TDC-play - lydkvalitet via anlæg

Jeg har ikke meget styr på disse digitale muligheder.

Men jeg har fundet ud af at bruge tdc-play ;-) og af aflytte på "anlægget". Jeg undrer mig imidlertid over at lyden ikke synes at have samme kvalitet, som hvis jeg afspillede en cd'er.

Skal jeg skyde en "dims" ind mellem pc og anlæg? Hvilken? Eller hvad . . .

mvh peter

3 Kommentarer

Omdømme 3
Der kommer måske en TDC medarbejder og forklarer de nærmere tekniske detaljer.

Den musik du hernter (downloader) eller hører (streamer) er komprimeret.

Dette er gjort dels for at begrænse båndbredde forbruget (dit og TDCs) dels af copyright årsager.

Jeg synes også kvaliteten er på grænsen til det uacceptable, men åbenbart er en masse mennesker tilfredse med den.

Omdømme 4
Hej peter49

Hvis du bruger den analoge lydudgang på din PC og så tilslutter feks. en AUX indgang på dit anlæg, skal du normalt ikke bruge en ekstra dims for at afspille din musik.

For ikke at blive alt for teknisk, kan jeg sige at hvis lyden er lidt "flad" og samtidig lidt lavere, så er det ikke din PC eller dit anlæg der er noget galt med. "Problemet" kan skyldes mange ting på signalvejen mellem din PC og anlæg, lige fra digital/analog converteren i pc til signaltilpasning i indgangskredsløb i dit anlæg. Den simple løsning er at prøve forskellige indgange på dit anlæg hvis det er muligt, og samtidig regulere på tonekontrollerne på anlægget og på den måde at tilpasse lyden som du ønsker den. Er lyden derimod stærk forvrænget har du et tilpasningsproblem som nok er værd at snakke med en radio/tv-tekniker om, som så kan anvise forskellige "dimser", som du kalder det, som kan afhjælpe dette problem.

Kvalitetsforringelsen skyldes som regel signalbehandlingen fra digital til analog, som i det her tilfælde sker i din pc's lydkort.

Tak for kvikke svar. Jeg vil kaste mig ud i at tjekke forbindelser ind- og udgange.

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)