Hvordan genkender du fup og Phishing?


Omdømme 6
Badge +6

Har du modtaget et fup-opkald, fået en mistænkelig mail eller en SMS fra en ukendt person?
I denne tråd ser vi på, hvordan du skal være opmærksom, når du modtager noget mistænkeligt – og hvordan du sikrer dig for ikke at blive udsat for svindel.

Når svindlere kontakter dig, så sker det typisk fordi de vil have adgang til din computer, dine oplysninger eller konti. Det sker typisk ved en SMS, mail eller et telefonopkald.

En af de typiske fup-metoder hedder ”Phishing”, her forsøger svindlere at udgive sig for at være et selskab – f.eks. YouSee eller SKAT – hvor de efterfølgende vil have dig ind på en hjemmeside for at indtaste dine oplysninger. I virkeligheden havner du slet ikke på virksomhedens hjemmeside, men i stedet en kopi som gafler din oplysninger så snart du sætter dem ind. Vi giver her nogle gode råd til hvad du skal være opmærksom på:

 

Genkend en mistænkelig mail/SMS:


Hvordan er sproget?
Fupmails er typisk direkte oversat gennem f.eks. Google Translate. Hvis du derfor modtager en mail fyldt med grammatiske fejl og stavefejl, så hører den til i papirkurven!

Tidsfrister
Du kan også ofte genkende en fupmail ved at afsenderen forsøger at få dig til at foretage ændringen indenfor en snæver tidshorisont f.eks. indenfor 24 timer. Dette gør de for at sætte lidt pres på i håb om at du hopper i fælden.

Tjek linket:

Der vil typisk være et link i beskeden som fører dig ind på en anden side. Dette link kan være gemt bag en tekst f.eks. ”Klik her” eller ”Gå til YouSee.dk”, så du skal derfor aldrig stole på linkets navn. Du kan hurtigt se hvor linket fører dig hen ved at holde musen over linket, hvorefter det vil fremgå på skærmen eller i bunden til venstre i din webbrowser eller over linket:


I tvivl?
Kontakt det rigtige firma for at høre om mailen er god nok.

 

Fupopkald


Tjek nummeret
Se hvor mange cifre der er i nummeret. Et rigtigt dansk nummer indeholder otte cifre og begynder med "+45". Har du taget telefonen og efterfølgende opdager at opkaldet er et fupopkald, så anbefaler vi at du blot lægger på.

Ring ikke tilbage
En af de metoder svindlere bruger er, at ringe op fra et udenlandsk nummer og lægge på så snart du løfter røret. Deres mål er, at få dig til at ringe tilbage til nummeret, hvorefter du vil blive takseret. Det er derfor vigtigt, at du ikke ringe tilbage til et udenlandsk nummer, medmindre du selv kan validere det.

Giv dem ikke adgang til din pc
Vi ser løbende at svindlere udgiver sig for at være et IT-firma (f.eks. Microsoft), som fortæller dig, at der er skadeligt indhold på din pc. De vil herefter forsøge at få dig til at installere noget software for at få adgang til din computer - det skal du naturligvis ikke gøre.

 

 

Har du været udsat for Phishing?

Del gerne mailen, nummeret eller SMS'en med os her på YouSee Forum. Det kan du gøre i vores kategori Fup og Phishing. Du kan også anmelde nummeret og læse mere om Fup og svindel på vores hjælpeside: Fupopkald - undgå at blive snydt
I denne tråd vil vi meget gerne høre om jeres erfaring - og hvordan I holder jer sikre. Smid en kommentar og del din viden med os andre! 🙂

Du kan også se eksempler på fup og phishing i hjælpeuniverset på YouSee Forum


24 Kommentarer

Omdømme 1
Jeg synes det er værd at nævne at Yousee/TDC som et af ganske få firmaer i Danmark har taget anti-phishing teknologien DMARC i brug.
I praksis betyder det at kriminelle ikke kan få afleveret email med forfalsket @tdc.dk eller @yousee.dk afsender adresse, disse emails blokeres ganske enkelt af mailudbyderne (Google/Yahoo/Microsoft osv)
Alt i alt bliver det en del nemmere at afgøre om en email er ægte eller ej, kig på afsenderadressen punktum, så er den ikke længere.

Mange af de tjenester rigtig mange mennesker anvender daglig har taget DMARC i brug, her er en liste: https://dmarc.dk/dmarc-hall-of-fame/
Der findes selvfølgelige også en liste over firmaer som ikke bekymrer sig om brugernes sikkerhed:
https://dmarc.dk/dmarc-hall-of-shame/

Vil du være med til at gøre dagligdagen lidt mere sikker for os Danskere, så skriv til NETS, SKAT, NemID og E-Boks osv, og bed dem implementere DMARC.
Omdømme 7
Badge +2
Den slags med fup kan man jo også opleve lige her i forummet.

Eks. er der en eller anden knold der syntes at det skulle være uhyre morsomt at oprette en profil med et profil navn der praktisk talt er identisk med mit profil navn og ikke EEN eneste af de personer der har svaret på vedkommendes indlæg har opdaget at det rent faktisk IKKE er mig.

Mja så måtte jeg jo selv tage affære og melde den falske Per K til forummets admins, så de kan få sparket vedkommende ud, helst med en tilhørende blacklist af vedkommendes IP adresse også, hvilket med garanti er blevet registreret ved både oprettelse af den falske profil og ved de indlæg at vedkommende har skrevet.

Så det er altså også noget i skal være OBS på:
Man kan være udsat for at få stjålet ens profil navn her i forummet.
Jeg ringer aldrig tilbage og giver heller aldrig oplysninger, men alligevel får jeg flere og flere fupopkald... Suk! 😞
Synes det er et problem som jer der er service provider bør løse. jeg har vel 20+ SPAM nr som ringer konstant og selvom de blokeres så efterlader de en voicesms og det støjer i en hverdag med mange også vigtige udenlandske opkald jeg får. Hvis der var en funktion på min iphone 8 til ikke at sende voicesms efter et blokeret opkald, blev jeg ikke forstyrret men det har jeg ikke kunne finde.
Omdømme 7
Badge +2
Blokering får man alligevel ikke en skid ud af, for de der fuskere ringer via internettet typisk fra Indien, hvor de med deres computere ændrer de telefonnumre konstant.
Den slags kan absolut ingen teleudbyder på hele planeten gøre noget som helst ved.

Men du kan gå ind din YouSee konto for dit mobil abo og der i egenskaberne fravælge at dit telefonnummer står oplyst i diverse telefonbøger, hvor de faktisk samler folks telefonnumre fra.
Efter jeg gjorde det tidligere på året, der begyndte min mobil som månederne gik at blive mere og mere stille og nu får jeg dårligt nogen af de opkald længere, heller ikke nogen opkald fra telefonsælgere.

Den eneste egentlige blokering jeg kører med på min mobil er blokering af skjulte numre, for den slags sker stadig sommetider fra ihærdige scammere og sælgere.
Omdømme 7
Badge +2

Jeg vil bare lige tilføje den her link til Nets, da de har lavet en omfattende samling af de falske mails og SMS’er der påstår at være fra dem, hvor at de to første som man kan se er de pt. mest aktuelle som scammere benytter sig af til at prøve på at snyde folk.

I listen er der også et par eksempler på falske hjemmesider man skal være opmærksom på.

https://www.nets.eu/dk-da/digital-sikkerhed/Pages/Phishing.aspx

 

Phishing (udtales Fishing) er betegnelsen for de metoder, som de IT kriminelle benytter til at lokke (fiske) oplysninger ud af dig, så de kan stjæle din identitet eller dine penge.

Den mest benyttede phishing metode består i, at de kriminelle får fat i en masse mailadresser, som de sender forskellige former for forfalskede mails til.

Ofte udgiver bagmændene sig for at være fra et pengeinstitut, og beder dig indtaste dit navn, adresse og kontooplysninger, hvorefter de kan bruge oplysningerne til at lænse din konto.

 

Hvordan genkender man Phishing mails,

De IT kriminelle er blevet dygtigere og smartere, og derfor kan det være svært at genkende en fupmail.

Der er dog nogle ting, som du kan være opmærksom på, og som ofte afslører falske mails. Mange mails bærer tydeligt præg af, at de ikke er skrevet af en dansker. Det er højst sandsynligt en tekst på et andet sprog, der er kørt igennem Google Oversæt, og derefter sat ind i en mail.

Underlige afsender adresser,

Hvis du holder musen hen over afsenderadressen i mailen (uden at klikke), vil mailadressen ofte afsløre at afsenderen ikke er den de udgiver sig for.

 

Som hovedregel vil ingen banker eller offentlige myndigheder, bede deres kunder oplyse kontonumre eller andre personlige oplysninger i en mail.

Det kan være meget forskelligt, hvilke firmaer der får misbrugt deres navn og logo, men særligt udsatte firmaer i øjeblikket er Nets, Skat, Danske Bank, Nordea, VISA, PayPal og TDC, youSee (og sikkert mange flere)

Undlad at klikke på noget i disse mails, og brug i det hele taget din sunde fornuft. Er du det mindste i tvivl om en mails oprindelse, så kontakt altid det selskab som angiveligt skulle være afsenderen.@

Omdømme 7
Badge +2

Viaplay kan du nu også skrive på listen som en af dem der bliver misbrugt.

Min har har modtaget to fup mails, en i går og en i dag. Teksten bærer også præg af Google Translate, for teksten er ikke helt korrekt grammatisk.

Det er et af de typiske “konto lukkes inde for 24 timer hvis konto ikke opdateres” fup forsøg.

Men i det mindste så kan brugere af Chrome og Firefox ikke falde i fælden, for Google Safe Browsing har blokeret for sitet.

Badge

Her er et eksempel på fup (?! I hvert fald hvis man læser stiens linje..) hvor sms’en faktisk lægger sig ind som ‘YouSee’ på telefonen sammen med regnings- og betalingsinfo fra netop Yousee… 

 

Omdømme 7
Badge +9

Bortset fra en måned, så er den tråd 3 år gammel, der er intet der har ændret sig, udover der nok kommer flere af de Mails/SMS en dengang, for langt det meste er de nemme at gennemskue.

I skriver meget om at være på vagt over for dårligt gramaitsk sprog. Men bruger selv udtrykket at “ligge på”. Det lyder noget tvetydigt, så hvad mener I egentlig ?

Omdømme 7
Badge +9

Det er da almindeligt sprog for at afbryde en samtale ved at ligge på.

ligge (tilstand) vs lægge (handling) 🙂

“Jeg lægger røret på.”

“Jeg ligger i sengen.”

“Jeg lægger mig i sengen.”

Omdømme 7
Badge +9

Ja helt normalt Dansk, men mobil generationen kender nok ikke udtrykket. De burde dog kende gramatiken.

Hvis "jeg ligger på" er korrekt dansk, så må det i datid hedde "jeg lå på".  !  !  !  Ja, vor generations undervisere har ikke selv fået ordentlig undervisning  i dansk grammatik. Og så fortsætter problemerne. 

Omdømme 7
Badge +9

Jeg ligger på er korrekt, det var jo det man gjorde med telefoner før i tiden og stadig gør med det fastnet er stadig er tilbage.

Ligge” er forkert i denne sammenhæng. Det hedder “jeg lægger på”.

“Røret ligger på bordet”

“Røret lå på bordet”

“Jeg lægger røret på bordet”

“Jeg lagde røret på bordet”

Omdømme 7
Badge +9

Det kan tilskrives en tastefejl.

Tak til Logan, som har lært dansk i skolen.  Men "radiomanden" skal have sine skolepenge tilbage, da han tilsyneladende ikke har fået meget ud af  danskundervisningen !

Desværre er der mange, der bruger “ligge” hvor det hedder “lægge”. Fejlen forekommer mange steder, også i dokumenter og mange andre steder, herunder hos kendte politikere, hvor sprogfejl ikke burde forekomme. Ordene betyder noget forskelligt. “Ligge” er en tilstand, “lægge” er en handling. Tilsvarende gælder for “sidde” og “sætte”.

Hej MS-ERIK,   tak for dit konstruktive bidrag. 

Storm P.’s vagabonder gik heller ikke så højt op i grammatikken:

“hvor stod du kosten Stoffer” ?

“jeg sad den henne i hjørnet”

Omdømme 7
Badge +9

Hej @NyForumBruger201 

Tak for feedback - det er hermed rettet😊 Vi beklager den grammatiske fejl mange gange.

Hej  , at "beklage mange gange" er alt for meget!   Een gang må være nok !

Omdømme 7
Badge +9

Hej  , at "beklage mange gange" er alt for meget!   Een gang må være nok !

Hej 

Jeg forbeholder mig retten til selv at vurdere, hvor meget jeg ønsker at beklage😊

Ha’ en god dag.

Besvar