DLNA, Play i Mit TDC App

Vis første besked

63 Kommentarer

Jeg har samme problem.

Jeg har et TV, Onkyo 608, PC og WD TV Live boks som alle kører DLNA uden problemer så længe det ikke er musik via TDC Play.

Med alle de personer som efterhånden har samme problem lugter det langt væk af en fejl i App´en.

TDC promoverede netop Mit TDC med muligheden for at "afspille til" via DLNA. Så jeg håber virkelig der bliver kigget på det. Jeg kommer aldrig til at bruge TDC Play hvis ikke jeg kan afspille det via DLNA.

Hmm så er det store spørgsmål hvorfor i alverden man har valgt at streamer i AAC når den musik man downloader er i WMA?!?!?!

Jeg håber der en virkelig god teknisk forklaring, for der er jo tilsyneladende meget få DLNA enheder der understøtter AAC, mens at næsten alle kan WMA.

Jeg har eksperimenteret lidt, hvis jeg downloader WMA filen, og afspiller den på windows 7 (så den henter licenser osv. ned), så kan jeg afspille den på alle mine DLNA enheder (den skal så serviceres af en Windows dunk pga. DRM, så min Twonky server på Linux kan ikke bruges).

Her er listen over devices jeg har forsøgt med:

Philips SLA5520:                 AAC: nej           WMA: ja

IKR1224WT (fra TDC):      AAC: nej           WMA: ja

Xbox 360:                            AAC: nej           WMA: ja

XBMC (Raspberry PI):         AAC: ja             WMA: ja

Windows 7:                           AAC: ja             WMA: ja

Bubble upnp (Android):         AAC: ja             WMA: ja

Det ville være synd at sige at det er optimalt på nogen af dem, men det kan altså bringes til at virke hvis man gør det på den rigtige måde.

Fx. gælder det at når jeg spiller til en enhed med AAC support, så spiller den kun første nummer, der efter ruller TDC app'en bare igennem resten af numrene i playlisten (virker til at resten fejler).

Og jeg kan kun få den til at spille hvis jeg starter med at afspille lokalt først, pauser og så skifter til DLNA.

For WMA filerne gælder det at de kun vil spille hvis jeg starter afspilningen på selve afspilleren, og altså ikke vælger "play to..." I windows. Men det ligner mere en fejl i Windows (selv om det virker fint med ikke DRM beskyttede WMA filer).

Tja jeg vil sige at påstå at der er support for afspilning til DLNA enheder i Mit TDC app'en, er i bedste fald en sandhed med modifikationer.

Det kan altså lade sig gøre at afspille ét nummer af gangen, hvis man har en tilpas ny afspiller, og man kan leve med at skulle starte med at afspille hvert nummer lokalt først...

Godt nok ærveligt, for selv om fx. XBMC understøtter AirPlay, så er DLNA bare så meget federe med overførsel af artist, tittel, cover osv. Og så skal vi jo ikke glemme at AirPlay er propriteært format som man skal betale Apple penge for at bruge.

Jeg googlede lige lidt på hvordan AirPlay fungerer, og det ser ud til at det fortrækker AAC, så ironisk nok kan det faktisk godt se ud til at TDC har besluttet sig for at bruge AAC for at understøtte AirPlay, og dermed ladet (næsten) alle os med DLNA enheder i stikken.

DLNA enheder som vi vel at mærke har haft længe før Apple begyndte at pushe AirPlay!

Håber stærkt på at TDC har tænkt sig at løse dette, og ikke bare siger at "du skal købe en enhed der understøtter AAC". Jeg har ikke kunnet finde talne men mit gæt er at der vel er solgt omkring 10 gange så mange enheder der understøtter DLNA som AirPlay (tænk på at så godt som alle nye TV har DLNA, og alle Playstations og Xbox'e).

Morten Vinding

Omdømme 1
Hej TDC,

Jeg er netop begyndt at bruge jeres TDC Play app og jeg oplever der samme fejl, som beskrevet af jeres andre brugere.

Kan vi få en status på problemet? - det er helt klart den fedeste funktionalitet i jeres app der ikke fungerer.

Med Venlig Hilsen, en ellers tilfreds kunde.

Argh.... har nu givet op TDC!

Har købt spotify + SONOS anlæg og kan nu streame alt fra spotify uden problemer - hvilket er lidt frustrerende når alle mine enheder dukker så fint op i "afspil til" i jeres fine app - og man så får beskeden "Der er i øjeblikket problemer med at afspille musik...."

Så nu forsvandt TDC app'en fra tablet + telefon. Ærgerligt.

Hvorfor er du stadig med TDC?

Jeg synes TDC play appen virker rigtig godt , og det er lige derfor at jeg bliver så frustreret over at det er umuligt at streame noget som helst fra Android versionen.

Er der NOGEN som har streamet noget som helst fra Android versionen af TDC play , enten via Airplay eller DLNA?

Please giv lyd og fortæl os hvilken Airplay/DLNA receiver der virker.

Jeg har en teori men den er vel efterhånden rimelig åbenlyst for enhver.

PS.  Iphone TDC play via Airplay til XBMC virker fortrinligt!!!!

...hvis det var til mig?

Jeg har erhvervsabonnement til mobilen.

Men spotify + Sonos anlæg virker nu så fantastisk at XBMC ikke længere bliver brugt til musik.

en det er da stadig ærgerligt at hele systemet er DLNA certificeret - men Mit TDC virker bare ikke fra vores 2 forskellige android telefoner - og heller ikke fra min android tablet... - hverken til xbmc eller de forskellige sonos komponenter (som også er dlna certificerede).

TDC rykker tydeligvis ikke på dette. Det eneste pres der virker, er hvis denne træghed koster abonnenter.. Så frem for snak og brok, så skift selskab....
Omdømme 4
Hej

Jeg har forsøgt at undersøge lidt nærmere omkring DLNA, og det svar jeg får, ser ud som følger:

Årsagen til at der er problemer med Play-streaming via DLNA, skyldes at modtager-enden (dvs. jeres TV, receivere, anlæg m.m.) ikke understøtter filformatet som TDC Play musikken er pakket ind i.

TDC får leveret musik i mp4 format for at sikre den bredest mulige afspilning. Det betyder dog at der er enkelte devices hvor formatet ikke fungerer. Vi undersøger løbende nye tiltag for at imødekomme kundernes ønsker, deriblandt muligheden for at benytte andre formater.

Radiokanalerne leveres ofte i mp3 format og derfor kan disse ofte afspilles på stort set alle modtagere.

Musik i TDC Play leveres i en bestemt type MP4-container, lidt afhængig af beskyttelsestypen der er på musikfilen – og derfor vil afspillere/TV/Receivere der ellers godt kan afspille fx MP4 video/film, stadig ikke kunne afspille vores ”MP4 audio” format, selvom mp4 måske er ”understøttet” på enheden.

Så vi ved, at der er nogle enheder der understøttes, og nogle der ikke gør, men da vi ikke har en liste over dem, kan vi desværre ikke være behjælpelige med specifikke navne/modeller.

Vh.

Rasmus - TDC

Omdømme 4
Badge +1
Hej Rabo,

jeg forstår ikke helt...

"Årsagen til at der er problemer med Play-streaming via DLNA, skyldes at modtager-enden (dvs. jeres TV, receivere, anlæg m.m.) ikke understøtter filformatet som TDC Play musikken er pakket ind i."

Længere ned står der:

...."selvom mp4 måske er ”understøttet” på enheden."

Altså, først så kan det skyldes, at enheden ikke understøtter MP4 audio, men kan også være et problem på trods at, enheden understøtter MP4 audio?

Mvh

Omdømme 4
Hej iMac

"Musik i TDC Play leveres i en bestemt type MP4-container, lidt afhængig af beskyttelsestypen der er på musikfilen"

Problemet er, at selv om enheden understøtter mp4, som musikken leveres i, så er musikken yderligere pakket ind noget DRM, for at beskytte indholdet mod misbrug, og dette kan volde problemer på noget udstyr, som ellers understøtter mp4.

Vh.
Rasmus

Omdømme 4
Badge +1
Hej igen Rabo,

tak for svar og præcisering af hvad du mente, dvs. at problemet skyldes DRM :-)

Men så undrer jeg - er det virkelig også DRM på musik-filerne når musikken streames?

Jeg ved, at jeg ikke kan downloade musik fra TDC og afspille på en Mac, da Mac ikke understøtter DRM, men jeg kan jo godt streame.

Mvh

Omdømme 4
Hej iMac

Mac understøtter DRM, bare ikke DRM på WMA-filer, hvilket er hvad du får, når du downloader musikken.

Jeg vil tro det er AAC der benyttes i mp4-filen, da det netop er et format der understøttes af Apple.

Vh.

Rasmus

Jeg vil godt udfordre:

"TDC får leveret musik i mp4 format for at sikre den bredest mulige afspilning. Det betyder dog at der er enkelte devices hvor formatet ikke fungerer. Vi undersøger løbende nye tiltag for at imødekomme kundernes ønsker, deriblandt muligheden for at benytte andre formater."

Så hvis I ikke kan levere en liste over devices der virker, kan I så i det mindste nævne et par stykker?

Ud fra det er skriver så burde der jo være massere at vælge imellem, men alligevel er der ikke nogen her er har været i stand til at finde ét eneste! (jeg har som set længere oppe fået det til at virke med Windows og Linux/XBMC, men det tæller ikke for et "device" og selv der var det meget problematisk.

Men I skriver jo "sikre den bredest mulige afspilning", det må jo betyde at der er mange devices der virker?

"Musik i TDC Play leveres i en bestemt type MP4-container, lidt afhængig af beskyttelsestypen der er på musikfilen – og derfor vil afspillere/TV/Receivere der ellers godt kan afspille fx MP4 video/film, stadig ikke kunne afspille vores ”MP4 audio” format, selvom mp4 måske er ”understøttet” på enheden."

Tænk min erfaring er ellers mere at de fleste devices der understøtter MP4 (som fx. TV) ikke understøtter MP4 via uPNP/DLNA... Hvilket gør MP4/AAC til et tåbelig valg.

Men det er måske det eneste I kan få lov at bruge for content leverandøren? Hvis det er sådan, så sig dog det for pokker!

/Morten

Omdømme 4
Badge +1
Hej MVS,

synes dit indlæg fortjener et svar - specielt fra Rabo......? 

Enig med dig MVS og min kommentar er:

Savner logikken fra Rabo..? Det er jo ikke det jeg eller trådstarter spørger om.

Svar fra Rabo: Mac understøtter DRM, bare ikke DRM på WMA-filer, hvilket er hvad du får, når du downloader musikken.”

NEJ, Apples enheder understøtter ikke DRM – hvad får du (Rabo) den fra?

DRM er: http://da.wikipedia.org/wiki/Digital_Rights_Management

Vrøvl hele vejen! Spørger ikke om download - kun streaming - som trådstarter?

Så er det nu rigtigt, at TDC Play streaming er beskyttet af DRM? Dvs, "MP4-container" er begrænset ved DRM, afhængigt af hvilken enhed du afspiller fra? Nej vel????

Mvh

Mvh

Omdømme 4
Hej iMac

Jeg tror mit hoved var indstillet på Mac/PC, da jeg svarede dig, det må du undskylde :-)

Men jeg vil nu stadig påstå, når vi snakker Mac, så understøtter den DRM, dog er der forskel på DRM - Microsoft har WMA-filer med DRM, og Apple har AAC-filer med DRM, se linket http://en.wikipedia.org/wiki/FairPlay

Dog fik jeg nu at vide, at når vi snakker streaming via mobil, er der ingen DRM på MP4/AAC-filerne, men det er sandsynligvis kombinationen MP4/AAC nogle enheder ikke understøtter - jeg beklager at jeg fik blandet DRM ind i det.
@MVS
Jeg har fået at vide, at det volder problemer på Samsung TV, men at nogle nyere modeller virker, samt at det også virker på nogle ældre Panasonic smart tv, men vi kan desværre ikke nævne nogle specifikke modelnumre/navne.

Jeg kan ikke sige noget specifikt om valg af format, men det er typisk en forhandling mellem pladeselskaberne og TDC.
Fra TDC’s side vil vi typisk gerne have det, der volder mindst problemer for vores kunder, og omvendt vil pladeselskaberne ofte gerne have en eller anden form for beskyttelse på musikken, om det er det der ligger til baggrund for valg af MP4/AAC, ved jeg ikke, men når der forhandles med pladeselskaberne/udtænkes bedre løsninger, vil man medtage kundereaktioner, som f.eks. denne tråd, så der er bestemt en chance for at dette ændres i fremtiden, men jeg tør slet ikke begynde at gætte på noget som helst.

Vi er i øvrigt ved at lancere Play på SONOS, så ligger nogle af jer inde med SONOS-anlæg, vil jeg foreslå  jer at prøve det:
/t5/TDC-Play/Det-nye-TDC-Play/m-p/119228#M5825

Vh.
Rasmus - TDC

Har samme problem..Virker fint på iphone til mit anlæg Marantz Cr603, men Android enheder Samsung S4 og Htc Sensation Xl melder fejl ved afspil til.

Jeg spørger så endnu en gang.

KAN tdc play streame til NOGEN som helst DNLA modtager fra ANDROID versionen?

Det er et meget simpelt spørgsmål som kan besvares med NEJ, JA eller VED IKKE.

Hvis svaret er JA så vil jeg gerne ha navnet på bare EN DNLA modtager som det virker med.

Min teori er at der ikke er NOGEN dnla modtager der kan modtage det format som TDC PLAY (Android) sender. Vil meget gerne modbevises.

Kan vi ikke prøve at være ærlige i dette forum, det er alligevel rimeligt gennemskueligt hvad der foregår.

Mvh

Christian Hansen

Hej Christian.

Godt spørgsmål.

Men indtil TDC finder en DNLA modtager, hvor TDC Play fungerer med Android, kan vi jo lave en liste, over alle de enheder der ikke virker.

Min HTC One X kan ikke afspille til Beoplay A9.

Mvh

Peder

Og Samsung Galaxy S4 kan ikke afspille til Sony KDL-46EX721 :/

Følgende kombinationer virker heller ikke:

Fra:

HTC Desire

Samsung Galaxy S4

HTC Wildfire S

Til:
Windows Media Player

Whitebear Media Server ( gør det bla. muligt at bruge squeezebox som DLNA "Play To" modtager , http://www.whitebear.ch/mediaserver )

For begge modtagere gælder det at jeg har tjekket at den kan afspille MP4/AAC og at den kan modtage "Afspil til" requests fra andre devices.

Kære TDC

Vi må jo nok konstatere, at I har en fejl ét eller andet sted i jeres kvalitetssikringsprocesser.

Med den mængde kombinationer af hardware og software som folk melder ind i denne tråd som ikke virker, og den larmende tavshed ift. spørgsmålet om hvorvidt I kunne nævne én eneste kombination som I var sikre på virkede må man jo blot konstatere, at enten, så har rettighedshaverne haft alt for stor indflydelse på det færdige produkt, med det resultat at det krævede container/codec format er ubrugeligt, eller også, så er der produktet simpelthen ikke testet, og I prioriterer nye features højere, end at få ordnet de ting der ikke virker... Ingen af delene er specielt tilfredsstillinde for os som slutbrugere, da vi sidder med et ubrugeligt produkt - jeg gider ikke høre musik på mobilen, når jeg har et stort anlæg stående i stuen, hvortil der er tilknyttet en DLNA modtager.

Taget fra jeres egen side omkring DLNA i appen: "'Afspil til'-funktionen kræver, at de afspiller-enheder, du vil bruge, er forbundet til det samme netværk (WiFi) som din mobil.
Desuden skal enheden understøtte 'DLNA'. Det kan du læse mere om i brugermanualen til enheden."

Altså, ikke et ord om, at den skal understøtte obskure AAC/MP4 konstellationer, som ingen afspillere tilsyneladende kan.

I er nødt til, at få lidt flere enheder ind på jeres testbænk, så i kan få et realistisk billede af, om jeres programmer virker...

HTC One S/Samsung Galaxy S3 -> XBMC/Windows Media Player kombination virker heller ikke...

Hej

Jeg har også prøvet alle mine enheder, og kun en virker med android.

Mobil. Htc x one android 4.1.1

Samsung smart tv s7 . fejl musik og radio

ps3 . -----//-----

Mede8er x3d -----//-----

Xbox 360 . Virker upåklageligt.

Det er bare ikke smart at skulle tænde for den hver gang.

Omdømme 4
hoeghen skrev:

Jeg spørger så endnu en gang.

KAN tdc play streame til NOGEN som helst DNLA modtager fra ANDROID versionen?

Det er et meget simpelt spørgsmål som kan besvares med NEJ, JA eller VED IKKE.

Hvis svaret er JA så vil jeg gerne ha navnet på bare EN DNLA modtager som det virker med.

Min teori er at der ikke er NOGEN dnla modtager der kan modtage det format som TDC PLAY (Android) sender. Vil meget gerne modbevises.

Kan vi ikke prøve at være ærlige i dette forum, det er alligevel rimeligt gennemskueligt hvad der foregår.

Mvh

Christian Hansen

Hej Christian

Jeg mener nu, jeg har været ærlig hele vejen i gennem.

Personligt kan jeg kun svare "ved ikke", da jeg ikke selv har testet det, og ikke har nogen enheder at teste på.

Men vores udviklere har testet det for lang tid siden, men som jeg tidligere har skrevet, har vi ingen modelnumre fået oplyst, og det er desværre ikke muligt for os at teste igen, da vi ikke længere har udstyret at teste på.

Så TDC's officielle svar er "ja, det virker med nogle enheder, men vi kan ikke sige hvilke, da vi ikke kan fremskaffe listen, over det udstyr der blev testet på".

Vh.

Rasmus - TDC

Efter seneste opdatering, fungerer det for mig. Fra mobil: Sony Xperia V. DLNA modtager: WDTV live streaming media player.

Besvar