Teknisk info om TDC HomeDisk

I går var jeg til åbent hus i Ølstykke, og fik hørt lidt om TDC HomeDisk. Desværre var nogle af oplysningerne forkerte, bl.a. fik jeg fortalt, at HomeDisk er på 320 GB mens jeg online læser, at den er på 500 GB.

Det værste var imidlertid, at man ikke kunne besvare mine tekniske spørgsmål: 1) Kan TDC HomeDisk bruges til at lave backup af dokumenter på et linux system? 2) Kan jeg lave et TrueCrypt drev eller fil på min TDC HomeDisk så alle data bliver krypteret inden de forlader min computer?

Sådan en løsning har jeg p.t. hos en anden leverandør, men hos denne leverandør skal jeg betale betydeligt mere for 500 GB en differencen mellem TDC HomeDuo og TDC HomeDuo Secure, så derfor at er det attraktivt at finde ud af om det virker med vore linux computerer.

Jeg håber, at der er nogle vidende personer, som kan besvare disse spørgsmål.

8 Kommentarer

Omdømme 1

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints LauW har modtaget fra andre medlemmer.

Hej NJviews,

Tak for dit indlæg.

Beklager fejlen med de 320 GB kontra 500 GB.

Fejlen kommer nok fra, at vi på vores STB / Digitale Modtager har 320 GB, så man har nok husket / tænkt forkert.

Anyways... du skal se Homedisk som en ekstern harddisk der ikke kan ompartioneres eller formateres.

Der er installeret et styresystem og harddisken er formateret i forvejen.

Så om du kan lave backup af Linux på Homedisk, kommer an på hvordan du mener :-)
Hvis jeg husker korrekt, så kan du godt gemme Linux filer på Windows fil formater og hente dem tilbage senere. Tager jeg fejl, så beklager jeg, ved at være længe siden jeg har brugt Linux desværre :-)

Ved kort, at google TrueCrypt og læse om det.... så tror jeg ikke det er muligt.

Du har fuld skriveret til mapperne på Homedisken, men som jeg læser TrueCrypt, så drejer det sig om hele drev eller partitioner og så bliver det ikke muligt med Homedisken :-(

Hjalp dette dig lidt på vej? Ellers spørg løs igen og jeg skal gerne undersøge nærmere og finde ud af det :-)

Hilsen René.

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints iMac har modtaget fra andre medlemmer.

Er lidt usikker her - Homedisk vs Homebox - er det samme Sagemrouter vi taler om? Efterlyste i hvert fald for flere måneder siden, en teknisk specifikation på Sagems routere, men fik desværre aldrig et svar.

Findes der en teknisk specifikation af produktet, ud over vedlagde billede/denne information om Sagem?  

(ikke at forveksle med en brugsanvisning fra TDC)? Se f.eks tekniske specifikationer fra Apple.

Mvh

Skærmbillede 2012-03-23 kl. 12.08.26.png

Skærmbillede 2012-03-23 kl. 12.13.22.png

Omdømme 1

Hej iMac,

Er ikke helt sikker på du har læst mig svar? :-)
En Homedisk er en netværksharddisk, så det har intet med et modem at gøre.

Kan du ikke sende mig linket til dit forumindlæg i stedet, så skal jeg sende det videre og se om vi kan svare dig derinde i stedet.

Hilsen René. 

Tak for svaret. Det lader til at jeg ikke kan bruge TDC's løsning. Problemet er at filerne laves om til Windows filer, og så forsvinder alle notater lavet i filerne under et andet OS. På linux har jeg mulighed for at skrive notater i filvedhænget egenskaber - fungerer lidt som exif ved billeder.  Jeg har også et program til at kommentere PDF-file som gemmer kommentarer på en lignenden møde, men de forsvinger når filen kommer ned på et Windows OS.

Så TDC's løsning er desværre ikke cross-platform. Øv! Det lød ellers ganske godt.

HomeDisk og HomeBox er to forskellige TDC produkter til os private brugere. HomeBox er essentielt en Sagem router, som TDC putter noget software i, som gør det vanskeligere at udnytte avancerede faciliteter, som eksempelvis at have en VPN server kørende derhjemme.

HomeDisk er en ekstern harddisk eller NAS (Network Attached Storage), som du lejer hos TDC for ca. 50 kr om måneden. Den forbindes til en af LAN portene på din HomeBox, og så har du principielt adgang til den fra alle hjemmets computere. Udover at lave backup af én eller flere computere i hjemmet, så sender HomeDisk - i perioder hvor du ikke bruger internetforbindelsen - også en kopi af filerne til TDC's servere. Denne kopi kan du få adgang til via en hvilken som helst lokation med en internetforbindelse. Derved undgår man problemerne med at have en VPN server kørende derhjemme som privat kunde hos TDC, og man kan vise billeder ved besøg hos venner og bekendte.

Desværre kan men ikke re-formatere HomeDisk til eksempelvis et linux filsystem. Det betyder, at når man skriver linux filer til HomeDisk, så er det ikke alle egenskaber som kommer med frem og tilbage. Det betyder, at denne udemærkede løsning desværre ikke er cross-platform.

Omdømme 1

Hej NJviews,

Ah okay, ja det var da lidt ærgeligt vores løsning ikke virker til det.

Men tak for detaljerne mht. filerne og linux, altid rart at lære noget nyt :-)

God weekend!

Hilsen René.

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints iMac har modtaget fra andre medlemmer.

Tak for uddybende svar. Jeg kan forstå at HomeDisk "næsten" fungerer som en NAS, men kun med 500 GB. Kan også se, at der er mulighed for, at koble en ekstern harddisk på med USB, og på den måden udvide den noget begrænsede plads. Yderligere en backup i "skyen" er jo også en atraktiv mulighed.

Kan du (NJviews) ikke bruge en "rigtig" NAS til Linux filsystem, uden at miste egenskaber? Med "rigtig" NAS, mener jeg én, der har mulighed for indstallering af harddrives (over 1TB) og varierende software.

Det er selvfølgelig godt, at der findes forskellige alternativer til forskellige behov og økonomi - ingen kritik af HomeDisk.

Mvh

Faktisk bruger jeg p.t. en alternativ tjeneste, men den koster US$ 10 per måned for 100 GB og TDC's HomeDisk er kun 50 kr. per måned for 500 GB. Så det taler jo til fordel for TDC løsningen.

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)