Ny TDC Play og Linux | YouSee Community

Ny TDC Play og Linux

Vis første besked

37 Kommentarer

Omdømme 4
Badge +1
Hej Alle

Jeg smider lige min Tdc kasket et øjeblik.

Fakta er jo at der pt IKKE er en løsning som understøtter DRM. Fakta er også at at Tdc ikke må tilbyde løsninger som ikke er DRM beskyttet, jvf. rettighedshaverne. Pr oblematikken er præcis den samme for mac brugere. Det er rigtigt at den benytter wine men kun i forbindelse med brugen. Det installerer sig som et plugin og når der ikke benyttes play er den heller ikke aktiv.

med venlig hilsen

Jan

PT Ubuntu bruger Blinkende humørikon

Hej Patrick.

Jeg kan oplyse at løsningen har jeg ikke kunnet få til at virke på en Debian-distribution heller.

Desuden kan jeg uden at ville virke belærende nævne at Ubuntu ikke er "en måde at installere linux på"

Man kan sammenligne med microsoft der baserede deres windows-3,11, -95, -98, -XP på Microsofts Dos og det ikke betød at man kunne køre sine dyrt indkøbte spil på tværs af disse distributioner. Linux findes i mange forskellige distributioner, men uden at man kan bruge de samme "programmer" på alle. Linux er kun navnet på selve kernen som distributionerne er bygget op omkring.

Omdømme 4
Badge +1
Hej

Jeg tror nu ikke det er en umulig opgave at få det til at virke på Debian. Det er trods alt 2 meget nært beslægtede distroer. Linux er ganske rigtigt ikke bare linux. Jeg tror personligt jeg har prøvet de fleste. Lige nu har jeg selv en mailserver med debian på en r-pi og en centos server stående. Hvis jeg får tid vil jeg selv lige prøve at få den til at køre. Men en af udfordringerne er jo netop at man har en stor fleksibilitet med linux og samtidig ind i mellem en udfordrende men lærig proces med at få det til at virke som man gerne vil have det. Det betyder jo samtidig at går man kun efter Plug'n'play skal man nok kigge på windows og mac. Det har jo altså en pris at få noget gratis, i det her tilfælde er prisen altså tid og ind i mellem store udfordringer. Det er ganske kendt sag i linux miljøet. Heldigvis er der god hjælp at hente på nettet. Glad humørikon

mvh

Jan

Omdømme 4
Badge +1
Hej

Vil bare lige tilføje og understrege: Jeg har ikke i mit job noget med play at gøre og lige i den tråd her er det altså kun på egene vegne jeg udtaler mig Glad humørikon

mvh

Jan

Omdømme 6
Hej 100wstereo

Det er helt ok at forklare Glad humørikon

Men at gå lige i struben på mig, på den måde, når jeg forsøger at hjælpe - og faktisk har gjort en del internt i TDC for at få tilgodeset Linux (og så går jeg kold derfra - det er åbenbart ikke bare "Linux", men mange fragmenterede sider af samme sag, som lyder til ikke at virke sammen?) - så går jeg kold. Det gider jeg ikke se på. 

Men du er jo konstruktiv og fremadskuende i dit indlæg, så bare rolig, du skal nok få svar Blinkende humørikon

Tak fordi du tjekkede. Håber dem, det er relevant for, ved hvad en "Debian -distribution" er?

Og 1000 tak for din forklaring - se det er konstruktivt, istedet for blot at være "klogere" end dem, som kender ALLE de forudsætninger som er, for at en ting, som TDC Play er. Det er mig lidt en gåde, at dem som råber højest også mener de har ret, blot de gentager egen mening gange nok. At man forudsætter, tingene bliver udviklet enten for ligefrem at holde visse brugere væk, eller måske endda at genere bestemte brugere? 

Jeg læste bogen om Jobs, og da gik det op for mig, hvad problemet med Play er. (Disse linjer står fuldstændig for egen regning). Pladeselskaberne er så frygtelig bange for at man gør det, som er så nemt, så nemt, nemlig stjæler deres musik, at de sætter urimelige krav til sikkerhed. Og det samme må jo gøre sig delvist gældende for filmselskaberne tænker jeg. 

Derfor er man altid nød til at udvikle en "mainstream" løsning, hvor man "kun" rammer ca 90% af dem som man kunne ramme, hvis ikke sikkerheden skulle være så høj. Og de er censur ligeglad med de sidste 10%. 

Det vi kan håber på, er at efter Mac & Apple er blevet så mainstream (good help us), så bliver det for mange brugere som udelukkes med denne sikkerhedspolitik til den fortsat kan bruges! 

Anyway, du skal have tak for at være konstruktiv, det giver mig da mod på fortsat at kæmpe jeres sag internt i TDC, når der trods alt er nogen, som sætter pris på det Meget glad humørikon

De bedste hilsner

Omdømme 1
Patrick skrev:
Hej gæve Linux brugere

.................

Nå, men til sagen. Da jeg jo føler med jer, har jeg haft en pop op i min kalender hver 14 dag, så jeg husker at tjekke op på hvad der sker. Og sandelig - der er pop op i dag, heldigvis. Fandt dette

http://www.ubuntugeek.com/pipelight-using-silverlight-in-linux-browsers.html

Og var i første omgang rigtig glad. Men så skrev jeg lidt med en ven, der bruger Linux. For at få ham til at teste. Men han skal under ingen omstændigheder have noget fra djævlen (i dette tilfælde Microsoft), på sine maskiner. Og i øvrigt har han ikke "Ubuntu". Hvilket jeg antager er en måde at installere linux på? Anyway, da jeg spurgte, fik jeg denne smørre:

.................. 

Hej Patrick m.fl.

Trådstarteren spurgte oprindelig om man kunne få det gamle WebTV tilbage, da det fungerede på en Linux-computer. Men det kan man ikke, så derfor har forskellige brugere skrevet forskellige indlæg om hvad der så kan gøres for at få WebTV i TDC Play til at fungere, også for Linux-brugere.

Har prøvet Pipelight ved at følge linket i dit indlæg fra 23-01-2014.

ADVARSEL: Vises der en stor knap til download, så PAS PÅ. Den peger IKKE på Pipelight men på et eller andet skrammel som man vil få installeret. Opdagede det heldigvis i tide.

Man skal kun følge anvisningen hvor der står "Install pipelight in ubuntu", og taste i terminalvinduet.

Men det virker ikke når det drejer sig om TDC Play. Af den simple årsag, at TDC Play anvender ViewRight, ikke Silverlight, som pipelight gør tilgængeligt fra en Linux-browser.

Silverlight anvendes derimod af TV2 Play, og her er det konstateret at det faktisk fungerer under Linux. Ud fra teksten anvendes Silverlight også af Netflix.

Jeg har forsøgt, men kan ikke finde ud af at få ViewRight gjort tilgængeligt på samme måde, selv om man godt kan installere ViewRight i Linux under Wine. Måske er der en anden, der kan gøre det?

Man kan ud over ViewRight også installere en windowsudgave af Firefox. Så kan man starte startbilledet til WebTV i TDC Play og tilsyneladende også starte afspilleren. Man får ikke besked om at installere noget. Men man når ikke længere end til den firkantede boks, som TV-billedet skal vises i. TV-billedet udebliver. På et tidspunkt kom en boks der oplyste at ViewRight var stoppet, og kunne lukkes, hvilket fik startbilledet til WebTV til at blive vist igen.

Men brug af Pipelight og Wine har det problem, at man herved lægger Windowsprogrammer ind i Linuxmaskinen, og det er der nok nogen Linuxbrugere, der ikke er så glade for. Måske bliver man så også sårbar for Windows-malware.

Det skal oplyses, at afprøvningen er foretaget på en Ubuntu Linux, som kører i en VMware virtuel maskine på en Windows 7-computer. Andre Linuxdistributioner er ikke afprøvet.

Den bedste løsning synes at være, at TDC ville tilbyde en afspiller, der fungerer under Linux. Hvis ikke, så kunne TDC tilbyde brug af Silverlight i stedet for ViewRight. Hvis heller ikke det, så kan man installere en virtuel maskine (f.eks. VMware), og installere Windows på den, så vil det med sikkerhed fungere (men man skal altså ved den løsning anskaffe en Windowslicens, og det er ikke gratis). Eller anskaffe sig en Windows-computer.

Omdømme 4
Badge +1
Hejsa

Jeg stødte lige på denne https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=13&t=17470

Som sagt har jeg ikke Tdc tv så jeg kan ikke selv teste den.

Det er langhåret men på den anden side, det må lige være noget for ægte linux brugere.

Den omhandler Yousee tv men må kunne ændres ret nemt til Tdc tv.

mvh

Jan

Omdømme 1
jk44 skrev:
Hejsa

Jeg stødte lige på denne https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=13&t=17470

Som sagt har jeg ikke Tdc tv så jeg kan ikke selv teste den.

Det er langhåret men på den anden side, det må lige være noget for ægte linux brugere.

Den omhandler Yousee tv men må kunne ændres ret nemt til Tdc tv.

mvh

Jan

Hej.

Har prøvet noget af det, som linket peger på, men kan ikke få TDC Play WebTV frem, kan i hvert fald ikke finde ud af det. Den eneste "løsning" jeg på nuværende tidspunkt har, er at bruge en virtuel maskine, f.eks. ved at installere VMware Player (gratis for private), købe en Windows 8.1 (kan fås for ca. 999 kr.) og installere den i den virtuelle maskine. Men perfekt billedkvalitet kan ikke forventes på den måde.

Løsningen med Pipelight virker ikke for TDC Play WebTV, men den fungerer med TV2 Play og sandsynligvis med Netflix. Dog virker billedkvaliteten en del dårligere end TDC Play WebTV på en Windows-computer, hvor der nu opleves perfekt billedkvalitet.

Man kan dog altid se WebTV på Linux, i hvert fald på Ubuntu Linux, dog ikke fra TDC. Danmarks Radios WebTV fungerer, og det gælder alle 6 kanaler. Musik fra TDC Play kan også afspilles i browseren (Firefox).

Jeg har fået silverlight til at fungere på Debian Wheezy ud fra dette link:

http://fds-team.de/cms/pipelight-installation.html

Så der også var en opskrift til ubuntu.

Jeg har kun testet det med tv2 play gratis programmer, og det fungerede kun i browseren "Iceweasel".

Håber det kan bruges.

Hej Patrick og rosco. Der er jeg med, men generelt som heeeeelt ny bruger af linux, hvor finder jeg generelle nyheder og informationer når der feks. som kommer godt nyt?

Hilsen

harwestman

Omdømme 6
Hej Harwestman

Jeg bliver dig svar skyldig, jeg bruger ikke selv Linux, men osX.

Håber at nogle af jer andre vil svare? 

I mellemtiden, så prøv at google dig frem. Måske du finder noget på den led Blinkende humørikon

Hilsen

Hej Patrick. Som ivrig Linux bruger vil jeg sige at med nedstående vejledning, kan man komme til at se TDC PLAY I Ubuntu.

http://www.webupd8.org/2013/08/pipelight-use-silverlight-in-your-linux.html

Besvar