Spørgsmål

10 sek. svartider på sagem 3890 V3

Badge

Dette er typisk et problem sidst på eftermiddagen, og frem mod aften/nat. Det er i perioder, og rimeligt belastende. Blev rykket over på en ny forbindelse, og dette virkede for en kort stund. Problemet er tilbage. Ved ikke hvad der er smartest at gøre p.t.?

12 Kommentarer

Omdømme 6
Badge +8

Hej @CyberGoose 

Det er desværre ikke sikkert at der er så meget vi kan gøre - men jeg vil gerne prøve at tage et kig på det. 

Vi garanterer hverken ping- eller svartider - men i nogle tilfælde, oplever man også andre fejl samtidig med. Hvordan oplever du hastigheden f.eks.? Er den som den skal være? 

Er det udelukkende trådløst at du oplever de lange svartider? 

Badge

Hastighed er fin. Det er både kabel og trådløst der oplever lange svartider. Lige nu kører det fint. Kl. er 11:04. Det er som sagt for det meste, sidst på eftermiddag og start aften problemet opstår. Min tanke er noget “flaskehals” eller overbelastning hos YouSee? Problemet forsvandt sidste gang jeg gjorde opmærksom på problemet, da det viste sig, at der var udskiftet noget udstyr på en central, og at der var noget støj på min linje. Så har det kørt fint lige siden, men er nu vendt tilbage.

Har du prøvet at skifte DNS ?

Nu skriver du ikke om du er på Windows eller et andet OS. Er du på Windows kan du evt. prøve at åbne en command prompt med admin rettigheder og skrive ipconfig /flushdns

Jeg kører med 1.1.1.1 og 1.0.0.1 (cloudflare) som primær / sekundær DNS. Nogle gange er den også meget langsom - specielt om søndagen. Så skifter jeg til f.eks Google DNS og så kører det med bedre svartider.

Badge

Tak LeeLoo. Dét er da noget der skal prøves. Ja, det er Windows 11. Så Googles DNS er 8.8.8.8?

Jeg kører med 1.1.1.1 og 1.0.0.1 (cloudflare) som primær / sekundær DNS. Nogle gange er den også meget langsom - specielt om søndagen. Så skifter jeg til f.eks Google DNS og så kører det med bedre svartider.

Medmindre du kører i bridge mode, så vær også opmærksom på modemmets dnshijacker (også kaldet browsersikkerhed). Den kan i perioder give svartider på flere sekunder (ikke-cachede opslag). Lige her og nu ligger jeg på > 1 sekund.

Badge

Så er det ændret, og jeg har det samme som dig nu! >1 sekund! Jeg kører ikke i bridge tilstand, og ved ikke rigtig hvad “dnshijacker” betyder, men som du skriver er det noget med browsersikkerhed? Vil det så sige, at hvis jeg oplever længere svartider på et senere tidspunkt, kan det være smart at ændre sekundær dns til 8.8.8.8 i stedet for 1.0.0.1?

Hijackeren sender dine dnsopslag til analyse hos F-Secure, før du får svar tilbage. Denne proces kører sommetider af sporet og giver meget høje svartider. At skifte dnsserver gør ingen forskel på det her problem. Hijackeren er også det, Yousee kalder for den nye antivirus.

Hvis man ønsker at teste og undgå hijackeren, kan man sætte browseren til at benytte “dns over https”.

Jeg ved ikke helt, om du er ramt af andre problemer. Hvis du har høje svartider når du pinger, så er der noget andet i vejen (også).

Hvis man ønsker at teste og undgå hijackeren, kan man sætte browseren til at benytte “dns over https”.

Har kørt med DNS over HTTPS så længe jeg kan huske.

Laver Yousee routeren stadig DNS opslag igennem F-secure  hvis man ændrer DNS IP i router firmwaren ?

Ja. Alle opslag, der sendes igennem port 53 (både UDP og TCP), bliver opsnappet.

Det, der nok irriterer min blindtarm mest, er, at Yousee ikke har lyst til at anerkende problemet. Jeg har skrevet side op og side ned om det herinde i et par år, men de forbliver tavse. 🙂

Yousees kunder skal slås med det her (x-aksen er ikke sammenhængende i tid):

Den grønne linje helt nede i bunden er kontrollen. Her bruges en anden port end 53, som dns-trafikken kører uhindret igennem.

Tak for info. Jeg er lidt tøvende med at sætte Yousee router i bridge mode, da det kører meget godt pt. Sidst jeg satte router i bridge mode (ca 3 uger siden) faldt min hastighed fra 1000/ 500 til 1000/53 mbit.

Support kunne ikke hjælpe og da jeg efter 3 dage fik kontakt til en tekniker var forklaringen, at den tekniker, som havde udskiftet stik i væggen ikke havde registreret hvilket type der var installeret og derfor ved systemet ikke hvilken hastighed min forbindelse skal køre med. Det synes jeg var lidt mærkeligt, da jeg længe har kørt med 1000/500 uden problemer og fint kunne opgradere fra 1000/100 til 1000/500 efter stik i væggen var blevet udskiftet. Lidt lang forklaring, men ønsker ikke at skulle igennem det igen.

… havde ikke set at du havde testet med andet port.

Hvis man kører med cloudflare DNS og ønsker at ændre porten som DNS forespørgsler bruger

Besvar