Hvordan kan du sikre dine adgangskoder bedst?

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints Patrick11 har modtaget fra andre medlemmer.

• Tidligere administrator
  • 920 kommentarer
Af VIVIAN BILLE RASMUSSEN

Vi bruger efterhånden dagligt nettet til netbanking, e-boks, e-handel og til at gå på sociale medier som Facebook, MySpace og Instagram, hvor vi giver mange personlige informationer om os selv.

Med den strøm af informationer vi oplyser om os selv på nettet, er det særlig vigtigt, at vi beskytter os selv mod online identitetstyveri, så kriminelle ikke får adgang til f.eks vores bankkonti og tømmer kontoen eller bruger vores personlige oplysninger til at bestille pas, kørekort eller kreditkort i vores navn.

Et stærkt password er den bedste beskyttelse mod identitetstyveri, hacking og generel sikkerhed, da det gør det sværere for online-kriminelle at komme ind på dine konti.

Det er især vigtigt at ændre password på de websteder, hvor du indtaster bankkonti eller andre følsomme oplysninger.

Glemmer du at ændre passwords, kan du indstille en automatisk påmindelse hver tredje måned om, at det er tid til at opdatere password på din e-mail, netbank, e-boks, NemID osv.

De fleste hjemmesider har opsat et regelsæt for, hvilke password de vil acceptere, men her er nogle grundlæggende retningslinjer for, hvordan du skaber et stærkt password:

1. Gør dem lette at huske.
  2. Brug store og små bogstaver, tal, tegn og mellemrum - ikke alle hjemmesider tillader mellemrum, men så kan man bruge _ (underscore).
  3. Brug ikke samme password til flere konti.
  4. Brug lange passwords - minimum 8 karakterer, men meget gerne længere.
  5. Brug gerne en sætning fra en bog, film eller andet, som du kan lide og tilsæt tal og tegn.

Eksempel på et stærkt password kunne være (brug ikke dette password): nyt password KUN jeg kender +48

Hvis du vil teste styrken i dit password, findes der forskellige sider, hvor dette kan gøres. Denne side fra ReviverSoft Password Checker er blot et eksempel. Læs også artiklen om 25 dårligste passwords i 2013

1 Kommentar

Lige en ros til dette indlæg fra Patrick om adgangskoder, som er en rigtig god ide at skifte sin koder på

E-boks nem id og netbank osv:

Men jeg ved mange har svært ved at huske ders koder, så derfor har jeg et skrive program open Office lave

et en mappe som jeg gemmer min tekst, og der har jeg indskrevet mine koder på alle di steder jeg bruger

koder, og derved overført det på min usb pind , og når det er gjort sletter jeg teksten og mappen på pc ,

så har man det på pinden og ved hånden hvis du skulle glemme en kode et bestemt sted.

Hilsen HC21.Meget glad humørikon

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P