Svar

TV format

Hej,

Nu kan jeg jo se ved at have læst de forskellige tråde, at jeg skal træde varsomt. [i]

Men det er ang. tv format. Jeg kan ikke helt finde ud af hvad der menes med dem.

Ved bare at jeg har problemer med formater der flyver frem og tilbage osv.

Nu har jeg et ganske (Efter nogle mening et forældet tv) alm tv. Altså et billedrørs tv.

Men er der nogle som kan give min en simpel forklaring (på "jævnt dansk" tak) så også jeg kan finde hoved og hale i dette.

Mvh. Søren

icon

Bedste svar af GTH 6 december 2011, 15:35

Så skulle der gerne være styr på billedformatet på DR1 - og igen være mulighed for at strække billedet via boksen, når der sendes 4:3 udsendelser på kanalen.

Mvh. Gitte

Se original

20 Kommentarer

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints GTH har modtaget fra andre medlemmer.

Hej 1407

Jeg vil prøve at give dig en enkel forklaring på de forskellige formater/muligheder i digitalmodtageren:
Der findes 4 forskellige indstillingsmuligheder 4:3 + 16:9 (Beregnet til billedrørs TV og tilslutning med scartkabel) og 720p + 1080i (Beregnet til fladskærms TV og tilslutning med HDMI kabel)

Da du har et billedrørs TV og scarttilslutning skal du derfor vælge 4:3 eller 16:9 alt afhængig af om din TV skærm er helt firkantet (4:3) eller bredformat (16:9).
Herefter kan du, hvis TV er bredformat vælge "Stræk ud" indstillingen, som strækker 4:3 udsendelser ud til at fylde hele bredden på din TV skærm. Hvis dit TV er alm. 4:3 format, er "Stræk ud" indstillingen ikke tilgængelig, og så skal du bare lade den stå på standardformatet "Normal"

Håber ovenstående giver mening

Mvh. Gitte

Hej GTH.

Tak for den forklaring.. Det hjælper en del på det for mit vedkommende.

For så har jeg sat min modtager rigtig op.

Men kan du så have en ide om hvad der så er i vejen når mine formater "hopper" fra det ene til det andet på mit tv. når jeg skifter kanal på min Tdc-boks..

Mvh. Søren

Omdømme 2

Hej Søren

Det kan være der er nogle indstillinger på dit TV omkring skærmformater der konflikter med indstillinger i boksen. Typisk skal du vælge "Normal" på TV, hvis du har nogle muligheder der.

Ellers ville det hjælpe mig, hvis jeg vidste om dit TV er 4:3 format eller 16:9 format - skriv gerne mærke og model på TV, hvis jeg skal forsøge at hjælpe dig videre.

Jeg vil også gerne vide præcis hvad du mener med at det "springer frem og tilbage" - er det når du skifter mellem kanaler der viser en 4:3 og en 16:9 udsendelse, eller er det tilfældigt ?

Mvh. Gitte

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints MacGyver har modtaget fra andre medlemmer.

Hej Gitte og Søren.

Jeg har lige en kort bemærkning. Vi sad og så en film i 16:9. Da vi var kommet 7 min. ind i den skiftede formatet pludselig til 4:3. (Lidt forvirrende).

Ved ikke, om det evt. er noget lig det, Søren evt. mener - blot et lille gæt. 

Mvh

MacGyver

Omdømme 2

Hej

Hvis det er det, der opleves vil jeg bede jer oplyse hvilke udsendelser og Kanal(er) det opleves på.
I det tilfælde skal vi nemlig have undersøgt den eller de specifikke kanaler herfra.

Mvh. Gitte

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints MacGyver har modtaget fra andre medlemmer.

Hej Gitte.

Vi så en film på TV2 Film i eftermiddags, hvilken jeg hentyder til, og en lille ekstra ting ... Vi har stadig problemet med frys/pixelering her, som blev fejlmeldt ca. kl. 13:25 i dag.

Tjekker stadig rundt i kanalerne, for at se, om det (frys/pix) stadig fortsætter.

Håber, at dette var nok svar. Hvis ikke, giv endelig lyd igen.

Mvh

MacGyver

Hej Gitte,

Det er et Prosonic 21 tommer tv. Vi ser det normalt i 4:3 indstillet på tvét.

Det er på forskellige kanaler. Men for lige at klargøre fakta. Tdc boxen står på 4.3 format og ligeledes gør tvét.

Men kl 19.30 i dag på DR1 under julekalenderen var der sort boks omkring billedet.

Lørdag  aften optaget vi "Han, Hun, Dirch og Dario" tror det var på Charlie kl 20. Da vi så den søndag aften var formatet mærkeligt.

Men vil ligge mærke til hvornår og hvor det sker..

Mvh. Søren

Hov. Glemte lige at skrive at det som Macgyver skiver, lyder meget som det jeg oplever.

Omdømme 2

@Søren: Du har faktisk allerede givet mig svaret med dine oplysninger. Det er ikke ude hos dig den er gal.

Begge de udsendelser du omtaler er på DR1 (Han, hun Dirch og Dario blev vist på DR1, ikke på Charlie)

Vi er netop her i eftermiddag blevet opmærksomme på at DR1 opfører sig anderledes end den plejer, forstået på den måde at man ikke kan vælge at strække billedet ud. Dermed får man de omtale sorte bjælker i siderne når de sender en 4:3 udsendelse.

Umiddelbart har vi ikke fundet nogen fejl på vores udstyr til kanalen, men vi undersøger selvfølgelig videre i morgen. Derudover vil vi tage kontakt til DR1, for at høre om de har ændret noget i opsætning på det signal de leverer.

Nærmere info følger, når vi er nået videre i vores undersøgelser.

@MacGyver: Jeg er ikke bekendt med at der skulle være noget galt med billedformaterne på TV2 Film. Der har heller ikke været generelle problemer med pixelering, siden vi fik rettet en serverfejl i formiddag.

Forsøg evt. med en genindlæsning af software på din digitalmodtager (4 x sluk/tænd)
Hvis det ikke hjælper, vil jeg foreslå dig at kontakte vores Hotline for at få oprettet en fejlmelding, så vi kan kigge specifikt på din TV installation.

Mvh. Gitte

Hej Gitte samme problem med DR1 har jeg haft de sidste par dage og jeg har også prøvet og se om man kunne strække billedet ud men det kunne jeg ikke
Omdømme 2

Så skulle der gerne være styr på billedformatet på DR1 - og igen være mulighed for at strække billedet via boksen, når der sendes 4:3 udsendelser på kanalen.

Mvh. Gitte

Hej Gitte.

Godt at du fandt frem til problemet.. Så jeg sige mange tak for hjælpen..

Mvh. Søren

Omdømme 2

Hej Gitte.

Ang. det frys/pixelering, som desværre ikke forsvandt, da I fik rettet serverfejlen, var jo også hvorfor, at jeg fejlmeldte det herfra (nævnt i meddelelse 7 af 14), men julenissen var åbenbart tidligt på spil i år. 

Det blev ikke nødvendigt at prøve genindlæsning af software, da det tilsyneladende er den digitale modtager, som i dette tilfælde er synderen, (efter snak med tekniker både i går og i dag), men tak for forslaget.

Fortsat god dag 

Mvh

MacGyver

Hej Gitte.

Må desværre melde at i aften igen var den gal med formatet.

kl 19.30 DR1 under julekalenderen, var der stor fed ramme omkring billedet.

Skal det være sådan..??

Mvh. Søren

Omdømme 2

Hej Søren

Du har desværre ret. Formatet på DR1 driller stadig, med 4:3 udsendelser og strækfunktionen.
Vi arbejder naturligvis på at få det rettet.

Mvh Gitte

Hej Gitte..

Det er bare iorden.. Vil se tiden an nu.. og regne med at det går i orden..

Tak for hjælpen...

Mvh. Søren.

Ps.. og god jul Meget glad humørikon

Ja det ville være rart hvis det snart virkede mit har som sagt ikke virkede i flere dage
Omdømme 2

Efter forgæves fejlsøgning og test over flere dage, har vi nu fundet årsagen til at 4:3 udsendelser på DR1, ikke kan strækkes i bredden via digitalmodtageren.

Endnu en henvendelse til DR Byen bekræfter nu, at de har lavet ændringer i det signal de sender ud - til 16:9 format. Det medfører desværre at når der sendes en 4:3 udsendelse på kanalen, vil de sorte bjælker i siden blive opfattet som en del af billedet - og det kan derfor ikke strækkes via digitalmodtageren(på samme måe som vi kender fra HD kanaler)

Der er desværre ingen måde hvor vi, på vores udstyr kan ændre dette (det samme gør sig gældende på YouSee's DVB platform med Samsungboks).

Vi forsøger at finde frem til en løsning med DR, men det er endnu usikkert om det kan lade sig gøre.

Mvh. Gitte

Jeg takker ihvertfald for info Gitte og håber i finder en løsning hoved sagen er at ved hvor fejlen er og det ikke er TDC.s fejl men i plejer også og rette de fejl der er rimligt hurtigt hvad angår det har jeg ihvertfald ikke noget og brokke mig over
Hej Gitte.

Mange tak for din store hjælpe.. Og ja vi må jo se hvad tiden bringer..

Men kan da nok regne ud af tiden for billedrørs tv er ved at rende ud.. ;-)

Endnu en gang tak for hjælpen.. Og glædelig jul..

Mvh. Søren

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P