Svar

Chrome opdaterede ikke automatisk til Adobe Flash Player 12

• Deltager
  • 7 kommentarer
I har tidligere meddelt, at Adobe Flash Player 12.0.0.44 lukker et sikkerhedshul i version 11.9.900.170, og I har derfor anbefalet at opdatere (5. februar 2014, eller deromkring).

Så det gjorde jeg med det samme. Først i IE11, så i Firefox. (Opdatering i den ene af de to slår ikke igennem i den anden. Det tror jeg at mange ikke har opdaget.)

At opdatere Adobe Flash Player i Google Chrome skulle ikke være nødvendigt, vel?  Enhver ved jo, at Chrome opdaterer alting automatisk.

For sjov så jeg efter alligevel.  Og røg op i loftet.

Chrome kørte stadig med version 11.9.900.170.

Jeg klikkede på den link i http://www.adobe.com/software/flash/about som bevirker opdatering.

Og blev afvist.  "... Google Chrome will automatically update when new versions are available."

Tilføjelser og egenskaber i Chrome er noget af en labyrint, så jeg valgte den sikre løsning:  Af- og geninsstallation af Chrome, derefter installation af Adobe Flash Player 12.0.0.44.  (Den er senere opdateret til 12.0.0.70. Det skete iøvrigt automatisk.)

Et par uger senere undersøgte jeg fire computere på to biblioteker i Københavns-området. De kørte alle en forældet version af Adobe Flash Player. Google Chrome var installeret på to af dem, dels en Windows computer, dels en Mac.  Chrome kørte Adobe Flash Player 11.9.900.170 på dem begge.

Det betyder, så vidt jeg kan se, at næsten alle, der bruger Google Chrome, for tiden har et sikkerhedshul plus en falsk følelse af sikkerhed.

Dårlig kombination. Behøver jeg sige mere?

icon

Bedste svar af dane01 4 marts 2014, 20:22

Hej igen Maja:

Glimrende!  Med lettelse kan vi konstatere, at din Chrome bruger den rigtige version af Adobe Flash Player.

Secunia har bestået en ildprøve, som man kun sjældent har lejlighed til at foretage. Secunia har tydeligvis sørget for, at du ikke har haft nogen sårbarhed på noget tidspunkt, på trods af en lapsus hos Google.

Hermed skulle mit problem være løst. Og løsningen består altså i, at det har god mening at have Secunia, eller et tilsvarende program, kørende ved siden af sin sikkerhedssoftware.

(Jeg har ikke en Facebook konto. Men Adobe Flash Player anses for at være en af hackernes yndlings-indgangsveje. Den anden er Java.)

Tak for ulejligheden!

Se original

4 Kommentarer

dane01 skrev:

Det betyder, så vidt jeg kan se, at næsten alle, der bruger Google Chrome, for tiden har et sikkerhedshul plus en falsk følelse af sikkerhed.

Dårlig kombination. Behøver jeg sige mere?

Tak for oplysningen.

Men der er altså noget du har fået forkert i halsen. TDS's sikkerheds program fanger den virus som du kan risikere at støde ind i når du surfer på nettet. Det vil sige at når du f.eks. henter et uskyldigt billede ned til din komputer Kan sikkerhedsprogrammet poppe op med en meddelelse om at billedet indeholder en virus-kode. Hvis du aligevel henter billedet er det din skyld at du får visrus. På samme måde, hvis du henter et billede eller youtubefilm eller en pdf-fil INDEN den type virus er blevet opdaget af sikkerhedsfirmaerne, så er det din skyld, hvis du klikker ja til at hente den fil.  Sikkerhedsprogrammet er godt og det stopper meget, men det stopper ikke den bruger der ikke tænker sig om og bruger sin sunde fornuft.

Du skriver "Behøver jeg sige mere?"  Nej det gør du bestemt ikke. Sikkerhedsprogrammet er ikke beregnet til at opdatere de programmer du har liggende på din pc. Det findes der andre programmer der kan. Jeg vil anbefale dig at hente det ene af disse to programmer: "Heimdal" eller "Secunia"  Jeg bruger selv Secunia og har brugt det meget længe. Det sørger for at fortælle mig hvis et af alle mine programmer skal opdateres, hvis ikke det program selv sørger for at opdatere det. Heimdal er kun indstillet til at se efter de mest almindelige programmer, såsom java og flash og jeg tror også der er et par browsere, men er ikke sikker.

Min tråd er efterhånden ret gammel, men stadig meget aktuel

/t5/Snik-snak/Opdateringspogrammet-Heimdal-Agenten/m-p/59889#M1981

Heimdal, Secunia, og TDC-Sikkerhedspakken, sidstnævnte udviklet i samarbejde med f-Secure, er udmærkede - og det er din tråd også, Maja. Jeg bruger selv Avast, som har en Software Updater. (Jeg har prøvet Secunia og Heimdal, men det er længe siden.)

Et godt antivirus program skal helst opfange ca. 95 pct. eller mere af gårsdagens malware. Hvor mange procent af morgendagens malware det kan fange ved kun Hackerne, som hele tiden kappes om at gøre deres skadelige software usynlig for selv de bedste antivirus programmer. Og hackerne er dygtige. Derfor findes der ingen absolut sikkerhed - og netop derfor er det væsentligt at opdatere hurtigst muligt, når en sårbarhed er rettet i en ny version af et program. Også selvom man her et godt antivirusprogram.

Maja, bruger du selv Google Chrome?  Hvis du gør, og hvis du har haft den i mere end halvanden måned, så kunne du måske prøve at starte Chrome, og lade den besøge
http://www.adobe.com/software/flash/about
hvor du får at vide, hvilken Adobe Flash Player din Chrome bruger, og hvilken version der er den seneste.

Hvis din Chrome virkelig bruger den seneste version af Adobe Flash Player, er det tegn på, at din Secunia har virket.

Så hvis du har lidt tid tilovers til at prøve eksperimentet, ville jeg være interesseret i at høre resultatet.

Altså: Bruger din Chrome den Adobe Flash Player version 12.0.0.70, som den skal bruge lige nu?

(Der er efterhånden ikke længe til næste opdatering; til den tid skal 70 nok erstattes af et højere nummer.)

Hej dane01

Tak fordi du tager mine belærende ord på den fine måde. Toede faktisk at du ikke viste noget om det jeg skrev. 

Heimdal prøvede jeg for lang tid siden med jeg kunne ikke få den til at fungere,. Skærmen frøs ustandselig, så det opgav jeg, og så var der en bruger her i forum der anbefalede Securi, som jeg meget modstræbende forsøgte mig mig, og nu kan jeg ikke undevære den. Det er så praktisk at den snupper alle programmer.

Jo selvfølgelig vil jeg tjekke. Jeg bruger skiftevis Chrome og ie11, men da ie11 og TDC forum er "uvenner" bruger jeg altid chrome hertil. 

Den side du henviser til viser denne linie:You have version 12,0,0,70 installed

så det må jo betyde at det er godt nok. 

Jeg har lige set en anden advarsel om flash, på facebook, men det har jeg ikke så meget forstand på. Jeg sætter linket hvis nogen er intereseret i at læse mere. Siden er på engelsk.

http://blog.emsisoft.com/2014/02/25/caphaw-trojan-found-in-youtube-ads/?ref=newsbox_ticker140303&utm_source=software&utm_medium=newsbox&utm_content=ticker140303&utm_campaign=newsbox_ticker140303

Jeg er ellers lidt modstander af alle de der programmer, er lige blevet præsenteret for et oprydningsprogram der hedder  AdwCleaner  og jeg kender Ccleaner, men forstår ikke helt hvorfor det skulle være nødvendigt at bruge alle de programmer, der er jo  oprydningsprogrammer i ens pc. Nå det var et lille sidebemærkning.  

Hej igen Maja:

Glimrende!  Med lettelse kan vi konstatere, at din Chrome bruger den rigtige version af Adobe Flash Player.

Secunia har bestået en ildprøve, som man kun sjældent har lejlighed til at foretage. Secunia har tydeligvis sørget for, at du ikke har haft nogen sårbarhed på noget tidspunkt, på trods af en lapsus hos Google.

Hermed skulle mit problem være løst. Og løsningen består altså i, at det har god mening at have Secunia, eller et tilsvarende program, kørende ved siden af sin sikkerhedssoftware.

(Jeg har ikke en Facebook konto. Men Adobe Flash Player anses for at være en af hackernes yndlings-indgangsveje. Den anden er Java.)

Tak for ulejligheden!

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P