YouSee tester 5.1 lyd via deres app

Omdømme 7
Badge +6

Via min YouSee app til Android TV på min Shield TV Pro, her er jeg faldet over 3 videos at der er blevet lagt op under C More, hvor lyden i de 3 videos er med 5.1 lyd.

De 3 videos hedder:

Testevent acp-1901202101, Testevent acp-1901202102 og Testevent acp-1901202103

De kan findes ved at vælge og se hele listen af film.

Det drejer sig om 3 film trailere man kan prøve at streame og se om ens AV receiver kan se 5.1 lyden, hvilket at min Onkyo receiver ikke havde nogen problemer med.

Det skal dog der til siges at de har lige kommet til at anvende et forkert logo. De anvender Dolby logoet, men lyden er hverken i Dolby Digital eller Dolby Digital Plus, så er der nok tale om HE-AAC i stedet for i de 3 pågældende film trailere, min Onkyo lister i hvert fald lyden op som værende PCM, hvilket er normalt for den og mange andre receivere når de får lyd ind via HDMI der er i AAC eller HE-AAC.

Men det virker da lovende at der nok er film og TV serier på vej på et tidspunkt med 5.1 lyd, så det var slet ikke så dårligt et valg med den Shield TV Pro jeg købte tidligere på måneden :-)

5 Kommentarer

Omdømme 7
Badge +6

Lige en opdatering. Jeg har opdaget at filmen 1917 som YouSee selv tilbyder på deres egen favorit liste, at den har 5.1 lyd, så det ser ud til at der er film allerede der tilbydes med 5.1 via deres Android TV app, men hvor mange det så drejer sig om er så et godt spørgsmål.

Omdømme 7
Badge +6

Valg af lydspor er ikke mugligt i Android TV appen, den vælger automatisk 5.1 lydsporet, det gør den i hvert fald på min Shield TV Pro hver gang.

Der ligger to separate lydspor, stereo og surround, så det kræver også, at appen vælger det rette spor.

Omdømme 7
Badge +6

Gør det her på din Onkyo:

Gå ind i menuen og find punktet Source. Indstil her PCM Fixed Mode til Off

På din Onkyo remote når du afspiller en af de 3 videos, tryk på Movie/TV og vælg Multich: Direct

Vælg så dernæst på Onkyo remoten Music og sæt også den til Multich: Direct

Så vil Onkyo’en have nul problemer med at indstille lyden korrekt mellem 2.0 eller 5.1 når det drejer sig om lyd der er enten i AAC, HE-AAC eller andre former for lydformater (eks. SACD) der ikke har noget med Dolby og DTS at gøre.

Men husk også lige at se efter i de avancerede indstillinger på dit TV at der ikke er aktiveret nogen former for ændringer af lyden.

Virker ikke på LG nyeste topmodel tv tilsluttet en onkyo forstærker fra 2021 så de har stadig noget der skal arbejdes med

Besvar