3890 FAST3890_TDC_50.10.19.T1

Omdømme 7
Badge +10
Jeg lovede at skrive i forum, når jeg fik den næste firmware til 3890. I dag lykkedes det at få en opdatering til FAST3890_TDC_50.10.19.T1 på vores V2 router ved at slukke og tænde router.

34 Kommentarer

Omdømme 5
Badge +4
I nat var jeg heldig at få firmwaren opgraderet til denne version. Det har så medført, at routeren går kold, når hastigheden kommer over 500 Mbit, og strømmen skal afbrydes, for at den kommer i gang igen
I nat var jeg heldig at få firmwaren opgraderet til denne version. Det har så medført, at routeren går kold, når hastigheden kommer over 500 Mbit, og strømmen skal afbrydes, for at den kommer i gang igen

En anden skrev om noget lignende forleden. Hans modem går kold, hvis han presser det. Det kommer ikke bag på mig, hvis der er en sammenhæng.
Omdømme 5
Badge +4
Nu kan jeg ikke længere få mere end 300 - 350 Mbit ud af forbindelsen (1000 Mbit), så nu går min router ikke ned længere
Omdømme 7
Badge +9
Hej Sigvard

Jeg går udfra at du har 3890V2, men er det trådløst eller kablet og oplever du det stadig?
Omdømme 5
Badge +4

Jeg går udfra at du har 3890V2, men er det trådløst eller kablet og oplever du det stadig?

Ja det er 3890V2. Jeg har disabled den trådløse del og kører i bridged mode. Det var kun samme dag som opdateringen blev lagt på, at jeg havde problemer med at den gik kold. Jeg nulstillede routeren samme dag, så det kan være derfor.
Desværre kniber det lidt med hastigheden. Jeg har 1000Mbit, og tidligere kunne jeg sagtens måle 850-950 Mbit i download hastighedstest. I dag er det svært at komme over 700Mbit, selv om det sker en sjælden gang. Nogle gange er den omk. 400 Mbit. Om det så er routeren, der er problemet, er et andet spørgsmål. De højeste målinger får jeg fra Speedtest app'en på Windows mod TDC og Hi3G Denmark. Upload er der ingen problemer med; ligger typisk omkring 550 Mbit
Omdømme 7
Badge +9
Hej Sigvard

Hvis du mangler hastighed på en kablet forbindelse, så skal vi have fejlsøgt på det, men hvis det er trådløst, så kan det i sig selv godt være årsagen til tabt båndbredde. Der kan man så prøve at optimere forholdene.
Omdømme 2
Badge +1
Jeg beklager mit måske ret naive spørgsmål,,, men hvilke fordele eller muligheder giver den nye firmware :?
Jeg har fået ny firmware, men der er stadig problemer.

En computer med trådløs forbindelse kan ikke umiddelbart forbinde sig til en delt mappe på en anden computer med kablet forbindelse på samme netværk, men har ingen problemer når begge computere har kablet forbindelse. Kablet går via en separat switch, altså ikke direkte til Sagemcom 3890. Problemet ser ud til at skyldes at computerne vil kommunikere med IPv6, som Sagemcom åbenbart blokerer for, da forbindelsen virker hvis computeren tvinges til at bruge IPv4. Kan der ikke åbnes for IPv6 lokalt på det interne LAN selv om YouSee selv endnu mangler at indføre IPv6 på WAN?

Et andet problem er at der i loggen stadig fremkommer en række fejlmeddelelser som denne hver gang Sagemcom genstartes.
Missing BP Configuration Setting TLV Type: 17.1;CM-MAC=a4:0...
Det gentages 9 gange med nummer 17.1 ... 17.9. En anden bruger har 16. februar 2019 også skrevet om denne og andre fejl i loggen. Søger man på Google fås flere forskellige forklaringer, både at det er en alvorlig fejl og at det er en harmløs fejl.

Kun en del af fejlteksten vises, så man kan ikke se hvilken MAC-adresse det vedrører, men det formodes at fejlen har at gøre med indstillinger, som Sagemcom 3890 prøver at hente fra YouSee men som enten mangler er er fejlagtige. Det synes ikke at påvirke ydelsen. Men kan det påvirke sikkerheden?
Omdømme 3
Badge +3
Hej @MS-ERIK

Jeg har også fået samme fejl som dig på mit Sagemcom f@st 3890 V3 modem, og skrev et indlæg her den anden dag med hvilke fejl der er opstået.

Link til mit indlæg

https://forum.yousee.dk/coax-9/fejl-i-event-log-og-pakketab-paa-wifi-sagemcom-fatst-3890-version-3-modem-103961

En computer med trådløs forbindelse kan ikke umiddelbart forbinde sig til en delt mappe på en anden computer med kablet forbindelse på samme netværk, men har ingen problemer når begge computere har kablet forbindelse. Kablet går via en separat switch, altså ikke direkte til Sagemcom 3890. Problemet ser ud til at skyldes at computerne vil kommunikere med IPv6, som Sagemcom åbenbart blokerer for, da forbindelsen virker hvis computeren tvinges til at bruge IPv4. Kan der ikke åbnes for IPv6 lokalt på det interne LAN selv om YouSee selv endnu mangler at indføre IPv6 på WAN?

Et andet problem er at der i loggen stadig fremkommer en række fejlmeddelelser som denne hver gang Sagemcom genstartes.
Missing BP Configuration Setting TLV Type: 17.1;CM-MAC=a4:0...
Det gentages 9 gange med nummer 17.1 ... 17.9. En anden bruger har 16. februar 2019 også skrevet om denne og andre fejl i loggen. Søger man på Google fås flere forskellige forklaringer, både at det er en alvorlig fejl og at det er en harmløs fejl.

Kun en del af fejlteksten vises, så man kan ikke se hvilken MAC-adresse det vedrører, men det formodes at fejlen har at gøre med indstillinger, som Sagemcom 3890 prøver at hente fra YouSee men som enten mangler er er fejlagtige. Det synes ikke at påvirke ydelsen. Men kan det påvirke sikkerheden?

Det var jo bl.a. ipv6, som lagde deres landsdækkende hotspot i graven. Andre kunder kunne via ipv6 få adgang til det private netværk. At ipv6 ikke virker nu kan skyldes en fejl, eller manglende overblik - kan gæster få uautoriseret adgang via en bug?
Angående fejlen “Missing BP Configuration”: Bemærk at de to indlæg omhandler to forskellige versioner af Sagemcom 3890 (V2 og V3). Der kan derfor være to forskellige årsager til fejlen.
Mit gamle Netgear-modem fortæller mig også om BP, så det er ikke firmware-specifikt.
Omdømme 3
Badge +3
@MS-ERIK @Forummanden
Sådan ser event loggen ud på mit Sagemcom f@st 3890 Version 3 modem nu.

Jeg har lige slået det op, for at være helt sikker. Det er fuldt ud tilladt at udelade disse BP(baseline privacy)-værdier. Når de ikke er angivet, antager de nogle standardværdier. Loggen siger godt nok "error", men det er blot en oplysning.
Mit modem går også kold når det bliver presset. samme billede som andre, jeg når kun lige op på 700 mbit dør modemmet og skal genstartes mindst en gang for det kommer til at virke igen. speedtest.net fremprovokere det næsten hver gang. Har haft 3 forskellige modems med samme problem. Hvis docsys 3.1 bliver disabled og enabled igen så får jeg 950 mbit indtil jeg har kørt speedtest.net 5-10 gange.

FAST3890_TDC_50.10.19.T1

Er der nogen der har fundet en løsning, jeg kan dele med de 3 stakkels dansk kabel teknikkere der løber rundt og ikke kan finde fejlen.
Sidder med nøjagtig samme problem efter jeg fik opgraderet min forbindelse fra 300 til 500.
Min forbindelse er dog bare mest væk nu, og det er tydeligt at når man presser forbindelsen med et par speedtests så går det hele ned..
Har også prøvet med et gammelt docsis 3.0 modem men samme fejl. Tror virkelig deres net har problemer.

Det værste i alt det her er kundeservicen, de er vældig flinke at snakke med, men de har ingen forstand på noget som helst og man kan ikke stille om til nogen der rent faktisk ved noget.
Det er en ret ubehagelig situation at stå i som kunde, når man ikke kan vælge andre internet udbydere der hvor man bor.

Jeg ville absolut skifte udbyder hvis jeg kunne vælge en som havde god teknisk service forståelse. Desværre er jeg bundet til yousee.
Omdømme 6
Badge +1
Har du prøvet med den nye software FAST3890_TDC_50.10.21.T4 ?
Jeg har kun software version FAST3890_TDC_50.10.19.T1, hvordan tvinger jeg en opdatering igennem?
Omdømme 7
Badge +10
Prøv at slukke og tænde din router. Så vil den kigge efter opdateringer. Det kan være den ikke er tilgængelig i dit område. Opdateringer rulles langsomt ud, så de nemmere kan trækkes tilbage, hvis nogen klager over fejl i opdateringen.
Omdømme 7
Badge +10
YouSee kan tvangs opdatere med seneste software, men se om den ikke kommer en af dagene i dit område.
Tak for svar slangefar, men de kunne ikke hjælpe. De forstår ikke helt hvad foreskellen er på hardware og firmware/software, og da jeg så spurgte til om jeg kunne snakke med en der var teknisk uddannet, viste det sig at deres kundeservice slet ikke har nogle ansat med teknisk baggrund. Det er da utroligt at så stor en virksomhed kan have så dårlige ledere, så de kun ansætter de forkerte profiler til kundeservice. Men manden jeg snakkede med var faktisk forstående og beklagende, men det hjælper jo lige fedt. De kunne lige så godt have en telefonsvare der sagde. "Vi aner ikke hvad vi laver så du kan ligeså godt ligge på nu for ikke at spilde vores allesammens tid, tak for dit opkald"
Tak for svar slangefar, men de kunne ikke hjælpe. De forstår ikke helt hvad foreskellen er på hardware og firmware/software, og da jeg så spurgte til om jeg kunne snakke med en der var teknisk uddannet, viste det sig at deres kundeservice slet ikke har nogle ansat med teknisk baggrund. Det er da utroligt at så stor en virksomhed kan have så dårlige ledere, så de kun ansætter de forkerte profiler til kundeservice. Men manden jeg snakkede med var faktisk forstående og beklagende, men det hjælper jo lige fedt. De kunne lige så godt have en telefonsvare der sagde. "Vi aner ikke hvad vi laver så du kan ligeså godt ligge på nu for ikke at spilde vores allesammens tid, tak for dit opkald"
Omdømme 7
Badge +10
Taler du om at få tvangs opdateret, så har jeg selv fået det gjort en enkelt gang. Jeg tror det afhænger af hvem du får fat i, og hvor kompetent den pågældende er.
Omdømme 6
Badge +1
Er der nogen der ved hvad der er af nyheder i den nye software FAST3890_TDC_50.10.21.T4?
Omdømme 2
Jeg oplever samme problem som beskrives i denne og flere andre tråde.

Har 1000/500 forbindelse med 3890 v3 modem i bridge mode.
(pfsense firewall mellem modem og lan)

Efter firmware opdateringen til 50.10.21 i starten af ugen, kan min forbindelse (gætter på modem'et?) holde sig kørende i ca. 18-20 timer maksimalt. Herefter opstår massivt pakke-tab og forbindelsen dør helt efter lidt yderligere tid.

På modem'ets web-ui, optræder ingen fejl i interface counters eller signal værdier for coax.

Modem'ets IP på indersiden (192.168.100.1) svarer simpelthen mindre og mindre.
Samme resultat ses ved tilsvarende målinger fra internettet (forskellige målepunkter) og ind mod WAN adressen.

Løsningen er enkel (men helt forkert!!) - genstart modem..

Dette gør jeg enten ved:

Det ser umiddelbart ud til at der ingen forskel er på de 2 metoder (warm / cold start?)

Jeg har sammenlignet med trafik på de pågældende tidspunkter, og der er umiddelbart ingen åbenlyse sammenfald af høj trafik og dette problem. - Men det lader til at andre kan fremprovokere det med store trafik mængder ?

Jeg har vedhæftet et par grafer til visualisering af problemet.

@Kasper - dette ser ikke en almindelig hovsa - men et KÆMPE problem. Kan du eventuelt finde et øjeblik til at kigge på det?

Lad os endelig høre fra andre med lignende oplevelser, det måske kan skabe lidt opmærksomhed på problemet.. Husk at et LIKE på disse indlæg også kan give en indikation på problemets omfang.

Besvar