Svar

Trådløs repeater????

Hej TDC og alle andre.

Det er sådan at vi har en HomeBox stående på kontoret i huset, men da vi har en overetage, hvor signalet udover det skal igennem et par murstensvæge rækker signalet simpelthen ikke derop. Der er godt nok kun 25 meter eller lign. 

Der er et stort problem selvom vi har trukket LAN-kabler rundt i huset, da jeg har en iPad, som jeg gerne vil kunne connecte overalt i huset. 

Til sagen:

Jeg har læst at man kan sætte en trådløs "repeater" til, som vil, som det ligger i navnet, gentage signalet. 

Jeg har ikke kigget på noget specielt produkt, og tænkte at jeg kunne få noget hjælp her. 

Er repeater det jeg søger, eller er det noget helt andet der skal løse mit problem? Vores HomeBox kan desværre ikke rykkes rundt med.

Vil sige jeg er klar til at give omkring 500 kr. 

Håber i kan hjælpe! 

-  MagnusVP.

icon

Bedste svar af PeterA1 2 april 2011, 03:40

Hej Magnus.

En repeater kunne være en løsning. Hvis du vælger den vil du have flere trådløse net der virker som om de var et net. Men - det kræver at du kan stille repeateren et sted hvor den kan modtage fra din nuværende router - og sende videre i dit "radiodøde" område.

Når nu du har trukket LAN-kabler, så kunne du også overveje en anden løsning. Du hunne, via et kabel, forbinde et nyt access-punkt til din router. På den måde kan du så have to netværk kørende. Mon ikke du så kunne være heldig at fange det ene :-)

Prisen er ca den samme - men jeg ville selv vælge løsn. 2 da den ikke er afhængig af at modtage trådløst fra din nuværende router.

vh

Peter

Se original

9 Kommentarer

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints PeterA1 har modtaget fra andre medlemmer.

Hej Magnus.

En repeater kunne være en løsning. Hvis du vælger den vil du have flere trådløse net der virker som om de var et net. Men - det kræver at du kan stille repeateren et sted hvor den kan modtage fra din nuværende router - og sende videre i dit "radiodøde" område.

Når nu du har trukket LAN-kabler, så kunne du også overveje en anden løsning. Du hunne, via et kabel, forbinde et nyt access-punkt til din router. På den måde kan du så have to netværk kørende. Mon ikke du så kunne være heldig at fange det ene :-)

Prisen er ca den samme - men jeg ville selv vælge løsn. 2 da den ikke er afhængig af at modtage trådløst fra din nuværende router.

vh

Peter

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints miela1 har modtaget fra andre medlemmer.

Hej,

Jeg vil anbefale at du bruger en Range Extender, det er simpelhen bare det nemmeste, den skal bare settes til og så virker det.

http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?q=extender&sp=all&pid=4180887

Det lyder fantastisk, tak for svarene!

Er et access point det samme som "range extender"? 

Til Miela: Skal Range Extenderen have lan kabel ind - eller skal den stå i "trådløs zone" ? 

I hvert fald, tak for svarene!

Til PeterA: Det lyder som en rigtig god løsning. Har nemlig allerede en 5-port switch på mit værelse, så kunne sagtens trække et lan-kabel til et access point. Har du et muligt produkt til 500 kr eller under? :-)

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints miela1 har modtaget fra andre medlemmer.

Hej,

den skulle kunne bægge dele, men nu hvor du spør, så er jeg ikke sikker.

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints PeterA1 har modtaget fra andre medlemmer.

Nu blev du krævende Glad humørikon

I de gode gamle dage (for 4-5 år siden) gik jeg altid efter dyre mærkevarer når jeg skulle have den slags. Nu om dage kigger jeg mig lidt omkring (f.eks. på edbpriser.dk) og så køber jeg det absolut billigste jeg kan få fingre i. Det er nemlig ligemeget om man betaler meget eller lidt - tingene bliver lige hurtigt forældede, der kommer nye standarder, der kommer nye funktioner osv. Forskellen er at det gør mindre ondt at skifte udstyret ud Meget glad humørikon

Hvis du får brug for hjælp kan det være fornuftigt at skele til at det er et fabrikat der har en god hjemmeside/hotline. Eller hvis du har en lokal "gear-pusher" som måske kan hjælpe dig hvis du får problemer.

Det er nok mere fornuftige overvejelser end jeg anbefaler et bestemt mærke. Hvis jeg endelig skal nævne et mærke - så har jeg aldrig haft dårlige oplevelser med D-link Glad humørikon På den anden side kniber det nok at du kan få såden en for 500 kr.

Vh

Peter

Takker igen for svarene. :-D

Okay, fandt det billigste accesspoint på pixmania (som jeg dog har haft dårlige oplevelser med før):

http://www.pixmania.com/dk/dk/4909221/art/tp-link/adgangspunkt-wifi-150-mbp.html

Vil det være "plug n' play"-agtigt? Altså ingen nye instillinger på homebox? Eller skal jeg til at rodde med alt muligt langhåret elektronik? :-)

Ellers tror jeg det er den jeg prøver!

Takker og bukker :-)

Omdømme 3

Alt den slags udstyr er i princippet Plug'n'play.

Og i langt de fleste tilfælde virker det også sådan. Men jeg giver ingen garanti Glad humørikon men sandsynligheden for at det giver problemer er lille.

Da jeg fik TDC HomeBox fik jeg også en Wifi Router til overs som jeg ikke længere havde brug for, idet man jo er tvunget til at bruge TDC's HomeBox.

Min gamle router var af typen Linksys WRT160NL (nu Cisco). Det er sådan en som kan købes i Føtex, etc, for et par hundrede kroner.

Da jeg har et relativt stort fysisk område at dække med Wifi ville jeg gerne kunne bruge den gamle router som en wireless bridge/repeater. Som udgangspunkt kan Wifi Routere ikke dette, men hvis du bruger dd-wrt kan det lade sig gøre ... og det er gratis for det fleste routere. Der findes også alternativer som f.eks. openwrt.org.

Jeg har aldrig prøvet dette før, men ved at følge vejledningerne kunne jeg på denne måde sætte en repeater op ved brug af min gamle router. Det tog alt i alt ca 30 min. Jeg har givet min "repeater router" et SSID ("MyNetwork2") som er forskelligt fra det SSID som er på mit TDC HomeBox ("MyNetwork"). Der er lidt debat om dette. Nogle siger det virker selvom begge har samme SSID mens andre siger de oplever ustabilitet som følge af dette.

Alt i alt ser du ud til at virke rigtigt fint. Fra dér hvor jeg sidder nu kan jeg faktsik få fat i begge Wifi routere via trådløs. TDC's Hastighedstest viser at jeg får lidt bedre hastighed ved at forbinde mig til min nye repeater i stedet for at gå direkte på kilden. Det er en glædelig overraskelse, idet teorien siger at man alt andet lige mister lidt hastighed ved at gå igennem en repeater. Den nedgang i hastighed som man evt måtte opleve skulle efter sigende ligge på 10-15%. I mit hjem er begrænsningen alligevel ikke routeren, men derimod forbindelsen ud af huset, så det med de 10-15% (hvis det overhovedet er rigtigt) kan være lidt ligegyldigt.

Det skal bemærkes at man mister garantien på en router som man selv installerer ny ikke-autoriseret firmware på. Nuvel i mit tilfælde havde den gamle router mere end 2 år på bagen og jeg havde faktisk overvejet at smide den ud, så det var en glædelig ting at den nu er i brug som repeater.

Imick

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P