YouTube og IPv6

Hej TDC,

Jeg har behov for IPv6 i forbindelse med mit arbejde, men da I ikke tilbyder det på nogen af jeres privatabonnementer, er jeg nødsaget til at benytte mig af en 6in4-tunnel fra Hurricane Electric via deres PoP i Stockholm.

Jeg har imidlertid ofte problemer med at streame videoer i høj kvalitet fra YouTube. Jeg har bemærket, at videoerne hentes fra r6.sn-uqj-j2is.c.youtube.com som ligger på TDC's netværk, hvorfor jeg formoder at dette er en cacheserver til at spare båndbredde. Denne har både en IPv4 (62.243.192.81) og en IPv6 (2001:6c8:180::11) adresse. Tvinger jeg min browser til at forbinde over IPv4, er der aldrig nogen problemer.

Jeg oplever meget sjældent hastighedsproblemer med tunnelforbindelsen; på trods af at alle pakker skal et smut forbi Stockholm, har jeg ingen problemer med at få over 100 Mbit/s igennem til danske servere. Når jeg har oplevet problemer med YouTube, har jeg naturligvis også testet forbindelsen mod en dansk IPv6-server efterfølgende for at udelukke sådanne problemer.

Jeg ved ikke om årsagen er manglende båndbredde hos jer eller en af jeres routingpartnere, at IP-adresser uden for TDC's net bliver nedprioriteret eller noget helt tredje, men jeg forstår ikke helt hvorfor jeres cacheserver overhovedet skal have en IPv6-adresse. Der er formodentlig ikke mange erhvervskunder der bruger YouTube, og den smule der er, kan nok overleve med IPv4-adgang.

Alle privatkunder der benytter sig af tunnelløsninger som Teredo eller hjemmeroutere med 6in4, får til gengæld en ringere oplevelse - og samtidig forsvinder meningen med en cache for jer, da I alligevel skal betale for trafikken der løber til og fra tunnelens endpoint.

Jeg ønsker derfor at høre, om det er muligt at omgå jeres cacheserver på en måde? Det er lidt irriterende at skulle deaktivere IPv6 hver gang jeg modtager et YouTube-link, og da IPv6 ser ud til at have lange udsigter hos jer, er der på nuværende tidspunkt ikke nogle alternativer.

Jeg har forsøgt mig med navneservere uden for TDC's netværk, men har måttet konstatere at valget af YouTube-server ikke foregår på DNS-niveau.

På forhånd tak!

1 Kommentar

Hej.

Jeg må først oplyse, at TDC Forum er et sted, hvor kunder hjælper andre kunder. Det kan derfor ikke påregnes at virksomheden TDC læser og svarer på indlæggene her.

Den nævnte cacheserver hører ganske rigtigt under TDC (checket på opslag i RIPE-databasen). Såfremt der ikke er en anden bruger, der kan hjælpe, og da det drejer sig om TDC's cacheserver, vil jeg foreslå at du kontakter TDC. Brug linket til kontaktmuligheder lige under denne tekst.

Jeg kender desværre ikke selv nok til sagen til at kunne hjælpe. Du kan også prøve at søge på Google (youtube ipv6), måske er der en anvisning på hvordan man tvinger cacheserveren til at bruge IPv4 uden at skulle deaktivere IPv6 på computeren. Der har været et lidt beslægtet problem med Java, her kan man med en runtime-parameter (-Djava.net.preferIPv4Stack=true) tvinge Java til at bruge IPv4-stack når den som standard vil bruge IPv6-stack på computere der er klar til IPv6. Så behøver man ikke at deaktivere IPv6.

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)