løsninger, som selv kundeservice ikke har sat sig helt ind i, eller måske slet ikke har været på kursus i.

Jeg har opfattet det sådan , at yousee´s nye PLAY løsning både kan være en ren app løsning, men at man også kan tilkøbe en tv boks, som har indbygget wifi.

Dvs en ny yousee tv boks, som muligvis ikke kræver adsl eller fiber fra yousee.

Hvis man vil optage, er jeg klar over , at der kræves en anden type boks. Og der kan jeg sagtens forstå, at man grundet rettigheder krypterer og kræver en ren yousee opsætning.

Det kan også tænkes at yousee har trukket lidt i land igen med deres nye produkt, og kræver at man har dem som udbyder. Og det er på sin vis også fair nok, på en eller anden vis.

Jeg er bare ikke det mindste interesseret i at bruge deres router og extendere, når jeg i forvejen har for 3000kr mesh system stående.

Og så er der selvfølgelig alt det principielle mht at yousee efterhånden er de sidste i DK som ikke helt har indset at der er frit valg af internet udbyder, og stadig helt generelt set, ikke altid spiller med helt åbne kort.

Det er ihvertfald stadig meget modstridende forklaringer man kan få, når man ringer ind. Alt efter hvem man får fat i.

For mig, lugter det lidt af, at man lancerer et nyt produkt med helt frit valg, hvorefter man forsøger at trække lidt i land.. (i et spinkelt håb om, at kunne gå tilbage til de gode gamle tdc dage)

 

 

 

 

Omdømme 7
Badge +9

YS Play som streaming kan fås af alle med en bredbånd forbindelse uanset udbyder. App installeres på kompatible TVer, på Android TV bokse, ATV eller Andre Android/iOS enheder. Der kan optages udsendelser.

Omdømme 1
Badge +1

@Radiomanden 

Jeg er simpelthen snart nødt til, at bede dig om, ikke at gentage det indlysende.

Det bliver skisme lidt tungt , da vi er ikke en flok børn som stiller dumme spørgsmål.

Jeg har haft et utal af Android TV bokse og Apple TV . selv linux set top box med kodi.

Og kender derfor godt forskellen på en app og en tv boks.

Den nye play løsning sælges både som app , og med en yousee TV boks .

Det er et teknisk spørgsmål om opsætning af yousee TV boks , og ikke en Android TV boks.

Jeg har opfattet det sådan , at yousee´s nye PLAY løsning både kan være en ren app løsning, men at man også kan tilkøbe en tv boks, som har indbygget wifi.

 

Det kommer an på, hvordan signalet bliver leveret. Hvis man modtager Play-signalet via coax, så kan man bestille boksen uanset internetudbyder. Hvis Play leveres via dsl/fiber, så kræver det Yousee som internetudbyder for at kunne bestille boksen (levering af multicast) - ellers kan man kun bruge app’en.

Hej alle.
Jeg kan se der er nogle der har haft held med at sætte det op med egen router og stadig bruge YS tv bokse. 
Jeg har fosøgt det samme og har også fået min egen router (Unifi dreamrouter) på. Jeg kan dog ikke bruge ys tv boks på det nye wifi den giver ud.
Jeg har aktiveret IGMP Snooping og Multicast DNS i håb om at det var nok, dog uden held.

Er der nogen der har erfaring på dette med Unifi udstyr?

 

Omdømme 7
Badge +9

Nogle routere skal der enables IPTV til WiFi eller IPTV til bestemte LAN porte. 

Omdømme 6
Badge +8

Hej alle.
Jeg kan se der er nogle der har haft held med at sætte det op med egen router og stadig bruge YS tv bokse. 
Jeg har fosøgt det samme og har også fået min egen router (Unifi dreamrouter) på. Jeg kan dog ikke bruge ys tv boks på det nye wifi den giver ud.
Jeg har aktiveret IGMP Snooping og Multicast DNS i håb om at det var nok, dog uden held.

Er der nogen der har erfaring på dette med Unifi udstyr?

 

På en Unifi dreamrouter er det lidt anderledes, din firewall skal sættes op til IGMP via proxy.

Prøv at læs denne tråd Edgerouter Lite v1.6.0 multicast IPTV / simple setup. | Ubiquiti Community

 

Badge

Jeg brugte bredbåndstelefoni med yousee. For at gøre dette registrerede jeg min Fritzbox som en analog telefon på youseerouteren. Fritzboxen tilsluttede så mine IP-telefoner til yousees analoge forbindelse, som så konverterede den til bredbåndstelefoni. Det havde en række ulemper: Fritzboxen lagde f.eks. ikke på efter endt opkald, det var ikke muligt at faxe...  Nu har jeg flyttet mit telefonnummer til viptel. Resultatet er, at jeg kun kan foretage udgående opkald og ikke modtage opkald. Jeg har mistanke om, at yousee-routeren opsnapper de indgående opkald. Hvad kan jeg gøre? 

 

Omdømme 6
Badge +8

Jeg brugte bredbåndstelefoni med yousee. For at gøre dette registrerede jeg min Fritzbox som en analog telefon på youseerouteren. Fritzboxen tilsluttede så mine IP-telefoner til yousees analoge forbindelse, som så konverterede den til bredbåndstelefoni. Det havde en række ulemper: Fritzboxen lagde f.eks. ikke på efter endt opkald, det var ikke muligt at faxe...  Nu har jeg flyttet mit telefonnummer til viptel. Resultatet er, at jeg kun kan foretage udgående opkald og ikke modtage opkald. Jeg har mistanke om, at yousee-routeren opsnapper de indgående opkald. Hvad kan jeg gøre? 

 

Hvilken Fritzbox! er det?… Hvilken forbindelse?

Du kan sætte den direkte på forbindelsen og kun kører med Fritzbox! (dog ikke på coax)

Badge

Jeg er forbundet med fiberoptik, min Fritzbox er 7590, en direkte forbindelse er ikke mulig, fordi jeg ikke kan slå NAT fra. Desuden ved jeg ikke, om yousee tillader Fritzboxen.

Omdømme 6
Badge +8

Jeg er forbundet med fiberoptik, min Fritzbox er 7590, en direkte forbindelse er ikke mulig, fordi jeg ikke kan slå NAT fra. Desuden ved jeg ikke, om yousee tillader Fritzboxen.

NAT er jo noget der er i yousee routeren eller i Fritzbox’en.

Du kan sagtens køre med Fritzbox! på fiber, sæt den op til VLAN 101 og så er du på.

Du skal ind i Internet → Account Information på Fritzbox

Badge

“Men jeg har valgt TV og så dermed skal jeg bruge D6 routeren og min egen ubiquiti Dream router er dermed ubrugelig.”

Nej- - Dream router, den kan du sagtens bruger, min erfaring er denne:

Væk med D6, den skal du ikke bruge.

LAN kabel fra WAN porten direkte over i din fiber box.

Internet: VLAN 101 på WAN port.

Networks: Global Network Settings: IGMP Proxy ON

Nu vil UDM sender det ‘IPTV’ (som er det YouSee sender) ud på dit netværk til din YouSee plus box,

/Frans

Besvar