Svar

Tv/Data

Jeg har en Yousee bredbåndsforbindelse der kommer ind i stuen og ender i et

LK FUGA antenneudtag multimedie TV, R og Data slutdåse type TD272E.

Fra dette stik kan jeg se at coax kablet køre på loftet og ender i en antenneforstærker, og derfra videre til de forskellige rum.

Mit spørgsmål: får jeg ført både TV/data på loftet med dette kabel eller er det kun TV?.

Mit ærende er at sætte en TV/Data splitter op på loftet, hvis det er en mulighed ?

Mvh Johnny

icon

Bedste svar af BrianHHansen 20 august 2020, 12:10

Hej Johnny.

Det er helt afhængig af hvad der er ført op til loftet. Hvis dit Coax kabel er tager fra udgangen kaldet TV, så kommer der IKKE data med rundt. så er det kun TV der bliver sendt rundt. Hvis det kommer fra selveste dåsen, altså ikke fra nogen af de stik på forsiden af dåsen ( TV, R eller Data ). så bliver alt ført med rundt. MEN, og der er et men. Du kan kun tilslutte din router ET sted. Du kan altså ikke bruge denne ledning til at distribuere dit netværk rundt i huset, og tilslutte diverse enheder forskellige steder i huset. Det signal du skal sende rundt i huset er det signal du har EFTER din router. Du kan hermed IKKE bruge samme ledning (coax), men skal bruge CAT5e, eller højere, netværkskabel , og en netværks switch til at fordele det til de foskellige rum (f.eks. sådan nogen her: https://www.pricerunner.dk/sp/switch-netv%C3%A6rk.html  )

-Brian

Se original

10 Kommentarer

Omdømme 5
Badge +7

Hej novise

Kunne se, du manglede et svar, så det laver vi lige om på.

Er der en dataudgang på din fordeler, så skulle du meget gerne kunne gøre brug af den ja. :)

Stefan, YouSee Forum Team

Omdømme 6
Badge +5

Hej Johnny.

Det er helt afhængig af hvad der er ført op til loftet. Hvis dit Coax kabel er tager fra udgangen kaldet TV, så kommer der IKKE data med rundt. så er det kun TV der bliver sendt rundt. Hvis det kommer fra selveste dåsen, altså ikke fra nogen af de stik på forsiden af dåsen ( TV, R eller Data ). så bliver alt ført med rundt. MEN, og der er et men. Du kan kun tilslutte din router ET sted. Du kan altså ikke bruge denne ledning til at distribuere dit netværk rundt i huset, og tilslutte diverse enheder forskellige steder i huset. Det signal du skal sende rundt i huset er det signal du har EFTER din router. Du kan hermed IKKE bruge samme ledning (coax), men skal bruge CAT5e, eller højere, netværkskabel , og en netværks switch til at fordele det til de foskellige rum (f.eks. sådan nogen her: https://www.pricerunner.dk/sp/switch-netv%C3%A6rk.html  )

-Brian

Hej Stefan,

Som jeg skriver bruger jeg en Fuga multimediestik.

Trækningen af ledningen til loftet sker på bagsiden/ indvendig i stikket.

Frontsiden Tv/Data går til hhv. router & tv i rummet.

Jni

Hej Brian,

Coax kablet til loftet komme fra selve dåsen (inden i), altså ikke forsiden.

Du har en pointe mht. router, for den står i stuen, hvor stikket kommer ind.

Jeg håbede egenligt at jeg kunne sætte et hub i form af en anden router eller airport eller lignende på loftet, men den går altså ikke. Jeg skal åbenbart flytte routeren i stuen op på loftet og så distribuerer signalet tilbage til samme rum (og andre) igen via et CAT5e, eller højere, netværkskabel?

Johnny

Omdømme 6
Badge +5

Hej Johnny.

Nemlig. Router kan kun placeres et sted. Derefter er det WiFi, eller Netværksledning der skal bruges til at distribuere netværket fra router. Alt efter hvor avanceret en switch, eller router, du har kan du så bruge Cat5e, Cat6 eller højere Cat kabel, eller fiber til at distribuere dit netværk. Hvis du, som jeg, har flere avancerede Switche, kan du som jeg, bruge fiber til forbinde de switche, så optager linket mellem dem ikke RJ45 porte. Jeg ville undgå at bruge WiFi hvor det er muligt. Især hvis det gælder Spil,  meget streaming el.lign der skal bruge en jævn data strøm , eller en forbindelse der transporterer meget data, f.eks. en NAS boks. Ved mig det kun bærbare enheder, der ikke har et RJ45stik, der bruger WiFi (telefoner, tablets osv.).

-Brian

Hej Brian,

Tak, tro jeg er ved at forstå hvad der kræves.

Jeg køre NAS, nogle forslag til en god switch ?

Johnny

Brian,

Jeg ville markerer dit svar med Bedste svar, men kan ikke umiddelbart se at jeg kan gøre det ??

Johnny

Omdømme 6
Badge +5

Hej Johnny.

Det er næste ligegyldig hvilken Switch du køber. Bare det er minimum en Gigabit switch, og det er en god ide at købe en fra et kendt brand (Netgear, Zyxel, TP-Link, HP osv.) Antallet af porte er bestemt af hvor mange tingdu skal have tilsluttet, men lad være med at købe en med lige akkurat nok porte. Sørg for at have porte at udvide med. (f.eks du skal bruge 5 porte, køb en med minmum 8 osv.). Måske vil du senere udvide med lidt mere avancerede funktioner, så kan du købe en managed switch. (de fleste switche virker ud af kassen, og skal normalt ikke have sat noget op, for at virke). Jeg bruger Edgeswitche fra Ubiquiti (https://www.ui.com/edgemax/edgeswitch/) der findes også nogen lidt billigere de hedder Edgeswitch Lite (https://www.ui.com/edgemax/edgeswitch-lite/) Eneste forskel på de to er at lite ikke kan køre med POE (Strøm til f.eks. accesspoint gennem netværks kabel).

-Brian

Hej Brian,

Mange tak for dit udførlige svar, jeg tror jeg har en løsning herfra.

Som sagt, ville markere dit svar som Bedste svar, man kan ikke se hvor det gøre.

Mvh Johnny

Omdømme 7
Badge +7

Hej @novise 

Jeg kom lige forbi denne tråd! 

Jeg har converet tråden til et spørgsmål fra samtale, så du bør nu kunne markere det svar, som du synes er bedste svar :relaxed:

Besvar