Screenshots: Sådan gør du

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints Electronic har modtaget fra andre medlemmer.

Hej brugere af TDC Forum!

Her er en lille guide til hvordan man tager screenshots og behandler dem (Windows). Kan være en fordel i nogle situationer til os der skal prøve at hjælpe, at der er sat et par screenshots ind i en tråd.

Krævet: 1. Windows baseret computer 2. Programmet Paint.Net (Ikke Paint, men kan godt bruges.)

Tage et screenshot

Gå ind på den side du vil tage et screenshot af og tryk på tasten på dit tastatur "PrtSc"/"PrtScn".

2012-06-25 18.57.20.jpg      2012-06-25 18.57.44.jpg

Så er der gemt et billede af din skærm i dit clipboard.

Beskære et billede

Vi åbner programmet Paint.net og trykker CTRL + V. Så kommer der en popup op, hvor du kan vælge "Keep canvas size" og "Expand canvas", vi siger "Expand".

Så har vi vores skærmbillede inde i paint.net.

Så skal vi have fat i vores markeringsværktøj. Det kan vi finde i bjælken "Tools" ude til venstre:

markeringsværktøj.png

Når vi har valgt den så holder vi venstre museknap inde også trækker vi den udover det område vi ønsker at gemme. Når vi har markeret et område, trykker vi CTRL + C, så vi gemmer det markerede område.

Så går vi op i File oppe øverst, trykker New.. og OK i den popup vi får frem. Her trykker vi bare CTRL + V og vi får vores markerede område frem som er lige til at gemme. Vi går i File igen, Save as, også vælger du som nu nok har prøvet før et navn til skærmbilledet og vælger placeringen af billedet.

12 Kommentarer

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints bbs har modtaget fra andre medlemmer.

Hej Mathias

Det er jo netop det jeg gør, hvorfor bliver de så store alligevel???Humørikon frustreret  Aha nu ved jeg hvor fejlen er.Meget glad humørikon

Men ellers et godt indlæg, som mange sikkert kan få glæde af.Humørikon griner højt

hilsen Bente

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints Electronic har modtaget fra andre medlemmer.

Godt du fandt ud af det Meget glad humørikon

Tilføjelse: 

Hvis man ønsker at have hele skærmen med, men bare gøre billedet mindre kan du gøre følgende når screenshot er indsat i Paint.NET:

Gå op i øverste bjælke og vælg "Image" -> "Rezise" -> Og hvis man ikke er så god til pixels, sætter man hak i "By percentage" og vælger den procent af den nuværende størrelse man vil have billedet i. Skriver man 70% skærer den 30% af billedet størrelse væk.

Det kan man lige prøve sig lidt frem med :D

Omdømme 3

Hej igen Mathias

Nu er den der næsten. De bliver mindre og mindre mine billeder.Meget glad humørikon

hilsen Bente

Omdømme 3

Hej Hej

Hmm det her er jeg spændt på.Untitled.png

Ja ja det lykkedes da,

hilsen Bente

Omdømme 3

Hej Mathias

Hmm som avatar er det lidt mærkeligt aflangt den forkerte vej.Meget glad humørikon

hilsen Bente

ps. det må jeg arbejde lidt med.

Omdømme 2

Det kun hos dig selv Bente, oppe over Mine indstillinger, ikke sandt? Går man ind i din profil ser det sådan ud:

Na3sz.png

Omdømme 3

Hej Mathias

Ja det var jo straks bedre, det billede har jeg altid gerne ville have som avatar, men det var for stort.

Hurra, takket være dig er det meget mindre nu, så jeg kan bruge  det som avatar.Meget glad humørikon

Og ja hos mig selv ser det lidt mærkeligt ud.Humørikon med tunge

hilsen Bente

Omdømme 2

Hehe.

Ja, her ser det skam også lidt.."forstrukket" ud Meget glad humørikon

7cG23.png

Omdømme 3

Hej Mathias

Hahaha så er det ikke kun hos mig, gudskelov, now i am happy again.Humørikon griner højt

hilsen Bente

ps kunne jo også have lavet et Screenshot, men mit hoved er fuldt for i dag.Meget glad humørikon

Hvorfor dog ikke nøjes med at bruge Vindows klippeværktøj. Der bestemmer man selv hvor på skærmen der skal laves et billede.

Start - alle programmer - tilbehør - klik Klippeværktøj.

Skærmen bliver nedtonet. Sæt curseren på skærmen og træk ned over skærmen, til den ønskede størrelse.

Gem og åben med Paint, som Mathias forklarer.

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints jytfin har modtaget fra andre medlemmer.

Greenshot kan klart anbefales også og koster gratis Meget glad humørikon

Omdømme 1

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints Teleforum har modtaget fra andre medlemmer.

God forklaring, men jeg synes lige det hører med at "Alt Print Screen" kun giver et billede af det aktive vindue.

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)