Svar

E- Boks

Omdømme 5
Badge +1

Nogle der kan forklare hvad forskellen er på Nem ID og Mit ID? Selvom, at Mit ID skulle være mere sikkert? Har en ulæst post fra det offentlige (1) som åbenbart ikke kan ses. Mit ID kræver åbenbart også et pas for oprettelse? Har ikke et pas som er gyldigt, så forstår ikke hvorfor E- Boks ikke bruger samme fremgangsmåde, som oprettelse af Nem ID? Kan man stadig logge ind på Netbank efter sidste frist . 1 Juni? Selvom, at der stadig haves Nem ID? Har også været forslag om forlænget tidsfrist, så der ikke skabes mere forvirring end højest nødvendigt.

icon

Bedste svar af PeterA4 26 April 2022, 20:40

Se original

Denne tråd kan ikke kommenteres

22 Kommentarer

Omdømme 7
Badge +7

Som det er for nuværende, så er det et krav at der haves et gyldigt pas for at kunne få oprettet Mit ID, hvornår det helt er slut med Nem ID vides ikke der vil komme/er kommet en forlængelse af brugen af Nem ID.

E Box kan stadig bruges med Nem ID.

Omdømme 5
Badge +1

Som det er for nuværende, så er det et krav at der haves et gyldigt pas for at kunne få oprettet Mit ID, hvornår det helt er slut med Nem ID vides ikke der vil komme/er kommet en forlængelse af brugen af Nem ID.

E Box kan stadig bruges med Nem ID.

Godt nok fordummende, at der kræves et pas som ikke er gyldigt. Da Nem ID blev oprettet, så blev dette ikke opkrævet. Hvis passet var ugyldigt. Giver heller ingen mening i at oprette et nyt og gyldigt pas. Bare fordi det kun skal bruges en gang. Koster penge at oprette et nyt pas, så det giver overhovedet ingen mening. Der må være og skal give mere mening, end det gør i nuværende situation.

Omdømme 7
Badge +7

Det samme gælder E kørekort, det kan ligeledes kun oprettes med et gyldigt  pas. Begge dele skyldes jo at sikkerheden er større, da der ikke kan oprettes falsk ID og kørekort, så det giver da god mening.

Omdømme 5
Badge +1

Det samme gælder E kørekort, det kan ligeledes kun oprettes med et gyldigt  pas. Begge dele skyldes jo at sikkerheden er større, da der ikke kan oprettes falsk ID og kørekort, så det giver da god mening.

Nægter, at oprette et nyt pas. Bare på den begrundelse, så venter og ser tiden an. Har aldrig haft problemer med Nem ID, så tager den herfra. Tror du selv på, at det stopper her? 

Omdømme 7
Badge +7

Når Nem ID ikke længer kan bruges, og der ikke haves Mit ID, så er der jo rigtig meget man ikke kan, Det er jo for omfattende at skrive hvad man ikke kan, det er nemmere at skrive hvad man kan og det er nærmest ingen ting.

Omdømme 5
Badge +1

Som det er for nuværende, så er det et krav at der haves et gyldigt pas for at kunne få oprettet Mit ID, 

Er du sikker på det Radiomanden??.. det er vist ikke helt rigtigt.

Omdømme 5
Badge +1

Når Nem ID ikke længer kan bruges, og der ikke haves Mit ID, så er der jo rigtig meget man ikke kan, Det er jo for omfattende at skrive hvad man ikke kan, det er nemmere at skrive hvad man kan og det er nærmest ingen ting.

Nogen påstår stadig, at Nem ID kan benyttes. Selvom, at der ikke haves Mit ID.

Omdømme 7
Badge +7

Ja, for ellers kunne jeg ikke oprette det, der skulle scannes koden i passet.

Fandt dog lige dette på ædresagen.dk  https://www.aeldresagen.dk/lokalafdelinger/hedensted/data-og-it/nu-kan-du-faa-mitid-uden-nyere-telefon-og-pas

Omdømme 5
Badge +1

Fandt dog lige dette på ædresagen.dk  https://www.aeldresagen.dk/lokalafdelinger/hedensted/data-og-it/nu-kan-du-faa-mitid-uden-nyere-telefon-og-pas

For alle dem der har nemID kan dette bruges til oprettelse og bekræftigelse af ens ID til MitID

Det er ikke et krav, at man har et gyldigt pas som skrevet, borgerservice kan hjælpe med oprettelse af MitID. Der er mange der ikke har et gyldigt pas.

Omdømme 5
Badge +1

For alle dem der har nemID kan dette bruges til oprettelse og bekræftigelse af ens ID til MitID

Det er ikke et krav, at man har et gyldigt pas som skrevet, borgerservice kan hjælpe med oprettelse af MitID. Der er mange der ikke har et gyldigt pas.

PeterA4

1000 tak for denne beskrivelse. Har lige ringet til banken. Hvorpå, at der er lang ventetid, så derfor. Bedste svar.

Omdømme 7
Badge +3

Det er ikke korrekt at der kræves gyldigt pas for at få MitID. Når passet scannes skyldes det at der mangler nogle oplysninger, knyttet til NemID. Disse oplysninger hentes med scanningen. Men har man ikke pas, og/eller har man ikke en mobiltelefon, der kan scanne, kan man naturligvis godt få MidID alligevel. Se nærmere oplysninger på mitid.dk eller borger.dk. Man får MitID med hjælp fra Borgerservice.

Her kan der desværre være en del ventetid. Kan man ikke nå at få sit MitID inden banken lukker for brugen af NemID skal man kontakte banken.

Det vil være klogt at installere en fungerende MitID på mindst to enheder, f.eks. en mobiltelefon og en iPad. Sker der noget med den ene enhed så den skal udskiftes, skal man bruge MitID på den anden enhed for at installere et fungerende MitID på en nyanskaffet enhed. Ellers bliver det besværligt.

Omdømme 5
Badge +1

Det er ikke korrekt at der kræves gyldigt pas for at få MitID. Når passet scannes skyldes det at der mangler nogle oplysninger, knyttet til NemID. Disse oplysninger hentes med scanningen. Men har man ikke pas, og/eller har man ikke en mobiltelefon, der kan scanne, kan man naturligvis godt få MidID alligevel. Se nærmere oplysninger på mitid.dk eller borger.dk. Man får MitID med hjælp fra Borgerservice.

Her kan der desværre være en del ventetid. Kan man ikke nå at få sit MitID inden banken lukker for brugen af NemID skal man kontakte banken.

Det vil være klogt at installere en fungerende MitID på mindst to enheder, f.eks. en mobiltelefon og en iPad. Sker der noget med den ene enhed så den skal udskiftes, skal man bruge MitID på den anden enhed for at installere et fungerende MitID på en nyanskaffet enhed. Ellers bliver det besværligt.

Kan det nås. Inden, at banken lukker og slukker for Nem ID? Har 2 enheder.. Iphone 12 og Laptop installeret. 

Omdømme 7
Badge +7

Da det ikke er muligt at få alle på Mit ID inden den oprindeligt udløbstid, det er der jo mange kommuner der klager over, så er tiden forlænget.

Omdømme 5
Badge +1

Da det ikke er muligt at få alle på Mit ID inden den oprindeligt udløbstid, det er der jo mange kommuner der klager over, så er tiden forlænget.

Derfor afventer jeg.

Omdømme 7
Badge +7

Det er jo også det eneste du kan, når det ikke er muligt for dig at gøre det selv. Du må bestille tid til at få det gjort, men der er nok som andre steder en del ventetid på det.

Omdømme 5
Badge +1

Det er jo også det eneste du kan, når det ikke er muligt for dig at gøre det selv. Du må bestille tid til at få det gjort, men der er nok som andre steder en del ventetid på det.

Måske, at jeg har misforstået en vigtig pointe. Men er der ikke noget med at der modtages en mail, når det bliver min tur til mit ID? Eller kan der logges ind på nuværende tidspunkt? Selvom, at der ikke er sendt en mail af denne karakter. 

Omdømme 7
Badge +7

Jeg kan ikke forestille mig at det vil være et problem at være på forkant med at få det gjort. 

Omdømme 7
Badge +7

Fandt en side her der beskriver hvordan man med nem ID kan få mit ID. https://www.mitid.dk/fa-mitid-med-nemid/

Omdømme 5
Badge +1

Fandt en side her der beskriver hvordan man med nem ID kan få mit ID. https://www.mitid.dk/fa-mitid-med-nemid/

1000 tak for dette link, som jeg vil følge op på. Virker som et godt udgangspunkt.

Omdømme 5
Badge +1

Derfor afventer jeg.

Du kan jo også bare vælge at få en kodeviser, hvis det med app er for besværligt for dig.

Læs om det her

Omdømme 5
Badge +1

Har lige forsøgt med at logge ind på Mit ID. Uden held. Selvom, at der blev sendt en kode. Har forsøgt at ringe til banken. Hvorpå, der er lukket. Hvorfor kan der ikke logges ind  på Mit ID? Selvom, at der modtages en sms kode på mobilsms? Er åbenbart ikke min tur til at logge ind på Mit ID?

Omdømme 7
Badge +7

Som du nok har set i TV Avisen, så er brugen af Mit ID udsat til slutningen af Oktober, grundet diverse udfordringer med sikkerhed.