OPDATERET: Advarsel om Svindel opkald. Ring IKKE tilbage!!!

Omdømme 6
Hejsa

Advarsel:

Der er igen gang i fupopkaldene til danske numre, og også TDC-kunder er desværre udsat for trælse oplevelser. 

Denne gang ser det primært ud at dreje sig om nummer fra Chile der starter på +56 

Det foregår sådan:

Opkaldene sker ved, at svindlere sætter en maskine til at ringe op fra hele nummerserier til hele nummerserier i f.eks. Danmark. 

Opkaldene er sat til at vare ganske få sekunder, så du ikke når at svare, men hvis du ringer tilbage, bliver du kraftigt overtakseret. 

Hvad kan du gøre, for at undgå at blive snydt?

Vi har tre gode råd til dig, der får opkald fra numre, som du ikke har i din telefonbog

1: Tjek om det er et nummer, du kender.

2: Tjek antallet af cifre; starter nummeret med ”+45” skal der efterfølgende være otte cifre; hverken flere eller færre. Der må ikke indgå parenteser eller andre tegn i nummeret.- 

3: Er du det mindste i tvivl, så lad være med at ringe tilbage.

Hjælp os, til at hjælpe dig:

Vi vil gerne have så mange af disse opkaldsnumre som muligt, så vi kan få lukket ned for de numre og nummerserier, det drejer sig om. 

Du må derfor meget gerne skrive nummeret i en kommentar i tråden her, hvis du er udsat for et af disse opkald.

OPDATERING MANDAG 6/11-12:

Sidste nyt fra sikkerhed: 

Numre fra området "+56" som ender på "74" er nu spærret for opkald til danske telefoner.

Du kan læse mere om fupopkald her, i artiklen Stina har skrevet:

http://go.tdc.dk/wangiri  

Og eksternt på Ekstra Bladet:

http://ekstrabladet.dk/kup/elektronik/mobil/article1857569.ece 

Hilsen

71 Kommentarer

Omdømme 4
Badge +1
Tip til jer der har en smartphone og efterlyser en måde at spærre for nummer:

http://www.truecaller.com/

Har læst lidt om appen som findes til både Android og IOS (har den ikke selv), og den får gode anmeldelser af brugere. Med Truecaller kan blandt andet oprette et "spam-filter".

Den ligger også meget højt på Apples "mest solgte Apps-liste".

Blev ringet op af +3708062025668 Mandag 19/11 ca kl. 20:30

Lod den gå på tlf svaren da jeg  ikke kendte numret!

Jeg har familie i Tyskland og Australien, men de numre er kodet ind på forhånd!

Da jeg mange gange har læst og hørt om disse fup opkald, valgte jeg og oplyse det her og rart at TDC endelig fik brugere med der IKKE bruger Facebook!

Jeg har ikke kunnet finde numret det på google, men http://countrycode.org/ 

gav resultatet der var tættest nemlig 370 = Lithuania, LT/LTU  forvalg 370

Da vi ikke kender nogen fra pågældene område vælger jeg og se det som FUP opkald

Sjovt at Tele selskaberne ikke geleider de kendte numre ind på en automatisk svarer maskine der fortæller dem der ringer på deres sprog at de ikke vil blive viderstillet pga. kendskab til overtakserede priser m.m.

God idé - det ødelagde ikke budgettet  :-)

24,50 for at modtage et opkald og 24,50 for at prøve at ringe tilbage, men det varerede også kun 0,01 minut og 0,11 minut - så det var ikke så slemt at blive en erfaring klogere.

Desværre ikke opmærksom på problemet, og da jeg er på ferie i udlandet og modtager gentagne op

kald fra +4544682120 (umiddelbart dansk ) vælger jeg at ringe tilbage. Får en stemme der siger noget med at det ikke er et gyldigt nummer, så lægger straks på. Venter nu spændt på hvad det kommer til at koste mig 😞.

Hej,

jeg er TDC Medarbejder og har lige modtaget et opkald fra en Kunde, som har modtaget et opkald fra

+45 819003656

Så nu ser det ud til at de også lader som om det er danske nummre de ringer fra....

hilsen

Thomas Hellmig

jeg har lige gjort opmærksom på et svindelnr. i dag den 05.12.

men kan se på tidligere indlæg nr 28 den 19.11. at der allerede er blevet advaret mod dette nr.

hvorfor er det ikke blevet spærret?????

Er de sidste dage blevet ringet op af dette nr. 0016075944641

Håber TDC kan lukke opkald fra udlandet på min fastnet

Er her til morgen, d. 14. dec kl 08.03,  blevet ringet op af dette nr.  0016306539660. En dårligt engelsk talende mand fortalte, at jeg blev angrebet på internetter og at kunne undgå dette, ved at gå ind på en site (som jeg ikke forstod navnet på) og etablere en "sikkerhed" mod angrebet.

Det var ikke et "båndet" tilbud, idet jeg kunne tale med ham som følger:

Jeg: Do you know what ?

Ham: Tell me

Jeg: Screw me

Hvorpå samtalen blev afbrudt

Mvh

0111

Utroligt at TDC ikke kan stoppe den trafik med FUP opkald fra udlandet. Jeg kontaktede TDC, men men men de kan kun spærre opkald til udlandet.........jeg undrer mig !!!

Der kan sendes en mand til månen , men spærre for opkald fra udlandet, det kan ikke lade sig gøre.

Håber snart der sker noget på denne front.

Omdømme 4
Badge
Jeg kan også bidrage till denne tråd.

Har haft opkald her 12/12-12 fra 00390687431, og fra 00390689795 i dag 19/12-12 (Italien)

Har desuden 3/6-12 haft opkald fra Iran +989144527370, som blev fulgt af et opkald fra +459144527370 28/9-12, som vi derefter ikke har hørt fra :c)

Ønsker alligevel alle en god jul og et godt nytår.

Mvh

MacGyver

Hej TDC
i har en artikel om fupopkald kaldet wangiri
Det burde være jeres pligt at tilbageholde betaling til den eventuelle svindler, til ofret har haft en chance til at se sin telefonregning og stoppe den.
Det burde stoppe det meste.
Denne mail sendes også til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen som forslag til forbedring af lovgivningen

Hej Alle her på blokken glædelig jul

Fup okald fik jeg i dag fra tlf der udgav sig for at være fra firmaet  "Windows id eller it solution"  som

på vejne af microsoft tjeker  cumputer med software man skal instalere ved download

Deres tilbage ring nr. er 44 2 0 30 26 39 58 "Ring ikke"!! på numret det er fup og de misbruger microsoft brandet til at være troværdige svindlere.

Svinlerne taler fremragende engelsk de vil ikke opgive der navn og adresse når mann spørger dem.

V. H. M Pedersen Aarhus

+4589871553 ringer mange gange ...spær det

Dette forum er ikke en kontakt til yousee.

Du kan kan forsøge at anmelde nummeret her:
http://tdc.dk/stopsvindel/anmeld.php

På denne side kan man slå nummeret op, Det ser ud til at mange har problemer med det nummer.
https://www.ukendtnummer.dk/nummer/4589871553
Omdømme 7
Badge +6
Desuden hjælper det også hvis man får fat i bla. et SMS spam filter og blacklist opkald filter til sin smartphone.
Så tilføjer man bare SMS afsender eller ved kommende der bliver ved med at ringe til filtrerne og så hører man ikke mere til det, fordi både SMS og opkald fra de pågældende personer bliver afvist.
Den slags kan man finde på nettet til både Android, iOS (iPhone), Symbian og vist nok også til Windows smartphones på diverse app sites.
Så prøv at kigge efter på de sites i normalt finder apps til jeres smartphones.
FREDAG HAR JEG MODTAGET EN OPRINGNING  FRA CHILE - NR. DER ER OPLYST PÅ MIT DISPLAY ER:

+56651971856.

jEG HAR SELVFØLGELIG IKKE RINGET NR. OP - HAR INGEN BEKENDTE I CHILE OG NÅR DER ER TALE OM UKENDTE NR. ER JEG ALTID MISTÆNKSOM..

Omdømme 6
Badge +1
66 er rigtig nok Thailand...

Du kan se alle koder her:

http://countrycode.org/

Vh

Peter

Jeg tror slet ikke at det er så ligetil for TDC at blokere for div. numre, da jo nogle kunder har bekendte, eller familie i andre lande. Hvis man bliver ringet op af numre man ikke kender, kan man jo bare lade være med at ringe tilbage, så er man ude af dette problem. Forældre til børn med mobiler, må instruere børnene om at man aldrig ringer tilbage til et ukendt nr.

Mvh.

Jytte-Hanne

Man kan bare lade værre med at ringe tilbage, javel ja, men det er sgu ikke sjovt med disse opringningér på alle tider af døgnet når man arbejdsmæssigt skal have sin telefon åbnet døgnet rundt.

Har fra 8/11-12 fået flere opkald fra +448452863014. Der bliver lagt på så snart man tager telefonen.

Kan ikke genfinde nummeret på nettet. Har naturligvis ikke ringet tilbage.

Omdømme 1
Har lige fået et opkald fra no. 00144358987616, men ved ikke hvor det kommer fra

Hej.jeg er blevet ringet op af  følgende tlf.447023560130 og 447023560178 og 447023560192.

Den 16-11-2012.

Jeg er idag blevet ringet op af disse to numre:

+8883770588

og

+7 (8791) 14-5

VH

Kim Rosenberg

FUPNUMMER :

002063971127

Til orientering : her er også et nr som en kd. har fået via sms

sms´en starter sådan: Vedrørende TDC fejlretning +46768293958

dette virker ikke ok

hej du skal ikke vente på regningen du skal gå ind og finde ud af det med det samme det kan man på midt tele selskab så vi kan hører beløbet med venlig hilsen erik

Besvar