Svar

1000 mbit via coax


Badge +1

Er der en klog, der kan fortælle hvorfor der kræves teknikerbesøg ved etablering af 1000 mbit via coax? Hvad skal han foretage sig? Og: Hvorledes sikres, at man ikke uberettiget kan ‘få’ bredbånd via coax, hvis man i forvejen har kabeltv via coax, og på en eller anden måde skaffer sig et Sagem 3890V3 modem? Ref: Jeg oprettede 200 mbit forleden dag, og skidtet virkede umiddelbart ved modtagelsen af modemet, dagen før oprettelsesdagen, og uden indtastning af koder etc.

Niels

icon

Bedste svar af Logan 28 January 2023, 17:09

Se original

17 Kommentarer

Omdømme 7
Badge +9

Det kan de være en grund til, det kan få.eks være at vægudtaget skal skiftes så det kan bruges til Docis 3.1. Hvis ikke der skulle indtastes en adgangskode til Wi-Fi, så er det en åben usikker forbindelse.

Badge +1

1: Vil et Triax TD241E ikke fungere? Hvilken vil så fungere? (til 1000 mbit)

2: Jo, selvfølgelig adgangskode til WiFi, det er forbindelsen fra modemet til omverdenen jeg taler om!

Omdømme 7
Badge +9

 Der kan så være andet der nødvendiggør at der skal en teknikker på.

Modemmet giver ikke adgang til internettet, medmindre det er tilknyttet et (aktivt) abonnement. Den tilknytning sker, når man indtaster aktiveringskoden. Yousee kan også gøre det for dig, f.eks. hvis der er bøvl med aktiveringsportalen (det hænder). Hvorfor de har gjort det for dig i dit tilfælde, det ved kun yousee.

 

Det med teknikeren… Hvis din adresse ikke står opført som værende klar til hastigheder over 300 Mbit/s, så følger der automatisk en tekniker med. 🙂

Badge +1

Hmmm, Radiomand, du markedsfører dig som ‘Altvidende’…! Men jeg noterer mig, at disse 2 spørgsmål kan du ikke komme med gode svar på...

Badge +1

Logan: Hvad skal teknikeren udføre?

Hastigheder over 300 Mbit/s kræver brug af frekvenser, som der ellers ikke har været brug for. Teknikeren skal sikre, at modemmet har adgang til disse frekvenser, samt sikre, at modemmet ikke forstyrrer dine fjernsyn (på grund af de nye frekvenser).

Badge +1

Logan: Jeg er blot teknisk interesseret; hvad konkret skal han lave (hvis jeg ønskede 1000 mbit)?

Hvis forbindelsen udefra afsluttes i den vægdåse, du har linket til, så kan det godt være han går igen uden at lave noget. Hvis du har et teknikskab i dit hjem, som vægdåsen får signal fra, så vil han nok gerne kigge der. Afhængigt af opsæning, f.eks. hvis du har vægdåser i andre rum, så vil han måske ønske at flytte modemmet.

Omdømme 7
Badge +9

Det komme så an på om det e.v.t. andre udtag er el sløjfe forbundet eller om det er stjerne, hvis sløjfe, så kan der kun bruges det udtag hvor forbindelsen kommer ind, da der på de øvrige ikke vil være returvej.

Da jeg skulle have min coax-forbindelse opgraderet til 1000/500 skulle en tekniker udskifte den stikdåse, der sad i boligen. Det var en gammel stikdåse, oprindelig beregnet til TV og radio, opsat for længe siden af KTAS Kabel TV, og som med en forsats også kunne bruges til internet, men ikke til den høje hastighed.

En ny bruger kan tilslutte sit YouSee-modem til coaxforbindelsen, men man får naturligvis kun internetadgang hvis man har et internetabonnement. Derfor skal der indtastes en aktiveringskode for at modemmet kan få forbindelse til internettet, hvorefter abonnement og modem knyttes sammen. Modemmet skal være det modem, som YouSee har leveret til brug for det aktuelle abonnement.

Hvis internetforbindelsen virker uden at der er indtastet en aktiveringskode må det skyldes at YouSee har aktiveret modemmet inden det blev sendt til brugeren.

Omdømme 7
Badge +9

Som Erik siger skal der bare udskiftes en stik dåse hvis den er ret gammel…også hos mig.

Badge +1

MS-ERIK og Jorn-Hansen: Forstår jeg det korrekt, at en Triax TD241E monteret direkte på kablet fra vejen (og hverken sløjfe eller stjerne, som Radiomanden roder sig ud i) vil fungere med 1000 mbit, og teknikerbesøg så er ‘varm luft’ fra youSee’s side?

Omdømme 7
Badge +9

Den dåse der er monteret er helt ny, så den kan klare Docia 3.1,  det andet er kun relevant hvis Modemmet skal tilsluttes et e.v.t. andet udtag., Så der er aldeles ikke rodet ud i noget.

Jeg ved ikke, om jeg vil kalde det varm luft. Det er blot ren procedure ved hastigheder over 300 Mbit/s (hvis din adresse ikke tidligere har fået grønt lys), da der ved den grænse kommer til at løbe andre signaler i din antenneinstallation.

 

Der er en risiko for, at du kan forstyrre naboernes udstyr (det var bl.a. fremme i medierne, da de lancerede DOCSIS 3.1). Jeg ved ikke, om teknikeren måler/kigger på noget i den forbindelse (ude i gadeskabet).

MS-ERIK og Jorn-Hansen: Forstår jeg det korrekt, at en Triax TD241E monteret direkte på kablet fra vejen (og hverken sløjfe eller stjerne, som Radiomanden roder sig ud i) vil fungere med 1000 mbit, og teknikerbesøg så er ‘varm luft’ fra youSee’s side?

Man må ikke selv montere vægudtag eller andet på coax-kablet mellem vejen og det af YouSee monterede vægudtag. Er der behov for anden placering af vægudtaget må YouSee kontaktes.

Omdømme 7
Badge +9

Modemmet giver ikke adgang til internettet, medmindre det er tilknyttet et (aktivt) abonnement. Den tilknytning sker, når man indtaster aktiveringskoden. Yousee kan også gøre det for dig, f.eks. hvis der er bøvl med aktiveringsportalen (det hænder). Hvorfor de har gjort det for dig i dit tilfælde, det ved kun yousee.

 

Det med teknikeren… Hvis din adresse ikke står opført som værende klar til hastigheder over 300 Mbit/s, så følger der automatisk en tekniker med. 🙂

Fuldstændig spot-on, så det bliver bedste svar😊 Tak @Logan 

Besvar