TDC optrapper kampen mod svindel

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints Ulf har modtaget fra andre medlemmer.

• Ulf
  • Tidligere administrator
  • 755 kommentarer
Hejsa,

Vi har netop lanceret http://tdc.dk/stopsvindel og http://tdc.dk/fupopkald som et led i vores kamp mod svindel på måde mail, sms og telefon. Jeg copy-paster vores pressemeddelelse ind: 

Er du en af dem, der modtager fup-opkald, fup-sms’er eller fup-mails på din mobiltelefon, er der nu hjælp at hente. Teleselskabet TDC lancerer nemlig hjemmesiden tdc.dk/stopsvindel i kampen mod de opfindsomme IT-kriminelle.

Via hjemmesiden kan du indberette mystiske telefonnumre og desuden hente råd og vejledning, om hvordan du skal reagere, hvis du bliver udsat for forsøg på svindel.

- Sitet er rettet mod helt almindelige internetbrugere og mobilbrugere, siger Lars Højberg, der er teknisk sikkerhedschef i TDC.

De IT-kriminelle forsøger hver dag at lokke penge, kontonumre og andre personlige oplysninger ud af danskere, og ifølge TDC er stigningen af svindelnumre i voldsom vækst.

- I TDC oplever vi dels, at der hele tiden kommer nye typer af svindel til, og dels at omfanget af svindel lige fra fup-opkald, fup-sms og såkaldte phisingmails er i kraftig stigning, siger Lars Højberg.

Et af de nyeste påfund fra de IT-kriminelle, er de såkaldte Wangiri-opkald. Her modtager ofret et opkald på sin mobiltelefon, men der bliver lagt på, inden man når at svare.

Ringer man tilbage til nummeret viderestilles man til et kraftigt overtakseret nummer i udlandet.

- Typisk er det en robot, der står og sender alle disse opkald af sted. TDC har mulighed for at spærre for disse kald, men det kræver, at vi får kendskab til de numre, der ringes fra, siger Lars Højberg.

TDC opfordrer alle danskere, der har ubesvarede opkald fra mistænkelige numre på deres mobiltelefoner til at give dem videre til TDC. Det kan gøres på tdc.dk/stopsvindel eller på tdc.dk/fupopkald.

Hvad tænker du? Glad humørikon

/Ulf

8 Kommentarer

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints bbs har modtaget fra andre medlemmer.

Hej Ulf

Alletiders ide, det gør det nemmere for folk at anmelde disse svindlere.Gal humørikon

hilsen Bente

Det er rigtig godt at TDC opfordrer folk der bliver udsat for mystiske opkald fra udenlandske numre, hvor der straks bliver lagt på når du svarer til at indrapportere disse. Problemet er blot at TDC medarbejdere på fejlkontor eller andet sted ved ikke hvordan de skal håndtere det og giver dig besked på at ringe til politiet som heller ikke ved noget. Så nu prøver vi igen.

Dette nr. 48 885 356 184 har lavet 3 opkald idag og 2 eller 3 tidligere.

Hej Alias44

Hvis du følger linket, som Ulf har sat, behøver du og andre ikke ringe til kundeservise eller andre.

På 1. side står dette "Meld det mistænkelige nummer til TDC"

på næste side skal du finde denne sætning med link "Anmeld fupnummer"

Så kommer du til en side hvor du kan skrive fup-nummeret.

Det er med vilje, jeg ikke sætter et direkte link til siden med anmeldelse, da jeg syns der er rigtig mange gode oplysninger, som er værd at læse på  http://tdc.dk/stopsvindel

Hej MajaH

Forstår godt det du siger, men hvad skal de ældre som kun har en mobiltelefon gøre? Derfor burde det være så banalt at man bare kunne ringe til en eller anden instans.

Mvh. Alias44  

Hej Alias44

Du siger noget. Pinligt at jeg ikke tænkte på vore medborgere der ikke har en pc.

Ja - hvad skal de gøre?

Det må TDC svare på. Glad humørikon

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints Patrick11 har modtaget fra andre medlemmer.

Hejsa

Man kan ringe til vores kundeservice.

Ellers er det som andre ting, hvor det er praktisk at man betjener sig selv. Bibliotek og familie. Som når man skal ordne ting med kommunen, skat osv osv. 

Det er mere og mere den retning det går i. Efterhånden som nye generationer kommer til, som syntes at det er helt fin med en upersonlig betjening ved en computer, ja så bliver dem, der har været vandt til andet, skubbet længere og længere bagud. Heldigvis kan man jo få hjælp ved familie, venner og bekendte. Som jeg nævner også bibliotek. Jeg ved også, at ældre sagen har kurser og tidspunkter, hvor man kan få hjælp. Så  her skal man henvende sig hos kommunen, der gerne formidler kontakten.

Ellers må man lære det. Jeg vil da sige - uden at beskylde nogen for at være "ældre" at MajaH ikke er teenager mere. Alligevel har Maja uden nogen når hende til sokke holderne, gjort det fabelagtigt godt her på forum, hvor alting stort set handler om computere. Maja er uden siddestykke den, som hjælper flest. Så det er ikke altid teknisk overskud og den som kan flest computer koder, der klarer sig bedst på computeren og nettet, men den som har god snilde og erfaring med hvordan man går til en sag. 

Derfor vil jeg da også opfordre jer til at gå sammen i netværk. Mange kan få en computer hos et barnebarn, et voksent barn, nevø'er, bekendte eller lignende til en start. Så kan man enten lade den som er bedst hjælpe de andre, eller man kan få førnævnte, som leverer computer, til at komme og vise sig tingene. Også hjælpe hinanden. 

Det er nemlig sådan, at man for at bruge en computer, ikke behøver at vide andet end hvad man gerne vil gøre. Alt det tekniske tager computeren sig af. For bare 5  -  10  år siden var det nødvendigt at have en hvis teknisk indsigt for at bruge en computer. Det er ikke sådan længere, computeren kan forklare sig selv.

Også skal man ikke være bange for at lave fejl. Man skal selvfølgelig ikke gå igang med pengeoverførsler og aktiehandel fra dag et. Men fordi man laver fejl, sker der intet. De fleste fejl kan der rettes op på igen.

Så fra hjertet, vil jeg sige "på med vanten". Det er en super spændene verden som åbner sig for en. Jeg ved at det kan lade sig gøre. Jeg har selv undervist i min lokale landsby om aftenen, hvor brugerne var mellem 70 og 92. Det kan være svært, tage lang tid - og en mus er en pokkers ting, når man har 92 år gamle stive fingre. Men med tålmodighed og tro på sig selv, endte det med, at alle selv kunne benytte sig af offentlige tilbud og krav.

God fornøjelse

Jeg har prøvet at kontakte TDC,

men har her fået at vide,

at TDC IKKE kan spærre for opkald,

- er det rigtigt???

Politiet har ikke ressourcer til den slags forbrydelser.

Det er et rigtig godt initiativ .... meeeeen, det kræver så at TDC også gør det tilsigtede.

Indberettede nummeret +39999922 på http://tdc.dk/fupopkald i december 2014 efter adskillige opkald og har såmænd lige modtaget et nyt opkald fra Michelle hos Microsoft vedr. min computer fra selvsamme nummer. Hun lagde på, da jeg svarede at Microsoft aldrig ville ringe til mig om min computer.

I december 2014 ville en anden have mig til at skrive kommandoen "assoc" i en blackbox. Nederst i informationen kunne jeg se en "CLSID" som han kunne læse op for mig for at verificere, at det rent faktisk var min PC der udsendte de omtalte "tags" som de modtog.

Oplyste ham under samtalen 5 gange om, at jeg selv er en Microsoft-professionel ... og til sidst at CLSID var fuldstændig identisk på alle tre computere (desktop og et par bærbare) jeg havde åbne på mit skrivebord.

Så valgte han også at lægge på.            Meget glad humørikon

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P