Extra router sat til TDC Homebox?

Mit hus er så stort at min TDC Homebox ikke kan dække hele huset. Jeg havde en anden router liggende, som jeg har forbundet med ethernet kabel til TDC Homeboxen, og placeret i den anden ende af huset.

Det fungerer fint, bortset fra at der opstår IP-adresse konflikt hvis 2 computere kobler sig på den anden router.

Hvordan løser jeg dette problem? Skal jeg have en anden router som kan fungere som forlænger af samme netværk, eller kan jeg konfigurere det anderledes så det kan fungere?

På forhånd tak!

;-)

6 Kommentarer

Omdømme 4
Badge +1
Hej,

jeg ville nok prøve at lave to trådløse netværk, da du har koblet router nr 2 til Homeboxen med LAN.

Din trådløse router nr. 2 opretter du med et andet navn og på en anden kanal end Homeboxen´s (tjek også hvilke kanaler dine naboer bruger!), så undgår du konflikt mellem dine to trådløse netværk.

På computerne vælger du så, hvilket netværk der skal bruges, og skifter efter behov og lokalitet.

Eller, hvis din router nr. to, kan få trådløs forbindelse med Homeboxen (koble LAN-fobindelsen fra), kan du jo vælge at den skal "oprette forbindelse til eksisterende netværk" (eller forlænge, hvis du har den mulighed) og konfigurere din Homebox til "bridge-mode" (brofunktion). En router i "brofunktion" giver dine enheder en fast IP-adresse, i stedet for at distribuere et udsnit.

Håber det kan hjælpe dig og at jeg har forstået dit spørgsmål rigtig.

Mvh

Tak for svar!

Min router nr.2 er sat op med et andet navn og password. Så man logger enten på det ene eller det andet alt efter hvor i huset ma er. Jeg kan ikke se nogen konflikter imellem de 2 netværk, kun at de forskellige laptops "smider hinanden af" nettet, hvis flere prøver at logge på router nr 2 samtidig. Så længe der kun er 1 logget på går det fint. TDC homebox routeren kan der godt være flere logget på af gangen, og der er også koblet en stationær computer på med kabel.

Hvad betyder det at skifte kanal? Hvordan og hvor gør jeg det?

;-)

Omdømme 4
Badge +1
Se her:

http://kundeservice.tdc.dk/privat/faq.php?id=23165

Mvh

Tak for svar!

Men jeg tror ikke at det er det der er problemet. Problemet er, at på router nummer 2 opstår der konflikt om ip adresserne når mere end 1 laptop eller telefon prøver at koble sig på. Når kun en enkelt laptop/telefon er logget på fungerer det fint, der er ikke udfald eller ustabilitet. Men prøver en anden enhed at koble sig på router nr 2 samtidig bliver den første enhed smidt af. Der kan kun være 1 enhed koblet på router nr 2 ad gangen. På router nr 1 (TDC Homeboxen) kan der fint være flere enheder koblet på, både trådløst og kablet.

Jeg tror enhederne kommer i konflikt over IP adresser. En enhed der er blevet hægtet kan komme på igen ved at forny IP adressen. Det virker somom at router nr 2 kun har en enkelt IP adresse at gøre godt med. Hvordan kan jeg sætte det op så det fungerer uden konflikter?

Omdømme 4
Badge +1
Hej igen,

Svaret må jo være, at du giver alle enheder en fast IP-adressse?

Det fremgår sikkert af manualen til din router nr. 2, hvordan du gør det.

Jeg havde samme problemer med nogle windows-maskiner på mit netværk, men efter, at jeg gav alle enheder en fast IP-adresse, er der ingen problemer.

Min opsætning er ikke helt den samme som din - jag har slået den trådløse funktion fra på Homeboxen og koblet min Airport Extreme på, som huset trådløse router. Til den har jeg et par Airport Express´er, der forlænger eller indgår i samme trådløse netværk. På den måden har jeg forstærket/forlænget mit netværk.

Det er én løsning, men selvfølgelig dyrere end, at bruge dit eksisterende udstyr.

For at undgå, at nogle maskiner tabte forbindelsen, ændrede jeg altså min opsætning i Airport Extreme til "brofunktion" (således, at alle enheder der kobler sig på, får sin egen IP-adresse) og har siden ikke haft nogle problemer.

Derudover, har jeg oprettet en MAC-lås på routern. Alle trådløse enheder (mobiler, computere, routere) har en IP-adresse og sin egen MAC-adresse.

Sådan finder du IP-adressen på en windows-maskine:

Kontrolpaneler-Netværk og delingscenter-vis status-detaljer.

Under IPv4 IP-adresse finder du din computers IP-adresse

I samme menu, finder du din computers MAC-adresse

På en Mac-computer: Finder-om denne mac-flere oplysninger-netværk

Du finder også samme oplysninger om IP- og MAC-adresser på jeres telefoner.

TDC har også en vejledning om hvordan du indstiller faste IP-adresser og evt. også MAC-adresser på din Homebox:

http://kundeservice.tdc.dk/privat/faq.php?id=23676

Jeg har valgt at MAC-låse fordi, at nogle af de ældre Windows-maskiner ikke kan håndtere WPA2 Personal-kryptering.

håber det giver dig nogle svar, så du kan komme videre.

Mvh

Omdømme 1
Hej

Denne post er på ingen måde ment som at iMacs post er forkert. Det er en super god løsning han beskriver, dog en smule teknisk og der er meget som skal indstilles.

Hvis man ønsker en lidt enklere, men stadig ok løsning kan du nøjes med at deaktivere DHCP funktionen i din nr. 2 router. Hvis du gør dette, bliver alle ip adresser tildeldt direkte fra HomeBoxen, og det problem du beskriver skulle derfor meget gerne være væk. 

Nu ved jeg ikke hvordan dit netværk er sat op, men hvis du laver det på denne måde, skal du helst også konfigurere router nr. 2 til automatisk at få tildelt ip oplysninger osv. På den måde kommer den til at fungere som en hjernedød forlænger af det trådløse signal (trådløs switch/accesspunkt), og du har så mulighed for enten at forlænge det samme trådløse net, eller lave et med et andet navn som dine computere kan koble op til. 

Det nemmeste er selvfølgelig hvis du i din router har en mulighed for ganske simpelt at vælge en funktion der hedder accesspunkt, da den så automatisk gør begge dele, men det er ikke alle som har det Glad humørikon

Håber en af vores løsninger kan bruges Glad humørikon

Venlig hilsen

Joachim

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8