Trådløst netværk og Ubunte

Jeg har Ubuntu - og har af en eller anden grund fået problemer med at koble mig på mit trådløse netværk. Hvordan filen gør jeg det?

7 Kommentarer

Hej,

Kan du "se" dit trådløse netværk fra din Ubuntu-maskine?

Hvis ja, så er det et spørgsmål om indstillinger.

Hvis nej, så kan du "kable" din maskine med din router og hente opdateringer til Ubuntu, herunder dit netværkskort.

Hvilket netværkskort har du i maskinen?

Hvis du googler Ubuntu og dit netværkskorts navn vil du opdage, at der findes rigtig mange fora, hvor andre Ubuntu-brugere er parate til, at hjælpeGlad humørikon

http://ubuntudanmark.dk

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints PeterA1 har modtaget fra andre medlemmer.

Ubuntu understøtter kun WEP kryptering. Så du skal være sikker på din router står til WEP.

Nu vil jeg så også sige at WEP nu om dage svarer til at smide hoveddørsnøglen under måtten - det er alt for let at bryde ind i. Så hvis du bor et sted hvor der ikke er langt til naboerne, så er det klogest ikke at stille om til WEP.

Vh

Peter

Hej,

Ubuntu understøtter alle gængse krypteringsformer. Jeg benytter selv WPA2, men WPA kører også fint.

Du skal undersøge hvilket netværkskort der sidder i og gerne hvilket chipset, der sidder derpå. Den kan man som regel let finde ved, at google navnet på netværkskortet.

Der er en del der har problemer med realtek-chipsettet.

Du kan prøve, at køre en iwconfig i terminalen for, at se hvad den siger til wlan0.

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints PeterA1 har modtaget fra andre medlemmer.

Jo jo.... Hvis den er opdateret til min. 10.04....

Hvis du er der - så plejer det at hjælpe hvis du sætter AP'en op til KUN at køre WPA2

Vh

Peter

Nu fik jeg lige læst dit spørgsmål igen..

Skal det forstås som, at du tidligere har haft forbindelse til dit trådløse netværk fra din Ubuntumaskine?? 

Hvis ja, kan du så se dit netværk, men ikke forbinde til det?

Som Peter skriver, så er det vigtigt, at matche netværkskortet med routeren, så de kører samme kryptering. Det skal forstås sådan, at selvom routeren kan sættes op til automatisk at bestemme krypteringsformen, så kan dette forvirre nogle kort, så forbindelsen ikke kan autentificeres. Jeg har selv erfaret, at ikke alle netværkskort er glade for TDC´s routers muligheder.

Tak til alle for råd. Har løst problemet, som - pinligt-pinligt - var en hardwareknapfejl. Min computer har en minimal knap der ved en uheldig tilsigtet berøring deaktiverer modtagelse af trådløst netværk. Suk. Og undskyld besværet.

Sådan går det nogle gangeGlad humørikon

Men det vigtigste er at du er på nettet igen!

Og tak for tilbagemeldingen.

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P