TDC i gamle dage

Hej

I Holbæk har vi Andelslandsbyen Nyvang.

I området er der et husmandssted, et mejeri købmand, zonen, kirke, skole, smedie og et forsamlingshus.

Der foregår meget hele året rundt bl.a. høstmarked, ridestævne, julemarked, og masser af andre aktiviterer.

Min mand og jeg har årskort, og går tit en runde på arialet, og her sidste gang, forsøgte jeg at tage billeder der har lidt relationer til TDC. Der for er der elhegn, ktas-hus, elledninger, kabler og landskab som i gamle dage.

På nogle at billederne kan i læse hvad det forestiller, men vær klar med pauseknappen, hvis i vil nå at læse det. (Jeg har sat tiden for lavt på nogle af billederne)

Rigtig god fornøjelse, håber nogle af jer kan huske hvad i ser på billederne og kommenter gerne hvad i kan huske.

Redigeret tilført:

Tråd om en gammel telefon:

/t5/Snik-snak/M%C3%B8nt-telefon-GNT-502/m-p/126681#M3204

7 Kommentarer

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints Patrick11 har modtaget fra andre medlemmer.

God idé Maja

Jeg bor i en lillebitte landsby, Sall, ud for Hammel, som ligger mellem Århus og Viborg. Skanderborg og Randers. Og Silkeborg ligger 26 km derfra, som alle de førnævnte byer gør. 

Engang, gik Hammel banen forbi Sall. Der er stadig sporet, vi kan gå på. Og den oprindelige stationsbygning.

Der lå et hus - som var købt af Låsby Svendsen. Svendsen lejede det ud, men brugte ingen penge på det. Så det fik skimmelsvamp osv osv. 

Jeg sad i en periode inden kommunalsammenlægningen, som Landsbyrepræsentant for Sall, i det daværende Hammel kommunes Landsbyråd. Her var der faktisk midler til Landsbyerne og vi havde faktisk reel medbestemmelse over hvordan de skulle bruges. Det var den nuværende borgmester for Favrskov kommune, som kommunerne kom til at hedde, da man lagde det hele sammen, der dengang sad som politiker i Landsbyrådet...

Det hus, som Svendsen havde, lå rigtigt skidt i forhold til den tiltagende trafik. Kirken ligger overfor. En såkaldt Frijsenborg kirke, med en vældig kirkemur omkring. Denne kirkemur har altid forhindret udbygning af vejen, som ligger klemt inde mellem kirkemur og 3 huse, som ligger på den anden side af vejen. Der var som skrevet et svært kryds, med adskillige ulykker hvert år, fordi det havde dårlige oversigtsforhold. Da huset blev fraflyttet og kommunen skrev til Låsby Svendsen, at han ikke måtte leje det ud i sin nuværende form, fordi det er sundhedsskadeligt, tog jeg og en række andre gode borgere i Sall, fat i at gøre noget ved tingene. Vi ville have kommunen til at købe huset og rykke det ned, så der kunne etableres ordentlige oversigtsforhold. Men riget fattedes penge. Som altid.

Og det brugte vi imod dem. Vi sendte i første omgang hele herligheden ind til byrodet, med opfordring til at købe huset, rykke det ned og etablere nyt kryds. Men det var alt, alt for dyrt. Hvilket vi godt vidste. Så vi lod de forskellige politikere udtale til pressen, at det ikke var etablering af kryds, eller køb af hus, men nedrivning af samme. Og så havde vi dem.

Vi lavede en aftale med byrodet om at hvis de ville købe huset, skulle landsbyen nok rykke det ned for dem. Vi lod dem også vide, at vi selv ville købe huset og rykke det ned, hvis ikke de ville være med til den løsning. Det ville ikke have været ret godt for dem, dårlig historie før kommunalvalg. Så de købte det og vi rykkede det ned. Der er nu etableret ordentlige oversigtsforhold og der sker ikke flere ulykker nu, end i andre kryds.

Hvorfor hele denne smøre? Jow, det viste sig, at huset var den gamle central. Det havde været ejet af JTAS i sin tid og solgt af samme. Der var aldrig tidligere ryddet ordentlig op, så der var gamle arkiver i kælderen, som jeg kørte ind til telemuseet. Fandt flere special producerede mursten med "KTAS" skrevet ind i stenen - og udenfor endda også på fliserne. Fandt mange sjove ting, som museet fik glæde.

Det var et fantastisk indblik i datidens telefoni. Dengang man skulle være ugift dame, for at sidde på centralen!! 

Da vi fik den indmad ud, som var smidt ind i tidligere tider, fik vi et fint indblik i hvordan der var plads til forstanderinden, som kunne overvåge telefonistinderne osv osv.

Jeg har nogle billeder et sted dybt nede i arkivet. Skal se om jeg kan finde dem, så smider jeg et par stykker herop.

Hører gerne, hvordan I andre har oplevelser med det tidligere telefonaktieselskab i jeres område og hvordan det er noget I har mødt i nutiden?

Hilsen

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints jk44 har modtaget fra andre medlemmer.

Som en lille tilføjelse kan jeg da fortælle at de sorte fordelere der hænger til venstre for spolerne stadig anvendes i eksisterende installationer. Spolerne bruger vi dog ikke og de er direkte ødelæggende for en adsl forbindelse Glad humørikon

mvh

Jan

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints PeterA1 har modtaget fra andre medlemmer.

Den gang jeg var ung - i sidste årtusinde - boede jeg på et kollegie. Der havde vi sådan et omstillingsbord.

Så jeg har faktisk prøvet at sidde ved sådan et omstillingsbord. 8 indgående linjer og omstilling til 254 lokale telefoner.

Det var K E D E L I G T at sidde der - og lønnen var ikke noget at skrive hjem om :-)

Det var også en evig kilde til frustration ved FKT når noget gik itu. Jeg tror de skrællede alle andre omstillingsborde på Fyn for at holde os kørende til sidst.

På et tidspunkt var nogle af ledningerne så korte, at de indgående linjer ikke kunne nå alle lokaltlf. på tavlen :-)

Sjovt at se igen :-)

Vh

Peter

En lille historie fra det virkelig liv:

Man ved udviklingen er gået stærkt, når ens barnebarn på 9 år, spørger om en fastnet telefon er en anden slags mobil...

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints 2515 har modtaget fra andre medlemmer.

hej

det er som i gamledage (da jeg er fra ca.1950) det var dengang en ledning- var en ledning-og hvad 

har vi så nu!!!!  en masse små elektroniske ting , som virker ganske godt- men er meget sårbare-

men sådan er udviklen. en ting er. at det værste har vi nok ikke set endnu - men det findes der nok en løsning på` her i forum er der altid EN der ved noget - så tak for det!!Glad humørikon

mvh 2515

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints PeterA1 har modtaget fra andre medlemmer.

Jeg er faktisk ikke enig i at de små elektroniske ting er sårbare...

Hvis man ser på "oppe-tid" - altså hvor meget af tiden man rent faktisk kan benytte sin telefon f.eks. i løbet af et år - så har den aldrig været større end den er nu. Og det er faktisk fordi nutidens elektronik er meget mere staiblt end elektromekanik fra "de gode gamle dage".

Men som tidl maskinarbejder/finmekaniker, så må jeg da medgive at det var meget sjovere med det der var skruet sammen af små tandhjul, aksler, drivremme, solenoider, motorer osv Glad humørikon

Vh

peter

Jeg har lige fundet denne side.

Måske kan den have interesse for nogen brugere:

http://www.ptt-museum.dk/samlinger_bibliotek/billedarkiv/

Der er også gamle telefonbøger fra KTAS, som er skannet ind og lagt på nettet af Post- og telemuseet.

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)