vDSL - TDC HomeDuo - Spørgsmål til HomeBox og Modem

• Deltager
  • 0 kommentarer
Hej,

Jeg har fået opgraderet min HomeDuo til 50Mbit og er derfor overgået til VDSL. Jeg har forgæves prøvet at få ombyttet min HomeBox(Sagem) til et helt normalt simpelt VDSL modem, lige som jeg ALTID har haft i de mange år jeg har haft TDC bredbånd.

Kan det virkelig være rigtigt at TDC ikke vil ombytte HomeBox'en til et simpelt modem, så jeg kan sætte min egen router på? Jeg bruger IKKE telefoni delen eller TV delen og er kun interesseret i at min internet forbindelse er online.

Hjæææælp [i]

Mvh Jim

24 Kommentarer

Det kommer åbenbart an på hvem man snakker med hos TDC Kundeservice. Nu snakkede jeg lige med en venlig herre, som oplyste at det ikke var noget problem Glad humørikon

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints PeterA1 har modtaget fra andre medlemmer.

Er der ikke rod i begreberne?

Du skriver at du er blevet opgraderet til vdsl - og samtidig skriver du at du hidtil har haft et vdsl modem? Det er vel et adsl modem du tidligere har haft?

Vh

Peter

Jeg skriver at jeg er blevet opgraderet til VDSL, så gik jeg ud fra at det var indforstået at jeg had ADSL før.

Update: Desværre ringede den venlige herre fra kundeservice tilbage og sagde at TDC IKKE leverer VDSL modems til TDC HomeDuo, men KUN til BizBase Erhverv, hvad fanden er det for en gang fis?

Jeg har igennen rigtig mange år haft TDC Bredbånd, både som privat, erhverv, med BizBase, uden BizBase, osv. osv. Jeg har ALTID haft mulighed for at bytte den ubrugelige router, til et helt normalt modem, men nej ikke længere.

Hvad er meningen med det??? Det kan da ikke være rigtigt??

TDC ligger garanteret inde med et håbløst antal, af deres håbløse router/modem alt i en løsning. 

Og gider vel ikke stå tilbage med 1000 kunder, der ikke vil have de router-modems, de nu har købt ind i stort antal.

Ja, muligvis. Deres undskyldning for at de ikke kan skifte HomeBox ud med et VDSL modem er at så virker min telefon ikke. Jeg har dog forklaret dem 10 gange at jeg ALDRIG har brugt telefonen og heller ikke kommer til det.

Deres svar er at en HomeDuo forbindelse er fuldstænding magen til en BizBase forbindelse, dog med ip-telefoni.

Så HomeDuo minus telefon = BizBase!

Underligt at de ikke lader kunden vælge, i LANGT de fleste tilfælde vil kunden jo være lykkelig for den fine HomeBox, så hvorfor det er sådan et stort problem at bytte enheder, forstår jeg virkelig ikke.

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints PeterA1 har modtaget fra andre medlemmer.

Det forstår jeg så godt....

Når alle har det samme udstyr er det MEGET nemmere at fejlfinde når kunderne får lavet alle mulige særprægede opsætninger af deres udstyr. man kan også være 100% sikker på at hvis der er to valgmuligheder - og derfor to vejledninger - så følger et stort antal kunder den forkerte vejledning. Derfor er det bedre for alle at der ikke er så meget at vælge imellem.

Vh

Peter

TDC har jo allerede en standardløsning, som tilbyder præcis det jeg ønsker.

Det har altid været muligt at ombytte TDC's "alt-i-en" løsninger til et helt normalt modem i en hvilken som helst TDC Butik. Det er det IKKE længere, til trods for at TDC rent faktisk både har udstyret OG supporterer det.

Det er DET, jeg finder højst besynderligt Trist humørikon

P.S Der skal IKKE være 2 valgmuligheder, det har der aldrig været. Der skal bare være muligheden for at bytte en router til et modem, meget simpelt.

Hr. og Fru. Danmark, ville jo aldrig forespørge den mulighed alligevel. Men for de mere teknisk mindede, så har muligheden altid været tilgængelig.

Men det er jo ikke værre end at man selv må købe et VDSL modem til 5-700kr.- og smække det på. Det er bare utrolig dårlig service fra TDC's side.

Omdømme 3

Nu er jeg teknisk minded.... Der er ikke ret meget standard over opsætningen af mit udstyr. Alligevel har jeg svært ved at se havd det er der efterlyses. Jeg har absolut ingen problemer med at forbikoble alt det jeg har lyst til i homeboxen. Derfor er den genial. Den sætter ingen som helst begrænsninger for os der kan pille og klare os selv - og den virker "out of the box" for alle andre.

Derfor vil jeg fastholde at jeg ikke forstår hvad det er der er problemet ved den, og at muligheden for at vælge andre installationstyper udelukkende vil komplicere supprotfunktionen. Når du siger det skulle være muligt at bytte udstyret til andet - undskyld mig - men så er der altså to muligheder....

Vh

Peter

Det er da kanon at du kan administrere din HomeBox, men i følge TDC, så er det ikke muligt med HomeDuo Erhverv. Jeg har heller ikke adgang til boksen.

Hvor om alting er, så er det fint at du har en løsning du er glad for. Det hjælper jo bare ikke på min situation.

TDC begrænser stadigvæk VDSL linierne på en måde de IKKE gør på normal ADSL.

Før:

Normal 10Mbit ADSL, jeg byttede min TDC router med et modem I TDC butikken. Satte mit eget udstyr på, ingen problemer, tak for det.

Nu:

HomeDuo VDSL 50Mbit, jeg er låst til en HomeBox med indbygget modem, kan ikke administrere den, ej heller bytte til et modem.

Håber du nu kan se hvad jeg efterlyser. I sidste ende, så håber jeg bare at få svar fra TDC, det er sådan set meningen med denne tråd.

Jeg er selv i samme problem, da jeg har købt mig en Cisco Asa 5505, og dermed ikke ønsker deres home duo boks koblet på... Men udfra hvad jeg kan læse, er det ikke muligt? Hvad pokker sker der for det?
Omdømme 3

Jeg forstår stadig ikke problemet. Hvad er det for funktioner i mangler? Jeg har selv en del siddende efter homeboxen - uden det har givet mig nogen synderlige problemer. Den kan jo nemt sættes op til bare at køre som modem.

http://kundeservice.tdc.dk/privat/faq.php?id=25180

Hvis det altså er det der er jeres problem.... Så kan man jo selv bestemme hvad man så forbinder efter. Det kræver selvfølgeligt at man lige holder ørerne stive mens man får det op at køre - men sådan er det jo når man ikke bruger standardløsningen.

Vh

Peter

PeterA:

Undskyld min ligefremhed, men det tydeligt, at du ikke har helt styr på hvordan netværk fungerer i praksis.

Du har koblet din egen router på HomeBox, ja. Hvad giver det dig? Ikke en hylende fis, andet end et ekstra hop du skal igennem for at nå internettet. Det hjælper jo ikke en dyt at koble sit egen udstyr til, når HomeBoxen stadigvæk sætter begrænsningen for WAN siden.

Dit setup ser formentlig således ud:

HomeBox->Egen router->PC m.v.

Det jeg ønsker er:

Modem->Egen router->PC m.v.

Forskellen er at din løsning ikke tilbyder NOGEN ekstra funktioner frem for HomeBoxen, du kan ikke åbne en port og tilgå den udefra fx. Jeg ved man kan sætte DMZ op i HomeBoxen, for så at koble sin egen router på der, men det er jeg interreseret i, da det stadig ikke er en REN løsning og samtidigt tilføjer en ekstra box, som man ikke bruger til noget som helst.

Prøv at læs det link du selv poster! Der står højt og tydeligt at DU IKKE kan konfigurere din EGEN router til nogen som helst, det er stadig HomeBox der deler ip adresser ud, sørger for NAT m.v. Hvorfor TDC har det link liggende, forstår jeg så ikke. Det er jo bare dobbeltkonfekt.

Eksempelvis vil jeg gerne have site-to-site VPN med mit arbejde + andre VPN forbindelser.
Jeg kan godt koble min TDC boks som bare modem, men alligevel bruger den en masse strøm, på ting jeg ikke har noget at bruge til.
Så vil jeg skulle sætte en trådløs AP efter min Asa, selvom jeg har strøm til en i forvejen i min tdc boks?...
Jim82, du har fat i pointen der. Det er totalt netværksteknisk ukorrekt at "bare" smide en router efter en router... For det er jo stadig home boksen der får wan ip'en og ikke vores egen firewall... Hvilket er totalt latterligt..
Så 192.168.2.0 netværket er direkte routet igennem på HomeBox, fungerer nærmest som en DMZ zone eller hvad? I så fald, så kunne det godt lade sig gøre.

Ja, det virker helt skævt Trist humørikon

Jeg vil have WAN siden på MIT udstyr, ikke på HomeBox. Sådan har jeg altid haft det ved TDC de sidste mange mange år. At man laver en sådan løsning er helt hen i vejret.

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints droid har modtaget fra andre medlemmer.

Jim82 skrev:
PeterA:

Undskyld min ligefremhed, men det tydeligt, at du ikke har helt styr på hvordan netværk fungerer i praksis.

Du har koblet din egen router på HomeBox, ja. Hvad giver det dig? Ikke en hylende fis, andet end et ekstra hop du skal igennem for at nå internettet. Det hjælper jo ikke en dyt at koble sit egen udstyr til, når HomeBoxen stadigvæk sætter begrænsningen for WAN siden.

Dit setup ser formentlig således ud:

HomeBox->Egen router->PC m.v.

Det jeg ønsker er:

Modem->Egen router->PC m.v.

Forskellen er at din løsning ikke tilbyder NOGEN ekstra funktioner frem for HomeBoxen, du kan ikke åbne en port og tilgå den udefra fx. Jeg ved man kan sætte DMZ op i HomeBoxen, for så at koble sin egen router på der, men det er jeg interreseret i, da det stadig ikke er en REN løsning og samtidigt tilføjer en ekstra box, som man ikke bruger til noget som helst.

Prøv at læs det link du selv poster! Der står højt og tydeligt at DU IKKE kan konfigurere din EGEN router til nogen som helst, det er stadig HomeBox der deler ip adresser ud, sørger for NAT m.v. Hvorfor TDC har det link liggende, forstår jeg så ikke. Det er jo bare dobbeltkonfekt.

Jeg er helt enig. Lige meget hvad man gør bliver TDC Boksen ALDRIG et simpelt modem da det ikke kan lade sig gøre at slukke for boksens NAT-funktion.

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints KsNa har modtaget fra andre medlemmer.

@ Jim82

Du har jo tilsyneladende en erhvervsforbindelse og der tillader TDC ikke at du selv roder i routeren, det kan være p.ga. sikkerhed mod din arbejdsplads, at der ikke må ændres på opsætningen.

Hvis du vil have en forbindelse hvor du "kun" har et modem, så må du gå til din arbejdsplads og bede dem om at få ændret din linie til en Privat Bredbånd, men det kan være at du mister adgangen til arbejdsopkoblingen.

Mvh

Kim

Omdømme 3

Oki....

Så konstaterer vi at jeg med 6 år på universitetet, en af de første i DK der beskæftigede mig med netværk og over 15 år som IT-chef i flere større danske firmaer, ikke ved noget om netværk.

Vh

Peter

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints droid har modtaget fra andre medlemmer.

PeterA skrev:
Oki....

Så konstaterer vi at jeg med 6 år på universitetet, en af de første i DK der beskæftigede mig med netværk og over 15 år som IT-chef i flere større danske firmaer, ikke ved noget om netværk.

Vh

Peter

Og du mener helt bestemt at NAT-funktionen i TDC boksen kan slås fra?

Mvh

Det er vist ligemeget om man er professor i netværk, eller hvad man er - så kan det ikke diskuteres at Nat funktionen ikke kan slåes fra, som egentlig er hvad denne tråd handler om. Så er der vel ingen grund til nogen skal hæve sig over andre.

PeterA:

Tag det ikke ilde op, men det virker til at du ikke helt er klar over hvordan det er skruet sammen. Du bliver ved med at sige at du ikke forstår hvad det er vi "mangler". Det er jo pure simpelt!

Med din baggrund, så burde du på under 5 sek. kunne forstår hvad vi efterlyser! Jeg tror bare ikke du VIL forstå det, fordi du er tilfreds med den måde DIN linie kører på.

Jeg prøver igen:

Dit forslag:

HomeBox->Router->PC

Til det spørger jeg så, er hele 192.168.2.0 nettet routet direkte til modemet, eller er det stadig omfattet af HomeBoxens interne NAT, Firewall m.v.

Min ønskede løsning:

Modem->Router->PC

Hvis du ikke forstår logikken i det, samt hvorfor det klart er at foretrække, rent netværksteknisk, så må jeg give fortabt I at prøve at forklare dig det.

Det er altid forskellige meninger, det respekterer jeg, men der er også gode og dårlige løsninger. I dette tilfælde er det en dårlig løsning at køre Router på Router. Hvordan du som åbenbart ved SÅ meget om IT overhovedet har accepteret dette som en løsning, har jeg svært ved at forstå.

Hvorom alting er, så er det ikke noget vi skal diskutere, det får vi ikke noget ud af alligevel Glad humørikon

Jeg afventer stadig svar fra TDC og jeg vil kontakte dem på mandag. Så skal jeg nok opdatere tråden her.

Omdømme 3

For god ordens skyld vil jeg lige gøre opmærksom på at jeg har ALDRIG hævdet at være Professor. Det ville også være usandt hvis jeg hævdede det.

Vh

Peter

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)