Forbindelsen til internet ryger en halv time efter opstart

• AFO
  • Deltager
  • 0 kommentarer
Hej

Vi er for nyligt gået på TDC HomeDuo med en TDC HomeBox.

Hver formiddag kommer vi fint på nettet med et par laptops via hhv. Ethernet og trådløst. Men efter ca. en halv time ryger begge laptops' forbindelse til internettet. Når jeg tager en kigger i HomeBox routeren, ser status mv. ok ud.

Løsningen har indtil nu været at slukke og tænde HomeBoxen. Så kører vi igen uden nye afbrydelser resten af dagen. Men det er godt nok træls, da det er hver eneste formiddag, problemet opstår. Som regel midt i et arbejdsrelateret Skype-møde.

Har andre her på forumet oplevet det samme og fundet en løsning til at undgå eller omgå problemet?

Det skal nævnes, at vi slukker HomeBoxen hver nat, uanset IP-telefonien ryger, og det ønsker vi at fortsætte med.

8 Kommentarer

Omdømme 4
Hej AFO

Er det kun internetforbindelsen der ryger? Med andre ord er den trådløse forbindelse til HomeBoxen hele tiden intakt?

Har du også Skype-møder på andre tidspunter af dagen, eller er det kun om formiddagen? Kunne det evt. være Skype, der af en eller anden mystisk grund er årsagen?

Jeg har også problemer med internetforbindelsen på mine laptops, der er trådløst forbundet til HomeBoxen - og det gælder både en laptop med Windows XP og en Mac med Safari. Internetforbindelsen afbrydes forholdsvis ofte, men det er ikke på bestemte tidspunter af dagen. Måske har mine problemer sammenhæng med brugen af Facebooks chat, men det er jeg ikke sikker på. Til gengæld har jeg konstateret, at internetforbindelsen IKKE ryger, når mine laptops er forbundet til HomeBoxen med kabel! Når internetforbindelsen afbrydes, kan jeg som regel genoprette forbindelsen ved at genstarte laptoppen.

Den trådløse forbindelse til HomeBoxen afbrydes tilsyneladende ikke på noget tidspunkt, når internetforbindelsen ryger.

Hilsen

Stephen

Hej Stephen

Tak for dit svar.

Det er kun internetforbindelsen, som driller. Routeren er til at tale med. Næste gang vil jeg få nogen til at pinge min IP udefra for at indkredse årsagen.

Når jeg tænker nærmere efter, så opstod problemet nok en uges tid inden, vi konverterede fra alm. bredbånd og fastnet til HomeDuo. Det kan indikere en fejl i infrastrukturen uden for døren. Måske noget dynamisk adressetildelings-tjald i en regional TDC-komponent. Eller en ny logningsrutine, som har en fejl.

Hvis dine laptops ikke mister netforbindelse, når de er kablet, kan det tyde på ekstern påvirkning som fx en mikroovn. På den anden side, skriver du, at den trådløse forbindelse til HomeBoxen tilsyneladende ikke afbrydes på noget tidspunkt, når internetforbindelsen ryger. Mystisk.

Jeg tror dog ikke på, at normal applikationsbrug kan få din netforbindelse til at honke. Så ville mange andre rapportere om det samme problem og du ville kunne finde det beskrevet på nettet via en Google-søgning.

Jeg kommer i øvrigt til at tænke på nogle mystiske udfald af Dankort terminalsystemet i Helsingør for mange år siden. Det skete hver dag omkring kl. 16. Det viste sig, at strømforsyningen til den lokale koncentrator var taget fra en lyskontakt, som en tekniker slukkede for hver dag ved fyraften. Hehe.

Anyway, jeg lader mekanikken være tændt hele natten. Så må vi se, om det også driller i morgen formiddag.

Omdømme 3
Hvis afbrydelsen kommer sådan ret præcist ½ time efter start, kunne det type på at du mister din IP adresse. TDC boksen er standard sat til 60 minutter lease tid. Det betyder at dine 2 trådløse forbindelse vil bede om ny/bekræftet IP adresse af routeren efter den halve tid=30 minutter. Tilsyneladende går noget galt under denne forhandling.

Har du tjekket at begge PC'er er sat til automatisk "alting" under IP konfigurationen.

Det lyder, som noget WPA som går fløjten ved genforhandlingen.

Du kunne prøve for en enkelt time, at diasable al sikkerhed, både i router og på PC'er og¨så se, hvad der sker efter ½ time.

Omdømme 4
Hej AFO

Tak for tilbagemeldingen.

Hvis du ikke mener, at normal applikationsbrug kan få netforbindelsen til at ryge, har jeg måske været for fokuseret på en eventuel applikationsmæssig sammenhæng.

Jeg har haft HomeTrio med en 10 Mbit ADSL-forbindelse i lang tid, og ikke oplevet nogen problemer med netforbindelsen på mine trådløst tilsluttede laptops. Problemerne er opstået efter, at jeg for nogle uger siden fik en VDSL-forbindelse og ny VDSL-HomeBox - og familien tilfældigvis samtidig begyndte at bruge Facebook chatten. Jeg fik først sat hastigheden op til 20/2, men det kunne min linie ikke klare, så nu er den sat ned til 16/1. VDSL-boxen mister fortsat forbindelsen til TDC en gang imellem, men det er ikke så ofte mere. Det er dog ikke dette, der er årsagen til, at netforbindelsen ryger på mine laptops, for der er fuldt blus på alle lamperne på VDSL-boxen, når det sker, og det sker jo ikke noget, når mine laptops er tilsluttet VDSL-boxen med kabel.

Nå, men det tyder ikke umiddelbart på, at årsagen til dine problemer skal søges samme sted som årsagen til mine, så jeg er da spændt på, hvad du finder ud af i morgen.

jeps-92,

Hver PC mv. har en session på 60 minutter. Jeg har ikke oplevet kortere sessionstider som funktion af antal tilsluttede enheder. Ydermere kan PC'erne fortsat kommunikere med HomeBoxen efter internetadgangen ryger. Så den lokale IP-adresse tildeling synes ok og stabil.

Spørgsmålet er, om der går ged i det pga. en ændring af public IP efter den halve time, som routeren ikke får håndteret godt nok. Dvs. referencer mellem public IP og de interne IP'er ryger indtil næste sessioner starter. Nah, jeg filosoferer nok mere, end jeg er belastet af konkret viden om mekanikken. Men noget kan pege i den retning.    

Jeg tror ikke, det har noget med WPA at gøre, da den ene PC er kablet til HomeBoxen. Dvs. ingen WPA-brug der.

Stephen,

HomeBoxen var tændt hele natten. Der har ikke været nogen problemer her til formiddag.

Jeg overvejer nu at sætte routeren til at give en af PC'erne en statisk, intern IP-adresse. Det kan måske være en løsning. Men igen... det er som rotten i labyrinten fremfor drevet af konkret viden, da jeg ikke kender logik og tabeller i den skide router.

Omdømme 4
Hej AFO

Ja, indtil videre må "alt" vel bare prøves. Men hvis du mener, at problemet nok er at finde på ydersiden af routeren, så hjælper det vel ikke at tildele pc'erne en statitisk, intern IP-adresse?

Jeg spekulerer også på, hvordan det kan hænge sammen med, at problemet ikke opstod, når HomeBoxen var tændt hele natten. Kan det tænkes, at HomeBoxen "holder bedre fast" i public IP, når den ikke har været slukket i længere tid? Nå, men det er jo også bare spekulationer.

Med hensyn til mit problem med netafbrydelser, så har du da mindet mig om en væsentlig faktor, nemlig at WPA kun er relevant for trådløst forbundne computere. Jeg oplever jo ingen problemer, når computerne er forbundet med kabel, så gad vide, om jeg har problemer med WPA. På den anden side, hvis der er problemer med WPA, vil det så ikke betyde, at den trådløse forbindelse mellem computerne og HomeBoxen ryger helt? - hvilket jeg ikke oplever.

Hej Stephen,

Der kan være det problem "på ydersiden", at routeren af mystiske årsager får en ny public IP i nakken ca. en halv time efter, den er tændt, hvis den har været slukket en hel nat.

Og det problem "på indersiden", at routeren kløjs i den interne viderestilling, dvs. først etablerer nye relationer ved næste ordinære sessionsstart for hver PC, eller efter sluk/tænd af boxen.

Jeg filosoferer i den sammenhæng over, hvorvidt routeren godt kan håndtere skift af public IP midt i sessioner, hvis de interne IP-adresser er statiske. Nok lidt langt ude, men værd at prøve.

Har HomeBoxen i øvrigt ikke som hovedregel samme public IP, så længe den holdes tændt, og "ydersiden" fungerer?

Hvad angår dine udfordringer, mener jeg også, at problemer med WPA ville gøre, at en trådløst opkoblet PC kun kan banke på routeren for at komme ind.

Omdømme 3
Den lease tid jeg nævnte var på LAN siden, jeg ved ikke hvad den er på WAN siden (kan selvfølgelig godt være den samme).

Et skift af IP adresse på WAN side burde ikke påvirke almindelig surfing, men hvis man bruger nettet til ting som holder en connection åben hele tiden, kan det have negativ inflydelse. Dog sådan at forstå, at forbindelsen selvfølgelig ikke bliver tabt, men de enklte programmer skal lige indstille sig på ny adresse.

Som hoved regel vil boksen beholde sin IP adresse så længe den er tændt. I langt de fleste tilfælde vil boksen også få den samme IP adresse igen, hvis den har været slukket. Men skal man bruge en rigtig fast IP adresse, skal man bestille det hos TDC.

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)