VDSL konfiguration / parametre for TDC Erhverv

Hej Forum,TDC er meget åbne omkring hvilket setup de anvender i ders ADSL løsninger og velkommer at folk anvender eget modem: http://kundeservice.tdc.dk/erhverv/publish.php?id=26168Jeg savner tilsvarende på VDSL, således at jeg kan anvende mit eget modem istedet for homebox'en som i den erhvervsløsning jeg har er begrænset voldsomt. Alternativet er at betale omkring 1200 kr. for en specialkonfiguration hver gang man vil ændre på sit netværk :-(Jeg har et Zyxel P870H-51A som trainer fint med TDC's  DSLAM og forbinder med 5/50 - Så langt så godt... Mit problem er imidlertid konfigurationen af Layer 2 interfacet og WAN.Jeg har talt med TDC 2 gange, men har ikke haft held til at få et ovebevisende svar. Jeg får oplyst VPI/VCI, men det mener jeg er en misforståelse som kun er relevant for ADSL produkter der kører over ATM. VDSL skulle gerne køre over PTM og derfor med MSC eler VLAN MUX..Jeg brugte tidligere mit eget modem til min ADSL forbindelse uden problemer - det var nærmest plug and play uden konfiguration af PPP eller spoofning af MAC.Det bliver gætværk, men jeg tror de anvender VLAN MUX og ser den største udfordring at finde VLAN ID'et. Jeg har forsøgt med "TAG VLAN ID FOR EGRESS PACKSTS (802.1Q)" med 101(som for ADSL) og 1104( fra TDC erhverv) uden held.I skrivende stund kan jeg ganske enkelt ikke få tildelt en IP via. DHCP. Mit gæt er at det er fordi jeg ikke har fat i den rigtigte VLAN, men der kan være masser af grunde. Er der nogen herinde der har deres eget modem sat op eller kan udlæse konfigurationen fra deres TDC VDSL modem ?mvhJanus

18 Kommentarer

Følger lige med på dit indlæg i håb om nogle har svar.

Jeg har lige været igennem samme mølle. Er lige blevet switchet over på VDSL så jeg kunne få højere hastigheder (har været strandet på max 4-5mbit i snart 10 år pga. af for lang afstand til central, men efter en pæn email til TDC bliver jeg flyttet over til et fremskudt VDSL-skab tættere på), men har fået en HomeBox tilsendt. Har tidligere kørt ADSL med et Speedstream 4100 og en Netgear WNDR3700 som bare spillede. Jeg har ikke meget fidus til den fremsendte Homebox som er superbegrænset.

Er selv erhvervskunde (via. arbejde) og vil da lige høre kundeservice om de vil sende mig et rent VDSL-modem hvis muligt. Ellers pønser jeg på at købe et VDSL modem, men ved ikke hvilke mærker som findes og om det er plug and play.

Mvh. Martin 

Den første, mere kyndige supporter sagde at jeg kunne bede min arbejdsgiver skaffe mig et Motorola speedstream istedet... Jeg arbejder desværre i et stort og meget, meget bureaukratisk firma der ikke har begreb skabt om at der kunne være andre anvendelser af nettet end at surfe på port 80...... For min arbejdsgiver, er homeboxen standardløsningen - punktum.

Du kunne prøve at bede din arbejdsgiver rekvirere et sådant - jeg tror de er mere hjælpsomme overfor dit firmas it-afdeling, end en simpel slutbruger medarbejder.....

Hæng på og lad os håbe der er nogle VDSL kyndige der kan hjælpe.

Fandt lige den her:

http://www.teliasoneraic.com/iccons/groups/public/documents/productdocument/ts017651.pdf

De anvender VLAN ID 835 / 845 / 855 - jeg er sikker på at de er specifikke for telias net..

Telia kan, hvorfor kan TDC ikke ?

mvh

Janus

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints PeterA1 har modtaget fra andre medlemmer.

TDC kan selvfølgelig det samme som Telia..... Det er bare det forkerte spørgsmål Glad humørikon

Som xenophi er inde på, så skyldes det at linien ikke er din. Den er dit firmas. Det store flertal af firmaer er fuldstændig og helt og aldeles revnende ligeglade med hvad du bruger din forbindelse til. De stiller heller ingen spørgsmål/krav til TDC's løsning. Dvs. specifikationerne blver lagt efter dem der rent faktisk beder om noget..... Og når de så beder om en "pilfingerfri" løsning - ja så er sagen klar - det er den løsning man laver som standardløsning. Men det er jo sådan set bare fordi TDC lytter til deres kunders behov. I den forbindelse er det vigtigt at du husker på at du IKKE er kunden - for jeg er da ening i at det ikke er at opfylde dit behov Glad humørikon

Lige så længe du har din forbindelse gennem dit firma - lige så længe skal ændringer gå gennem (og godkendes af) firmaet.

Personligt havde jeg kun en firmaforbindelse ganske kort. For mig var det billigere og enklere i længden at betale set hele selv. Jeg tror du hurtigt ville komme til samme resultat hvis du fik det stillet fornuftigt op. Prøv at kigge på den løsning - og du har det løst en gang for alle.

Vh

Peter

Men de har jo intet imod at der pilles - jeg kan få åbnet alle de porte jeg vil - det koster bare 1200 kr. Og arbejdsgiveren er ikke inde over den proces - det sker via en blanket direkte til TDC...

mvh

Janus

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints PeterA1 har modtaget fra andre medlemmer.

Jo - sådan kan det godt ske. Så er det fordi din arbejdsgiver har afgivet en generel tilladelse til, at det kan gøres på den måde. Det tyder jo netop på at din arbejdsgiver netop ikke er en af dem der ikke stiller krav, og derfor også har sat sig uden for indflydelse.

Jeg kan kun gentage mig selv - for rigtig mange brugere er der flere problemer end fordele ved de arbejdsgiverbetalte forbindelser. Drop dem, og bliv herre i eget husGlad humørikon

Vh

Peter

Du har fuldstændigt ret og jeg har bestemt været tæt på at skrotte løsningen, betale selv, være glad og undgå mavesår . Jeg er nok bare gået i trods og blevet stædig ;-)

Det er nok mest irritationen over at vi skiftede produkt - min tidligere firma ADSL var helt uden begrænsninger. Nu blev vi så solgt denne "bedre" løsning, uden at der blev nævnt et ord om alle begræsningerne, tilmed med egenbetaling for alt over 20/1 og derudover beskatning...

Nåh, skal vi ikke holde os fra det filosofiske ? - Jeg vil forsøge at få det til at virke, så er der nogle der kan byde ind med noget teknisk indsigt ?

mvh

Janus

Fandt dette udemærkede dokument:

http://hufflepuff.opasia.dk/pub/tdc/erhverv/branchesalg/eVPN/HA_E_VPN_B1_Produkt_v_standard_070809.pdf

Det stemmer meget godt overens med det 1104 VLAN ID som den ene supporter gav mig, men stadigintet helt. Dokumentet siger iøvrigt at der kun er implementeret to QoS niveauer: 1 og 5. Jeg er sikker på at der bør være muligt at få fat på 2 VLAN ID's - De 4 LAN porte på homebox'en er mærket op med to til firmabrug (et VLAN) og to til privat brug (et andet VLAN)...

Har forsøgt med Zyxel p870 i bridge mode og med Netgear routeren med klonet MAC (fra TDC boksen)

Mit Zyxel giver følgende status:

> wan showVCC     Con.    Service         Interface       Proto.  IGMP    Status          IP        ID      Name            Name                                            addressN/A     1       ipoe_0_0_1.1101 ptm0.1101       MER     Enable  Connecting      0.0.0.0N/A     2       ipoe_0_0_1.101  ptm0.101        MER     Enable  Connecting      0.0.0.0N/A     3       ipoe_0_0_1.1104 ptm0.1104       MER     Enable  Connecting      0.0.0.0 > wan show interfaceType    PortId  Priority        Enable QoS      Enable VLAN MuxPTM     0       normal          Yes             Yesmvh

J

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints jk44 har modtaget fra andre medlemmer.

Hejsa

Nu er det vel ikke sådan at du har en linie med statisk ip, i så fald er der ingen dhcp server der uddeler ip adresse.?

mvh

Jan

DET VIRKER !

Jeg kan ikke release homebox'ens DHCP lease, så efter at have hevet homebox'en ud i 18 timer og tilsluttet Zyxel modemet trækker den en IP addresse. TDC hastighedstest viser at det er ca. 20 % hurtigere i forhold til homebox'en :-)

TAK TIL ALLE FOR JERES HJÆLP

VLAN ID er 101, QOS er 1, VLAN MUX, PTM IPoEMeget glad humørikon

Cool!

Samme stunt måtte jeg også lave i sin tid, da jeg fik en ligeså låst og Netopia ADSL-router ifm. arbejdsabonnement tilsendt. Men så fandt jeg på arbejdet i en rode smide ud bunke én ældre Siemens 4100 Speedstream og kunne ikke få det til at virke. Så jeg slukkede for alt og prøvede næste morgen, hvor det virkede og tænkte "kan det være DHCP leasen" Glad humørikon

Tilbage til tråden og et spørgsmål til dig:

Hvilken Zyxel P870 bruger du og hvor har du købt det?

har prøvet at google og kan se den findes i forskellige udgaver med flere porte og trådløs (router type) i ren modem udgave (=P-870M) til POTS og ISDN (skal være POTS for mit vedkommende). Har du selv konfigureret indstillingerne i dit Zyxel modem eller er det plug and play?

Mvh. Martin

Hej Martin,

Jeg bruger et Prestige P-870H-51A v2

Det tog 3-4 uger at få fra:

http://www.wehaveitall.dk/wdk/PartDetail.aspx?q=p:2903799

Det er en router, der burde kunne køre som bridge, men jeg har ikke fået det til at lykkedes. Oprindeligt ville jeg køre det som bridge og fortsætte med at bruge min gamle router med AP, men har ikke haft held til at disable NAT - ærligt talt, har jeg ikke givet det det store forsøg, men anvender nu 870h'en til NAT ind mod mit netværk. 

Jeg har selv konfigureret, men når vi nu ved hvad der skal stå, var det slet ikke svært. Interfacet til administration og port-forwarding er nemt, men zyxels dokumentation er ret mangelfuld - der er ikke meget hjælp at hente i manualen.

Iøvrigt var jeg for hurtigt ude med hastighedsgevinsten. Nu kører jeg 42 mps ned - før var jeg nede på 30 mps i snit - Det er en forbedring på 40 % ! Jeg begriber det ikke.... Det skal retfærdigvis siges at jeg kørte double-NAT før.

mvh

Janus

Tak for info.

Har fundet ud af, at der findes en nyere modemtype fra Zyxel = P-871M (link: http://www.zyxel.com/dk/da/products_services/p_871m.shtml?t=p), men er lidt pebret, da den koster 1.200 - 1.300.

Vil helst bare have et modem, så jeg kan have min Netgear WNDR3700 router bagved til det grove arbejde. Ellers må jeg kigge efter anden modemleverandør, men VDSL-produkter er ikke helt hyldevare endnu.

Er du tæt på din central siden du har så meget blus på hastigheden?

Er lige blevet flyttet over til et fremskudt VDSL-gadeskab, så nu er der fjernet 3-4 km (før 5-6km) af mine kobberpar til den gamle central så ny afstand er 1,1km ~ 1,7km (alt efter hvordan jeg kigger på Krak ift. gadeskabet). Efter at have været strandet på 4-5mbit i 8 år er 10/1 en fordobling og teknikeren sagde, at jeg burde kunne trække 20. Så klapsalver til TDC at optimere min forbindelse så hurtig efter min konstruktive henvendelse.

Mvh. Martin 

Mvh. Martin

Jeg så godt det nyere modem, men havde svært ved at se hvad det ville give... Måske kan vi håbe på en dag, hvor der bliver tilbudt mere end 50/5 og så kan jeg risikere at være stuck med mit....

Jeg bor meget tæt på centralen - under 1 km. Jeg tvivler på at et andet modem vil give dig en hurtige DSL link speed - Det er overheadet, der kan reduceres og selvfølgeligt de begrænsninger der er på homeboxen.

Min erfaring er at en renovering af husets telefonledninger hjælper gevaldigt. Jeg har skrottet alle de gamle blyledninger og kørt et netværkskabel direkte ud til dåsen på soklen.

Min DSL statistik er:

============================================================================
VDSL Training Status: Showtime
VDSL Profile: Profile 17a
Traffic Type: PTM Mode
Link Uptime: 1 day: 1 hour: 29 minutes
VDSL Port Details Upstream Downstream
Line Rate: 5.083 Mbps 50.148 Mbps
Actual Net Data Rate: 5.048 Mbps 50.046 Mbps
Trellis Coding: OFF ON
SNR Margin: 9.7 dB 17.8 dB
Actual Delay: 8 ms 8 ms
Transmit Power: -17.7 dBm 13.9 dBm
Receive Power: -46.0 dBm 2.8 dBm
Actual INP: 2.0 symbols 2.0 symbols
Total Attenuation: 26.9 dB 11.0 dB
Attainable Net Data Rate: 7.400 Mbps 98.748 Mbps
VDSL Band Status U0 U1 U2 U3 D1 D2 D3
Line Attenuation(dB): 34.3 16.2 26.1 30.1 9.2 20.0 34.9
Signal Attenuation(dB): N/A N/A 27.0 29.3 9.2 20.0 34.9
SNR Margin(dB): 0.0 0.0 9.8 9.6 17.8 17.9 17.6
Transmit Power(dBm):-128.0 -128.0 -19.0 -23.6 11.9 7.7 5.0

mvh

Janus

Tjah... for mit vedkommende skal jeg bare have fat i et simpelt 1-port VDSL-modem, da jeg virkelig ikke kan bruge Homeboxen til noget. Så om det er denne Zyxel model eller noget helt tredje med sløvere hastighed er underordnet.

Er meget tilfreds med forbindelsen har 9,63mbit DL og 0,875mbit UL på 10/1mbit så overhead er ikke så voldsomt. Min multistikdåse til ADSL/VDSL har kort afstand til telefondåsen på soklen på vores hus. Har overvejet at fjerne overflødige telefonstik som ikke er i brug, men man må da ikke pille i telefondåsen eller?  

mvh. Martin 

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints jk44 har modtaget fra andre medlemmer.

Hejsa

Nej, dåsen udenfor er forbeholdt tdc. Hvis vi kommer ud på en fejl er der risiko for at man bliver faktureret fordi man er gået ind i monopol området.

mvh

Jan

OK, tænkte det nok. Skal nok lade være med at lege Indiana Jones på telefondåsen Glad humørikon

Mvh. Martin

Hej

Vil lige høre om der stadig er lidt liv i tråden?

Jeg har også en vdsl-homebox, som jeg kun bruger til bredbånd, ingen tlf eller tv.

Jeg ville rigtig gerne skifte homeboxen ud, pga af stabilitet og hastighed.

Kan man ikke få en vdsl-modem/router plug and play løsning?

eller hvad har du gjort?

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P