Problemer med mail? Se her!


Omdømme 7
Badge +9
Har du problemer med at sende- og modtage mails? Så se med i dette indlæg, hvor du kan finde hjælp til hvordan du opsætter din YouSee-mail med de rette indstillinger.

Vi får løbende henvendelser her på forum fra brugere, der oplever problemer med enten at sende- eller modtage emails. Dette skyldes typisk, at der er noget i vejen med mail-indstillingerne på din mobil eller PC, da de enten er forkerte eller forældede. Nedenfor kan du finde de korrekte indstillinger, så du igen kan få hul igennem til din mailboks.

Nedenstående informationer er vigtige at tjekke, hvis du oplever problemer med at modtage e-mails:

Indgående server / POP3-server:

  • Standardport er 995
  • Brugernavn: din YouSee-mail (fx. jensjensen@youmail.dk)
  • Adgangskode: Din adgangskode, som du valgte, da du oprettede din YouSee-mail
  • Der skal sættes et flueben ved 'Min server kræver godkendelse (SSL).

Har du derimod problemer med at sende mails, så er det de udgående indstillinger, som du skal ind at kigge nærmere på:

Udgående server / SMTP-server

  • Udgående postserver (SMTP): asmtp.yousee.dk (eller asmtp.mail.dk)
  • Standardport er 587 - TLS (STARTTLS)
  • Brugernavn: din YouSee-mail (fx. jensjensen@youmail.dk)
  • Adgangskode: Din adgangskode, som du valgte, da du oprettede din YouSee-mail
  • Der skal sættes et flueben ved 'Serveren til udgående post (SMTP) kræver godkendelse'. Dette skal markeres i nogle programmer.

Forkert brugernavn eller adgangskode?

Hvis dit mailprogram eller den fejlkode du får tilbage fra dit mailsystem refererer til dit brugernavn eller adgangskode, så kan det betyde, at du bruger den forkerte kode til din mailopsætning.

Koden til selve din mailboks/mailsopsætning ikke er nødvendigvis den samme kode som du bruger til Mit YouSee. Dette kan være tilfældet, hvis du tidligere har ændret koden til Mit YouSee. Måske fordi du tidligere havde glemt den.

I dette tilfælde er der naturligvis stadig håb forude, for du kan nemlig ændre koden til din mailboks inde på Mit YouSee, og for at komme derind, der skal du nemlig bruge dit YouSee login.
(Hvis du har glemt dit YouSee login, så kan du genskabe det her)

Sådan ændrer du koden til din mailboks:

1. Log ind på Mit YouSee

2. Klik på "Mailindstillinger" i menuen til venstre:



3. Klik på "Skift adgangskode" for den relevante mailboks:



4. Indtast din ønskede adgangskode - vær opmærksom på regler for oprettelse af adgangskode. Tryk herefter på "Gem".



Hvis du har brug for flere video- eller billedvejledninger, så er du velkommen til at klikke ind på vores hjælpeunivers, hvor du finder forskellige vejledninger i forhold til at sætte din mailkonto op på forskellige enheder.

Vi håber at denne vejledning kunne bruges. Du er meget velkommen til at stille spørgsmål her i tråden, hvis du stadig oplever problemer 🙂

17 Kommentarer



  • Udgående postserver (SMTP): asmtp.yousee.dk (eller asmtp.mail.dk)
  • Standardport er 587 - TLS (STARTTLS)
  • Brugernavn: din YouSee-mail (fx. jensjensen@youmail.dk)
  • Adgangskode: Din adgangskode, som du valgte, da du oprettede din YouSee-mail
  • Der skal sættes et flueben ved 'Serveren til udgående post (SMTP) kræver godkendelse'. Dette skal markeres i nogle programmer.



Min opsætning i Windows live mail virker med portnummer 465
og markering ud for "Denne server kræver en sikker forbindelse" (SSL)
Omdømme 7
Badge +9
Yousee gik vist tilbage til igen at OGSÅ at bruge port 465, efter at have været hængt ud i Computerworld (http://www.computerworld.dk/art/237771/email-problemer-for-yousee-kunder-knas-med-porte-og-kryptering-i-mail-opsaetning). Du bør bruge port 587 med TLS, hvis det er muligt i dit mail program.


  • Udgående postserver (SMTP): asmtp.yousee.dk (eller asmtp.mail.dk)
  • Standardport er 587 - TLS (STARTTLS)
  • Brugernavn: din YouSee-mail (fx. jensjensen@youmail.dk)
  • Adgangskode: Din adgangskode, som du valgte, da du oprettede din YouSee-mail
  • Der skal sættes et flueben ved 'Serveren til udgående post (SMTP) kræver godkendelse'. Dette skal markeres i nogle programmer.



Min opsætning i Windows live mail virker med portnummer 465
og markering ud for "Denne server kræver en sikker forbindelse" (SSL)

Hej.

Da jeg for et par dage siden skulle svare en bruger, lavede jeg en prøve i Windows Live Mail, hvor det viste sig at både port 465 og port 587 fungerede med sikker forbindelse slået til. Der blev prøvet på grund af diverse uens oplysninger fra YouSees side.

I hjælpeteksten til Google Gmail, kan man om indstillinger for server til udgående mail bl.a. læse dette:

Kræver SSL: Ja
Kræver TLS: Ja (hvis det er tilgængeligt)
Kræver godkendelse: Ja
Port til SSL: 465
Port til TLS/STARTTLS: 587


Hvis mailklienten tillader at man vælger TLS/STARTTLS bør man gøre det og bruge port 587. Men det er altså ikke givet at alle mailklienter kan håndtere TLS/STARTTLS.
Jeg har som flere andre mistet kontakten mellem min MAC (Sierra) og min mailkonto. Forklaringerne her er ikke tilstrækkelige og ikke systematisk præsenterede. Hverken ændringer af password eller Accounts har hjulpet. Hvor er en forhåndsorientering ??? Muligt at det er responsetiden der er for lang her fra Kina, så password ikke når frem. I hvert fald sker det også at Safari lukker fordi serveren ikke svarer i tide. ChinaRM
Omdømme 3
Jeg har som flere andre mistet kontakten mellem min MAC (Sierra) og min mailkonto. Forklaringerne her er ikke tilstrækkelige og ikke systematisk præsenterede. Hverken ændringer af password eller Accounts har hjulpet. Hvor er en forhåndsorientering ??? Muligt at det er responsetiden der er for lang her fra Kina, så password ikke når frem. I hvert fald sker det også at Safari lukker fordi serveren ikke svarer i tide. ChinaRM

Jeg forstår slet hvad du mener her.
Det er en hjælp til opsætning at mailklient + ændring af password til mailboks.
Alt hvad der står er korrekt, så hvad er det du søger? Hvis du søger en systematisk guide i at bruge Safari, er det vel ikke i en opsætningsguide til et mailprogram. Safari er ikke et mailprogram - det er en browser.
Jeg har stadig problemer med udgående post på min iPhone4. Den kommer og siger password eller brugernavn er forkert, men det er kontrolleret, at det er det samme, som jeg bruger når jeg logger ind i min mail.
I menuen står:
Server til udgående post
SMTP asmtp.mail.dk - når jeg klikker ind på den får jeg:
primær server asmtp.mail.dk til - når jeg klikker ind på den får jeg:
Værtsnavn asmtp.mail.dk
brugernavn: min mail
adgangskode: min kode til min mail
Brug SSL - er slået fra
Godkendelse - adgangskode
Serverport 587

Hvad gør jeg forkert?
Ekstra info: Jeg har slet i anden tråd med samme problematik, at det hjalp at slå WiFi fra. Det har jeg prøvet og det virker ikke
Omdømme 7
Badge +9
Hvis man bruger port 587 skal TLS være slået til. Hvis man bruger port 465 skal SSL være slået til. Kan ens system ikke bruge TLS, kan man benytte SSL.
Omdømme 3
Jeg har stadig problemer med udgående post på min iPhone4. Den kommer og siger password eller brugernavn er forkert, men det er kontrolleret, at det er det samme, som jeg bruger når jeg logger ind i min mail.
I menuen står:
Server til udgående post
SMTP asmtp.mail.dk - når jeg klikker ind på den får jeg:
primær server asmtp.mail.dk til - når jeg klikker ind på den får jeg:
Værtsnavn asmtp.mail.dk
brugernavn: min mail
adgangskode: min kode til min mail
Brug SSL - er slået fra
Godkendelse - adgangskode
Serverport 587

Hvad gør jeg forkert?


Det her er lige så forvirrende som det andet spørgsmål om Safari.
Du har åbnet en tråd med en detaljeret guide om hvordan man opsætter sin mail. Du gør så det modsatte af guiden, og spørger om hvad der er galt!
Mange har forskellige problemer/udfordringer med deres YouSee/esenet mail.
YouSee har ingen/begrænset support på mailklienter.

Jeg vil stærkt anbefale aldrig at benytte udbyderens mail adresse (gælder alle udbydere).

Vælg at købe jeres eget domæne (fra ca. kr 200 pr. år) eller benyt Gmail eller Hotmail.
Hvis i vælger/bruger Gmail, Hotmail eller tilsvarende sørg for at have gode adgangskoder samt aktivere 2-trinsbekræftelse samt sørge for at have alternative mobil nr. og mail adresser hvis i skulle få problemer med at få adgang.

Hvorfor skal man ikke bruge udbyders mail?
Fordi at i på et tidspunkt måske ønske at skifte udbyder og derved mister adgang til brug af deres mail service.
Mange vil opdage at der er uhyggelig mange steder mail adressen skal skiftes, dette slipper i for hvis i selv "ejer" adressen.

Hvis i syntes det virker uoverskueligt at skulle skifte har jeg et lille råd der måske kan hjælpe jer til at komme igang.

Sæt jeres nuværende mailadresse til at videresende til jeres nye adresse. Nu kan i stille og roligt lave en liste og en for en få det ændret, når i så om f.eks 3-6 mdr. mener alt er på plads og familien har lært det, så kan i klippe navlestrengen (slå videresend fra).

Videresend slåes til under indstillinger i jeres webmail, kontakt support hvis i skal have hjælp.

BackUP er et grimt ord, men på et tidspunkt vil alle fortryde de ikke har brugt lidt tid på netop dette, både af mail og for de fleste mere vigtigt - Billeder & Dokumenter.

Mail klienter har indbygget BackUP og til Gmail, Hotmail mm kan jeg anbefale MailStore (gratis til privat) http://www.mailstore.com/en/mailstore-home-email-archiving.aspx
Jeg kan ikke oprette mail adresser der står der er system opdateringer det har der stået i 3 mdr nu har prøvet fra forskellige bowsere og oprydning mm men kan stadig ikke oprette mail adresser

I forbindelse med problemer med min gamle PC, oplevede jeg at Outlook 2010 kun virkede periodisk.

Jeg havde ikke fået noget at vide, det skal YouSee klantres for. Jeg har brugt mange timer på fejlsøgning. Det viste sig, at pop3 skiftede fra port 110 til 995, og asmtp skiftede fra port 587 til 465. Jeg beholdt indtil videre 587, og det virker. SSL (kryptering) skal være sluttet til med flueben, det er vigtigt ! ! ! !. Men hvorfor undlader YouSee at informere kunderne. Det er rigtig dårlig kundeservice.

Omdømme 7
Badge +9

You See yder ikke support/opsætning på Outlook, så det må være årsagen.

Microsoft yder ikke længere support på Outlook 2010, så der kommer ikke længere opdateringer. Det kan betyde funktionsfejl og sikkerhedsproblemer. Microsoft anbefaler opdatering til en nyere version, hvor der stadig ydes support. 

Hej “Radiomanden”, tak for info. Ja,  problemet er nu løst.

Omdømme 7
Badge +9

Du burde også gøre som MS-ERIK skriver, opdatere til en understøttet version.

Omdømme 7
Badge +9

Der findes en gratis version til ethvert windows styresystem. Jeg mener det hedder Windows mail eller bare “mail”, det er efterhånden også ret gode mailklienter😊

Besvar