Svar

Java Problem eller ??

Denne tråd omhandler et ældre Java-problem - du kan altid finde de nyeste informationer om sikkerhed og opdateringer til bl.a. Java her: 

http://sikkerhed.tdc.dk/opdateringer/

Hej med jer.

Lige siden at jeg købte en ny pc har jeg ikke kunnet komme til at spille på kom & vind og en hjemmeside der flyordie.com. Såsnart at jeg vil logge mig på kommer der en meddelelse Error klik for details, jeg tror selv at det er et Java problem, det kan jeg bla. se i tdc testcenter, men er der nogen der har en løsning på problemet? min gamle pc var der aldrig noget problem med at komme ind og spille på de sider, jeg har selvfølgelig både af og genindstalleret Java flere gange, uden at det har hjulpet.

Min pc er en Acer og styreprogrammet er Windows 7

Venligst Palle Hansen

icon

Bedste svar af simfre 4 august 2012, 21:13

Hej igen.

Først tusinde tak for hjælpen, guderne må vide hvorfor men pludselig her til aften efter at jeg igen af og geninstallerede java - og indsatte linien i runtime p. virker det lige pludselig Glad humørikon så jeg takker endnu engang og glæder mig over at det virker på den nye comp.

Venlig hilsen

Palle

Se original

10 Kommentarer

Omdømme 1
Hej.

Hvis maskinen har Java 7 installeret, så optræder problemet på visse hjemmesider. Jeg har selv haft problemet, og det er løst indtil videre med en opskrift, der er fundet i et forum hørende til firmaet Oracle (som laver Java):

1. Gå ind i kontrolpanel.

2. Klik på ikonet "Java".

3. I billedet "Java Control Panel" vælges fanen "Java".

4. Klik på knappen "View".

5. På siden med fanen "User" findes linien med Platform 1.7 og Product 1.7.0_05.

6. Dobbeltklik på feltet "Runtime Parameters".

7. Indtast linien herunder i feltet (husk stregen forrest):

-Djava.net.preferIPv4Stack=true

8. Klik på OK

9. Klik på OK igen.

10. Luk kontrolpanel.

Det er en nødløsning som efter det oplyste er nødvendiggjort af at internetudbyderen (d.v.s. TDC) ikke (endnu) kan håndtere det nye IPv6. Kommandoen får Java til at holde sig til IPv4-funktioner, selv om computeren godt kan håndtere IPv6.

Hvis dette ikke hjælper er du velkommen til at skrive igen.

M.v.h.

MS-ERIK

Tak for din interesse for mit problem, men desværre, det er ikke løsningen åbenbart,

det vil simpelthen bare ikke, den melder stadig error click for details, jeg har prøvet

at skrive linien som jeg ser den skal jeg skrive -Djava.net.preferIP4stack=true ?

eller                                                             - djava.net.preferip4stack=true ?

jeg har prøvet begge muligheder, men stadig uden resultat.

Skal jeg slette linien igen eller er det ok at den står der,det gør

måske ingen forskel?

jeg har prøvet at åbne siden i både google chrome- safari- opera og selvfølgelig ie så

det er ikke småting der er afprøvet.

Venligst

Palle

Omdømme 1
hej simfre

MS-Erik skriver: -Djava.net.preferIPv4Stack=true

Og du skriver:  -Djava.net.preferIP4stack=true

du mangler et lille v og et stort S

Når du skriver den, må der ikke være mellemrum efter det sidste e

Omdømme 1
Hej.

For at virke skal parameteren staves som vist, dog er det muligvis ikke nødvendigt at bruge store bogstaver. Der må ikke forekomme mellemrum.

Hvis den ikke virker, bør den fjernes igen.

Man kan bruge DSB's oversigt over Københavns S-Tog som testside, da hele skærmbilledet er ét stort Java-billede:  http://byenspuls.dsb.dk/byens_puls/ByensPuls.html

Mærkeligt nok synes NemID-loginbilledet ikke at være påvirket, selv om det også er lavet med Java.

Løsningen må betragtes som en midlertidig nødløsning, som måske har ukendte bivirkninger. Fejlen har på en eller anden måde sammenhæng med håndteringen af de nye internetadresser, IPv6, og på nogle computere med Windows 7 er det åbenbart et problem at computeren kan håndtere IPv6 når routeren / internetudbyderen kun håndterer IPv4, men hvordan dette er et problem vides ikke. Løsningen kom som et forslag fra en bruger på et forum under Oracle, som viste sig at virke på min PC. Det kan ikke udelukkes at det er en eller anden indtil videre ukendt Windowsindstilling, der bør rettes i stedet for.

Hvis der kommer en opdatering af Java bør parameteren slettes for at se om Oracle har løst problemet. Hvis ikke sættes den ind igen.

M.v.h.

MS-ERIK

Nej det vil bare ikke, heller ikke på DSB's side, som jeg har brugt til en testside, det

er åbenbart et comp. problem der ikke er ligetil, gad vide om der er andre der har op-

levet det samme

Palle

Omdømme 1
Hej.

Jo, der er andre, der har oplevet et lignende problem, og ikke kun TDC-brugere. Men hvis det ikke hjælper at indsætte den runtimeparameter, som jeg fandt frem til, så er dit problem muligvis anderledes. Parameteren stammer i øvrigt fra et forum under Oracle, hvor en bruger havde fundet frem til den.

Hvis du klikker på den røde besked Error vises en mere specificeret besked. Er beskeden "ClassNotFoundException" eller noget i den retning - samt et navn på det, som Java ikke kan finde?

Hvis beskeden er noget helt andet, er det en helt anden fejl, og så hjælper runtimeparameteren nok ikke noget. Hvad lyder beskeden så på? Fungerer NemID?

Hvilken Windowsversion, bruger du - det har betydning om du bruger 32 bit eller 64 bit versionen af Windows 7. Hvis du bruger 64 bit versionen af Windows 7 har det også betydning om du anvender Internet Explorer i 32 bit-versionen eller i 64-bit versionen. Bruges andre browsere kan jeg ikke svare sikkert, men muligvis er problematikken den samme. Problemet er dels, at der er to udgaver af Java, den ene er til 32-bit browsere og den anden er til 64-bit browsere, og den, der automatisk installeres er den der passer til den benyttede browser. Bruger man skiftevis 32-bit browser og 64-bit browser kan man installere begge Java-udgaver, men så opstår det problem, at kun den ene bliver vist i kontrolpanel, og hvis det er den forkerte, hjælper det intet at indsætte runtimeparameteren.

Hvis man bruger Internet Explorer er det normalt standard, at 32-bit versionen bruges, også hvis man har en 64-bit Windows.

Er der brug for at indstille Java til den version, der ikke findes i kontrolpanel, er dette muligt, men lidt besværligt. Man må finde den eksekverbare fil manuelt i stifinder.

Er det 32-bit versionen af Java er det filen C:Programmer (x86)Javajre7injavacpl.exe

Hvis maskinen har en 32-bit Windows, hedder hovedmappen formentlig C:Programmer.

Er det 64-bit versionen af Java har jeg ikke selv installeret den, men den hedder formentlig noget, der ligner 32-bit versionen, med undtagelse af at hovedmappen er C:Programmer i stedet for C:Programmer (x86).

Bemærk at de nævnte stinavne er med de danske betegnelser, der vises i stifinder. De rigtige navne er C:Program Files og C:Program Files (x86).

Hvis det stadig ikke virker, så kan du prøve at afinstallere alle Java-versioner i maskinen ved hjælp af "Programmer og funktioner" i kontrolpanel, slette midlertidige internetfiler, og derefter installere Java igen.

Endnu en mulig årsag: Kan der, nok ved et uheld, være indsat blokering mod Java eller visse javafunktioner i et sikkerhedsprogram, som kører på maskinen? Måske har sikkerhedsprogrammet spurgt om tilladelse til en eller anden Java-funktion under installationen, som man har svaret nej til.

M.v.h.

MS-ERIK

Hej igen.

Sikken et besvær jeg her har sat gang i! Det er en 32 bit java udgave jeg bruger nu, som jeg skrev

har jeg både haft en 32 og 64 bit version, men bruger nu kun den som comp. selv vælger, altså 32,

har afinstalleret alle java udgaver og geninstalleret en ny 32 bit version, uden at det har hjulpet, pr-

øvet at skrive i runtimeparametret, vil stadig ikke, melder stadig error, ja jeg har prøvet at klikke på

det røde error og der kommer beskeden Class Not Found Exception, og så adr. på den side der er åbnet,

der er ingen problemer med nemID, net bank mv. det er som om at det kun er nogle bestemte sider

der er problemer med.

Jeg har tdc's F-secure som sikkerheds program, og der er javaen ikke forhindret på nogen måde, ellers

ville java heller ikke køre med nemID og bank mv.

Jeg var igår ude hos vores søn der lige som os har skiftet til en ny comp. hans er godt nok en HP men

det har vel ingen betydning, der prøvede jeg at komme ind på bla. flyordie,- og man tror det er løgn der

ver ingen problemer med at komme ind!!! og prøvede at gennemgå javaopsætningen på hans og min

comp. og der er tilsyneladende ikke nogen forskel, han har også Windows 7.

Venligst Palle

Omdømme 1
Hej.

Jeg har selv undret mig lidt over hvorfor der er problemer med to computere med Windows 7 men ikke med en prøveinstallation i en virtual maskine med Windows 8, og andre brugere oplever også at det virker på nogle maskiner men ikke på andre. Men det viser sig at der faktisk er noget helt andet, der er forskelligt for maskinerne, nemlig fabrikatet og konfigurationsindstillingerne af netkortet. Det forklarer hvorfor Java virker på én maskine men ikke på en anden, selv om de har samme Windowsversion.

Man kan muligvis rette fejlen ved at ændre på netkortindstillingerne, men det kan jeg ikke hjælpe med, bl.a. fordi det afhænger af fabrikatet. Desuden risikerer man ved en forkert indstilling helt af afbryde computerens netværksmuligheder.

Ved at gå ind i et diskussionsforum under Oracle og søge på IPv6 får man en masse meget tekniske oplysninger, hvor de fleste ikke kan bruges til noget af en almindelig bruger. Blandt oplysningerne var også den runtimeparameter, jeg har oplyst. Jeg har nu fundet et andet forslag, der skulle kunne bruges i nogle tilfælde. Det går ud på at fjerne fluebenet ud for "Internet Protocol Version 6 (TCP/IPv6)". I billedet herunder er fluebenet dog ikke fjernet. Om fjernelse af IPv6-protokollen har andre konsekvenser vides ikke - så det er på eget ansvar. Se efter og noter, hvad der står under egenskaber, således at punktet kan genskabes hvis det helt skulle forsvinde. Virker dette heller ikke, tilrådes det at sætte fluebenet igen. Hvis linien forsvinder og skal tilbage, må knappen installer bruges, hvorefter protokollen for IPv6 forhåbentlig kan geninstalleres.

Ved at fjerne fluebenet kan computeren slet ikke håndtere IPv6, så hvis TDC åbner for IPv6 må ændringen tilbageføres.

IPv6.jpg

I Java-billedet fra kontrolpanelet er der en mulighed for at slette midlertidige filer. Det er muligvis nogle andre filer end dem, man sletter ved at slette midlertidige internetfiler. Prøv at slette disse, hvis der i det hele taget er nogen. I forbindelse med afinstallation af Java kan man også prøve manuelt at fjerne alle Java-rester, som måtte være tilbage. Hvis dette heller ikke virker, må jeg desværre give op. Så må en anden bruger prøve, eller der må skaffes hjælp fra en uddannet tekniker. Til slut: Er du HELT sikker på at parameteren er stavet rigtigt, herunder at der ikke er nogen mellemrumstegn eller skjulte formatteringskoder? Man kan i Java slå diverse logføringer til, og derefter gennemse lange lister, men man skal være tekniker for at kunne gennemskue disse.

M.v.h.

MS-ERIK

Hej igen.

Først tusinde tak for hjælpen, guderne må vide hvorfor men pludselig her til aften efter at jeg igen af og geninstallerede java - og indsatte linien i runtime p. virker det lige pludselig Glad humørikon så jeg takker endnu engang og glæder mig over at det virker på den nye comp.

Venlig hilsen

Palle

Omdømme 5
Badge +1
For god ordens skyld....

TDC har været kørende med IPv6 siden 8. juni 2011. Det siger vel egenlig også sig selv at at det umuligt kan være netværket den er gal med når det virker nogen steder - og ikke andre.

Se evt. mere her:

http://om.tdc.dk/publish.php?id=29332

Vh

Peter

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$