Din første PC


Omdømme 7
Badge +9
Hvad var egentlig din første PC? 🙂

Jeg kunne godt tænke mig at høre din historie omkring din første PC, hvad det egentlig var for én, din bedste og dårligste oplevelse med den, om du byggede den selv, og om du f.eks. skulle bruge den til kontoret eller som spille-computer? :)

Da jeg blev konfirmeret fik jeg råd til min første computer, og det var en MyCom med en AMD Athlon Processor på 1 Ghz, med 128 Mb SD Ram og et onboard grafikkort. Den kørte rigtig godt 🙂

Her kommer det gode og det dårlige ved den:

Det gode:
Jeg var glad for den, for nu kunne jeg endelig spille Age of Empires 2 flydende blandt en masse andre spil. Ja det var en spille "gamer" PC. Dette var min bedste oplevelse - at få noget der var dimensioneret til de spil jeg havde som jeg nu kunne spille ordentligt 🙂

Det dårlige:
Den dårlige oplevelse var nok da CD-rom drevet i den knuste mit FIFA 2002 😞
Dog havde den heller ikke et dedikeret grafikkort som jeg senere hen har lagt vægt på.

Min MyCom var en færdigkøbt PC, men senere skulle det vise sig, at interessen for hardware blev større og større, og sidenhen er mine computere sammensat af udvalgte dele. På den måde kunne jeg vælge og bedre skræddersy systemet udfra hvad jeg syntes. Dette er nødvendigvis ikke den bedste løsning for alle, men for mig blev det en hobby og et spændende projekt, hver gang der skulle bygges en ny PC 🙂

Den computer jeg har i dag, som jeg primært bruger til Battlefield er følgende:

1. Asus Bundkort
2. Intel Processor 3 Ghz, justeret op til 3.4 Ghz.
3. 8 GB DDR3 Ram
4. 250 Gb Samsung SSD
5. 2x Nvidia GeForce GTX 660 OC SLI
6. 24" Asus skærm 1 ms.

Jeg håber du vil deltage i snakken, og jeg er spændt på at læse, hvad der var din første PC 🙂

46 Kommentarer

Jeg startede også med c64'eren og i 2011 fandt jeg en lille programeringsbog i mine gemme og sadte ind i en pps. I TDC-forum kunne jeg godt oploade en pps-fil men det kan jeg ikke her, så jeg har taget billederne ud og oprettet en note på min fb-side. Der kan i også se, hvad min første rigtige pc kostede. min søn og hans ven samlede den for mig.

Hvis linket på et tidspunkt ikke virker her i denne kommentar, så sendt mig en PM med en mailadesse, så sender jeg den til dig.

https://www.facebook.com/notes/obs/i-pcens-barndom-commodore-64/707652306079951

åhh ja fagre nye verden! 😃
Omdømme 7
Badge +9
Hej Maja

Spændende og meget udførlig note på facebook! 🙂 Super godt.

Ja udviklingen har været markant 🙂
Bare lige for sjov skyld.
I 1986 kostede min commodore 3695 kr.



kilde:
http://www.dst.dk/da/Statistik/emner/forbrugerpriser/forbrugerprisindeks.aspx
Comal... Det husker jeg godt. Vi havde en skildpadde, som kunne overføre computertegningerne til papir... En lille robot, som fes rundt på et stykke papir på gulvet.
Omdømme 2
Min første computer var en Acer Travelmate 5600, købt i år 2007. Den var med XP Home - det styresystem med de hysteriske, blå farver og skriggrønne Startknap. Men en god computer. Jeg spiller ikke, men kan godt li' at rode med billeder, så jeg skulle i stedet for en normal Office-pakke have Works-pakken, hvori der også var et billedbehandlingsprogram. Ærgerligt, at Microsoft ikke laver det mere... Da supporten for XP ophørte, gik jeg også Ubuntu-vejen, men det var ikke nogen stor succes. Det kan da godt være, at Ubuntu er gratis, men det "koster" i den forstand, at der er meget arbejde med "Terminalen", som er Ubuntus Kommandoprompt.

Der har været et par andre computere ud over Acer'en, men de holdt ikke ret længe, så nu kører jeg kun brugt. Altså såkaldte Refurbished, som jeg køber i den lokale computerbiks. Om de andre computere har været for billige, ved jeg så ikke... Jeg brugte den gang billedbehandlingsprogrammet Hornil Stylepix.

Min søster fik en lille Lenovo S10-2 som gave for at tegne et abonnement på en avis. Den gad hun ikke at bruge, så den overtog jeg, Da der stadig var support på XP, så blev den blot brugt til lidt E-boks og Borger.dk. Efter support-ophøret, skulle jeg lige prøve Windows 10, da det blev frigivet til Insidere. Det blev jeg ved med indtil, vistnok Build 170043, hvor den pev over det, ved genstart. Jeg havde ikke lige lyst til at ødelægge den, så jeg afbrød mit Insiderprojekt og smed Windows 8.1 på den. Det kører den fint med - kan dog ikke åbne apps - men skid nu vær med det - bruger ikke apps alligevel. Jeg bruger den på mit arbejde nu.

Ligenu har jeg herhjemme en HP Elitebook8470P m. Windows 7. Billedbehandlingsprogrammet, jeg bruger nu, er Gimp, fordi da der kom en ny version af Hornil Stylepix, da var det for ustabilt, så det røg UD. Når nogen tager billeder, og så blot rykker kameraet lidt til højre og tager ét eller to mere, så kan jeg ikke lade være med at sætte dem sammen til ét langt!

Jeg kan også li' at lave noget FULDSTÆNDIGT skørt ud af et ganske almindeligt foto - så arbejder jeg med lag-på-lag-på-lag-billeder, som først gemmes som Gimp XCF-fil, og når det er færdigt - nogen vil nok sige HELT færdigt - HA-HA! Så gemmer jeg det som JPG-fil...

Her er det gået ud over et billede fra et brugt kamera, jeg har købt - TOTALT skørt - der må grines!!



Har kaldt det "Face to vase"


Jeg lærte at bruge computer på biblioteket, hvor VUC havdeoprettet kursus i det, og brugte mange timer på at lære diverse programmer at kende
Omdømme 7
Badge +9
Hej mailbrugernielsen

Interessant læsning! 🙂

Skægt du skriver det med farverne på XP. Det var virkelig noget andet med den her blå processlinje, men jeg synes det var et friskt pust til windows og jeg kan huske, at jeg også syntes baggrundene var meget flotte 🙂

Der er sket rigtigt meget med tiden, men Linux har jeg aldrig haft mod og lyst til at gå igang med. Måske frygten for inkompatibilitet.

Jeg er meget tilfreds med Windows 10 og på en god Samsung SSD harddisk, så er det jo en fornøjelse, at der nærmest ikke er loading-tid på Windows opstart.
Omdømme 2
Hej mailbrugernielsen

Interessant læsning! 🙂

Skægt du skriver det med farverne på XP. Det var virkelig noget andet med den her blå processlinje, men jeg synes det var et friskt pust til windows og jeg kan huske, at jeg også syntes baggrundene var meget flotte 🙂

Der er sket rigtigt meget med tiden, men Linux har jeg aldrig haft mod og lyst til at gå igang med. Måske frygten for inkompatibilitet.

Jeg er meget tilfreds med Windows 10 og på en god Samsung SSD harddisk, så er det jo en fornøjelse, at der nærmest ikke er loading-tid på Windows opstart.


Baggrundsbillederne i XP?? Flotte... Hmmm. Kan diskuteres højlydt! Jeg kan bedre li' baggrundsbillederne i Vista og Windows 7, samt de billeder, der blev leveret med Windows 10-Preview'ene, da Windows 10 blev frigivet til test.

Mht. Linux... Haves der en ældre, ubenyttet computer liggende i gemmerne, så prøv da at støv den af, og smid noget Ubuntu, eller andet Linux-halløjs på den. Men HUSK!! Du skal bruge Terminal, så det basker...

Det med loadtiden, når der er SSD-drev, kan så sandelig også mærkes, selv på Windows 7!

Mht. kompatibilitet, eller manglen på samme, så mener jeg at kunne huske, at Linux ligesom Microsoft, har en "Store", hvorfra, man kan hente sine programmer og andet.

Og den gang, jeg prøvede Ubuntu, da opdagede jeg, at firewallen var slået fra som standard ved installationen. Husk lige at tjekke, om dette stadig er tilfældet. Måske, andre brugere lige gider gå til tasterne, hvis det IKKE er sådan mere.
Omdømme 6
Badge +7
@Kasper Hvis du vil prøve Linux, så prøv en der "ligner" Windows. Den jeg selv bruger når jeg ikke kører Windows er Linux Mint, og det er Cinnamon udgaven jeg plejer at bruge. Her er download siden: https://linuxmint.com/download.php
Men som mailbrugernielsen skriver, find en gammel PC frem, og prøv 🙂 Eller evt. lave en virutel PC, og prøv 🙂
Ubuntus grafiske brugerflade er efter min mening lidt tung at finde rundt i. Men Ubuntu, og Mint er fra samme famile (Debian Familien) Ubuntu bruger jeg dog til Servere. Det er billigere og nemmere end Windows syntes jeg. Mint kan du faktisk bruge UDEN at bruge CLI/Terminal :)

Brian
Omdømme 7
Badge +9
Man kan også hente en "live" udgave af f.eks. Debian. Den startes så op fra en USB stick, og man kan prøve Linux af uden at lægge noget ind på sin computer. Den mest populære "live" udgave er med Gnome desktop, men Cinnamon desktop følger tæt efter.
Omdømme 2
@Kasper Hvis du vil prøve Linux, så prøv en der "ligner" Windows. Den jeg selv bruger når jeg ikke kører Windows er Linux Mint, og det er Cinnamon udgaven jeg plejer at bruge. Her er download siden: https://linuxmint.com/download.php
Men som mailbrugernielsen skriver, find en gammel PC frem, og prøv 🙂 Eller evt. lave en virutel PC, og prøv 🙂
Ubuntus grafiske brugerflade er efter min mening lidt tung at finde rundt i. Men Ubuntu, og Mint er fra samme famile (Debian Familien) Ubuntu bruger jeg dog til Servere. Det er billigere og nemmere end Windows syntes jeg. Mint kan du faktisk bruge UDEN at bruge CLI/Terminal :)

Brian


Jeg syntes nu ikke, at Ubuntu var svær at finde rundt i, da jeg prøvede det - ikke værre end Windows 10... Det var bare alt det arbejde med Terminalen, som gjorde, at jeg hilste Windows 8.1 velkommen i rækken af Windowssystemer.

Og med en anden computer til at rode med Linux, så undgår man desuden Dualboot, og hvis man kører en fuld antivirusscanning på Windows, så kan antivirusprogrammet opfatte Ubuntu eller andet Linux som noget farligt noget - og SÅ er det om igen! Har prøvet...

Men hvordan er det nu om dage, med firewallen i Linux-systemer? Er denne stadig slået fra som standard?

Er der så nogen, som har prøvet Chrome OS, og hvordan er det så i brug?
http://getchrome.eu/download.php Det vil nok være det næste Linux, jeg kunne finde på at springe ud i, hvis jeg skulle have en funktionsdygtig, gammel computer til den tid...
Omdømme 6
Badge +7
Nu vi snakker ubuntu. så finder der faktisk til windows 10 noget der kaldes "Bash for windows) Det er en, Og nu citerer jeg: "A full, Ubuntu-based Bash shell that can run Linux software directly on Windows" Det er IKKE en virtuel maskine. men læs merre her: https://www.howtogeek.com/249966/how-to-install-and-use-the-linux-bash-shell-on-windows-10/
@mailbrugernielsen. Der er ingen firewall installeret/aktiveret på en standard ubuntu server, ved ikke ved grafisk brugerflade, men mon ikke det er det samme? På mine servere bruger jeg generelt ikke firewall, men sætter kun de serviceses jeg skal bruge til at køre. Resten af servicerne bliver hevet ind bag min routers firewall. (f.eks. SSH, Samba osv.).
Hvis du vil prøver at lege lidt med firewallen på en ubuntu. prøv at kigge på FirewallBuilder http://www.fwbuilder.org/ med den kan du faktisk lave din standard ubuntu om til en router.
Hvis du hellere vil prøve at lege lidt med routerfunktioner, og distroer. så er der 2 forskellige jeg har brugt. Den nemmeste at sætte op er den der hedder "IPCop" (http://ipcop.org/ ). Hvis du hellere vil have de mere avancerede routerfunktioneer (OSPF mm.) prøv at tage et kig på VyOS (https://vyos.io/ ) Det er en decideret router distro . Man kan godt manipulere med Debian der ligger neden under. Men den virker mere med kommandoer der minder meget om Cisco router kommandoer, og det er forløberen til VyOS, freeware udgaven af Vyatta, der ligger på alle Ubiquiti Routere.

Venlig Hilsen

Brian
Omdømme 2
Nu vi snakker ubuntu. så finder der faktisk til windows 10 noget der kaldes "Bash for windows) Det er en, Og nu citerer jeg: "A full, Ubuntu-based Bash shell that can run Linux software directly on Windows" Det er IKKE en virtuel maskine. men læs merre her: https://www.howtogeek.com/249966/how-to-install-and-use-the-linux-bash-shell-on-windows-10/
@mailbrugernielsen. Der er ingen firewall installeret/aktiveret på en standard ubuntu server, ved ikke ved grafisk brugerflade, men mon ikke det er det samme? På mine servere bruger jeg generelt ikke firewall, men sætter kun de serviceses jeg skal bruge til at køre. Resten af servicerne bliver hevet ind bag min routers firewall. (f.eks. SSH, Samba osv.).
Hvis du vil prøver at lege lidt med firewallen på en ubuntu. prøv at kigge på FirewallBuilder http://www.fwbuilder.org/ med den kan du faktisk lave din standard ubuntu om til en router.
Hvis du hellere vil prøve at lege lidt med routerfunktioner, og distroer. så er der 2 forskellige jeg har brugt. Den nemmeste at sætte op er den der hedder "IPCop" (http://ipcop.org/ ). Hvis du hellere vil have de mere avancerede routerfunktioneer (OSPF mm.) prøv at tage et kig på VyOS (https://vyos.io/ ) Det er en decideret router distro . Man kan godt manipulere med Debian der ligger neden under. Men den virker mere med kommandoer der minder meget om Cisco router kommandoer, og det er forløberen til VyOS, freeware udgaven af Vyatta, der ligger på alle Ubiquiti Routere.

Venlig Hilsen

Brian


Server?? Jeg mener altså, på en normal Ubuntu, til en helt almindelig computer - her var firewallen slået fra som standard - den var godt nok installeret, men altså slået fra. Jeg skulle altså blot slå den til.
Omdømme 6
Badge +7
@mailbrugernielsen. Sorry.. det var mig der udtrykte mig lidt uklart 😃 Det kan jo ske 😉 Server udgaven er den samme som den med grafisk interface. Det er dog uden grafisk brugerflade. og det tilhørende klient software, og de services som er normal for en server kan installeres med det samme (LAMP server, ssh server, Samba osv. Se her https://www.ubuntu.com/server ). En grund server kan installeres på omkring 10 min. Derefter kommer selvfølgelig opdateringer, det er afhængig af linje hastighed. Det er dog KUN command line adgang til server, men så kan den også køre på f.eks. kun en Rasberry pi. Personlig syntes jeg faktisk at det er hurtigere, og nemmere at sætte en Ubuntu server op, end en Windows server.
Omdømme 2
@mailbrugernielsen. Sorry.. det var mig der udtrykte mig lidt uklart 😃 Det kan jo ske 😉 Server udgaven er den samme som den med grafisk interface. Det er dog uden grafisk brugerflade. og det tilhørende klient software, og de services som er normal for en server kan installeres med det samme (LAMP server, ssh server, Samba osv. Se her https://www.ubuntu.com/server ). En grund server kan installeres på omkring 10 min. Derefter kommer selvfølgelig opdateringer, det er afhængig af linje hastighed. Det er dog KUN command line adgang til server, men så kan den også køre på f.eks. kun en Rasberry pi. Personlig syntes jeg faktisk at det er hurtigere, og nemmere at sætte en Ubuntu server op, end en Windows server.

Firewallen? Er den så stadig slået fra som standard? Dette er vel ret vigtigt, at vide, når man installerer Ubuntu på en alm. PC? I Windows, er den jo slået TIL som standard.

Husker, at jeg nogle gange måtte ominstallere Ubuntu, fordi det gik i ged - og HVER gang, skulle jeg slå firewallen TIL manuelt. Nemt, MEN for nybegyndere, vel ret vigtigt at vide.
Omdømme 6
Badge +7
Yep.. Firewallen er stadig slået fra.. det er fordi der findes flere frontends til den mest brugte firewall, iptables, og nogen kan lide at sætte den op med front end, medens andre igen arbejder direkte i iptables. Der findes ikke bare et sted, som på windows, hvor du kan sætte en firewall op. Og hver måde skal sættes op anderledes, og nogen kan mere end andre osv, nogen vil gui, andre via command line osv.. Det er igen afhængig af hvad server/client skal bruges til. Her lidt om den indbyggede firewall. https://www.howtogeek.com/115116/how-to-configure-ubuntus-built-in-firewall/ men igen.. det er kun en frontend til iptables. som er standard firewall i Unix. Linux kommer fra Unix. Linux er et meget....øhhhh... skal vi kalde det "Nørdet" system 😃
Omdømme 2
Yep.. Firewallen er stadig slået fra.. det er fordi der findes flere frontends til den mest brugte firewall, iptables, og nogen kan lide at sætte den op med front end, medens andre igen arbejder direkte i iptables. Der findes ikke bare et sted, som på windows, hvor du kan sætte en firewall op. Og hver måde skal sættes op anderledes, og nogen kan mere end andre osv, nogen vil gui, andre via command line osv.. Det er igen afhængig af hvad server/client skal bruges til. Her lidt om den indbyggede firewall. https://www.howtogeek.com/115116/how-to-configure-ubuntus-built-in-firewall/ men igen.. det er kun en frontend til iptables. som er standard firewall i Unix. Linux kommer fra Unix. Linux er et meget....øhhhh... skal vi kalde det "Nørdet" system :D

OK! Så fik vi DET sat på plads... Og ja - nørdet. Det må du nok sige! Nok derfor, det røg i hegnet for mig, da jeg ville prøve den "leg". Er Mint så mindre nørdet, og hvad med Chrome OS?
Omdømme 6
Badge +7
Om Mint er mindre nørdet? Tja... den ligner windows rimelig. Man kan trykke på menu (nederst til venstre) og skrive det man søger efter. F.eks. Firewall (og nej, her er den heller ikke slået til 🙂 ) men om den er mindre nørdet? Jeg bruger den desværre kun til "nørdede" ting. 😃 Jeg har snakket med personer der har været på Linux kursus og er windows "orienteret" og de er glade for den 🙂 Den har også en lettere windows look og feel (f.eks. windows taste + e. åbner som i windows en "Stifinder")
Omdømme 2
Om Mint er mindre nørdet? Tja... den ligner windows rimelig. Man kan trykke på menu (nederst til venstre) og skrive det man søger efter. F.eks. Firewall (og nej, her er den heller ikke slået til 🙂 ) men om den er mindre nørdet? Jeg bruger den desværre kun til "nørdede" ting. 😃 Jeg har snakket med personer der har været på Linux kursus og er windows "orienteret" og de er glade for den 🙂 Den har også en lettere windows look og feel (f.eks. windows taste + e. åbner som i windows en "Stifinder")

Så må konklusionen være, at man slår firewallen til, når man installerer noget fra Linux på sin PC, når man altå IKKE er ude i noger server-halløjs.
Omdømme 1
Min første pc var inden bærbarens opfindelse en Windows XP stationær computer og en gammel firkantet hvid kasse computer fra 90’erne, som jeg brugte fra fra jeg var 7 år i perioden 2002-2010. Min første bærbar pc, var en Asus, som jeg fik i konfirmationsgave i 2010, da jeg var 14 år.
Omdømme 7
Badge +9
Min første ''PC'' var en Vic 20, så en Commendore 64, før jeg fik en Amiga 500.

Min første PC var en HP og den kører stadigt, da jeg kom til at brænde min nyere PC af, tændte jeg HP'en og den kunne stadig køre selvom det var ca. 1½ år siden den sidst var tændt, nu har jeg en Acer PC. 🙂
Omdømme 7
Badge +9
Min første ''PC'' var en Vic 20, så en Commendore 64, før jeg fik en Amiga 500.

Min første PC var en HP og den kører stadigt, da jeg kom til at brænde min nyere PC af, tændte jeg HP'en og den kunne stadig køre selvom det var ca. 1½ år siden den sidst var tændt, nu har jeg en Acer PC. :)

En Vic 20 ! Spændende.

Den må jeg finde et billede af! 🙂

Kender I den der hed Amstrad hvor man kunne sætte bånd i? Sådan havde et familiemedlem engang.

Besvar