Svar

Tablet i Indonesien

Jeg har en Asus Transformer Pad TF 700 som kører fint på TDC's router.

Nu skal vi til Indonesien og kan dér kobles op på hotellets net.

Nu er spørgsmålet, hvad sker der, hvis vi bruger Skype derude?

Roaming og prismæssigt?

mvh Henning Brodersen

icon

Bedste svar af bbs 26 september 2012, 14:58

Hej henbro

Du skriver ikke noget om , at der er free wifi på hotellet, men er der det ,koster det ikke en øre.

Vi bruger min mands bærbare når vi er i Thailand, og på Skype er det gratis(videoopkald)

Ellers betaler du den pris hotellet forlanger for adgang til internet. Det har vi også prøvet, det kan selvfølgelig være dyrt, alt efter hvor du opholder dig.

Et lille tip, mange restauranter, har et skilt hvor der står free wifi, det brugte vi på Kreta og så købte  vi bare lidt drikkevarer.

Så i det store hele kan du sagtens gøre det uden at det koster penge.

God tur, jeg er slet ikke misundelig.!!!Meget glad humørikon

hilsen Bente

ps et lille tip mere, hvis i har en gammel mobiltelefon, så køb et taletidskort i Indonesien, det er meget billigere. At ringe hjem fra Asien er dyrt, har vi selv prøvet. Du betaler ikke for roaming, når du kobler dig på et gratis internet.

Se original

10 Kommentarer

Omdømme 3
Hej henbro

Du skriver ikke noget om , at der er free wifi på hotellet, men er der det ,koster det ikke en øre.

Vi bruger min mands bærbare når vi er i Thailand, og på Skype er det gratis(videoopkald)

Ellers betaler du den pris hotellet forlanger for adgang til internet. Det har vi også prøvet, det kan selvfølgelig være dyrt, alt efter hvor du opholder dig.

Et lille tip, mange restauranter, har et skilt hvor der står free wifi, det brugte vi på Kreta og så købte  vi bare lidt drikkevarer.

Så i det store hele kan du sagtens gøre det uden at det koster penge.

God tur, jeg er slet ikke misundelig.!!!Meget glad humørikon

hilsen Bente

ps et lille tip mere, hvis i har en gammel mobiltelefon, så køb et taletidskort i Indonesien, det er meget billigere. At ringe hjem fra Asien er dyrt, har vi selv prøvet. Du betaler ikke for roaming, når du kobler dig på et gratis internet.

Der er henvisning til ekstern hjemmeside i dette indlæg. Dette er normalt ikke hensigtsmæssigt, idet forum er offentligt, uden at logge ind. Hvis henvisningen er reklame, er det givet, det er ulovligt. Denne her, ser ikke ud til at være reklame. Men Henning, hvis du er helt tryk ved det, så ok - hvis du får behov for det, kan jeg hjælpe dig med at fjerne linket (du vil selv kunne på et tidspunkt, når du har skrevet længe nok på forum).

Så denne ene gang, lader jeg den stå, medmindre Henning ønsker andet, idet jeg vurderer den til at være et forsøg på at dele en god oplevelese med bbs./Patrick, forum administrator

Hej Bente

Det var sandelig et svar, som jeg kan bruge til noget - Mange tak!

Jo, der er wifi på hotellet/dykkercentret; men jeg var lidt bange for roaming-advarslerne.

Hvis du ikke er misundelig endnu, så gå ind på min hjemmeside www.hbrodersen.dk

Under "dykning" allernederst er der 2 links til de steder, vi skal hen (Overrasket humørikonD

Mange venlige hilsener og tak igen

Henning

Omdømme 3
Hej Henning

Hold da op en flot hjemmeside, puha hvor bliver jeg misundelig, fantastiske steder du har været.Blinkende humørikon

Vi tager 8 dage til Egypten i slutningen af november, dog ikke for at dykke, men for at slappe af.

Kan se på din hjemmeside at du har sønderjyske forældre, jeg bor i sønderjylland i en lille by der hedder kliplev, mellem Aabenraa og grænsen.

Rigtig rigtig god tur, glæder mig til at se billeder fra Indonesien.Meget glad humørikon

hilsen Bente

Det der kan være dyrt er at anvende sit evt. 3G modem og danske simkort. Gør man det så roamer man og det kan jo ligesom at bruge sin mobil til at tale med i udlandet være temmeligt dyrt, især hvis man er længe på nettet.

Men at koble sig op til nettet via et lokalt WiFi eller anden forbindelse f.eks. Ethernet kabel i en bærbar, det koster det som det nu koster for at for adgang lokalt, f.eks. time/dags betaling på et hotel eller gratis via et WiFi.

På et hvert WiFi vil jeg altid være opmærksom på hvad der foretages af trafik. F.eks. vil jeg ikke vælge at lave noget som helst der indvolvere login og kodeord uden at det sker krypteret. Man har helt som her hjemme ingen kontrol med hvem der evt. lytter med via luften (trådløst) og evt. opsnapper brugernavn og kodeord etc.

Omdømme 3
Hej Julenissen

Det kan du såmænd have ret i, men det er heller ikke det der er meningen.Glad humørikon

Tro mig jeg taler af erfaring, vi bruger ikke kun min mands bærbare til at Skype, vi sælger og køber også aktier når vi er på ferie, og når vi sælger gør vi det via Netbank, helt uden problemer. Der skal man bare tage sine egne forholdsregler, og det er ikke så svært.

I andre verdensdele er de altså også ops på sikkerheden, vi har aldrig oplevet hverken at få virus eller andre ubudne ting

hilsen Bente

Omdømme 1
Goddag.

Jeg vil såmænd bare tilføje diverse ting og oplysninger til denne samtale Glad humørikon

Om man har en tablet (ipad,samsung, mv) er det samme som en bærbar computer(laptop) mht. opkobling på et trådløs internet. Når og hvis man skal ud og rejse kan man med god mavefornemmelse altså tage dette dejlige stykke gadget med sig, og koble op på et trådløst internet. Det skal siges, at inden man kobler sig på noget som helst, skal man sikre sig at det er "free wifi" for en sum man betaler/ikke betaler hotellet for at være på deres trådløse internet.

Der findes altså forbrugsafregnet trådløse internet (datatælleri) men dette ser man næsten aldrig mere.

En lille tilføjelse til JuleNissen's svar - Hvis man tager sin laptop/tablet med på ferie og kobler op på et trådløst internet, er det eneste man skal være obs på, er om der er trådløs kode på internettet. Hvis der ingen kode er på det trådløse net på evt hotellet, kan der "sniffes/opsnuses" dataer over det trådløse net, da alle som er indenfor rækkevidden har adgang, og dermed kan se alle andre enheder på det trådløse net.

Mht. Koder og ting man ikke vil have andre ser: Næsten alle programmer/hjemmesider, som opbevare/påkræver adgangskode/brugernavn bruger SSL kryptering på deres hjemmeside. Dvs det er sikkert at tilgå disse sider, hvis der altså er kode på det trådløse net, som man logger sig på. Disse sider includere netbanke, skype , mail udbydere mv.

3G og roaming kan kun ske på et simkort, og det er på den måde forklaret, at hvis man tager sin mobiltelefon med til udlandet, og der er et dansk simkort i. Når, og hvis man prøver at sende/modtage data så roamer man, som vil sige man sender/modtager data fra/til en dansk mast langt væk hjemmefra, som koster kassen! Derfor anbefales det, at roaming slåes fra, hvis man endelig ønsker sin mobiltelefon med til udlandet (evt. for at tage billeder, eller hvad folk nu bruger sin fon til)

Pointen i denne lange tekst. Trådløs internet (MED KODE) er altså sikkert at koble sig op på. Dette koster ikke ekstra(Ja det er "gratis"), såfremt man har betalt/det er includeret i hotellets angivelser.

Mvh. Lennart

Tak til jer alle, det var lige netop sådanne svar, jeg kan bruge.

Det satte lige det hele på plads i mit hovede.

Det lader til at være et super forum:smileyhappy :

Omdømme 1
Jeg er glad for at kunne hjælpe. Rigtig god ferie. Mvh. Lennart
Lennart,

Okay det kan være korrekt mht. in-air kryptering eller ej, nu er det dog sådant at evt. WiFi kryptering ikke er den stærkest desuden ved man aldrig på et fremmed net, hvem der kunne lytte med, f.eks. via et kabel i WiFi routeren eller et andet sted undervejs imellem egen PC (som man iøvrigt selvfølgelig kunne have key sniffers på  gud nåde trøste sig så Glad humørikon og det service punkt man taler med, være sig jhemmeside, mail server etc.

Derfor vil jeg altid stadigvæk anbefale, in-air kryptering eller ej, at sikre sig en yderligere end-to-end kryptering f.eks. SSL/TLS eller VPN.

Desværre tilbyder TDC ikke SSL/TLS til jeres mail services, pop3 og asmtp... officielt, det lader dog til at virke siden en gang hen over sommeren, men hvorfor dette ikke er mere kendt vides ikke, måske det holder op igen en dag, hvem ved Trist humørikon

Men indtil videre (Glad humørikon) vil jeg [også anbefale andreat ] sætte kryds i SSL for pop3 opsætningen og udgående smtp med logon godkendelse.

Bente,

Jo jeg tror desværre at det kan være svært for ikke-IT kyndige at sikre sig, når man foretager sig noget på nettet. Ja selv for IT kyndige, som vist i Penge Magasinet i aftes på DR1 (hvor en IT kyndig fortalte han havde fået tømt sin bank konto Trist humørikon

I andre verdensdele er man langt mere kriminel end her i norden og derfor endnu en grund til at forsøge at passe mere på og sikre sig end-to-end kryptering IMhO Nu behøver en 'infektion' alene ikke være virus/malware/keysniffers etc. det kan også være simpel aflyttet koder, så misbrug kan foretages efterfølgende ved anvendelse f.eks. ens bruger konti på hjemmesider, mail konti m.m. Udgangspunktet er at man bør stole på så få så muligt på nettet og altid være på vagt. Desværre den sorte side af den menneskelige natur florer stort her hvor der næsten ingen grænser og politi her, så chancerne for at blive retsforfulgt er meget små. Igen gårsdagens udsendelse, hvor en 16årig marrokansk dreng ligefrem praler med at stjæle danske kreditkort på hans Fjæsbogs profil.

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)