Problemer med trådløst netværk - hvad gør jeg?

Problemer med trådløst netværk - hvad gør jeg?
Omdømme 7
Badge +9


Indledning

Mange af os har nok prøvet det. Vi sidder med vores trådløse netværk og synes, at streamingen kører lidt underligt. Det loader, det hakker, billedet er også lidt uskarpt og hastigheden er også alt for lav. Men hvorfor er det sådan, når vi ellers abonnerer på en høj hastighed og hvad kan du gøre? Læs mere nedenfor. 

 

Undersøg om det er forbindelsen eller din enhed der driller

Test om dit Wi-Fi driller på alle enheder i husstanden. Hvis Wi-Fi kun driller på en enkelt enhed, så kan udfordringen ligge på den enkelte enhed eller computer. Prøv derfor at fejlsøg på denne i stedet for. 
Kører dit Wi-Fi generelt dårligt på alle enheder, så prøv følgende råd i den nævnte rækkefølge.


Genstart din router

Det er altid en god idé at genstarte eller måske endda nulstille sit udstyr, hvis det ikke helt kører som det skal. Dette gælder også din router. 
Find hjælp til at genstarte eller nulstille din router her
 

💡 Tip:  Det er også altid en god idé at tjekke vores driftsinformation for at se om der er forstyrrelser i dit område.

 

Test din forbindelse med et netværkskabel

For at afklare om det er selve forbindelsen eller det trådløse signal der driller, så kan du prøve at sætte et netværkskabel direkte fra routeren i din computer. Forsvinder problemerne, så ved du, at det er det trådløse signal der skal kigges på og ikke selve forbindelsen. 

 

Giv din router de bedste vilkår og placer den strategisk (så vidt muligt)

En god placering af din router har betydning for dit trådløse netværk. Stil din router højt og centralt i din bolig. Så giver du din router bedre betingelser for at levere et godt trådløst signal. 

 

💡 Tip: Trådløst og andet elektronik i din bolig kan også forstyrre dit Wi-Fi signal. Sikre dig derfor, at andet udstyr ikke står alt for tæt på din router. Sluk det og test om det hjælper på dit Wi-Fi.

 

Frakobl ekstraudstyr fra din router router

Hvis du har tilsluttet din egen switch, Airport eller andet udstyr til din YouSee router, så prøv at koble dette fra og test direkte fra din YouSee router. Så kan du finde ud af om fejlen er på dit eget udstyr. 
 

Har du brug for et stærkere signal?

Hvis der er lang afstand mellem din router og dine enheder, så kan det være du skal bruge en Wi-Fi booster. Disse har YouSee også.
Her kan du læse mere om WiFi Booster fra YouSee

 

Wi-Fi optimering
 

⛔ Hvis du får signal via antennestikket og bruger Sagemcom3890 router, så finder routeren selv den bedste netværksfrekvens. Denne kan du ikke selv justere på denne router.
✅ Nedenstående er til dig med signal via DSL eller Fiber.

 

Brug 5 Ghz netværket. Din router sender som standard ét neværksnavn ud, men gør brug af 2 frekvenser, nemlig 2.4 Ghz og 5 Ghz frekvenserne. 

For at skille de to netværksfrekvenser fra hinanden på listen over trådløse enheder i nærheden på din enhed, skal du ind og omdøbe dit netværk. Det vil medføre, at routeren laver 2 netværksnavne, hvor det ene f.eks. vil hedde “MitNetværk_5 Ghz” - på den måde kan du kende forskel på de 2 netværksfrekvenser. 

Man siger som udgangspunkt, at 5 Ghz netværket giver den bedste og hurtigste forbindelse, men dog over lidt kortere afstande. 2.4 Ghz rækker lidt længere, men er oftest mere forstyrret, da andre trådløse enheder også bruger disse frekvenser.


18 Kommentarer

Hej Kasper, en god artikel. Men det som også oftes glemmes er ens Pc,

I sådan nogle artikel sådan  generelt for det spiller altså. en meget vigtigt Faktor. Blot info. 

Mange går meget op i om  hastigheden er hurtigt. Det er nok mindre vigtigt end som ens hastighed er stabil. Men jeg vil altid mene Netværkskabel er nummer et.

Er næsten uundgåelig at ens trådløse, netværk ikke påvirkes af et eller andet i ens hjem i en eller anden form

God dag, 

Omdømme 7
Badge +9

Selvfølgelig skal det være stabilt, samtidig med at man får den hastighed man betaler for, hellere lidt lavere hastighed og stabilitet, fremfor høj hastighed og ustabilitet.

Har dog det som det helst skal være, høj hastighed og stabilitet. Signal ligger mellem -40 til -55 dBm på 5 Ghz, så der er ikke noget at klage over.

 

Omdømme 7
Badge +9

Hej, jeg har 1000/300 (300 tror jeg det er) men har prøvet næsten alt på min bærbare computer kører det trådløst kun ca. 75/50, hvad kan der gøres?

Selvfølgelig skal det være stabilt, samtidig med at man får den hastighed man betaler for, hellere lidt lavere hastighed og stabilitet, fremfor høj hastighed og ustabilitet.

Har dog det som det helst skal være, høj hastighed og stabilitet. Signal ligger mellem -40 til -55 dBm, så der er ikke noget at klage over.

Lige præcis skal man have det man betaler for. Jeg påpeger blot ofte nogen at de ikke har en stabil hastighed eller den hutigtig hastighed de betaler for og kimer youSee ned eller er op i det røde i det røde felt på deres Facbook side. Kender nogen stykker. 

De de bare ofte glemme er om deres pc, kan trække de hastigheder/ eller indlæsehastigheden kan følge med. 

Er jo ikke meget mening i at betale for 1000/100 og man kan bruge 300/60 blot et et eksempel

Fordi ens Pc ikke opfylder kravende, Jeg kan smide alle mine 4 pcer til og ingen af dem vil giver samme indlæsnings hastighed. det skyldes som mange faktor i forhold hvis der bruges netværkskabel.   Det er blot det jeg påpeger i sådan artikel generelt. Så  er ingen kritik af youSee. 

Omdømme 7
Badge +9

Hvor gammel er den, det kommer an på Netkortet, om det kan køre med de høje hastigheder, men det skulle da gerne være bedre en den måling du får. Har du prøvet med en optimering, enten en automatisk eller manuel.?

Har selv en 300/300, og det får jeg både på Up og Down, på Wi-Fi.

 

Omdømme 7
Badge +9

Btw, jeg sidder her ca. 6 meter fra Routeren V2, kan det være bedre hvis den bærbare var tættere på routeren evt.? Er det samme om jeg ser feks. TV 2 Play på TVet, hvor der er isat kabel til TVet...

Hej, jeg har 1000/300 (300 tror jeg det er) men har prøvet næsten alt på min bærbare computer kører det trådløst kun ca. 75/50, hvad kan der gøres?

Hej Jørn-Hansen er svært at svare på, Det kommer an på flere ting i din Pc, 

Ligefra Netværkskort og Ram og Processoren eller Central Processing Unit (CPU) er hjernen i computeren. Men du kan prøve med et kabel hvor hurtigt din hastighed så er. hvis muligt

Men du kan prøve at nulstille dit netværkskort engang under Netværk og Internet om det kan hjælpe. Og om du køre DOCSIS 3.0 eller Docsis 3.1.

Vores anlæg er Docsis 3.0 så her er max hastighed 300/60

God dag,

Omdømme 7
Badge +9

Hvad er styrken på signalet der hvor du har Pcen.? Hvis den ligger som jeg har vist tidligere i tråden, så er det ikke problemet.

Husk på at bruges der 2,4 Ghz, så vil hastighed være en del langsommere end på 5 Ghz. Jeg får Ca. den halve hastighed på 2,4 end på 5 Ghz.

Steen fra Nørd'o'teket har lavet en del videoer omkring wifi, hvis nogen vil dykke lidt længere ned i det. Han findes bl.a. på youtube. :slight_smile:

Omdømme 7
Badge +9

Jeg kører på 5 Ghz , hastigheden er det samme ca. om jeg bruger min iPad lige ved siden af routeren.

NB: Nu har jeg fiber også ca. 750/750 kører det på min PC (stationær) men også kun ca. 75/50 på min bærbar trådløst. Der er ingen Netkort i min bærbar. Som er ret billig og generalt langsom, måske det er problemet...men hurtig nok til det er OK at bruge den på internettet her.

Jeg kører på 5 Ghz , hastigheden er det samme ca. om jeg bruger min iPad lige ved siden af routeren.

NB: Nu har jeg fiber også ca. 750/750 kører det på in PC (stationær) men også kun ca. 75/50 på min bærbar trådløst. Der er ingen Netkort i min bærbar. Som er ret billig og genaralt langsom, måske det er problemet...

Når ok Jørn-Hansen det er svært at sige om det er derfor.

Men jeg har altid ment at en stationær Pc er bedre end en Bærbar Pc. 

Er også nemmere et går til en stationær hvis man vil have nye dele i også videre. men er ellers en god hastighed du har begge veje Jørn-Hansen. 

Men kan du bruge Trådeløst uden Netværkskort.

Omdømme 7
Badge +9

Hej alle sammen 

Tak for kommentarer, gode input og feedback! :relaxed:

Det er et spændende og meget aktuelt emne og ja, der er mange faktorer, der spiller en rolle, når det kommer til trådløst netværk! 

God dag.

/Kasper

Omdømme 7
Badge +9

Hvis der ikke er Netkort i den, så kan du ikke bruge den på Wi-Fi, så det er der, den har så ikke de bedste specifikationer, hvad angår preformance, så det kan meget vel være årsagen.

Min Chromebook er nu heller ikke den dyreste på hylden, knap Kr. 4000. 

Omdømme 7
Badge +9

Det jeg mener er der er ikke et stik i den så jeg kan sætte et Net kabel i den. Hvad der er inden i ved jeg ikke, bruger den bare. :slight_smile:

Omdømme 7
Badge +9

Har heller ikke Rj45 i min, den kan kun bruges på Wi-Fi, det er ikke unormalt at der ikke er til kablet forbindelse, det er der f.eks heller ikke på Chromebooks og Macbooks. Det er Wi-Fi der bruges i dag.

Jeg vil dog mene at du burde kunne få højere hastighed end det du får, usanset om det er på 2,4 eller 5 Ghz.

Omdømme 6
Badge +8

Det jeg mener er der er ikke et stik i den så jeg kan sætte et Net kabel i den. Hvad der er inden i ved jeg ikke, bruger den bare. :slight_smile:

Hvis du er tilfreds som den kører er det jo fint, du har dog mulighed for at tilslutte en usb dongle, som f.eks denne her, findes i utallige versioner.. eller usb netværkskort.

Omdømme 7
Badge +9

Hej igen , jeg var lige i byen, testede igen det kører 91/61 uden brug af VPN, som jeg næsten altid bruger, så er det noget langsommere ved testen, men da det er OK at surfe rundt på nettet, så kører det da...

Hej igen , jeg var lige i byen, testede igen det kører 91/61 uden brug af VPN, som jeg næsten altid bruger, så er det noget langsommere ved testen, men da det er OK at surfe rundt på nettet, så kører det da...

Hej Jorn-Hansen ja ok, det vigtigste er at du er tilfreds. :relaxed:

God aften,

Besvar