Windows 10 og YouSee

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints Nikolaj har modtaget fra andre medlemmer.

Badge +1
  • Community Manager
  • 336 kommentarer
Hej alle,

Windows 10 er lige på trapperne, og nogle har måske allerede fået fingrene i det.

Vi ser typisk, at en helt masse spørgsmål kan opstå i forbindelse med opdateringer som disse, og derfor opretter jeg nu denne tråd, så vi kan dele viden og erfaringer samt samle eventuelle spørgsmål eller problemer der skulle opstå - på den måde kan vi holde det samlet og samtidig gøre det lettere for vores brugere at finde svar :)

Kort og godt først:

Hvad er Windows 10 og hvad sker der med mine filer?

Windows 10 er en opgradering til din nuværende windows-version. Dette betyder, at alle dine programmer og dokumenter skulle komme med over i det nye operativsystem uden at blive slettet. Der vil dog være undtagelser, da det ikke er alle programmer som er kompatible med det nye system.

Når du starter opgraderingen, så vil systemet automatisk køre en test, hvor den vil fortælle hvilke programmer den ikke kan tage med over – så dette vil du blive gjort opmærksom på.

Microsoft anbefaler dog, at du tager back up inden opgraderingen – eller smider dine filer op i en sky – for sikkerhedens skyld.

Microsoft er proaktivt ude at informere om ændringerne i Windows 10 samt hvad brugerne kan forvente. Jeg vil derfor anbefale alle med spørgsmål til Windows 10 om at besøge deres – i min optik – rigtig gode ”Spørgsmål og Svar” på https://www.microsoft.com/da-dk/windows/windows-10-faq

Har du spørgsmål, så skyd endelig løs - lad os få gang i debatten :)

26 Kommentarer

hej nicolaj jeg har opgaderet  til windows 10 og har ellers altid brugt youseeplay igennem mit bredbånd men efter den nye windows siger den jeg ikke har afspiller indstilleret  men når jeg så prøver at gøre det kan den finde den på min computer har også prøvet at fjerne den og indstilere den på ny siger det sammen lige meget hvad hilsen pernille nogle tanker her tak :-)

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints Nikolaj har modtaget fra andre medlemmer.

Badge +1
Hej Pernille76,

Velkommen til forum!

Fejlmeddelelsen lyder bekendt: benytter du Google Chrome som browser?

Efter den seneste opdatering af Google Chrome oplever vi problemer med det plugin vi benytter til YouSee Play (Verimatrix Viewright). Opdateringen er efterhånden nogle måneder gammel, men det kan tyde på, at Chrome automatisk har lavet en opdatering efter du opgraderede til Windows 10.

Der er heldigvis en løsning, hvor du blot skal følge denne fremgangsmåde:

1. Åben Google Chrome
2. Skriv chrome://flags/#enable-npapi i adresselinjen
3. Tryk på Aktiver(knappen er lige under teksten markeret med gul farve) og genstart Google Chrome.

Vi har en tråd om netop dette problem som du kan finde lige her :)

Hvis du ikke benytter Chrome, så giv lyd - så vil jeg undersøge det nærmere.

/Nikolaj

hej igen bruger ikke google chrom men microsoft ege den nye men have chrom ligge så jeg prøvet at åben den og lavet de ændringer du snakket om og den siger stadigvæk det samme hilsen pernille

Omdømme 3

Badge +1
Hej Pernille76,

Det ser ud til, at det ikke er muligt at benytte plugins med Edge-browseren. Dette betyder, at browseren ikke kan åbne Verimatrix Viewright, og derfor efterspørger YouSee Play at du installerer det igen.

Vi er i gang med at undersøge det nærmere, men indtil, burde du kunne se YouSee Play igennem Internet Explorer som du let kan tilgå fra Edge-browseren ved at gøre følgende:

[img]280i34B15596C7489225.jpg[/img]

Giv gerne besked, hvis det stadig volder problemer - ellers må du have en god weekend :)

/Nikolaj

sådan så kan jeg se det igen bare godt tak for hjælpen og god wekeend også herfra hilsen pernille

Så har jeg hentet og brændt en iso-fil: windows 10.

----------------------------------------------------------------------------

På denne side fandt jeg spørgsmålet: 

https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/faq

"Jeg har downloadet en ISO-fil. Hvad skal jeg nu gøre?

Hentede værktøjet via linket på den side - der hedder "Windows 7 USB/DVD Download Tool."
Indstallerede brænderværktøjet.

Så downlodede jeg værktøjet ved at klikke på den blå bjælke,
fra denne side
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10

Viste ikke lige "N" stor for efter Windows Home, men valgte den version,der var uden N.
Det gik nemt at hente. Ingen problemer.

Efter den var hentet, fandt jeg iso-filen på pc'en. Højreklikkede og valgte "Åben med...."
Valgte "Windows diskafbildning"

Vingede af ud for "Kontroler disk efter skrivning"

Hvis min maskine går ned, har jeg nu mulighed for at starte op på ny og for en sikkerheds skyld snuppede jeg også lige en kopi af min win10 på min usb stik.

På siden med ofte stillede spørgsmål, kan man også finde ud af hvordan man skal finde sin produktnøgle, som skal bruges når windows 10 skal indstaleres.

Kilde: https://www.facebook.com/groups/384662715021453/permalink/520185148135875/

tilført:

N betyder vist nok, at der ikke er windows media player med.

Tilført i gen:  Vindows 7 er opdraderet til 10'eren, og jeg er meget tilfreds. 

Viewright-plugin'et gør sig umage med at man ikke må bruge programmer, som kan optage fra skærmen. Windows 10 gør dette nemmere end nogensinde før, med den medfølgende game bar. Det synes jeg er lidt sjovt :-)

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints Flemming897 har modtaget fra andre medlemmer.

microsoft edge tillader ikke tilføjelsesprogrammer endnu men du kan downloade OPERA webbrowser der virker det.

Med venlig hilsen

Flemming897

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints joern har modtaget fra andre medlemmer.

Badge +3
Virker med Chrome i Windows 10.

Så fik jeg også 10'eren.  32-bit

Heldigvis er ie kommet med over. Det er stadig det eneste sted jeg kan få yousee Live tv til at virke.

Omdømme 3

Badge +3

majah skrev:
Så fik jeg også 10'eren.  32-bit

Heldigvis er ie kommet med over. Det er stadig det eneste sted jeg kan få yousee Live tv til at virke.

Jeg har Chrome på både min stationære PC og min bærebare. YouSee Play virker på begge.

Omdømme 3

Badge +3
Maja har du prøvet nedenstående?

Her er en fuld løsning step by step you see

Hvis du har Vermatrix installeret

1: Afinstaller Vermatrix
2: Luk chrome
3: Start chrome. Skriv  chrome://flags/#enable-npapi i adresselinjen
4: Tryk på Aktiver(knappen er lige under teksten markeret med gul farve)

5: Genstart google chrome.

6: Luk chrome
7: Installer vermatrix
8: Start chrome. Skriv chrome://plugins/

9: Klik på den lille boks ud fra Verimatrix ViewRight. Kør altid dette plugin.

Guiden virker (bortset fra det med gult).

Dog advarer Chrome om, at plugin'et snart ikke kan bruges længere, da understøttelsen af teknologien stoppes pga. sikkerhedsproblemer.

Kan heller ikke få YouSee play til at virke i Windows 10 Edge..

Set i lyset af ovenstående - gad vide om der så er  planlagt en ny version, som kommer til at understøtte de nyeste udgaver af diverse browsere??

Omdømme 3

Badge +3

TBR72 skrev:
Guiden virker (bortset fra det med gult).

Dog advarer Chrome om, at plugin'et snart ikke kan bruges længere, da understøttelsen af teknologien stoppes pga. sikkerhedsproblemer.

Kan heller ikke få YouSee play til at virke i Windows 10 Edge..

Set i lyset af ovenstående - gad vide om der så er  planlagt en ny version, som kommer til at understøtte de nyeste udgaver af diverse browsere??

Jeg bruger ikke Windows 10 Edge af samme grund.

Har læst, at YouSee kommer med noget, der understøttes, når Chrome opdateres - tror, det er til september.

De bør også lave deres musikside om, så den virker uden flash. Jeg har helt droppet det sikkerhedshul.

joern skrev:

Tak Jørn - Det virker kname.   Manglede dit forslag nummer 8+9

Omdømme 3

Badge +3

majah skrev:

joern skrev:

Tak Jørn - Det virker kname.   Manglede dit forslag nummer 8+9

[img]245i46F115FE17C2867C.gif[/img]

Ret skal være ret. Det er ikke min "opfindelse", men de første 7 punkter er Kaspers og de 2 sidste en anden bruger. Glad for, at du fik det til at virke.

"Du benytter webbrowseren Google Chrome version 42 eller nyere. YouSee Tv & Film kan desværre ikke afspille indhold i denne browser. Brug en anden webbrowser, fx Safari eller Firefox."

Det er helt til grin kære YouSee. I reklamerer i øjeblikket rigtigt meget med at man kan se jeres ting på alle platforme, men en standard ny Windows computer med to af de mest benyttede browsere undertøtter i ikke. Jeg installerer ikke flere browsere på min computer, og forventer at i i løbet af kort tid, kommer til at indfri jeres løfter om, at man kan se jeres materiale på alle standard platforme.

MVH

Mogens

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints MS-ERIK har modtaget fra andre medlemmer.

Badge
Windows 10 indeholder faktisk stadig browseren "Internet Explorer", men den er gemt lidt væk. Den kan startes på flere måder.

Én måde kan bruges, når man har åbnet den nye Edge-browser, og ser en stor gul opfordring til at skifte browser øverst i billedet til "YouSee TV & Film". Klik på de tre prikker øverst i højre side. Klik derefter på punktet "Åbn med Internet Explorer". Så åbnes Internet Explorer med "YouSee TV & Film" vist.

En anden måde er at starte Internet Explorer direkte fra startmenuen i Windows 10. Hvis den ikke allerede står som et punkt i startmenuen, så klik på "Alle apps", rul ned til W og klik på "Windows Tilbehør", og derefter på "Internet Explorer". Så starter Internet Explorer. Genvejen kan eventuelt fastgøres til "Start" eller til proceslinien for at gøre det lettere, det gøres ved at højreklikke på genvejen og derefter vælge.

Jeg vil dog lige nævne, at der ikke helt sjældent er problemer med at få "YouSee TV & Film" til at virke ordentligt i Internet Explorer. Nogen gange må man prøve flere gange, og nogen gange vil den slet ikke. Det ser ud til at Firefox er langt mere stabil når det drejer sig om "YouSee TV & Film".

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints Vilhelm har modtaget fra andre medlemmer.

Badge

MS-ERIK skrev:

...  En anden måde er at starte Internet Explorer direkte fra startmenuen i Windows 10. Hvis den ikke allerede står som et punkt i startmenuen, så klik på "Alle apps", rul ned til W og klik på "Windows Tilbehør", og derefter på "Internet Explorer". Så starter Internet Explorer.

Det kan gøres hurtigere:

Når startmenuen er åbnet (det kan gøres ved at trykke på Windows-tasten), skal man bare taste de første bogstaver i det program eller i navnet på den fil eller mappe man søger, så viser søgeresultaterne sig mens man taster.

Omdømme 3

Badge +3
Jeg har lagt Explorer, Chrome og Firefox ned i proceslinjen. Bruger Firefox som standard, men alle er nemme at starte op.;)

joern skrev:

Så tror jeg det er slut med dit gode forslag til browseren chrome

Chrome no longer supports NPAPI (technology required for Java applets)

Ihvertfald kunne jeg ikke opdatere java i chrome i dag. 

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints Vilhelm har modtaget fra andre medlemmer.

Badge

majah skrev: ...
Ihvertfald kunne jeg ikke opdatere java i chrome i dag. 

Hej Maja

Hvad bruger du Java til, efter at NemId med nøglekort ikke bruger Java?

Jeg har slettet Java for længe siden.

Men Java vil stadig kunne køre i Firefox.

I Jørns eksempel  nr. 3  har jeg for lang tid siden aktiveret  

.... for at se live tv.  men det er måske ikke det samme, selv om der står noget med npapi? 

men ikke for det. jeg har ikke set live tv meget længe. 

Jeg har lige været på en webside der forlangte java. Jeg kan desværre ikke huske hvad den hed. 

g bruber også edge og har sort skær

har prøvet din løsning med at åbne i exploer

stadig sort skærm

har i en løsning - træls at betale for noget man ikke kan se

Berit

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@