Svar

Tvungen 16:9 på 4:3 kanaler

• Deltager
  • 4 kommentarer
Hej.

Der er visse børne kanaler (Disney bl.a.) der strækker billedet helt ud selv om det "kun" er 4:3 billede, således at figurer eller personer bliver meget brede. På vores alm. antennesignal er dette ikke tilfældet.

Hvad skyldes det, og kan man ændre det (jeg har prøvet at gå i skærmopsætning osv. på boks og tv).

Janbl

icon

Bedste svar af GTH 15 november 2011, 18:14

Hej janbl

Beklager det sene svar. Vi har fået kigget på formaterne på de omtalte kanaler - og du har ganske ret i at udsendelser i 4:3 er blevet automatisk strukket til 16:9 (Altså ikke noget du selv har haft mulighed for at ændre, på din digitalmodtager)

Vi har fået ændret nogle indstillinger på encoderne til disse kanaler - og formatet på 4:3 udsendelser skulle gerne være korrekt nu - når du vælger "Normal" på digitalmodtageren.

Mvh. Gitte

Se original

8 Kommentarer

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints MacGyver har modtaget fra andre medlemmer.

Hej janbl.

Her kender jeg også til dette, da det er forskelligt, hvorledes kanalerne udsendes.

Jeg har løst det ved at trykke på knappen med visningsmuligheder lige over P+/P- på fjernbetjeningen. Derinde vælges skærmformat, og Stræk ud, derefter fylder billedet hele skærmen. Du skal blot huske på, at alle kanaler dermed vises på denne måde, og ikke, som de udsendes.

Håber, at dette kan løse dit problem.

Mvh

MacGyver

Problemet er at jeg vil den anden vej. Altså have sorte kante i siden når udsendelsen er 4:3, og ikke strukket ud i hele skærmen. Jeg har trykket på den knap men der er ikke mulighed for at "samle" billedet.

Janbl

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints PeterA1 har modtaget fra andre medlemmer.

Nu skriver du ikke hvilket TV du har - men jeg kan huske noget med at der er nogle modeller fra Sony der skal opdateres for at få den slags til at virke korrekt. Det kunne måske være løsningen at gå ind på fabrikantens hjemmeside, og se om det er sådan noget vi er ude i.

Det virker på mit TV som er et Prosonic fra Bilka til under 2.000 kr. Så kan jeg ikke forestille mig at der er nogen TV det ikke vil virke på Glad humørikon

Så der er håb - vi skal bare lige få den rigtige ide.

Vh

Peter 

Hej

Tak for dit forslag, jeg har dog for nylig opdateret mit (netop) Sony 40".

Problemet er der også på mine børns "billige" tv, så det må være signalet som TDC sender ud.

Når DR Ramasjang sender fx. Scooby-doo i 4:3 så er den god nok, men ikke Disney, XD, Nick og CN.

Jan

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints GTH har modtaget fra andre medlemmer.

Hej janbl

Beklager det sene svar. Vi har fået kigget på formaterne på de omtalte kanaler - og du har ganske ret i at udsendelser i 4:3 er blevet automatisk strukket til 16:9 (Altså ikke noget du selv har haft mulighed for at ændre, på din digitalmodtager)

Vi har fået ændret nogle indstillinger på encoderne til disse kanaler - og formatet på 4:3 udsendelser skulle gerne være korrekt nu - når du vælger "Normal" på digitalmodtageren.

Mvh. Gitte

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints MacGyver har modtaget fra andre medlemmer.

Hej Gitte.

Takker for svaret.

Jeg har dog lige et lille ekstra spørgsmål/forslag til dette med formaterne.

Siden jeg startede med HomeTrio, har jeg haft 4:3 på mange kanaler - deriblandt også kanaler fra feks Viasat-pakken, selvom Viasat viste dem i 16:9 - ikke stræk...(havde både V og CD før skift).

Ikke mange vil kalde 4:3 for Normal længere, da 16:9/widescreen er blevet en ting, som er en fast ting, når folk køber tv/fladskærme.

Ville det ikke være en ide, hvis det var ens for alle kanaler - dvs. at de udsendes i 16:9 (ikke Stræk Ud), men at folk så kan vælge at indstille dem til 4:3 formatet ??

Jeg tror ikke, at alle, som betaler "en stor håndfuld penge", vil være glade for, at formatet falder tilbage til 4:3 på normal - mange vil gerne se en fuld skærm, og ikke de sorte kanter på 4:3 (li'som i gamle dage). Det ender jo med, at folk ikke vil have HD, hvis 4:3 er Normal, for med HD menes der da fuld skærm.

Ved godt, at det ikke er ligetil med alle ting, men hvis folk betaler dyre domme, skal de vel også have, som de blev lovet, at de ville få (16:9), og ikke det modsatte (4:3), når de ville se tv.

Derfor tror jeg, at der lige skal vendes nogle ting nogle gange først, for jeg tror ikke, at det I søger er utilfredse kunder. Blinkende humørikon

Mvh

MacGyver

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints GTH har modtaget fra andre medlemmer.

Hej MacGyver

Selv tak. Jeg forstår godt hvad du mener med at 4:3 ikke rigtigt kan kaldes "normal" format længere - og dog... Mange kanaler sender en blanding af udsendelser i 4:3 format, og 16:9 format. Andre kanaler zoomer alle udsendelser til tvunget 16:9 format - uanset om originalen (f.eks. gamle film) var 4:3.

Uden at skulle kloge mig for meget ud i hvordan den løsning du havde før Home Trio har fungeret, har jeg svært ved at se hvodan de har kunnet vise en udsendelse i 16:9 format hvis filmens original var i 4:3 - uden at lave nogen form for beskæring/zoom i billedet.

Så selv om langt de fleste måske foretrækker at se et billede i fuld bredde (mig selv inklusiv), så må det mest "korrekte" vel - alt andet lige - være at vi sender billedet, som vi modtager det, på den enkelte kanal/udsendelse. Dvs. at vi hverken laver "tvunget" 4:3 eller 16:9 format. - men derimod lader det være op til folk selv, at stille boksen til det format de ønsker - via indstillingerne: Normal/Stræk ud/Zoom

Mvh. Gitte

Omdømme 2

Hej Gitte.

Tak for en lidt dybere forklaring vedr. 4:3 vs. 16:9.

Her har vi haft parabol siden '89 (indtil vi skiftede til HomeTrio), og der havde vi altid fuld skærm (ikke stræk i menuen).

Jeg kan udemærket følge din forklaring, samt se pointen i denne.

En af grundene til spørgsmålet er nok over i dette spor:

Forskellen på undertekst-størrelsen på hhv. 4:3 og 16:9. Ikke alle har de samme stærke øjne som i deres unge dage, hvorfor det ville være smart, om man kunne vælge - i "Skærmformat", om man vil have det i 4:3 eller 16:9 og ikke kun op i stræk ud eller zoom.

Jeg er dog ikke blandt disse, men hører stadig fra forskellige, som har problemer med teksten - til trods for brug af briller dertil.

Igen tak for hurtigt svar, og fortsat god dag.

Mvh

MacGyver

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)