Svar

D6 router - MESH virker ikke?

Badge +1

Mesh lader ikke til at være aktiveret i min router. (Har lige hentet den fysisk i en Yousee butik). 

Den har software version SGI210220C (Hvis ikke det er den nyeste, så forklarer det jo desværre problemet). 

Når jeg starter op i “Mit internet” appen, så er det første den siger “Ingen router eller mesh enhed fundet”. 

Jeg har valgt at ignorere det for nu og sat resten op, da jeg ikke gad sætte mit gamle udstyr til igen. 
Så har nu et mesh med 3 enheder, wired backhaul virker og foreløbig kører det. 
Men routeren vil som sagt ikke være en del af Mesh, selvom den skulle jo kunne det. Den står stadig med sit gamle SSID, mens jeg har lavet nyt SSID på mesh så det tilsvarer det jeg havde før, så alle enheder bare er går på igen.
Inde i Mit internet appen har jeg heller ikke den fane der omhandler sikkerhed, kun - Mit Hjem - Wifi - Enheder. 
Jeg fornemmer lidt at noget mangler at sættes op/aktiveres korrekt fra Yousee side. 

icon

Bedste svar af Logan 17 September 2023, 12:20

Se original

18 Kommentarer

Badge +1

Jeg har forresten lavet reset af både airties og router, flere gange, samt fjernet data fra app og geninstalleret den, men det har ikke hjulpet til at få appen til at genkende routeren som værende en mesh enhed. 

Omdømme 4
Badge +4

Du burde kunne se din router lige meget hvilket firmware der er på den.. 

(Den skal måske opdateres som du siger før MESH virker på den)

Skal lige forstå det rigtigt :) Du har sat din nye router til, startet den op og tilsluttet din telefon til dens nye wifi Navn/SSID ik ? Hvis ja så giver det ingen mening du ikke kan se din D6 i din app.

(Virker som om du ikke er på dens wifi)

Det giver fint mening at den ikke vil tilgå MESH når du ikke engang kan se den. Så det helt sikkert der du skal finde fejlen, resten løser sig selv når din D6 er kommet frem (Håber vi) 

Har du så bare trykket et kabel fra din D6 til en Booster enhed og der fra lavet et MESH med de andre 2 Booster ?  

Badge +1

Hej PW.

Frisk ud af kassen, D6 er sat til og jeg tilgår fint dens WiFi, jeg kan også gå på dens admin interface. Så alt "virker" sådan set. 

Men når man så skal sætte mesh op gennem Mit Internet appen, så kan den ikke finde router eller mesh enhed. Instruksen siger man ikke skal sætte noget andet på endnu.

Men nå så siger den man skal sætte en kablet Airtie på, det virker også fint, og derefter kan man så tilføje endnu en enhed og så har man sit mesh. Det er først her jeg har ændret SSID til mit gamle så jeg ikke behøver at gå og logge alle enheder på igen.

Det helt "nye" skulle jo være at selve router også indgår som en mesh enhed, uden at man skal sætte første airtie på med kabel ved siden af…

Jeg må prøve at ringe til dem i dag.

Omdømme 4
Badge +4

Går ud fra du har fiber ik ? og hvilke Booster er der tale om de nye/gamle ? 

Har du prøvet at åbne Mit internet uden at have tilkoblet andet ? Og være på din D6´s wifi ?

Lyder virkelig mærkeligt du ikke kan se din router. 

Og ja enige, min V3 er gået over til MESH (tv stik) men det virker så ikke med de nye booster, kun de gamle åbenbart. 

Du er på den gamle firmware. 🙂

Badge +1

Hej igen PW

Ja det er fiber. Indtil igår har jeg kørt med den gamle Kaon router og så lavet skiftet til D6 med Airties 4960x. 

Gammel opsætning.  

Ja jeg har prøvet fra start, og efter reset af alle enheder, slettet appen og dens data osv, kun logget på routerens Wifi, startet appen op og fulgt opsætningen. Den siger man skal være logget på wifi på routeren, så tryk næste, så søger den (sikkert efter Mesh enheder) og kommer op og siger at den ikke fandt router eller mesh enheder, vil du sætte flere mesh enheder op? Ja tak, så scanner man den første QR, den genkender den og beder om at den sættes med kabel ind i router, det gør man så, og efter noget tid har den fundet og konfigureret den, man kan så navngive den, og her begynder det spøjse måske allerede, så kan man vælge SSID og kode, og den defaulter til et “Airties 4690x xx 12345” SSID, netop ikke samme SSID som routeren har, hvilket vel desværre viser at den slet ikke har fat i mesh delen af routeren. Anyway, derefter kan man så tilføje de sidste 2 noder, uden kabel, og de virker også. 

Den anden spøjse ting er som skrevet i original indlæg, min app viser: 
‘Mit Hjem’ - ‘Wifi’ - ‘Enheder’. 

‘Enheder’ - ‘Beskyttelse’ - ‘Mit netværk’-  er så hvad den burde vise ifølge Yousee instrukser samt screenshots. 

Jeg har prøvet helt forfra både fra Android og IOS. 

Jeg har lige talt med Yousee support, han var desværre ikke så vidende omkring den nye Mesh løsning, eller Mit Internet appen, så der er lavet en sag der er smidt videre til 2nd level support. 
Han mente umiddelbart at jeg havde den seneste firmware samt der stod i hans system at den var Mesh ready osv. 

Jeg plejer at have rimeligt godt styr på opsætning af udstyr, også semi avancerede opstillinger, f.eks mit gamle setup skulle i teorien dengang jeg satte det op, ikke virke med IP TV, men jeg fandt en måde alligevel. 
Men denne her, den kan jeg ikke knække! Mit Internet appen giver ikke mange muligheder, for noget som helst opsætning, og inde i management interface kan jeg ikke finde noget som helst omkring mesh. 

Jeg kan godt ændre SSID på routeren også, men så står den jo bare og spytter samme SSID ud som mesh nu gør, uden at være en del af selve Mesh, hvilket jeg tænker bliver noget rod. 

Badge +1

Du er på den gamle firmware. 🙂

SGI210220C er den gamle? 
Hvad hedder den nye? 

Det ville jo netop forklare problemet hvis den var gammel og den ikke ved den nu er en mesh node 😁

Men som lige skrevet, Yousee siger den er på nyeste/ny firmware…

Er vi enige om at de godt kan pushe ny FW ud? SÅ må jeg have fat i dem igen. 

Jeg har ikke selv D6, men andre med routeren har fået version 2.26.2. Det er en ret stor ændring af firmwaren.

Er vi enige om at de godt kan pushe ny FW ud?

Ja.

Badge +1

Jeg har ikke selv D6, men andre med routeren har fået version 2.26.2. Det er en ret stor ændring af firmwaren.

Er vi enige om at de godt kan pushe ny FW ud?

Ja.

Nå jeg har både chattet med Yousee og talt med dem på tlf igen, efter at være blevet sendt rundt i chatten.

Til sidst fik jeg fat i en som umiddelbart bekræfter at det er fordi jeg ikke har den seneste firmware, han havde selv samme problem derhjemme. Der er desværre ikke nogen på arbejde om søndagen som kan pushe ud til Fiber, så det må vente. Men det vigtigste er at jeg har fået bekræftet problemet, så jeg ikke skal spilde mere tid på det før den er opdateret.

Tak @Logan og @PW 

Omdømme 4
Badge +4

Luksus, så langt så godt 😋

Du nok nød til at starte helt forfra når det landet, men fred være med det bare det virker 🤗

Omdømme 4
Badge +6

Hej @Mkock 

Har du aftalt med dem at du ringer tilbage i dag eller hvordan? Ellers kan vi måske også sætte noget i gang herfra. 

Badge +1

Hej @Mkock 

Har du aftalt med dem at du ringer tilbage i dag eller hvordan? Ellers kan vi måske også sætte noget i gang herfra. 

Jeg fik et sagsnummer og fik beskeden at de ville kontakte mig pr mail. 
Skal du have sagsnummer her i forum, eller i en privatbesked? Hvis i kan sætte igang vil være fint (Jeg er ikke hjemme lige nu, men i kan bare pushe firmware ud hvis det er, routeren er online). 😉

Omdømme 4
Badge +6

Send mig gerne sagsnummeret på en privatbesked - så kigger jeg på det 😊 Det er ikke sikkert vi kan gøre det hurtigere, men jeg vil se om der er noget at gøre. 

Badge +1

Så fik jeg ny firmware på, faktisk ikke engang 2.26.2, men 2.26.4 ( @Louise Det kunne være interessant at se patch notes, men det er nok ikke noget i deler bredt!?). 

Routeren er nu sin egen mesh node, og satte automatisk sig selv op som masternode. 

Jeg har dog lavet en reset på det hele og startet forfra, for at sikre mig at det er en ren installation. 

Så nu ser det hele rigtigt ud, og kører foreløbig. Nu glæder jeg mig bare til at se hvordan stabiliteten er, da igår hvor det “kun” var de 3 mesh enheder, blev min telefon smidt helt af Wifi adskillige gange, samt f.eks HBO på TV havde forbindelsesproblemer 3-4 gange… 

Men jeg forestiller mig lidt at når nu routeren er masternode, så vil dens hardware samt software bedre holde styr på noderne generelt. Men vi må se. 

Tak for hjælpen @Louise med firmware 😁 

Omdømme 4
Badge +6

Hej @Mkock 

Først og fremmest, så er jeg glad for at høre at det hele nu spiller efter opdateringen. Vi fik også at vide at 2.26.2 var den nyeste, så .4 må være virkelig ny 😉 Men fedt uanset! 

Jeg tror helt bestemt at det vil køre bedre nu hvor routeren er første node - før opgraderingen har den manglet, og det kan godt skabe problemer med mesh-netværket. 

Når det er sagt, så vend endelig tilbage her i tråden, hvis du oplever at det ikke kører optimalt. 

Ha’ en god dag! 

Badge +1

Hej @Mkock 

Først og fremmest, så er jeg glad for at høre at det hele nu spiller efter opdateringen. Vi fik også at vide at 2.26.2 var den nyeste, så .4 må være virkelig ny 😉 Men fedt uanset! 

Jeg tror helt bestemt at det vil køre bedre nu hvor routeren er første node - før opgraderingen har den manglet, og det kan godt skabe problemer med mesh-netværket. 

Når det er sagt, så vend endelig tilbage her i tråden, hvis du oplever at det ikke kører optimalt. 

Ha’ en god dag! 

Hej @Louise det er vist tid til en update. Det spiller desværre ikke 100% endnu. 

Om det er den spritnye firmware der har en bug, eller om det er DNS eller noget bandsteering det ved jeg ikke. 

Men jeg oplever desværre jævnligt problemer, men ret specifikke problemer. 

1.  Min Samsung Galaxy S20 FE 5G bliver nogle gange smidt af Wifi. (Har prøvet flere forskellige “workarounds på telefonen, uden held). 
  2.  TV boksens signal hænger/fryser, dette oplevede jeg også “i gamle dage” hvor jeg havde sat mit eget udstyr til, fik aldrig løst det, kun lavet en workaround. Det sker 0-4 gange pr time. (Dengang jeg oplevede det med mit gamle udstyr, der havde det spillet fint i 2 år, indtil en dag hvor det pludselig opstod, i en periode hvor jeg kunne læse at Yousee havde lavet større opgraderinger i deres infrastruktur). 
  3. Dette er det mest irriterende: Mit LG OLED CX TV mister Wifi når vi streamer, og det sker nogle gange med få minutters mellemrum, derefter kan det køre ok i 30-60 min og så sker det igen, så må jeg slukke og tænde Wifi i TV flere gange før den forbinder igen. 

Alle 3 problemer kunne i sig selv godt være et problem med selve det device, men når der er 3 problemer som er opstået efter det nye mesh er sat op, så virker det lidt for tilfældigt til ikke at hænge sammen. 
Det skal lige siges at typisk imens de her problemer er der, så kører mine børns WiFi fint videre på deres IPAD. 

Jeg har haft prøvet forskellige ting, med blandet success, og noget af den success kunne simpelthen være pga genstart af det hele og ikke selve ændringen. 

• Slukket den ene samt en anden MESH enhed, i tilfælde af de stod for tæt og forstyrrede hinanden. Det så ud til at virke positivt, men kun en kort periode. 
  • Ændre DNS på TV, den står til 192.168.1.1 og peger på routeren, som peger på TDC/Yousee/Nuuday DNS servere, jeg kan desværre ikke prøve at ændre DNS i routeren, ville ellers gerne have prøvet med 1.1.1.1 eller 8.8.8.8
  • Sat et gæstewifi op, hvor kun 5Ghz er tændt. Det er jeg ved at teste på mit TV lige nu. Det virkede umiddelbart ikke som om det løste noget på min telefon, og lidt mystisk når jeg sætter min YS4000 TV boks op til at forbinde hertil, så får den forbindelse og fryser derefter fuldstændig og kommer ikke tilbage før jeg ændrer Wifi tilbage til det normale. Mens den fryser i billedet, der virker TV oversigt stadig… 
  • Jeg har ikke prøvet endnu at adskille mine 5 og 2.4Ghz, det burde egentlig ikke være nødvendigt, samt det er det min gæstenetværk 5Ghz test gerne skulle konkludere noget på. 

@Louise og @Kasper Har i evt mulighed for at checke med baglandet om der skulle være kommet lignende meldinger ind fra folk med FW 2.62.4 eller om de kan se en eller anden fejl ud mod mig?  

Omdømme 4
Badge +6

Hej @Mkock 

Jeg er er ked af at høre, at det ikke spiller 100%. 

Der er et par ting der er interessante her- især det du nævner med, at børnenes iPad kører videre, når de andre enheder mister forbindelse. 

Har du tilfældigvis lagt mærke til om din telefon og tv’et mister forbindelsen samtidig? 

Du må meget gerne svare tilbage på den mailkorrespondance vi har haft, da vi så kan tjekke forbindelsen i systemet. 

Badge +1

Hej @Mkock 

Jeg er er ked af at høre, at det ikke spiller 100%. 

Der er et par ting der er interessante her- især det du nævner med, at børnenes iPad kører videre, når de andre enheder mister forbindelse. 

Har du tilfældigvis lagt mærke til om din telefon og tv’et mister forbindelsen samtidig? 

Du må meget gerne svare tilbage på den mailkorrespondance vi har haft, da vi så kan tjekke forbindelsen i systemet. 

Det sker ikke nødvendigvis samtidig, og det er også forskelligt hvor “slem” afbrydelsen er. 

Har svaret på mailen. 

Besvar