Svar

Egen router på fiber med TV


Badge

Jeg skifter snart til YouSee fra Fibia. Jeg har læst flere steder at jeg kan bruge min egen router på fiberboksen og ikke behøver D6 routeren. Men jeg har valgt TV og så dermed skal jeg bruge D6 routeren og min egen ubiquiti Dream router er dermed ubrugelig. Er der en mulighed for at jeg kan bruge min egen router sammen med D6 routeren, så min står for internet og D6 routeren håndterer TV. Er der ikke lys for enden af tunnelen skifter jeg tilbage til Fibia, hvor jeg ved at TV virker med deres router i bridge mode og min router står for nettet.

Håber på nogle har stået i sammen situation og fundet en løsning.

Tak 

icon

Bedste svar af PeterA4 26 November 2022, 07:14

Se original

49 Kommentarer

Omdømme 6
Badge +8

Du kan godt nøjes med at kun bruge din egen router på fiber, men så kan der kun streames tv.. F.eks youSee Play appen på tv.

Hvis der skal tv signal igennem, skal ys router bruges, men din egen router kan så sættes til ys router i dmz. 

Omdømme 1

Har lige sat min Asus RT-AX88U på, med Sagem D6 i Bridge.

Det kom først til at virke med LiveTV da jeg satte lokal netværket op til at bruge multicast med IGMP Ver1. (og ikke IGMP Ver 3, som den tager som standard.).

Tester en af de nærmeste dage, om det kan køre med Asus direkte i Fiber udtaget, og altså uden den bridge koblede D6.

Omdømme 7
Badge +9

Læs hvad der er skrevet i ovenstående indlæg af PeterA4.

 

Læs hvad der er skrevet i ovenstående indlæg af PeterA4.

 

Der er ikke noget, der hedder DMZ, når D6 er sat i bridge mode.

Omdømme 7
Badge +9

Det er sikkert egen Router han taler om.

Peter taler om, at D6 er sat i router mode, hvor DMZ-ip-adressen sættes til at pege på den sekundære router. Haubassen har sat sin D6 i brige mode.

Omdømme 1

Læs hvad der er skrevet i ovenstående indlæg af PeterA4.

 

Er gjort - læste du hvad jeg skrev?

Jeg PRØVER for at se om jeg kan høste erfaringer til andre! :>)

/Hau

Omdømme 6
Badge +8

Peter taler om, at D6 er sat i router mode, hvor DMZ-ip-adressen sættes til at pege på den sekundære router. Haubassen har sat sin D6 i brige mode.

Præcis, for ellers vil det ikke virke med TVsignal gennem router..

Peter taler om, at D6 er sat i router mode, hvor DMZ-ip-adressen sættes til at pege på den sekundære router. Haubassen har sat sin D6 i brige mode.

Præcis, for ellers vil det ikke virke med TVsignal gennem router..

Jeg kender ikke alle detaljerne omkring Yousees iptv, andet at end de kører med multicasting, men Haubassen får tilsyneladende boksen koblet på med D6 i bridge mode.

Omdømme 1

Update - det virkede kortvarigt med IGMP V1 aktiveret på min egen router, og D6 i bridge mode…

Det var en kort fornøjelse, og nu er jeg tilbage på, at TV kun virker som start forfra eller direkte streaming - altså IKKE live!   Øv øv.

Kan simpelthen ikke se, hvorfor det ikke kan lade sig gøre, at få oplyst de IGMP/port forwarding indstillinger der skal til.

/Hau

Hvis man koblede en managed switch på, kunne man sniffe trafikken. Måske multicast-trafikken er pakket ind i et vlan...?

Nogle ting, man kan lave research på…

multicast
vlan
multicast gateway (laver multicast om til unicast)

Jeg tænker, der burde være en vej, hvis det kun er de to første punkter, der er i spil.

En ting mere: Jeg mindes at have set folk prøve at sætte en switch på mellem router og boks - som var nok til at ødelægge det. Det tyder på vlan.

Omdømme 6
Badge +8

Update - det virkede kortvarigt med IGMP V1 aktiveret på min egen router, og D6 i bridge mode…

Det var en kort fornøjelse, og nu er jeg tilbage på, at TV kun virker som start forfra eller direkte streaming - altså IKKE live!   Øv øv.

Kan simpelthen ikke se, hvorfor det ikke kan lade sig gøre, at få oplyst de IGMP/port forwarding indstillinger der skal til.

/Hau

Prøv engang til uden firewall.. 

Jeg har nu fået Asus RT-AC68U router på YS fiber til at virke med YS TV og Viptel VOIP
(Yousee D6 wifi router bruges ikke).
1) For at få WAN IP og internet: LAN\IPTV\LAN port\Select ISP Profile: Manual setting:
Skriv 101 ved Internet\VID, og genstart router.
2) For at få YS TV til at virke (YS TV boks forbundet med ethernet kabel):
LAN\IPTV\Special Applications:
Enable multicast routing: Enable
Enable efficient multicast forwarding (IGMP Snooping): Enable
3) For at få hul igennem til VOIP Cisco SPA112 analog telefon adapter:
WAN\NAT Passthrough\SIP Passthrough: Disable.

/Asara

PS.: Nogen, der ved om Yousee oplyser VOIP SIP info og kode ved køb af Yousee bredbåndstelefoni?
(ellers er man jo tvunget til at bruge deres bredbåndstelefoni på YS router).

Omdømme 7
Badge +9

IP telefoni og TV (streaming undtaget) kræver at der bruges en YS Router. 

Omdømme 6
Badge +8

Jeg har nu fået Asus RT-AC68U router på YS fiber til at virke med YS TV og Viptel VOIP
(Yousee D6 wifi router bruges ikke).
1) For at få WAN IP og internet: LAN\IPTV\LAN port\Select ISP Profile: Manual setting:
Skriv 101 ved Internet\VID, og genstart router.
2) For at få YS TV til at virke (YS TV boks forbundet med ethernet kabel):
LAN\IPTV\Special Applications:
Enable multicast routing: Enable
Enable efficient multicast forwarding (IGMP Snooping): Enable
3) For at få hul igennem til VOIP Cisco SPA112 analog telefon adapter:
WAN\NAT Passthrough\SIP Passthrough: Disable.

/Asara

PS.: Nogen, der ved om Yousee oplyser VOIP SIP info og kode ved køb af Yousee bredbåndstelefoni?
(ellers er man jo tvunget til at bruge deres bredbåndstelefoni på YS router).

Det lyder da godt du har fået det til at virke med youSee tv på egen router.

Den Cisco telefon adapter burde kører på alle routere ved at sætte den til en Lan port.

Ang. VoIP der er noget opsætning med proxy server o.s.v men det du kommer til at mangle er passwordet og det gemmer sig inde i opsætningen på routeren. YS vil ikke oplyse det, så det skal findes på anden måde.

Omdømme 6
Badge +8

Jeg har nu fået Asus RT-AC68U router på YS fiber til at virke med YS TV 

 

@Asara jeg kunne godt tænke mig, at vide om det stadig virker eller om det bare var kortvarigt?

Der er en tråd om det her bare med en Edgemax Router.

 

IP telefoni og TV (streaming undtaget) kræver at der bruges en YS Router. 

Yousee TV virker stabilt nu to dage (vha. yousee tv boks, ikke chromecast yousee app eller andet)…… jeg bruger ikke nogen YS router, kun den nævnte Asus router.

IP telefoni gennem Viptel fungerer altså også fint, uden Yousee router.

PS. yousee TV var virkelig sløvt til at reagere på fjernbetjeningen (f.eks. næsten umuligt at spole), da jeg havde det trådløst på YS router, nu virker det hurtigt på ethernet kabel til Asus router.

Omdømme 7
Badge +9

Det har altid være sagt og skrevet, at det kun er med YS Router at det vil virke.

Det har altid være sagt og skrevet, at det kun er med YS Router at det vil virke.

Jeg er egentlig ret ligeglad med, hvad der er sagt og skrevet……. mit det virker nu.

Omdømme 7
Badge +9

Jeg holder mig til det der leveres fra YS, det virker fint på min forbindelse, så jeg er temmelig ligelad med andet.

Jeg har nu fået Asus RT-AC68U router på YS fiber til at virke med YS TV og Viptel VOIP
(Yousee D6 wifi router bruges ikke).
1) For at få WAN IP og internet: LAN\IPTV\LAN port\Select ISP Profile: Manual setting:
Skriv 101 ved Internet\VID, og genstart router.
2) For at få YS TV til at virke (YS TV boks forbundet med ethernet kabel):
LAN\IPTV\Special Applications:
Enable multicast routing: Enable
Enable efficient multicast forwarding (IGMP Snooping): Enable
3) For at få hul igennem til VOIP Cisco SPA112 analog telefon adapter:
WAN\NAT Passthrough\SIP Passthrough: Disable.

/Asara

PS.: Nogen, der ved om Yousee oplyser VOIP SIP info og kode ved køb af Yousee bredbåndstelefoni?
(ellers er man jo tvunget til at bruge deres bredbåndstelefoni på YS router).

Det lyder da godt du har fået det til at virke med youSee tv på egen router.

Den Cisco telefon adapter burde kører på alle routere ved at sætte den til en Lan port.

Ang. VoIP der er noget opsætning med proxy server o.s.v men det du kommer til at mangle er passwordet og det gemmer sig inde i opsætningen på routeren. YS vil ikke oplyse det, så det skal findes på anden måde.

Angående Cisco SPA112 telefon adapteren på LAN port:
Telefonerne ringer ikke, når den sættes til YS D6 router (Sagemcom 5380), fordi man ikke har mulighed for at ændre SIP ALG på YS router.
På Asus routeren ringede telefonerne heller ikke før jeg havde gjort omtalte punkt (3).

Omdømme 6
Badge +8

 

Angående Cisco SPA112 telefon adapteren på LAN port:
Telefonerne ringer ikke, når den sættes til YS D6 router (Sagemcom 5380), fordi man ikke har mulighed for at ændre SIP ALG på YS router.
På Asus routeren ringede telefonerne heller ikke før jeg havde gjort omtalte punkt (3).

Jeg tror vi snakker forbi hinanden, jeg snakker om youSee VoIP og det du har er Viptel VoIP, som normalt er et produkt / adapter som bare skal sættes til routerens Lan port, så virker det?.

Men godt at høre du fik TV boksen til at virke på egen router..  

 

Ja, jeg skrev Viptel VOIP i starten før opsætning.
Men selvom man har VOIP fra anden udbyder end yousee, så kan man ikke få telefoner til at ringe, når man bruger SPA112 på yousees router, fordi der ikke er mulighed for at ændre SIP ALG.

Tak for info, om at yousee ikke oplyser SIP koden, jeg er bekendt med samme praksis ved Stofa VOIP.

Omdømme 6
Badge +8

Jeg holder mig til det der leveres fra YS, det virker fint på min forbindelse, så jeg er temmelig ligelad med andet.

Der er altså mange der kører med  deres eget udstyr på youSee internet forbindelsen, fordi YS leverer nogle routere som er begrænset og mangelfulde i deres funktion. Jeg gør det også selv og er rigtig glad for det.

Omdømme 7
Badge +9

Jeg har en Kaon Router, den er der ikke som andre pillet ved. Derudover bruges der kun streaming, og der haves ikke fastnet telefon af nogen art, det er der ingen fidus ved at have mere.

Besvar