Svar

Bypass sagemcom modem


Badge

Efter et års udfordringer med meget ustabilt internet (1000/500) og 3 (TDC) tekniker-besøg kan TDCs tekniker konkludere, at vores forbindelse er fin i Coax installationen. Problemet ligger i Sagemcom modemmet/routeren. Vi er på vores tredje sagemcom modem/router, da hypotesen (fra YouSee) var at de sidste 2 modem/router var i stykker. Bridgemode er også afprøvet og løser heller intet. 

Nu er jeg så gået i gang med at arbejde ud fra en idé om det er muligt at finde et alternativ til sagemcom modemmet/routeren, som udelukkende “konverterer” Coax til cat - og på den måde lade min egen router håndterer det resterende. 

Jeg ved, at man kan ringe til YouSee og få  ændret sin mac adresse, når man skifter deres modem/router til en anden af deres modem/router. Spørgsmålet er så om der findes et stykke hardware, man kan anvende som modem istedet for YouSee sagemcom?

Jeg har set på disse (men er i tvivl om det er løsningen):

Aixs T8641 PoE+ Ethernet Over Coax Base 
https://www.dustinhome.dk/product/5011136766/t8641-poe-ethernet-over-coax-base
 

ScreenBeam Bonded MoCA 2.5

https://www.amazon.com/Actiontec-ScreenBeam-Network-Adapter-Ethernet/dp/B08ML634YB?th=1


Jeg ser frem til at høre jeres forslag og inputs :-)

icon

Bedste svar af Kasper 20 March 2023, 15:09

Se original

12 Kommentarer

Omdømme 7
Badge +9

Der skal bruges 3890 Modemmet, det er forbindelsen mellem YS og dig, det kan sættes i Bridge, og der kan så tilsluttes din egen Router, så kører det hele via din egen enhed. YS understøtter kun deres egen Modemmer.

Omdømme 7
Badge +9

Du er nødt til at have en router fra YouSee. 

I gamle dage måtte man gerne købe sit eget DOCSIS-modem (MoCA fungerer ikke). Det ændrede sig dog. Jeg har ikke selv prøvet, men TDC kan godt sætte en spærring på, så kun godkendte modemmer får adgang.

Sådan noget som firmwareopgradering af et DOCSIS-modem skal også ske gennem udbyderen. Det kan man ikke selv. Medmindre udbyderen understøtter modemmet…

 

Jeg har ikke endnu ikke set et endegyldigt bevis på, at modemmet er ene om at være synderen (hvis vi taler om dét der problem, som nogle rammes af).

Badge

Der skal bruges 3890 Modemmet, det er forbindelsen mellem YS og dig, det kan sættes i Bridge, og der kan så tilsluttes din egen Router, så kører det hele via din egen enhed. YS understøtter kun deres egen Modemmer.

Ærgeligt. Bridgemode løser desværre intet. Jeg får samme ustabile forbindelse igennem. TDC teknikeren  har målt stabil forbindelse ved direkte måling på Coax stik (før YouSee modem). og ustabil forbindelse ved måling på Cat kabel (efter YouSee modem) både i standard og Bridgemode.   

Badge

Du er nødt til at have en router fra YouSee. 

Satans :-(

Omdømme 7
Badge +9

Ligeledes som det er med de Modems for nuværende, så er der kun 100 Mbits på LAN.

Badge

I gamle dage måtte man gerne købe sit eget DOCSIS-modem (MoCA fungerer ikke). Det ændrede sig dog. Jeg har ikke selv prøvet, men TDC kan godt sætte en spærring på, så kun godkendte modemmer får adgang.

Sådan noget som firmwareopgradering af et DOCSIS-modem skal også ske gennem udbyderen. Det kan man ikke selv. Medmindre udbyderen understøtter modemmet…

 

Jeg har ikke endnu ikke set et endegyldigt bevis på, at modemmet er ene om at være synderen (hvis vi taler om dét der problem, som nogle rammes af).

Tak for svar. Har du et forslag til hvad processen kunne være herfra?

Der findes bl.a. denne tråd: https://forum.yousee.dk/internet-78/sagem-3890-v3-ser-ogsaa-ud-til-at-vaere-ustabilt-104271

Det omhandler et problem, som de åbenbart har opgivet at udbedre. Om det bare er for besværligt, eller om det skyldes en bug i noget udstyr (Yousee fortæller ikke ret meget)... Deres standardløsning er at deaktivere DOCSIS 3.1 i modemmet (lavere hastighed).

Der findes også eksempler, hvor de første x teknikere opgav at løse problemet. Det relaterer sig ikke nødvendig til ovenstående problem.

Hvad din vej frem er... Det er et godt spørgsmål. :)

Omdømme 7
Badge +9

Hej David 

Velkommen på YouSee Forum😊

Jeg er ked af at læse, at du fortsat oplever problemer med din forbindelse, trods du haft teknikere på af flere omgange.

Hvad oplever du nærmere bestemt? Mister routeren signal altså går offline og mister lys i “Internet/Globus”-lampen eller lyser den normalt og er det via kablet eller trådløs forbindelse der er problemer (jeg antager kablet, siden du har haft tekniker ude). 

Har du noget særligt udstyr sat til din router? Det kunne være egen router i serie med YouSee routeren, Switch, NAS harddisk, Philips Hue lysstyringer eller andet, der kunne “stresse” routeren og skabe ustabilitet? 

Svar gerne på ovenstående her i tråden og så har jeg sendt dig en privatbesked til dig, hvor der er instrukser til at sende flere oplysninger til os, så vi kan se nærmere på sagen i systemet også. 

Badge

Jeg hjælper én, der har haft præcist samme oplevelse som dig. YouSee vil gerne dreje sagen derhen hvor det er kundens udstyr, der er skyld i alle problemer. I dette tilfælde var der kun tilsluttet en PC og det skete via WIFI. Alligevel blev der købt en ny PC - og stor overraskelse - problemet var stadig det samme. Status er lige nu, at Yousee foreslår, at der i stedet installeres fiber. Vi har brugt 50-100 timer på sagen indtil nu.

 

Bemærk:

Vilkår 5c siger:
Hvis aftalen omfatter tjenester leveret via YouSee’s kabel-tv-net (coax), og kunden selv har købt eller anskaffet
sig tilslutningsudstyr i form af kabelmodem eller digitalmodtager mv. har kunden dog ejendomsretten til dette.
For aftaler om levering af internetadgang via kabel-tv hos YouSee, som er indgået den 14. april 2008 eller se-
nere, kan leveringen af tjenesten dog ikke ske via kundeejet tilslutningsudstyr (kabelmodem). Et kabelmodem
som kunden selv har købt eller anskaffet skal i øvrigt opfylde de tekniske krav, som YouSee opstiller. YouSee er
uden ansvar for forstyrrelse i driften af tjenesten, som skyldes fejl i tilslutningsudstyr ejet af kunden

Eksempel på egnet udstyr:
https://www.proshop.dk/Router-firewall/AVM-FRITZBox-6690-Cable-Traadloes-router-Wi-Fi-6/3035837
DOCSIS 3.1

 

 

I had huge problems with Sagemcom V2 and V3, both were losing 1000 Mbps connection to +-0,5 Mbps  (yes, 500 kbps) after 1 day, which made the internet useless. Then i had to reset the router and speed was going back to 1000 Mbps … for 1 day.

I found my old Netgear C6250 router, plugged it and it’s working perfect since a month, unfortunately on a 300 Mbps (however whole month stable 300 Mbps with no speed drops).

Few days ago i’ve bought an ASUS router and i’m running it in a bridge mode, first with Sagemcom router V3 - unfortunately the same ****, after one day speed dropped from 1000 Mbps to +-0,2 Mbps.

After plugging the Netgear C6250 in bridge mode all is fine, so i run now Netgear C6250 as a modem + ASUS router, but still “only” 300 Mbps (max for Netgear modem).

So the problem is either the speed of 1000 Mbps or the Sagemcom hardware.

P.S. if you’re still using Sagemcom with problems get the Netgear C6250 on dba, you will have “only” 300 Mbps, but stable.

Do you know if there’s some other modem/router from yousee than Sagemcom which allows to use 1000 Mbps speed?

Omdømme 7
Badge +9

You See only have 2 Gigabit Modems for Coax 3890 V2 and V3.

Besvar