Homebox - hvilken DNS?

• Bruger
  • 5 kommentarer
Hvilken DNS indstilling bruger homebox til DHCP?

Når min telefon er på wifi er der visse domæner er ikke virker. Jeg kan se det er homeboxen der oversætter til et forkert IP nummer. TDC's 194.239.134.83 og 193.162.153.164 svarer korrekt, det gør 192.168.1.1 ikke.

7 Kommentarer

Omdømme 5
Badge +1
192.168.1.1 er ikke nogen DNS server - og da de to andre DNS'ere virker..... Så har jeg lidt svært ved at se problemet?

Vh

Peter

Hejk jeg har fundet en side med DNSere

http://www.it-artikler.dk/2009/01/14/internetudbydernes-dns-servere/ 

Du kan manuelt lægge en DNS ind

PeterA skrev:
192.168.1.1 er ikke nogen DNS server - og da de to andre DNS'ere virker..... Så har jeg lidt svært ved at se problemet?

Vh

Peter

Jo for DHCP forbindelser er homeboxen DNS server. Så uden at opsætte statisk IP kan jeg ikke selv vælge DNS server. (Hvilket så vidt jeg kan se slet ikke er en option fra smartphone med wifi).

Jeg ved ikke om homeboxen benytter de to nævnte - men da de ikke har problemet tvivler jeg.

- Og det er jo netp det der er spørgsmålet.

Omdømme 5
Badge +1
Vi ater vist forbi hinanden her.

DHCP serveren tildeler en IP-adresse til en enhed. Det er enheden (om det så er en comuter eller smartphone er underordnet) der bestemmer hvilken DNS den vil benytte.

Da du siger at de DNS'er du vil i kontakt med fungerer - så kan jeg godt nok stadig ikke se problemet.

Vh

Peter

PeterA skrev:
Vi ater vist forbi hinanden her.

DHCP serveren tildeler en IP-adresse til en enhed. Det er enheden (om det så er en comuter eller smartphone er underordnet) der bestemmer hvilken DNS den vil benytte.

Da du siger at de DNS'er du vil i kontakt med fungerer - så kan jeg godt nok stadig ikke se problemet.

Vh

Peter

Hele ideen med DHCP er jo at jeg får IP og DNS derfra. Men tror jeg har fundet ud af at se hvilke den tildeler. Det må jeg lige tjekke når jeg kommer hjem.

Omdømme 4
Badge
Jeg vil give PeterA fuldstændig ret, når du bruger DHCP skal du ikke bekymre dig om DNS-server, begge dele tildeles automatisk.

Du kan så vælge, at din klient (PC, telefon, m.m.) skal benytte en anden DNS, men det vil aldrig blive Homeboksen - for så har du jo ikke "vundet" noget.

Mvh

Kim

KsNa skrev:
Jeg vil give PeterA fuldstændig ret, når du bruger DHCP skal du ikke bekymre dig om DNS-server, begge dele tildeles automatisk.

Du kan så vælge, at din klient (PC, telefon, m.m.) skal benytte en anden DNS, men det vil aldrig blive Homeboksen - for så har du jo ikke "vundet" noget.

Mvh

Kim

Vi er enige - problemet er bare at man ikke selv kan sætte hvilke man vil bruge og heller ikke se hvilke det er homeboxen tildeler klienterne. På min smartphone ser det ud til det er 192.168.1.1 (homeboxen selv) og 4.4.4.4 den tildeler. 4.4.4.4 er googles. I dag svarer de begge mærkeligt korrekt. 

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)