Udvidelse af trådløst netværk vha Airport Extreme alternativt Airport Express

Er netop flyttet ind i et nybygget hus og fået flyttet min bredbåndforbindelse hertil fra vores tidligere adresse - umiddelbart virker det også fint; forbindelsen er bare meget ringe eller nærmest lig nul i den modsatte ende af huset end hvor routeren er placeret. Derfor vil jeg gerne udvide mit netværk vha Airport Express samt lave et nyt netværk vha Airport Extreme - intet af dette vil desværre lykkes for mig.. Såsnart jeg kobler ethernet-kabel til Homebox'en slukkes alle lamper, og intet kan lade sig gøre, før jeg trækker ledningen ud igen og lader Homebox'en starte op på ny... sidst jeg benyttede Airport Express og Extreme var for halvandet år siden, da vi boede i Schweiz og havde en forbindelse via Swisscom, der var tale om "plug & play" - og så var der et nyt netværk, gæstenetværk og super forbindelse... men nu er der ikke hul igennem - hvorfor ikke??

Hører meget gerne fra nogen, der har erfaring med opsætning med Airport produkter... Hotline kunne idag ikke hjælpe og henviste istedet hertil...

16 Kommentarer

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints iMac har modtaget fra andre medlemmer.

Hej lydmand,

her er min opsætning som fungerer perfekt:

Start med at deaktivere den trådløse del i din Homebox. Koble din Extreme på med LAN-kabel, og opret dit trådløse netværk fra din Extreme. Jeg har min Extreme i "brofunktion". Bagefter lader du din Express, enten indgå i dit neværk, eller du kan lade den udvide dit netværk.

Har dog selv dårlig erfarenhed med, at udvide, da det sætter hastigheden ned på alle enheder. Bedre resultat med, at lade Expressen "indgå".

Prøv først at se, om det ikke er tilstrækkeligt med at lade Extreme´n blive din WiFi-base. Den har jo en helt anden kapacitet end Homeboxen.Glad humørikon

Mvh

Hej iMac

Det vil jeg helt sikkert forsøge, når jeg kommer hjem i aften. Ligesåsnart det drejer sig om ændring af div. indstillinger, er det jeg står af - må se om jeg kan finde "brofunktion" et sted uden jeg gør noget forkert ;-) Da der er relativ langt fra teknikskabet, hvor routeren/extremen står til stuen - ville det være rart at udvide via expressen; men som du nævner, kan det være extremen vil forbedre signalet tilstrækkeligt.

Håber jeg har heldet med mig....

Omdømme 2

Hej igen lydmand,

inden du begynder med at opsætte dine Airport-enheden, vil jeg anbefale at du nulstiller dem:

http://support.apple.com/kb/HT1450?viewlocale=da_DK

(samme med en extreme)

Når du har startet din Airport Utility og den har fundet din Extreme, får du nogle valgmuligheder undervejs:

Ved routerfunktion - vælg "fra (brofunktion)"

Når du er klar, får du et besked... "denne enhed vil ikke være tilgængelig..." eller noget lignende, kan ikke helt huske hvad det står, men du vælger bare "OK", og din Extreme vil genstarte med de nye instillinger efter nogle minutter. Bagefter bruger du Airport Utility til din Express.

Skriv gerne igen, hvis du oplever problemer i aften (bruger du Windows eller OS X?)

Mvh

Jeg bruger OSX og bruger på netværket følgende: iMac, MacBook, MacBook Air, iPad 2, iPhone 4, iPhone 4S, Apple TV2 og en BeoPlay A8..... indtil nu har jeg dog ikke haft succes med mit ATV2, da forbindelsen er for ringe i stuen - håber på succes i aften Glad humørikon

Omdømme 2

OK, så er der jo ingen problemer med gamle Windows system...., kender dog ikke BeoPlay.....Airport-Extreme.png

Se den kanal og radiofunktion jeg har valgt. Har også valgt "skjult netværk" (SSID), men det har ingen betydelse for dig. Det er bare noget jeg har valgt, og så forudsætter det, at jeg kender mit netværk = ingen anden kan finde navnet automatisk.

Vigtigst for dig er "5 GHz" til automatisk, hvis din BeoPlay kan finde det? Eller så vil den automatisk finde 2,4 GHz-kanalen. Alle Apple-enheder finder din 5 GHz-kanal - kører oftest frit og uden forstyrrelser på kanaler langt over "13". Skriver det her fordi, at hvis din BeoPlay kører 2,4 GHz på en kanal (f.eks. 13) og andre i din nærhed også bruger kanal 13, kan du opleve forstyrrelser.

Se hvilke kanaler dine naboer bruger til 2,4 GHz: Om denne Mac-flere oplysninger-systemrapport-WiFi.

Håber det giver mening?

Det giver bestemt mening, og din vejledning var lige til at følge, men..... ved at ændre i kanalerne til det foreslåede, så kunne min Beoplay ikke finde nettet, så jeg måtte finde en passende kanal til det. På det fabriksindstillede netværk fra TDC/Homeboxen kørte den på kanal 6, men da jeg ville ændre dertil, ville iPhones mv. ikke finde netværket  og generelt ændring af kanalerne voldte også problemer. Den anden aften droppede jeg det hele og gik tilbage til homeboxen! Idag tænkte jeg, at den skulle have et forsøg igen, da jeg har mulighed for at arbejde hjemme, men har behov for at logge på min arbejdsplads' netværk via VPN, dermed har jeg også behov for et stabilt netværk.

Først skal min arbejds-laptop logges på via ethernet, og her er det problemerne melder sig, for såsnart et kabel stikkes i homeboxen, så blinker alle lamper... først er der forbindelse, så er der ikke - så er der igen, og så er der ikke.... det er bare ikke holdbart. Jeg tænkte derfor, at jeg skulle forsøge mig med min extreme igen, og denne gang indstille den til kanal 6, så min Beoplay også kunne være med. Men så langt kom jeg ikke - min homebox gav adgang, så gik alle lamper ud, så gav den adgang i kort tid, og så røg alt igen - altså ustabilt, og ikke muligt at færdiggøre opsætningen af netværk.

Hvad dælen går der galt?? Nu er jeg tilbage på homeboxens trådløse netværk, og det kører nogenlunde - men det er jo ikke det jeg vil; forbindelse er alt for ringe...

Den anden dag, hvor det gik nogenlunde - bortset lige fra min Beoplay, ville jeg tilslutte min express ligeledes - dette kunne kun lade sig gøre via kabel til extremen; sådan burde det jo ikke være, så er fidusen væk, hvis de skal være tæt på hinanden. Extremen gav ikke bedre signal end homeboxen til yderkanterne af huset. Stuen er noget væk fra bryggerset hvor teknikskabet med routeren står. Er der for mange forstyrrelser på vej gennem huset eller hvad er der galt?

Takker for hjælp og indspark:-)

God fredag !!

Omdømme 2

Hej igen lydmand -  punkt nr 1 i min vejledning:

Deaktiver den trådløse del i din Homebox, inden du begynder koble andre trådløse enheder på. Det virker ikke som om du har gjort det?

Gå ind på din Homebox - skriv 192.168.1.1 i din browsers adressefelt.

Login: admin og "blank" i password, hvis du selv ikke har ændret det?

I menuen "trådløs", vælg "SSID" - Trådløst Nætverk: deaktiver i rullemenuen

Hvis din Homebox stadig begynder at blinke gult, når du prøver at koble andre enheder på, er der måske et fejl i boxen, og du kan få den skiftet ud.

Du skal bruge LAN-porten fra din Extreme til LAN (én af de gule) til din box. Ikke WLAN-porten.

Du kan med fordel også indstille 2,4 GHz på din Extreme til "automatisk". Min kanal 13, var bare et eksempel.

Mvh

Fulgte din vejledning pkt. for pkt. - så det må være homeboxen den er gal med...

Skal en homebox slukkes ved tilslutning til ethernet-porte? de lyser grønt, men

lamperne på "forsiden" af homebox tænder og slukker som de har lyst til - og

så er det svært at indstille noget...

Det er korrekt, når/hvis jeg skal tilslutte trådløs igen på homebox, at jeg skal tilslutte homebox og computer via kabel?

Tak for tålmodighedenGlad humørikon

Omdømme 2

Så spørger jeg først - er det en arbejdsbetalt/erhvervs bredbånd du har? Så har du med al sikkerhed nogle begrænsninger. Ring til TDC. Der er andre løsninger med port forwarding mv., som måske er mere aktuel for dig.

Dit sidste spørgsmål: når/hvis jeg skal tilslutte trådløs igen på homebox, at jeg skal tilslutte homebox og computer via kabel?

Tilslut trådløst er én ting, tilslut med kabel, én anden. Er bange for at jeg ikke forstår dit spørgsmål?

En "normal" Homebox, begynder ikke at blinke gult, i samme øjeblik man tilslutter en enhed med LAN, f.eks en computer. 

Reset din Homebox http://kundeservice.tdc.dk/privat/faq.php?id=23649 vent til alle lamper lyser grønt. Hvad sker der nu, når du tilslutter en computer med kabel direkte til din Homebox?

Mvh

Ja, det er en "lønpakke-ordning", så måske det giver nogle begrænsninger - det burde det dog jf. TDC's kundeservice ikke...

Mit spørgsmål gik på, når jeg har slået trådløs fra på homeboxen - HVIS jeg så vil slå det til igen, så er jeg nødt til at forbinde computer og modem med kabel, ik.. den manøvre har jeg lavet nogle gange, da opsætningen med extremen ikke er lykkedes.. den tager bare noget tid, da forbindelsen bliver meget ustabil via kabel/porte.

Jeg prøver den omtalte manøvre om kort tid...

Omdømme 2

Ja, prøv at resete din Homebox.

Nej, du bliver ikke nød til at koble direkte på din Homebox igen - hvis du nu får din Extreme op, at køre som husets WiFi-base (som er koblet på din homebox med LAN), får du adgang til din Homebox fra din browser.

Har lige testet med fra en PC, der kører trådløst til min Extreme, der er koblet op til min Homebox.

Men..., tror alligevel dit abonnement giver nogle begrænsninger...?

Mvh

Tålmodighed er ikke min stærk side - og skal da lige love for, den bliver sat på en alvorlig prøve med det her...

HB reset'et, trådløs frakoblet, extreme tilkoblet - opsætning begyndt....... den grønne lampe bagpå HB lyser, hvor ethernet kabel er i. Men lamperne på forsiden kan ikke finde ud af, hvad de vil.... power-knappen lyser selvfølgelig, men de andre kommer og går - og når man lige tror den er der, og de alle lyser - går de alle ud bortset fra power! dvs. HB brokker sig åbenbart over det der sker.... jeg kommer ikke videre.....

Omdømme 2

Lyder som om det er et eller andet fejl eller begrænsning på din HB. Hvis jeg var dig, ville jeg ringe TDC og forklare at boxen går ned, hver gang du prøver at koble en anden enhed på med LAN.

Håber du finder en løsning

Mvh

Tak! Jeg må have fat i TDC imorgen.... to be continued...

Har fulgt jeres tråd, og vil gerne høre om I har fundet en løsning. Har selv kun opnået at få min Airport Express forbundet med wifi på TDC Home Box'en, men den forlænger ikke signalet. Har søgt efter løsninger både her på siden, telefonisk og på Apple's hjemmeside, men finder ikke noget nemt forståeligt for noget som burde være "plug and play"

Jeg har også fulgt denne tråd, da det er umuligt at få hjælp til Apple produkter hos TDC. Jeg har samme problem med at det wifi signal der er i Homeboxen, ikke kan dække mere end 1/3del af huset.

Jeg har HomeTrio med 3 tv tilsluttet. Efter langtids bøvl har jeg slukket for Wifi på homeboxén og køre nu via min Airport extreme. Problemet er bare at hvis jeg tænder TVét køre mit Wifi meget langsomt.

Min AP extreme er forbundet via LAN til port 1 til Homeboxen. Fra AP extreme´s LAN har jeg et kabel til TV-boksen. Er der andre måder at sætte dette op på. 

TDC har målt min forbindelse til 14 Mb down stream.

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)