DR TV og billedformat

Badge
Hej med Jer, 

Her de sidste par uger er der sket et eller anden med billedformatet på DR1 og DR2. Især ved gamle udsendelser er billedet i - hvad jeg vil formode - 4:3 format: 

http://dl.dropbox.com/u/3722487/TDC/skaermformat.jpeg

Jeg har aldrig nogen sinde bemærket det fær men nu synes jeg hele tiden det forekommer på DR kanalerne.

Er der bare mange genudsendelser lige for tiden eller er der noget jeg har overset? Jeg ser det ikke på andre kanaler?

Home Trio med 1 Multiroom boks.

-- 

Palle

4 Kommentarer

Omdømme 5
Badge +1
Jeg ved ikke hvorfor det er sket - men det er fordi DR sender på en anden måde nu.

Af en eller anden grund sender man nu udsendelserne så de sorte kanter er en del af billedet. Tidligere var de sorte striber det der lå udenfor billdet - og så kunne de moderne TV'er selv kompensere for det, ved forskellige skalerings og zoom tricks. Sådan er det som sagt ikke mere - men hvorfor det er ændret aner jeg ikke.

Hvis jeg skal skyde fra hoften med et gæt - så kan det være noget software der er opdateret i sendernettet som skal bruges i forbindelse med overgangen til MPEG4 den 11/1.

Vh

Peter

Badge
Muligt.

Men hvorfor så ikke alle udsendelser?

Synes det er ret irriterende.

Omdømme 1
Løsningen er givet i en anden tråd /t5/Tv/TV-format/td-p/69139 og vi afventer nu og høre om DR er med på en løsning nu hvor det er dem der har lavet en fejl
Badge
Takker. Havde faktisk læst lidt af tråden men det er først et stykke inde i tråden at den tager den rette drejning :-)

Lyder da helt klart som DR der tosser med nogle standarder.

Hvis det ikke bliver rettet på lang sigt så vil det nok irritere mig en hel del.

Meeeeeen, mon ikke der findes en løsning. Ellers må vi jo betale lidt mindre :-)

-- 

Palle

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)